Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, men leser alt dere andre skriver. Koselig å følge dere 😊

Jeg har kommet til 32+0 i dag! Helt ufattelig hvor raskt tiden plutselig har gått, til tross for at jeg nå er 100% sykemeldt og gjør fryktelig lite utenom å slappe av for tiden. Jeg sliter mye med bekkenet og vonde kynnere ved kun lett aktivitet, så det blir mye sofaligging her. Men får da strikket en del til høst- og vintergarderoben til lille i det minste 😊

Jeg har hatt kontrolltime til jordmor i dag, og frøkna her ligger også i tverrleie. Jeg tror hun har gjort det hele tiden. Jordmor var ikke bekymret for det, og det settes ikke i gang noen form for tiltak før kontroll i uke 36. Hun sa det var kjempevanlig at bebisen turner en del der inne på denne tiden. Men krysser fingrene for at hun snart finner det for godt å legge seg med hode ned, ja 🤞

... 

@tørkestativ Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver ang babyshower. Jeg har det akkurat på samme måte som deg, og ga tydelig beskjed til mine nærmeste at det var helt uaktuelt med babyshower. Mannen har også vært klar over det, og fått streng beskjed om å avlyse om han fikk nyss i at noe skulle skje. Han vet at denne aversjonen mot en babyshower bunner i angst så stoler på at det ikke plutselig dukker opp noen overraskelser her. Kjenner jeg blir helt svett av å lese om opplevelsen din med babyshower. Kan godt forstå at angsten ble trigget av dette, og det er veldig lov å kjenne på at dette ikke ble som du ønsket, selv om du også er takknemlig for at du har folk rundt deg (som arrangerte dette med de beste intensjoner).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kakaoen skrev (22 timer siden):

Å så gøy. Da er vi ikke sååå langt unna hverandre. Du får sende en pm om du er gira på å gå trilleturer 😎

Blir sikkert godt å komme nærmere familien.😍

Jeg får satse på å henge på føden med noen andre enn deg! 😂😂😂

Skal tenke på det 😎

Ser for meg at du hadde vært veldig fin å "føde med". Rolig og erfaren liksom! Så kunne jeg mast og spurt deg om sånne dumme spørsmål førstegangsfødende har 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lianne skrev (18 timer siden):

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå, men leser alt dere andre skriver. Koselig å følge dere 😊

Jeg har kommet til 32+0 i dag! Helt ufattelig hvor raskt tiden plutselig har gått, til tross for at jeg nå er 100% sykemeldt og gjør fryktelig lite utenom å slappe av for tiden. Jeg sliter mye med bekkenet og vonde kynnere ved kun lett aktivitet, så det blir mye sofaligging her. Men får da strikket en del til høst- og vintergarderoben til lille i det minste 😊

Jeg har hatt kontrolltime til jordmor i dag, og frøkna her ligger også i tverrleie. Jeg tror hun har gjort det hele tiden. Jordmor var ikke bekymret for det, og det settes ikke i gang noen form for tiltak før kontroll i uke 36. Hun sa det var kjempevanlig at bebisen turner en del der inne på denne tiden. Men krysser fingrene for at hun snart finner det for godt å legge seg med hode ned, ja 🤞

... 

@tørkestativ Jeg kjenner meg så godt igjen i det du skriver ang babyshower. Jeg har det akkurat på samme måte som deg, og ga tydelig beskjed til mine nærmeste at det var helt uaktuelt med babyshower. Mannen har også vært klar over det, og fått streng beskjed om å avlyse om han fikk nyss i at noe skulle skje. Han vet at denne aversjonen mot en babyshower bunner i angst så stoler på at det ikke plutselig dukker opp noen overraskelser her. Kjenner jeg blir helt svett av å lese om opplevelsen din med babyshower. Kan godt forstå at angsten ble trigget av dette, og det er veldig lov å kjenne på at dette ikke ble som du ønsket, selv om du også er takknemlig for at du har folk rundt deg (som arrangerte dette med de beste intensjoner).

 

Koselig å høre fra deg igjen 😊 da er vi nesten like langt på vei. Jeg er 32 uker i morgen🥳 kjedelig å være sykemeldt, men man får vel prøve å nyte freden de siste ukene før gråting og våkennetter😅

dag 2 etter babyshower nå og det verste av angsten har sluppet taket tror jeg. Sov mye bedre i natt heldigvis. Prøver å tenke på at nå er det overstått og trenger ikke å være redd for det resten av svangerskapet. Veldig bra at du har en mann som setter foten ned hvis noen skulle finne på å planlegge noe! Sånne overraskelser er virkelig ikke for alle, og det må man respektere. Tenker det er fint å spørre vedkommende også hva man ønsker. Jeg tror min opplevelse hadde vært litt bedre hvis jeg hadde visst om babyshoweren på forhånd i det minste…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lianne Tenk så fort tiden har gått ja! Helt utrolig synes jeg. 🙈 31 uker her nå, og føler egentlig at det hadde vært greit å bremse tiden litt. 😄 Elsker å ha lille i magen og kjenne magen bule ut av små hender og føtter! 

Jeg har også fått en god del vonde kynnere ved lett aktivitet, så skjønner deg godt! 🙂 Er nok å vaske opp stekepanna så setter det i gang. De gir seg heldigvis når jeg legger meg ned og hviler, men ubehagelig når de kommer. Så koselig at du er i gang med strikkegarderoben til lille din. 😍 Elsker strikk til babyer! 

Godt å høre at jordmor ikke er bekymret for tverrleie! 🥰 Har slått meg mer til ro med det nå jeg også. Kjenner mer spark på siden igjen, så nå får jeg hvert fall den tryggheten i at bevegelsesmønstere er slik det pleier. Føltes utrygt å ikke kjenne igjen bevegelsene og alt ble svakere. 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi har snakket om tverrleie. Var nettopp på min siste kontroll hos legen dette svangerskapet. Her har frøkna snudd seg til seteleie🙈 vet ikke om jeg likte det noe bedre, men 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (1 minutt siden):

Siden vi har snakket om tverrleie. Var nettopp på min siste kontroll hos legen dette svangerskapet. Her har frøkna snudd seg til seteleie🙈 vet ikke om jeg likte det noe bedre, men 😂

🙈🙈 Nei, det skjønner jeg at ikke føltes noe bedre ja. Fikk du beskjed om at hun hadde god tid og plass til å snu seg enda? 🙂 Kanskje hun knuffer seg rundt igjen. Hun virker i allefall til å ville være litt i bevegelse nå, så kanskje hun spinner rundt igjen om ikke lenge. 🥰🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykkefrø skrev (1 time siden):

🙈🙈 Nei, det skjønner jeg at ikke føltes noe bedre ja. Fikk du beskjed om at hun hadde god tid og plass til å snu seg enda? 🙂 Kanskje hun knuffer seg rundt igjen. Hun virker i allefall til å ville være litt i bevegelse nå, så kanskje hun spinner rundt igjen om ikke lenge. 🥰🤞

Legen var ikke bekymret, og hun sa det samme som JM, at det ikke ble gjort noen tiltak før i uke 36 i tilfelle. Jeg skal tilfeldigvis på ny vekstkontroll om 2 ukers tid (sv.uke 34), så da får jeg vel sjekket leiet også😄 satser på at hun snur seg før det ja. Er ikke hypp på verken KS eller vendingsforsøk (som jeg kanskje ikke får tilbud om pga morkake foran?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (1 time siden):

Legen var ikke bekymret, og hun sa det samme som JM, at det ikke ble gjort noen tiltak før i uke 36 i tilfelle. Jeg skal tilfeldigvis på ny vekstkontroll om 2 ukers tid (sv.uke 34), så da får jeg vel sjekket leiet også😄 satser på at hun snur seg før det ja. Er ikke hypp på verken KS eller vendingsforsøk (som jeg kanskje ikke får tilbud om pga morkake foran?). 

Hm, det har jeg ikke hørt om faktisk, men jeg har jo også morkaken foran. Har blitt så skremt av vendingsforsøk fortalt av andre at jeg er usikker på om jeg ville takket ja til det. Tror jeg kanskje hadde valgt setefødsel om lille min legger seg feil vei når det nærmer seg og bekkenet er stort nok. 🙈 KS har jeg angst for, så det orket jeg ikke tenke på engang. 😂 Æsj nei! Babyen min - du får snu deg med hode ned! Det sier jeg deg bare. :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (19 minutter siden):

Hm, det har jeg ikke hørt om faktisk, men jeg har jo også morkaken foran. Har blitt så skremt av vendingsforsøk fortalt av andre at jeg er usikker på om jeg ville takket ja til det. Tror jeg kanskje hadde valgt setefødsel om lille min legger seg feil vei når det nærmer seg og bekkenet er stort nok. 🙈 KS har jeg angst for, så det orket jeg ikke tenke på engang. 😂 Æsj nei! Babyen min - du får snu deg med hode ned! Det sier jeg deg bare. :ler2:

Jeg hadde også valgt setefødsel hvis det er fysisk mulig😅 satser på at de snur seg begge to i rimelig tid før fødsel🤞🏻 Det med morkaken foran er jeg litt usikker på, har ikke lest så veldig nøye, men jeg leste noe om at det var mye større risiko for morkakeløsning og blødninger ifm vending da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (24 minutter siden):

Jeg hadde også valgt setefødsel hvis det er fysisk mulig😅 satser på at de snur seg begge to i rimelig tid før fødsel🤞🏻 Det med morkaken foran er jeg litt usikker på, har ikke lest så veldig nøye, men jeg leste noe om at det var mye større risiko for morkakeløsning og blødninger ifm vending da.

Leste at flere hadde blitt nektet vendingsforsøk fordi morkaken lå foran ja, så du har nok rett i at det er større risiko med morkaken foran. 🙂 Det var egentlig litt greit å vite synes jeg. Men herlighet, vi har fortsatt god tid heldigvis. Vi får regne med at de snur seg riktig vei for oss alle sammen. 🥰 Blir spennende å høre om de kan kjenne hvordan babyen ligger ved neste kontroll. Spent på slikt, men føler at min har sunket ned med hode igjen nå egentlig. Ligger en liten ball der nede som jeg kan svinge fra side til side. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dere føder i hodeleie hele gjengen!! 😂😂

Leste at ca 4% er setefødsel. Så sjansen for det er enormt liten.

Men allikevel ser jeg for meg at det er min flaks å ende opp der. Har så mye annet som spiller inn, så kan like gjerne ta ungen med ræva først😂 Ei venninne av meg har født 3 i hodeleie og 1 i sete. Og ho synes setefødselen var minst vond. 🤷🏼‍♀️ Om jeg ender opp der så skal jeg også teste det 🤪 siden jeg har to stk som har banet vei tidligere så nyser jeg vel bare ut sistemann😇 (I wish :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (37 minutter siden):

Tipper dere føder i hodeleie hele gjengen!! 😂😂

Leste at ca 4% er setefødsel. Så sjansen for det er enormt liten.

Men allikevel ser jeg for meg at det er min flaks å ende opp der. Har så mye annet som spiller inn, så kan like gjerne ta ungen med ræva først😂 Ei venninne av meg har født 3 i hodeleie og 1 i sete. Og ho synes setefødselen var minst vond. 🤷🏼‍♀️ Om jeg ender opp der så skal jeg også teste det 🤪 siden jeg har to stk som har banet vei tidligere så nyser jeg vel bare ut sistemann😇 (I wish :ler: )

😂😂😂

nytter fanden ikke å snakke prosent til meg, jeg var den ene prosenten som fikk hyperemesis!🤷🏻‍♀️😂 neida, sjansen er stor for at hun snur seg så jeg stresser ikke noe særlig enda. Jeg håper jeg nyser ut min og😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (17 timer siden):

Tipper dere føder i hodeleie hele gjengen!! 😂😂

Leste at ca 4% er setefødsel. Så sjansen for det er enormt liten.

Men allikevel ser jeg for meg at det er min flaks å ende opp der. Har så mye annet som spiller inn, så kan like gjerne ta ungen med ræva først😂 Ei venninne av meg har født 3 i hodeleie og 1 i sete. Og ho synes setefødselen var minst vond. 🤷🏼‍♀️ Om jeg ender opp der så skal jeg også teste det 🤪 siden jeg har to stk som har banet vei tidligere så nyser jeg vel bare ut sistemann😇 (I wish :ler: )

Ja, det er vel mest trolig at vi alle får en vaginal fødsel med hodeleie. 😄 Typisk at det man går å tenker masse på, aldri skjer og at det viser seg å bære helt bortkastet å ha kastet bort energi og tanker på det. 😂 Likevel fryktelig vanskelig å la være, og litt spennende å høre hvordan andres småtroll turner rundt enda. Jeg vil også gjerne nyse babyen ut. 😂😂

Veldig interessant at setefødselen var minst smertefull. Jeg mener jeg har hørt at de må ha epidural når man skal føde i seteleie, kanskje derfor? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da sitter jeg her med en vørterøl og skåler med meg selv😁akkurat ferdig med muntlig eksamen og er veldig fornøyd. Tre eksamener er unnagjort og selv om det har vært et mareritt så er det deilig med sommerferie nå. Er snart i uke 27 og er i god form. Litt antydning til halsbrann men det er fortsatt tissingen som er verst 🙈så da skal jeg ikke klage😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (4 timer siden):

Ja, det er vel mest trolig at vi alle får en vaginal fødsel med hodeleie. 😄 Typisk at det man går å tenker masse på, aldri skjer og at det viser seg å bære helt bortkastet å ha kastet bort energi og tanker på det. 😂 Likevel fryktelig vanskelig å la være, og litt spennende å høre hvordan andres småtroll turner rundt enda. Jeg vil også gjerne nyse babyen ut. 😂😂

Veldig interessant at setefødselen var minst smertefull. Jeg mener jeg har hørt at de må ha epidural når man skal føde i seteleie, kanskje derfor? 🙂 

Tja kan godt hende det har med epiduralen å gjøre. Vet ikke om den er på hele veien eller hvorfor de egentlig trenger den. Mulig fordi det er større sjanse for inngrep kanskje.
Min bølle sitter i seteleie i dag. Som jeg forventet. Legen hadde med seg en medisinstudent og lurte på om ho kunne få kjenne på magen min og gjette leie. Så kjente legen også. Begge to gjettet hode ned og ryggen på hver sin plass. Så tok ho proben på nedre del av magen min og vips der satt lille med rumpa tydelig på utstilling :ler:  Så begge to fikk feil..

Jeg har gjettet seteleie på han selv, eneste er at jeg har kjent hikking bare nederst i magen min, men legen sa det hadde ikke noe å si for leie i forhold til hvor hikkingen kjennes. Eller kanskje han hikker med rumpa :ler: 

 

Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Da sitter jeg her med en vørterøl og skåler med meg selv😁akkurat ferdig med muntlig eksamen og er veldig fornøyd. Tre eksamener er unnagjort og selv om det har vært et mareritt så er det deilig med sommerferie nå. Er snart i uke 27 og er i god form. Litt antydning til halsbrann men det er fortsatt tissingen som er verst 🙈så da skal jeg ikke klage😉

Gratulerer så mye med gjennomført eksamen og en vel fortjent sommerferie er på vei :strix:  Halsbrann er noe dritt.. Vet ikke om vørterøl nødvendigvis gjør den noe bedre :fnise: Men litt må man jo kose seg :danse: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (40 minutter siden):

Tja kan godt hende det har med epiduralen å gjøre. Vet ikke om den er på hele veien eller hvorfor de egentlig trenger den. Mulig fordi det er større sjanse for inngrep kanskje.
Min bølle sitter i seteleie i dag. Som jeg forventet. Legen hadde med seg en medisinstudent og lurte på om ho kunne få kjenne på magen min og gjette leie. Så kjente legen også. Begge to gjettet hode ned og ryggen på hver sin plass. Så tok ho proben på nedre del av magen min og vips der satt lille med rumpa tydelig på utstilling :ler:  Så begge to fikk feil..

Jeg har gjettet seteleie på han selv, eneste er at jeg har kjent hikking bare nederst i magen min, men legen sa det hadde ikke noe å si for leie i forhold til hvor hikkingen kjennes. Eller kanskje han hikker med rumpa :ler: 

 

Gratulerer så mye med gjennomført eksamen og en vel fortjent sommerferie er på vei :strix:  Halsbrann er noe dritt.. Vet ikke om vørterøl nødvendigvis gjør den noe bedre :fnise: Men litt må man jo kose seg :danse: 

Hehe nei vørterøl er det eneste jeg kan drikke nå dessverre 😁🙈skulle gjerne tatt en vanlig øl men det må nok vente en stund🍺 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lilletrille79 skrev (2 timer siden):

Da sitter jeg her med en vørterøl og skåler med meg selv😁akkurat ferdig med muntlig eksamen og er veldig fornøyd. Tre eksamener er unnagjort og selv om det har vært et mareritt så er det deilig med sommerferie nå. Er snart i uke 27 og er i god form. Litt antydning til halsbrann men det er fortsatt tissingen som er verst 🙈så da skal jeg ikke klage😉

Gratulerer!! Sååå deilig! Og så flink du har vært som stod i det og fullførte🥳

Jeg skal ha muntlig forsvaring av masteren min om to uker, men etter det har jeg også ordentlig ferie!

Tips: 9 kr for Lovehearts på Normal, bare å hamstre inn til halsbrannen 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beautyblender skrev (3 minutter siden):

Gratulerer!! Sååå deilig! Og så flink du har vært som stod i det og fullførte🥳

Jeg skal ha muntlig forsvaring av masteren min om to uker, men etter det har jeg også ordentlig ferie!

Tips: 9 kr for Lovehearts på Normal, bare å hamstre inn til halsbrannen 😆

Ja du har jo også stått på for å få unna en master da. Skjønner ikke at du har holdt ut. Jeg har kanskje en bachelor om noen år for nå må jeg ta permisjon. Har egentlig bare et år igjen😁 ja hvis jeg skal til en Normal butikk må jeg kjøre mange mil og med de bensinprisene som et nå så ville det vært et tap 😂men vurderer å ha loveharts klar til det blir virkelig ille🙈forrige gang var jeg plaget av det på slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til dere som er ferdig med eksamen, master m.m 🥳

her har det vært noen tunge dager i det siste. En del kvalme og svimmelhet har preget dagene, samt mye kynnere. Matlysten er virkelig på bunn også. Ingenting frister og jeg blir alt for fort mett/uvel. Hadde gått ned 1 kg på sist kontroll så det er jo ikke helt bra..ble videre 80% sykemeldt frem til permisjonsstart. Kjenner jeg begynner å bli ganske ferdig med å være gravid snart😅 men nå er det bare 7 små uker igjen før hun kommer (forhåpentligvis).

Det meste er kommet på plass her hjemme. Bedside criben har kommet i posten og vi har fått skrudd sammen en vugge i stua. Vugga er 40 år gammel og både jeg og mine søsken har ligget i den🥰. Mangler bare å kjøpe en madrass til den som vi kan kappe til. Hvordan ligger dere an med innkjøp? Er litt i tvil på om det er nødvendig å kjøpe elektrisk brystpumpe enda… håper jo å kunne amme, men man vet jo aldri om det går som ønsket. Er det best å vente med å kjøpe el.pumpe til man ser behovet, eller er det noe man trenger med en gang? Har en naturebond pumpe/oppsamler, men det er jo ikke helt det samme som en el.pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tørkestativ

Begynner å kjenne det ta på litt nå jeg også. Jeg har motsatt problem og har gått opp masse på kort tid, og fått vann i kroppen som er plagsomt. Ryggen verker og jeg føler meg feit og fæl. 🙈 Men jeg orker ikke henge meg så mye opp i det. Gleder meg mer og mer til å endelig få hilse på den lille. Merker at kroppen gjør seg mer og mer klar også, for her renner melka om natta og kynnere som jobber på i løpet av dagen. Spennende å kjenne at nå nærmer det seg virkelig! 

 Jeg har hørt så mange si «ikke kjøp elektrisk ammepumpe før du vet om du trenger det» 🙂 Jeg har bare naturebond jeg også, og tenker det er helt greit til å begynne med. Nå har jeg egentlig ikke lyst til å pumpe heller, for har lest så mye om amming og slik at jeg virkelig vil få det til. Ønsker ikke bruke flaske om vi ikke er helt nødt, og da tenker jeg vi kommer til å få tak i det vi trenger om det skulle bli nødvendig. 😊 

Jeg mangler litt enda: stellematte, babycall, sovepose/nattpose, kurver til å ha under stellebordet, termometer, sånn bamse med lyd, bilspeil, og litt småting som bleier, d-vitamin dråper osv. Mangler bleier til meg selv også. 🤣 Tenkte å kjøpe tena sine og ha i tilfelle de på sykehuset ikke føles så behagelig. Greit å ha noen i tilfelle man blør mye hjemme også tenker jeg. Av bind tenkte jeg egentlig å kjøpe vanlig nattbind på butikken, men er usikker på om de er nok? Aaaaner ikke hvor mye man blød jeg. 🙈 Bortsett fra det begynner det å komme seg med innkjøpene nå tror jeg. Vurderer et nytt kamera da, det koster jo litt men jeg tenker at for alt man får foreviget så er det kanskje verdt det. 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...