Gå til innhold

Tråden for hva som irriterer oss ved andre hundeeiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flexibånd felxibånd flexibånd 🥵

folk med løpske tisper som tar de med overalt der det er masse bikkjer. Null å stille opp med mot lukten av løpetid når jeg trener. Gå tur. Men ikke heeeele skogen, parken osv osv, 

staffer som slippes helt oppi ansiktet på ungene. Er såååå snill atte. Nei, de er ikke det lenger. Og mange av dem er 30% pitbull. Og de er kjøttberg mot en 1åring som knapt kan gå….

Anonymkode: 41fb8...58c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flexibånd felxibånd flexibånd 🥵

folk med løpske tisper som tar de med overalt der det er masse bikkjer. Null å stille opp med mot lukten av løpetid når jeg trener. Gå tur. Men ikke heeeele skogen, parken osv osv, 

staffer som slippes helt oppi ansiktet på ungene. Er såååå snill atte. Nei, de er ikke det lenger. Og mange av dem er 30% pitbull. Og de er kjøttberg mot en 1åring som knapt kan gå….

Anonymkode: 41fb8...58c

Når mine tisper har løpetid, så går vi ekstra mange turer i mange forskjellige miljø. By og skog. De trenger å røre seg mer på denne tiden.

At din hannhund blir gal av lukten er ikke tispeeiere sitt problem. Man ber ikke andre hundeeiere unngå å gå tur med hundene sine fordi du sliter med å kontrollere din hund. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe skrev (5 timer siden):

Min hund er teknisk sett min eiendel. Du har ikke rett til å interagere med mine eiendeler uten mitt samtykke. Hvis du har lyst til å prøvesitte noens bil f.eks, så spør du først. Du går ikke bort, åpner døra og setter deg inn uten å spørre?

Analogien er feil. Det jeg kommenterte, er de som blir sure fordi andre stopper opp og gjør tegn til at de vil la hundene hilse (ikke dem som slipper hunden bort).

Anonymkode: 15419...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Analogien er feil. Det jeg kommenterte, er de som blir sure fordi andre stopper opp og gjør tegn til at de vil la hundene hilse (ikke dem som slipper hunden bort).

Anonymkode: 15419...3f4

Den typen hundeeiere som gjør tegn til å ville la hundene hilse, er som oftest de som tar andre hundeeiere litt på senga, og slipper hunden bort før man rekker å forstå eller svare på "tegnet". De lar hunden sin få mer og mer av båndet, og forstår ikke at andre hundeeiere kan bli så overrasket at de ikke svarer. Jeg har hatt hundeeiere som slipper hunden mer og mer mot mine selv om jeg bokstavelig talt rygger inn i busker og trær. 

Vil du at hunden din skal få hilse på andre sine hunder, så holder du hunden din godt inntil deg, åpner munnen og spør "er det greit om de hilser?", også venter du pent på svar. Får du et "ja" kan du gå nærmere med hunden din. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twinkle~ skrev (På 2.1.2022 den 21.01):

Hvorfor er dere irritert over løse hunder? Det er ikke båndtvang og så lenge man har stødig innkalling (som man bør ha for å ha den løs) så ser jeg ikke problemet?

Fikk en nesten rett i skiene mine i ei bratt utforkjøring. Hadde det ikke vært for at hunden ikke kan noe for sin idiotiske eier så hadde jeg kjørt knea rett inn rett i den.

Anonymkode: 19d18...0a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Snakker ikke om å slippe hunden bort, men stanse, og ville la hunden hilse, som mange her synes er fryktelig oppførsel.

Anonymkode: 15419...3f4

Men hunder har ikke behov for å hilse på fremmede hunder. Det er en uting! Se bort fra at mange har utviklet et dårlig språk og mange eiere ikke klarer å lese hunden sin, så har du mye sykdommer i omløp. Blant annet lus, kennelhoste, øyebetennelser og den blodig diaréen som holdt på i fjor, er enda ikke borte. For ikke å snakke om at vi har en pågående pandemi. Hva om du må nærmere eieren til den andre hunden dersom noe skjer?

Jeg ville ikke gått rundt og klemt på fremmede folk rett etter at vi nettopp hadde sagt hei til hverandre. Og hundene har i utgangspunktet enda mindre interesse av å ha inn nye hunder i familiegruppen sin. Det ligger ikke i hunden/ulvene natur å ha omgang med andre enn egne medlemmer. I naturen og hos villhunder blir inntrengere jagd og i verste tilfeller drept. 

Endret av Troyamin
Endret grunnet staveleifer.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Den typen hundeeiere som gjør tegn til å ville la hundene hilse, er som oftest de som tar andre hundeeiere litt på senga, og slipper hunden bort før man rekker å forstå eller svare på "tegnet". De lar hunden sin få mer og mer av båndet, og forstår ikke at andre hundeeiere kan bli så overrasket at de ikke svarer. Jeg har hatt hundeeiere som slipper hunden mer og mer mot mine selv om jeg bokstavelig talt rygger inn i busker og trær. 

Vil du at hunden din skal få hilse på andre sine hunder, så holder du hunden din godt inntil deg, åpner munnen og spør "er det greit om de hilser?", også venter du pent på svar. Får du et "ja" kan du gå nærmere med hunden din. 

Anonymkode: b5e5d...4f4

…Og selv når du står inne i busken som en tulling tvinges du altså til å si ifra klart og tydelig «min hund skal ikke hilse på tur den!»

Det er merkelig hvor dårlige folk er på å lese kroppsspråk! Jeg har svært problematiske hunder etter et uheldig angrep og unngår andre hunder så godt jeg kan.

Langs vår vanlige tur er det parkert biler langs veien stort sett hele runden. På innsiden av bilene er det busk, trær og kratt. Jeg pleier å gå på innsiden av bilene for å roe mine i god tid når jeg ser det kommer andre hunder for å gi mine en best mulig opplevelse. Blir da ganske sjokkert når det mer enn ofte hender at den andre eieren velger å gå inn i krattet bak disse parkerte bilene akkurat der jeg står og gjemmer meg for å «hilse». Hvis jeg hadde villet hilse på hunden din hadde jeg ikke gjemt meg i et kratt!!!!

Anonymkode: 8ba51...cbb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Snakker ikke om å slippe hunden bort, men stanse, og ville la hunden hilse, som mange her synes er fryktelig oppførsel.

Anonymkode: 15419...3f4

Problemet er at mange som stopper for å la sin hilse, ikke forstår at deres hund har ett kroppsspråk som ikke er positivt. Sånn at det ikke vill være en god idé for meg som kommer gående, og la min hilse på deres hund. 

Hunden deres står ofte der med stivt blikk, stiv kropp og bjeffer som en gal mot min. 

Opplevde i fjor sommer at to damer med hver sin hund lot sine stå og bjeffe skikkelig mot min da vi satt i parken, min ble nysgjerrig å løp litt mot de. Han ser en venn i alle små hunder uansett oppførselen deres. Men da hylte damen til i skrekk 🙈😅 

Tok en prat med de om at det de gjorde der kan oppfattes veldig proveserende på de fleste hunder, og skape farlige situasjoner for deres små hunder. Det hadde de faktisk ikke tenkt over. 

Anonymkode: 3c6e9...3da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 20.52):

Blir irritert over at andre hundeeiere tror alle hunder er like og responderer likt på ulike ting og trening, eks "hundeeiere har skylden for at hunden ikke liker nyttårsraketer, alltid!

Hundeeiere som ikke plukker opp etter hunden

Hundeeiere som bare er på tur med seg selv og gir f i hunden. Altså der hundeeiere er mer opptatt av å sykle fortest, løpe raskest og sleper med seg hunden uten at den får sniffe, pisse og drite. 

Anonymkode: 33542...30a

Jeg liker deg! Hvorfor finnes det ikke flere som tenker likt. 

Anonymkode: 4f885...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 22.56):

Analogien er feil. Det jeg kommenterte, er de som blir sure fordi andre stopper opp og gjør tegn til at de vil la hundene hilse (ikke dem som slipper hunden bort).

Anonymkode: 15419...3f4

Det er ikke så vanskelig å ha hunden i kort bånd, åpne munnen og spørre om det er greit? Da får man som regel ett høflig svar tilbake, hvertfall fra meg.

Jeg har måttet heve stemmen noen ganger fordi folk kommer målrettet gående mot meg og min hund, med en hund som drar i langt bånd eller i flexi. Hvis det er plass så går jeg unna slik at de forstår at jeg ikke er interessert i å la hundene hilse. Hvis det ikke er plass så må jeg faktisk si ifra for å få personen til å stoppe og ta inn hunden.

Min hund synes det er ubehagelig å hilse på fremmede hunder, hvertfall når de kommer brått på. Hunder er forskjellige og det er haugevis med grunner til at ikke fremmede hunder skal hilse på tur. De kan være syke, under rehabilitering, trene, ha traumer av ymse slag eller rett og slett være introverte eller ikke interessert i andre hunder.

Jeg gjør dette for alle sitt beste. Som noen andre skrev over, så kan folk komme brått på og man er mest opptatt med å formidle at hundene ikke skal hilse så raskt som mulig for å unngå potensielt uheldige situasjoner og unngå stress for hundene. Det er nok derfor folk kan virke krasse, i tillegg til at folk opplever dette så ofte at man blir lei tilslutt.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg under en vei gjennom en undergang eller tunell. Litt dunkelt belyst der inne. Og midt i gangveien, nesten så jeg tråkket i det, lå det en enorm haug med svær hundedritt!! Noen har latt sin store hund bare drite midt i veien og så gått fra det uten å plukke opp!

DET er noe som gjør meg virkelig forbannet! Og sånne hundeeiere som det irriterer vettet av meg, de som ikke plukket opp etter hunden sin. Grrr! Og dette var ikke noe lite lass heller. Det må ha vært en svært stor og kraftig hund som la alle de store kladdene.

Stakkars de som går i egne tanker og tråkker rett uti de greiene der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Million said:

I dag gikk jeg under en vei gjennom en undergang eller tunell. Litt dunkelt belyst der inne. Og midt i gangveien, nesten så jeg tråkket i det, lå det en enorm haug med svær hundedritt!! Noen har latt sin store hund bare drite midt i veien og så gått fra det uten å plukke opp!

DET er noe som gjør meg virkelig forbannet! Og sånne hundeeiere som det irriterer vettet av meg, de som ikke plukket opp etter hunden sin. Grrr! Og dette var ikke noe lite lass heller. Det må ha vært en svært stor og kraftig hund som la alle de store kladdene.

Stakkars de som går i egne tanker og tråkker rett uti de greiene der.

Dunkel belysning midt i en undergang? Har det slått deg at sannsynligheten er stor for at det ikke er hundedritt, men MENNESKEdritt du ble utsatt for? 

Hvis dette var i en by vil jeg si sannsynligheten er størst for at det var tilfellet.

Jeg har ihvertfall aldri møtt en hund som gjemmer seg i dunkle underganger og driter midt i veien. Mine hunder kliner seg oppetter et eller annet, helst på en topp et sted med mest mulig tilskuere.

Anonymkode: 8ba51...cbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 1/15/2022 at 5:26 PM, Norja said:

Dette her! Jeg har en liten en på snart ett år, og passering er VANSKELIG. Han legger seg paddeflat og venter på sin nye "lekekamerat". Så står jeg der og lager ablegøyer og prøver å gjøre meg selv interessant nok til at han skal gidde å følge med 🙈

Det blir ekstra frustrerende og vanskelig når møtende hundeeier bare ler, slipper opp det helvetesild fleksibåndet sitt og sier at "de må jo få hilse!"

Jeg bruker SÅ mye energi når vi er på tur til å speide etter andre hunder når vi er på tur sånn at vi kan få nok avstand til gode treningsøyeblikk. Ja, det er mitt ansvar. Jeg skulle bare ønske hundeeiere jobbet litt mer på lag i blant. 

To hendelser på tur i går som nesten fikk meg til å frustrasjonsgråte:

1) Jeg ser en dame komme med den franske bulldogen sin tidsnok til at jeg får navigert min hund laaangt ut på siden av en ganske bred vei. Jeg setter meg med ryggen mot veien og den møtende hunden, godsnakker med min hund, prøver å få han til å holde fokus på meg.

Så hører jeg bak meg: "De kan vel hilse?" Hva i all verden ved kroppsspråket mitt er det som får den dama til å tro at DE KAN VEL HILSE?! Jeg svarte høflig at vi prøver å lære oss å ikke hilse på andre hunder i bånd, spesielt ikke hunder i fleksibånd.

2) Dame med to schnauzere,i hvert sitt fleksibånd. Igjen trekker vi til siden, prøver å fokusere på oss selv og godbiter. Plutselig står den ene hunden ved siden av meg, og jeg må be damen om å ta inn hunden sin. Selv da bare ler hun og sier at "de vil jo bare hilse", ja, okay, men det vil ikke vi.

Jeg skjønner ikke hvordan det er meningen at vi skal bli bedre i hilsesituasjoner når andre hundeeiere er så dårlige på å lese kroppsspråket til både hunder og mennesker! Det betyr ikke at jeg er perfekt, langt derifra, men jeg jobber aktivt med å bli bedre, og henvender meg alltid til eier før hund.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.1.2022 den 18.55):

Flexibånd felxibånd flexibånd 🥵

folk med løpske tisper som tar de med overalt der det er masse bikkjer. Null å stille opp med mot lukten av løpetid når jeg trener. Gå tur. Men ikke heeeele skogen, parken osv osv, 

staffer som slippes helt oppi ansiktet på ungene. Er såååå snill atte. Nei, de er ikke det lenger. Og mange av dem er 30% pitbull. Og de er kjøttberg mot en 1åring som knapt kan gå….

Anonymkode: 41fb8...58c

Jeg går selvfølgelig ikke i hundeparken når tispa mi har løpetid, men ellers går jeg tur akkurat der det passer meg, med hunden i bånd. Flexibånd!

At du har hanne er noe du har valgt, og da burde du vite at den har løpetid hver gang du går ut døra, i motsetning til min hund som løper to ganger i året. ;)

Det som irriterer meg med andre hundeeiere er de som ikke overholder båndtvangsperioden fordi "hunden er så glad i andre hunder og mennesker og den finnes ikke farlig". Ja, det forstår jeg, men båndtvangen er ikke for å skjerme andre hunder og mennesker, men for å skjerme ville dyr og bakkehekkende fugl.

Anonymkode: 29d49...87e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexibånd:

Her er noen eksempler:
1. Lengden på flexibåndet, som kan bli opptil 8 meter lar hunden gå såpass langt fra eieren at det nesten er umulig å få kontroll på hunden hvis det skulle oppstå en farlig situasjon.
En hund i flexibånd er ofte istand til å løpe ut i gaten/veien, eller komme i kontakt med mennesker eller hunder, som ikke ønsker kontakt.

2. I eksempel nr 1, eller hvis hunden din kommer i kommer i nærheten av en aggressiv hund, er det så og si umulig å få kontroll på situasjonen. Det er mye lettere å få kontroll - og/eller beskytte en hund som holdes i et vanlig kobbel.

3. Den tynne snoren til flexibåndet kan ryke, spesielt hvis det er en stor og kraftig hund som løper ut i full fart. Ikke bare kan dette føre til at hunden og dyret den jager kan bli skadet, men snoren kan slå tilbake og skade den som holder i båndet.

4. Hvis hundelufteren vikler seg inn i snoren, eller tar tak i den i et forsøk på å dra hunden til seg, kan det resultere i brannsår, rifter og i verste fall amputasjon. Mange har også blitt dratt overende av en hund som har løpt så langt snoren rekker og fortsatt med løpingen. Dette kan forårsake kraftige skrubbsår, brukket ben og det som verre er.


5. Hunder har også fått grusomme skader pga det plutselige og kraftige rykket i nakken, som skjer når de løper til enden av snoren. I tillegg til alvorlige skader i nakken, avrevet luftrør og skader i ryggsøylen.

6. Flexibånd gir hunden flere muligheter til å trekke, slik at båndet blir stramt. Dette kan andre hunder misforstå som aggresjon og som derfor kan gå til angrep.

7. Håndtaket på disse båndene er klumpete og du kan derfor lett miste grepet og det resulterer jo i at hunden din kan forsvinne.

8. Utav samme årsak, vil mange hunder og spesielt de som er nervøse, bli skremt av lyden når håndtaket av flexibåndet blir dratt etter dem. Det vil forårsake at de bare fortsetter å løpe for å komme bort fra det som skremmer dem. Dette kan jo være farlig nok. Den stakkars hunden vil da tolke det dithen at lyden av håndtaket, som blir dratt bortover, er noe som jager den. Dette fører til at hunden fortsetter å løpe og stressnivået og redselen stiger. Selv om dette scenarioet som regel ender uten fysiske skader, kan det psykiske traumene være store. Den kan faktisk bli redd, både for kobbelet og for å gå tur.

9. Som størsteparten av fleksibelt utstyr, vil flexibåndet også få slitasje over tid. Enten at snoren nekter å strekke seg, trekke seg inn igjen.

10. Flexibånd er en dårlig ide å bruke på hunder, som ikke er lært opp til å gå ordentlig ved siden av eieren i et vanlig kobbel. Flexibånd vil lære hunden til å dra når den går i bånd fordi den har lært at ved å trekke, vil båndet bli lengre.

Denne informasjonen har nå fått meg til aldri å bruke flexibånd mer. Jeg kommer aldri til å kjøpe et slikt igjen. Skal hunden min løpe litt rundt omkring når vi er på skogstur, bruker jeg vanlig langline.

Skal du ha hunden din med på tur og ikke ønsker å ha den i bånd, lær den innkalling! Dette er det viktigste hunden kan lære. Har den lært det ordentlig og du stoler 110% på den, kan du slippe den hvis det ikke er dyr eller mennesker rundt omkring som kan bli skadet/redd av at hunden din løper litt.

 

Hentet fra: http://moffelitens.blogspot.com/2014/06/10-gode-grunner-til-aldri-bruke.html

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (På 15.1.2022 den 16.26):

Dette her! Jeg har en liten en på snart ett år, og passering er VANSKELIG. Han legger seg paddeflat og venter på sin nye "lekekamerat". Så står jeg der og lager ablegøyer og prøver å gjøre meg selv interessant nok til at han skal gidde å følge med 🙈

Det blir ekstra frustrerende og vanskelig når møtende hundeeier bare ler, slipper opp det helvetesild fleksibåndet sitt og sier at "de må jo få hilse!"

Jeg bruker SÅ mye energi når vi er på tur til å speide etter andre hunder når vi er på tur sånn at vi kan få nok avstand til gode treningsøyeblikk. Ja, det er mitt ansvar. Jeg skulle bare ønske hundeeiere jobbet litt mer på lag i blant. 

Enig👏🏽👏🏽 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg sett flere miniatyrhunder løse i sentrum. Så går eieren litt foran. At de tørr! De hundene er så små at man kan jo lett komme borti/tråkke på de der de prøver å holde tritt med eier som går raskt. En uting uansett størrelse å ha hund løs midt i sentrum. Det er jo ofte tett med folk. 

Liker ikke når barn går med hunder. Spesielt ikke i flexibånd. Null kontroll. Mange har ofte små "gneldre-bikkjer". Hva om hunden gneldrer fordi den feks er fryktaggressiv og kommer for nær en hund? Barna kan ikke lese slikt. 

Også er det irriterende når andre skal gå veldig nærme om de ser at hunden min blir trent/begynner å bjeffe voldsomt. Har opplevd dette på åpne plasser, hvor jeg trekker meg godt vekk, men så kommer den andre eieren med sin i flexi og går mot oss, akkurat som om de tenker vi skal hilse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Mange som lurer på hvorfor eiere ikke lar hunden hilse på andre hunder på tur. Grunnen til at jeg ikke lar min hund hilse på tilfeldige hunder og mennesker på tur er rett og slett fordi jeg ikke vil ha en hund som drar og hopper i bånd, det er det som skjer når hunden hele tiden har en forventning om å få hilse på alt og alle. Dessuten blir språket til hunder veldig veldig begrenset i bånd, og det er ikke god sosialisering.
 

Det som irriterer meg mest er disse flexi båndene , jeg forstår ikke hvorfor folk vil bruke slike bånd. Man får ikke godt grep rundt og de fleste som bruker disse båndene har ikke lært hunden å gå å bånd. Hundene virrer rundt i flere meters bånd og de tar ikke hensyn når de passerer andre. Ser daglig hundeeiere som bruker slikt bånd og hunden går midt i gaten i trafikkerte veier på grunn av det lange båndet. Dessuten lærer man hunden at båndet alltid skal være stramt og da trekker den jo hele tiden. 

 

Anonymkode: f9c5f...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som lurer på hvorfor eiere ikke lar hunden hilse på andre hunder på tur. Grunnen til at jeg ikke lar min hund hilse på tilfeldige hunder og mennesker på tur er rett og slett fordi jeg ikke vil ha en hund som drar og hopper i bånd, det er det som skjer når hunden hele tiden har en forventning om å få hilse på alt og alle. Dessuten blir språket til hunder veldig veldig begrenset i bånd, og det er ikke god sosialisering.
 

Det som irriterer meg mest er disse flexi båndene , jeg forstår ikke hvorfor folk vil bruke slike bånd. Man får ikke godt grep rundt og de fleste som bruker disse båndene har ikke lært hunden å gå å bånd. Hundene virrer rundt i flere meters bånd og de tar ikke hensyn når de passerer andre. Ser daglig hundeeiere som bruker slikt bånd og hunden går midt i gaten i trafikkerte veier på grunn av det lange båndet. Dessuten lærer man hunden at båndet alltid skal være stramt og da trekker den jo hele tiden. 

Anonymkode: f9c5f...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...