Gå til innhold

Fiora har baby i magen!


Fiora

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk alle 🥰 Kort oppdatering! Den skjønneste, fineste, vakreste lille gutten vår kom til verden i natt kl 02:15 - 17 timer etter vannavgang.

Fødselen forløp fint, men han måtte få litt hjelp av sugekopp etter 1 time med pressrier. Oppdaterer mer senere ❤️

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (10 minutter siden):

Tusen takk alle 🥰 Kort oppdatering! Den skjønneste, fineste, vakreste lille gutten vår kom til verden i natt kl 02:15 - 17 timer etter vannavgang.

Fødselen forløp fint, men han måtte få litt hjelp av sugekopp etter 1 time med pressrier. Oppdaterer mer senere ❤️

Gratulerer så mye🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiora skrev (1 time siden):

Tusen takk alle 🥰 Kort oppdatering! Den skjønneste, fineste, vakreste lille gutten vår kom til verden i natt kl 02:15 - 17 timer etter vannavgang.

Fødselen forløp fint, men han måtte få litt hjelp av sugekopp etter 1 time med pressrier. Oppdaterer mer senere ❤️

Gratulerer så mye🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå gratulerer sååå mye 🥹🥹❤️ Så utrolig godt å høre at det gikk fint.

og jammen fikk du ikke en flott gutt den 4. du også 🥰 Nyt den lille vakte bylten. Gleder meg til å høre resten av historien din 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselshistorien

Tusen takk for alle gratulasjoner! 🥰

Tenkte jeg skulle skrive ned fødselshistorien nå som jeg fremdeles har den relativt ferskt i minnet. Merker at kroppen raskt luker ut ting den vil huske og ikke!

Lørdag morgen, på UL termindatoen, våknet jeg kl 09 av en følelse av noe som rant. Skjønte fort at noe var på gang og løp på badet. Rakk såvidt å komme inn der før det fosset vann ut, akkurat som på film! Vannet bare fortsatte å renne og renne så måtte improvisere med kluter og diverse for å ikke søle med hele huset. Vekket mannen som spratt opp og sa «så gøy, da kommer han da!» 🥰

Ringte sykehuset og avtalte å se an når/om det kom rier. Riene kom ca 30 min etter at vannet gikk og kom raskt inn i en regelmessig rytme på ca 5 min.

Vi fikk komme på sykehuset 3 timer etter vannavgang og fikk tildelt en stor fødestue med badekar! Riene var fremdeles regelmessige men håndterlige i noen timer. I 17-tiden undersøkte jordmor meg og da hadde jeg 1 cm åpning! Kjente det var en enorm nedtur! Men likevel ga det meg ny styrke i at jeg bare måtte holde ut og ta en ri av gangen. Jobbet med riene i forskjellige stillinger med jordmor til og fra frem til ca 19:30. Da ringte vi på jordmor fordi riene begynte å bli så vonde og ofte at jeg følte jeg mistet litt kontrollen over pusten. Var da kommet til 4-5 cm åpning.

Derifra gikk det fort! Fikk gå i badekaret kort tid etter og riene kom i ett sett! 2-3 rier avløste hverandre av gangen og jeg måtte bare henge med så godt det gikk.

Fikk trykketrang i 23-24 tiden (i mitt hodet begynner det hele å bli tåkete på det tidspunktet). Hadde 8 cm åpning og fikk lov til å trykke forsiktig. 

Etter å ha trykket som en kriger i en time besluttet jordmor at det måtte fødelege inn i bildet som raskt besluttet å hjelpe babyen ut med vakuum. Han satt fast under symfysen og jeg hadde ikke krefter igjen.

Vakuumet gikk raskt og greit (selv om det var VONDT, skjønner nå hva som menes når folk snakker om «ring of fire») og natt til søndag kom den vakre gutten vår helt perfekt til verden 🥰

Jeg gikk selv litt glipp av det magiske øyeblikket da de la han til brystet mitt. Det oppsto raskt et eller annet ifbm med placenta som jeg fremdeles ikke helt har skjønt, men baby måtte legges på brystet til far og de satte i gang med å stoppe blødning på meg. Mistet 1,3 liter blod og ble sydd «fra øst til vest» pga klipp som er rutine ved vakuum.

Det ble 2 dager på barsel og 1 dag på sykehushotellet pga blodtap hos meg. Heldigvis var det bare første natten pappaen ikke fikk bli værende på sykehuset. 

Nå er vi kommet hjem og jeg sitter alt i alt igjen med en positiv fødselsopplevelse! Følte aldri at det ble traumatisk eller utrygt. Personalet var så flinke og kommuniserte godt med oss hele tiden. Ammingen er kommet godt i gang og lille skatten er så flink til å amme! Har fått masse skryt på sykehuset både for grepet hans og hvor flink han er til å få ut melken ❤️

Jeg må innrømme at jeg hater barselkroppen, føler meg både udugelig og mørbanket, spesielt pga blodtapet. Men, det er verdt det!! Nå gleder vi oss til å kose oss sammen og bli kjent med den lille ❤️

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå for en nydelig fødsel du har hatt 😍 sykt misunnelig på at du fikk badekar :ler: 

Høres ut som en heftig avslutning med så mye blodtap. Det står sikkert årsaken i epikrisen din? Jeg er jo en slik type som vil vite grunnen til ALT i en sånn situasjon 🤪

Så deilig at du har en flink liten ammer 😍 Det gir virkelig en mye bedre start. Virkelig vel fortjent etter mange måneder med heroisk innsats 😍

Barselkroppen er helt grusom!! Og så ekstremt lite pratet om. Man føler seg ho totalt tom, overkjørt og med null magemuskler! Samtidig som du blør syndefloden og svetter ut dyna om natta. Skikkelig deilig :ler: 

Kos deg masse med lille :klemmer: 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du deler historien din med oss. Det høres ut som en fin fødsel, og veldig godt å høre at du følte deg ivaretatt hele tiden. Det må være veldig godt å ha fått han ut ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kakaoen said:

Ååå for en nydelig fødsel du har hatt 😍 sykt misunnelig på at du fikk badekar :ler: 

Høres ut som en heftig avslutning med så mye blodtap. Det står sikkert årsaken i epikrisen din? Jeg er jo en slik type som vil vite grunnen til ALT i en sånn situasjon 🤪

Så deilig at du har en flink liten ammer 😍 Det gir virkelig en mye bedre start. Virkelig vel fortjent etter mange måneder med heroisk innsats 😍

Barselkroppen er helt grusom!! Og så ekstremt lite pratet om. Man føler seg ho totalt tom, overkjørt og med null magemuskler! Samtidig som du blør syndefloden og svetter ut dyna om natta. Skikkelig deilig :ler: 

Kos deg masse med lille :klemmer: 

Ja, jeg synes i grunnen det ble en fin opplevelse! 🥰 Badekaret var helt herlig! Det var fin lindring selv om det ikke fikk roet ned riene like mye som jordmor hadde håpet!

Jordmor gikk igjennom epikrisen med meg før hjemreise. Der sto det masse ting og hun sa det var vanskelig å peke nøyaktig på hva som førte til blodtapet, men at det sannsynligvis var en kombinasjon av flere ting. Jeg hadde jo trykket så lenge, så livmor var rett og slett utslitt. Min mor mistet også veldig mye blod, så kanskje vi bare er sånn genetisk 🤔

Ja, kjempeheldig med ammingen! Han er så flink! Stor lettelse! ❤️ Tusen takk, det er godt å endelig få premien sin! 🥰

Ikkesant! Merkelig at det ikke er noe man forberedes på i forkant! Har jo lest litt og hørt noe, men at det skulle være så ille var jeg ikke forberedt på! Å drasse på denne kroppen er faktisk verre enn selve fødselen synes jeg 😂

Tusen takk - i like måte med din som er akkurat 1 mnd eldre enn min 💙

(jeg tenkte på dere på barsel i går forresten når de tok hørselstest på lille, håpet å slippe komme tilbake gang på gang 🙈 Heldigvis traff dem på første forsøk!)

 

52 minutter siden, gyngestolen said:

Takk for at du deler historien din med oss. Det høres ut som en fin fødsel, og veldig godt å høre at du følte deg ivaretatt hele tiden. Det må være veldig godt å ha fått han ut ❤️

Bare hyggelig, hyggelig å se at du har vært innom og lest! 🥰 Det er ufattelig godt, han er verdt all smerte og bekymring i verden! ❤️

Lykke til videre på reisen din mot en liten skatt, plutselig er det du som skriver fødehistorien din ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du deler fødsels historien din med oss🥰 

hørtes ut som ein fin fødsel tross litt tøft på slutten der, synes det har hørtes så tøft ut å bli tatt med vakuum, men godt å høre at du hadde en god helhetlig opplevelse tross det❤️ 
Så godt å få en baby som tar puppen godt og får ut melka han skal ha🥰 kos deg masse med den lille😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fiora skrev (1 time siden):

Ja, jeg synes i grunnen det ble en fin opplevelse! 🥰 Badekaret var helt herlig! Det var fin lindring selv om det ikke fikk roet ned riene like mye som jordmor hadde håpet!

Jordmor gikk igjennom epikrisen med meg før hjemreise. Der sto det masse ting og hun sa det var vanskelig å peke nøyaktig på hva som førte til blodtapet, men at det sannsynligvis var en kombinasjon av flere ting. Jeg hadde jo trykket så lenge, så livmor var rett og slett utslitt. Min mor mistet også veldig mye blod, så kanskje vi bare er sånn genetisk 🤔

Ja, kjempeheldig med ammingen! Han er så flink! Stor lettelse! ❤️ Tusen takk, det er godt å endelig få premien sin! 🥰

Ikkesant! Merkelig at det ikke er noe man forberedes på i forkant! Har jo lest litt og hørt noe, men at det skulle være så ille var jeg ikke forberedt på! Å drasse på denne kroppen er faktisk verre enn selve fødselen synes jeg 😂

Tusen takk - i like måte med din som er akkurat 1 mnd eldre enn min 💙

(jeg tenkte på dere på barsel i går forresten når de tok hørselstest på lille, håpet å slippe komme tilbake gang på gang 🙈 Heldigvis traff dem på første forsøk!)

 

Bare hyggelig, hyggelig å se at du har vært innom og lest! 🥰 Det er ufattelig godt, han er verdt all smerte og bekymring i verden! ❤️

Lykke til videre på reisen din mot en liten skatt, plutselig er det du som skriver fødehistorien din ❤️

Ååå Da var det som skjedde med deg det de frykta kom til å skje med meg. At livmora kan bli så sliten at den sliter med å trekke seg sammen. 
Mannen min hadde jo fått med seg at de måtte ha klart 2 liter blod. Og de dobbeltsjekket blodtypen min. Han fikk jo panikk og tenkte det var fare for at jeg kom til å dø. Jeg lå i lystgassrus og fikk ikke med meg en dritt :fnise: 

Men husker JM styra noe veldig med å få ut morkaka. Navlesnora ble klippet ganske raskt. Og ho trykka på magen og styrte. Jeg kunne ikke skjønne hva ho stressa så voldsomt med, den morkaka kom vel av seg selv :sjenert:  Nå slapp jeg billig unna der da, mulig det var eneste med den fødselen som faktisk gikk som det skulle :ler: 

Herregud så vittig at du tenkte på oss med den hørselstesten :ler: Vi hadde bare maks uflaks (går igjen i livet mitt det der 🤪) med den der. Siste gangen vi tok den var jeg ikke stressa over om ungen hadde hørselssvikt, men at den ikke skulle gå igjennom og jeg måtte ned IGJEN :fnise: 

Trøst deg med at kroppen kjennes mye bedre om en uke, om to uker føler du deg ikke død lenger, 3 uker enda bedre. Legg lista lavt og kos deg med lille ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/7/2022 at 9:51 PM, Kakaoen said:

Ååå Da var det som skjedde med deg det de frykta kom til å skje med meg. At livmora kan bli så sliten at den sliter med å trekke seg sammen. 
Mannen min hadde jo fått med seg at de måtte ha klart 2 liter blod. Og de dobbeltsjekket blodtypen min. Han fikk jo panikk og tenkte det var fare for at jeg kom til å dø. Jeg lå i lystgassrus og fikk ikke med meg en dritt :fnise: 

Men husker JM styra noe veldig med å få ut morkaka. Navlesnora ble klippet ganske raskt. Og ho trykka på magen og styrte. Jeg kunne ikke skjønne hva ho stressa så voldsomt med, den morkaka kom vel av seg selv :sjenert:  Nå slapp jeg billig unna der da, mulig det var eneste med den fødselen som faktisk gikk som det skulle :ler: 

Herregud så vittig at du tenkte på oss med den hørselstesten :ler: Vi hadde bare maks uflaks (går igjen i livet mitt det der 🤪) med den der. Siste gangen vi tok den var jeg ikke stressa over om ungen hadde hørselssvikt, men at den ikke skulle gå igjennom og jeg måtte ned IGJEN :fnise: 

Trøst deg med at kroppen kjennes mye bedre om en uke, om to uker føler du deg ikke død lenger, 3 uker enda bedre. Legg lista lavt og kos deg med lille ❤️

Ja, det kan nok godt tenkes! Jeg var så sliten og hadde så vondt så fikk egentlig ikke med meg så mye av det som ble sagt. Husker bare jeg tryglet om at de måtte slutte å plage meg - når 3 stk står og knar en nyfødt mage med all sin kraft rett etter fødsel er det vondt! Glad de ikke hørte på meg da! 😅

Håper du har rett! Hver dag er kosedag med lille! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt 1 uke

I dag er det nøyaktig 1 uke siden det vakreste i livet skjedde ❤️ Jeg er bare så hodestups forelsket i den lille at jeg tror jeg nesten er i ferd med å bli litt tullerusk 🙈

Han er verdens snilleste baby, sover og spiser. Med unntak av at jeg har på vekkeklokke hver 3. time gjennom natten for å mate han, sover vi som en flokk murmeldyr alle sammen natten igjennom.

Han har noen våkenperioder i løpet av dagen og vi synes allerede han begynner å feste blikket og ser nysgjerrig rundt seg med de store blå/brune øynene sine!

Jeg har fremdeles mye vondt, klarer ikke sitte - det svir gud-hjelpe-meg i stingene! Pappaen er fremdeles superhelt da, men gleder meg sånn til å delta på alt lillegutt trenger! Og ikke minst trilleturer!

Nå ligger vi alle 3 i sengen. Gutta mine sover og koser seg, lille trygt mellom oss som elsker han så høyt, og jeg tenker at dette perfekte øyeblikket er det perfekte øyeblikket for å avrunde dagboken.

Det er litt vemodig, slutten på gravidkapitlet. Jammen har det vært litt av en reise å skape nytt liv! ❤️ Men nå har et nytt kapittel startet som mamma og jeg nyter hvert sekund! ❤️

Tusen takk til alle dere flotte damer som har fulgt meg på reisen, dere har vært så gode å ha på laget! :strix:

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...