Gå til innhold

Tråden for hva som irriterer oss ved andre hundeeiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk som hele tiden demper hundene sine, i stedet for å la den få sunn utløp av energien på en så tilnærmet lik måte til det den er avlet for. 

Eiere som ikke har kontroll over hunden og kommer med "det har den aldri gjort før" kortet når den jager dyr/fugle, løper bort til fremmede hunder/folk, stikker og ikke kommer på innkalling, osv.

Folk som ikke stiller krav til hundene, men som i stedet avleder hele tiden. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

?

Hvem her har sagt noe som helst at hunden får helse på alle? Og løpe bort til alle? Sjerpings. Les igjen..

Og så er det ikke så veldig vanskelig å oppdage at du ikke er en hundeeier selv så tror ikke tråden er for de som hater dyr, sa får du gå en annen plass å sutre. 

Men nei, mitt dyr kommer aldri til å "bli holdt stramt i båndet" når det går på tur. En hund skal lukte på alle luktene, de skal pisse over en flekk fra Tassen som hadde pisset der før de. De leser sin lokalavis mens de er på tur, jeg vil aldri ta fra min hund den gleden og den naturlige delen ved å være hund ved å holde den stramt. At den ikke skal gå bort til ukjente folk å hilse er en selvfølge.

Anonymkode: 33542...30a

Problemet til hen som kommenterte er nok at det ikke er en selvfølge for alle, dessverre. 

Anonymkode: 3987e...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (50 minutter siden):

Jeg har hunden min løs hver eneste dag, ung brukshund som trenger å få løpt. Det er ikke båndtvang så det kommer jeg til å fortsette med. Innkallingen vår funker 10/10 ganger, trodde det var vanlig å ha trent inn det🤦‍♀️

Jeg har ingen ting i mot hunder som er løse, når eier er i umiddelbar nærhet, og hunden ikke kommer bort til min hund i bånd.
 

Det har dessverre skjedd at en løs hund angrep min hund da han var relativt ung, eier hadde null kontroll på hunden. Det er også en uting med løse hunder som kommer løpende bort til hunder i bånd for å «hilse». Møter derimot på noen med løse hunder der hundene ignorerer hunder de møter på, og det er helt fint.

Anonymkode: ba90a...ec8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninne som kun hørte på mine problemer med hunden når hun hadde et problem med hunden hun trengte hjelp til selv. Utrolig egoisitsk.

Anonymkode: 10170...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hundeeiere som tror hunden har det bra med 3 turer til dagen. Så må de ligge på gangen når de er hjemme.

 

Hundeeiere som ikke plukker opp bæsj.

 

Hindeeiere som binder hunden utfor inngangen til butikken.

Anonymkode: 4b050...95d

Akkurat det er vel ulovlig? Sikkert litt spesielt, men du kan jo bare ta med hunden og binde den fast lenger unna butikken? Du har loven på din side.

Anonymkode: 78254...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Akkurat det er vel ulovlig? Sikkert litt spesielt, men du kan jo bare ta med hunden og binde den fast lenger unna butikken? Du har loven på din side.

Anonymkode: 78254...acf

En hund som blir bundet utenfor butikk, og så forlatt av eier, vil kunne finne dette stressende og skummelt. Det kan skape skumle situasjoner ved feks et barn som kommer for å klappe. 
Det åpner også for muligheten for tyveri av hund. Og jeg anser det som særs uansvarlig av hundeeiere. Lovlig eller ei.

Anonymkode: 4b050...95d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som har hund løs i områder med sau, fordi de "har kontroll". De har ikke kontroll på et rovdyr som får ferten av et bytte....

Og ikke minst de i kategorien over, men som heller ikke sier i fra til dyreeier hvis hunden deres har sprunget etter, sprengt eller drept en sau. 

Anonymkode: b7fbe...f9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De som har hund løs i områder med sau, fordi de "har kontroll". De har ikke kontroll på et rovdyr som får ferten av et bytte....

Og ikke minst de i kategorien over, men som heller ikke sier i fra til dyreeier hvis hunden deres har sprunget etter, sprengt eller drept en sau. 

Anonymkode: b7fbe...f9d

Har man kontroll, så har man kontroll. Om det er sau eller ei, spiller ingen rolle. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (11 timer siden):

Hvorfor er dere irritert over løse hunder? Det er ikke båndtvang og så lenge man har stødig innkalling (som man bør ha for å ha den løs) så ser jeg ikke problemet?

Tja, jeg tenker det er lov å ta litt hensyn likevel. Jeg har en hund som sliter med å passere og se andre hunder fordi hun har så lyst til å leke og hilse. På sommerferie opplevde vi at en mann kom og kastet ball med den løse hunden sin rett foran oss. Flere ganger også, rett ved siden av oss. Hunden her sto på to bein og jeg holdt så godt jeg kunne, for å slippe henne på en badestrand med masse folk var uaktuelt. Han kastet også ball med hunden midt blant alle småbarna som lekte….

Anonymkode: 73683...373

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske folk tok litt mer hensyn til andre hunder ved passering. Jeg har en hund som sliter med passering, og selv når jeg åpenbart trener på dette må folk gå helt oppi oss selvom det er masse plass. 
 

Selv prøver jeg å ta hensyn til alle når jeg går. Når vi møter folk holder vi god avstand, og er det småbarn som kommer stopper jeg helt opp. 

Anonymkode: 73683...373

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (11 timer siden):

Folk som hele tiden demper hundene sine, i stedet for å la den få sunn utløp av energien på en så tilnærmet lik måte til det den er avlet for. 

Så utrolig enig! Det virker som om en del forventer at hunden skal ligget il pynt 23 timer i døgnet, og bare tas fram når det passer eier. Da burde man heller kjøpt hund på Ikea teker jeg....

Anonymkode: 18a66...d94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiere som på død og liv skal la hunden hilse og som blir stående og la hunden stirre på min. Dette er uhøflig, både av hund og eier.

Anonymkode: 5c732...743

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min eldre hund er blitt syk, avslørt av blod i avføringen, så til din venninnes forsvar så er det litt greit å holde oversikt. 

Anonymkode: 3987e...7fe

Jeg roter ikke i avføringen med pinne når min har gjort fra seg, men jeg tar fortsatt en nøye titt på avføringen før jeg plukker den opp. Hund på snart 14 her. Synes det er fint å ha kontroll på hvordan magen hans fungerer, jeg. 

Anonymkode: c9566...075

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hundeeiere som tror hunden har det bra med 3 turer til dagen. Så må de ligge på gangen når de er hjemme.

Min virker faktisk til å være tilfreds med 2-3 turer om dagen, men han får også gå ut i hagen når enn han måtte ønske da.

Og ligger selvfølgelig ikke på gangen når han er inne, men får være sammen med resten av flokken sin. 

Anonymkode: c9566...075

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo i nabolaget her har en hund. Eneste turene hun går med hunden som vi ser er opp og ned bakken her. Så driter hunden ved siden av postkasse-stativet. Nå har en annen nabo satt opp 2-3 skilt om at en skal plukke opp etter hunden sin 😂 Nå går hun faktisk med bæsjepose. Er en stor hund også, så føler kansje at den har behov for lengre turer en 100 meter tur/retur... 

Anonymkode: 0293a...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med flexi- eller langline som ikke er oppmerksomme og tar inn hunden når det kommer folk. Virker som det er en stor overraskelse for enkelte hundeeiere at den personen hen så på stien 100 m framme faktisk vil måtte passere før eller siden, og da passer det dårlig at linen er 4 meter lang og blokkerer stien. Spesielt irriterende på vinterstid i skiløypa.

Løse hunder. Langt langt de fleste har ikke kontroll selv om om de mener hunden aaaaldri har hoppet/løpt bort/hilst før.

De som ikke plukker bæsjen sin. Vinterstid er ekstra ille for når det tråkkes en smal sti i snøen så ligger bæsjen akkurat der man må tråkke når det blir glatt. 

Anonymkode: d5fd1...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 20.56):

Hundeeiere som tror hunden har det bra med 3 turer til dagen. Så må de ligge på gangen når de er hjemme.

 

Hundeeiere som ikke plukker opp bæsj.

 

Hindeeiere som binder hunden utfor inngangen til butikken.

Anonymkode: 4b050...95d

Mange hunder har det da helt fint med tre turer daglig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eiere som på død og liv skal la hunden hilse og som blir stående og la hunden stirre på min. Dette er uhøflig, både av hund og eier.

Anonymkode: 5c732...743

Kanskje de venter på at du skal gå forbi?

Anyhow, lurer litt på hvorfor folk ikke ønsker at hundene skal hilse? Jeg skjønner det om hunden har dårlige erfaringer eller kan være vanskelig, men det er sunt for hunder å treffe egen art. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (2 timer siden):

Kanskje de venter på at du skal gå forbi?

Anyhow, lurer litt på hvorfor folk ikke ønsker at hundene skal hilse? Jeg skjønner det om hunden har dårlige erfaringer eller kan være vanskelig, men det er sunt for hunder å treffe egen art. 

Hunder har ikke behov for å treffe andre enn faste kamerater. 

Se til både ulveflokker og villhunder. Ingen utenforstående kommer nær flokken/familiegruppen. Det er en helt naturlig ting, da fremmede sees på som inntrengere i territoriet og  det vil bli kamp om ressursene. 

Hadde flere latt være å bruke hundeparker til lek med stadig fremmede hunder eller la hundene alltid hilse på alle de møter, ville det vært en nedgang i antall hundeangrep. For de færreste eiere vet å se signalene som hundene gir fra seg og de tror dermed at alt er ok. Og så skjønner de ingenting når lille "Fiffi" angriper, eller motsatt, blir livredd og ødelagt. 

Endret av Troyamin
Staveleifer. Alt for tidlig oppe til å være på KG...
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (9 minutter siden):

Hunder har ikke behov for å treffe andre enn faste kamerater. 

Se til både ulveflokker og villhunder. Ingen utenforstående kommer nær flokken/familiegruppen. Det er en helt naturlig ting, da fremmede sees på son inntrengere i territoriet og  det vil bli kamp om ressursene. 

Hadde flere latt være å bruke hundeparker til lek med stadig fremmede hunder eller la hundene alltid hilse på alle de møter, ville det vært en nedgang i antall hundeangrep. For de færreste eiere vet å se signalene som hundene gir fra seg og de tror dermed at alt er ok. Og så skjønner de ingenting når lille "Fiffi" angriper, eller motsatt, blir livredd og ødelagt. 

Jo men, - hva om hunden ikke har noen faste kamerater da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...