Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Kakaoen skrev (1 time siden):

Spennende med målinger på dere i glukosebelastningsgjengen 😂 

Jeg har lært at man skal måle i armen for å få et 100 % sikkert svar. Måler man i fingeren må den være ren, og at man tørker av de første blod dråpene før man måler.

Og at man ikke klemmer for mye på fingeren, da kan de komme vevsvæske blandet med blodet som gir et lavere resultat på målingen. Jeg må på den måte «melke» fingeren min lengre innenfra for å få ut blod uten at det skal påvirke resultatet.

Det samme gjelder visst for måling av HB. Lærte jeg av søster som har jobbet med det. Opplevde faktisk å få lavt HB ved måling i fingeren, men fine verdier da de tok ut et glass fra armen. 
 

Merker jeg kan i overkant for mye om dette styret her 🙈🙈 

Spennende!! Jeg har alltid fått høyere HB på stikk i fingeren enn jeg får på blodprøven. Merkelig! 🙈 Blodsukkeret mitt tok hun jo faktisk fra glasset hun tok fra armen, men likevel ble resultatet 0.3 høyere enn det som sto på furst. Ikke godt å bli klok på. 🤔 

@tørkestativ Jeg har også begynt å få skikkelig ubehag mellom bena i det siste. Når jeg går kan det nesten kjennes ut som noe skal ut der nede. 🙈 Jordmor sa at det ikke var underlig at jeg kjente mye ubehag for hode ligger allerede laaangt nedi bekkenet her. Har også en følelse av at denne lille ikke vil ligge der inne frem til termin, men jeg tipper det hver fall går til uke 38 her. 🙂 Krysser fingrene for at ingen av oss føder før uke 37! 🤞❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykkefrø skrev (7 timer siden):

Spennende!! Jeg har alltid fått høyere HB på stikk i fingeren enn jeg får på blodprøven. Merkelig! 🙈 Blodsukkeret mitt tok hun jo faktisk fra glasset hun tok fra armen, men likevel ble resultatet 0.3 høyere enn det som sto på furst. Ikke godt å bli klok på. 🤔 

@tørkestativ Jeg har også begynt å få skikkelig ubehag mellom bena i det siste. Når jeg går kan det nesten kjennes ut som noe skal ut der nede. 🙈 Jordmor sa at det ikke var underlig at jeg kjente mye ubehag for hode ligger allerede laaangt nedi bekkenet her. Har også en følelse av at denne lille ikke vil ligge der inne frem til termin, men jeg tipper det hver fall går til uke 38 her. 🙂 Krysser fingrene for at ingen av oss føder før uke 37! 🤞❤️

Forskjellen på 0.3 skyldes nok at ikke alle apparat er helt kalibrert og 100% riktig 😊 Så lenge de er innenfor en viss range så er det godkjent. Laboratoriene må jevnlig ta "blindtester" som sendes inn til noklus for å sjekke at apparatene er godkjent.  Jeg jobber med dette 😂 

Glukosebelastning er vel overstått her også, heldigvis med fine verdier. Var litt bekymret siden mamma fikk svangerskapsdiabetes i sitt 2.Svangerskap, så derfor fikk jeg ta den selv om jeg egentlig skulle slippe denne gangen. 

Endret av Elumi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (9 timer siden):

 

@tørkestativ Jeg har også begynt å få skikkelig ubehag mellom bena i det siste. Når jeg går kan det nesten kjennes ut som noe skal ut der nede. 🙈 Jordmor sa at det ikke var underlig at jeg kjente mye ubehag for hode ligger allerede laaangt nedi bekkenet her. Har også en følelse av at denne lille ikke vil ligge der inne frem til termin, men jeg tipper det hver fall går til uke 38 her. 🙂 Krysser fingrene for at ingen av oss føder før uke 37! 🤞❤️

Høres ut som nedpress etter hva jeg har lest😄 det har plutselig kommet mange rare vondter nå i det siste syns jeg😅 her ligger dog frøkna i tverrleie, så hun ligger ikke nedi bekkenet enda😂 så det på 3D ultralyd og ut i fra bevegelsene jeg kjenner så ligger kun fortsatt i samme stilling. Skal på ny vekstkontroll 10.juni så håper virkelig hun har snudd seg da.

blir spennende å se om magefølelsen vår stemmer🤩

Elumi skrev (2 timer siden):

Forskjellen på 0.3 skyldes nok at ikke alle apparat er helt kalibrert og 100% riktig 😊 Så lenge de er innenfor en viss range så er det godkjent. Laboratoriene må jevnlig ta "blindtester" som sendes inn til noklus for å sjekke at apparatene er godkjent.  Jeg jobber med dette 😂 

Glukosebelastning er vel overstått her også, heldigvis med fine verdier. Var litt bekymret siden mamma fikk svangerskapsdiabetes i sitt 2.Svangerskap, så derfor fikk jeg ta den selv om jeg egentlig skulle slippe denne gangen. 

Så bra at glukosetesten ble bestått! Godt å slippe å bekymre seg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra glukosetest. Fikk melding fra helsenorge nå og mine resultater var bra. Den ene var på 4,3 den de trodde var 5,7 ...... og den andre var på 6,4 😅så da blir det is på 17 mai 😂

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (45 minutter siden):

Oppdatering fra glukosetest. Fikk melding fra helsenorge nå og mine resultater var bra. Den ene var på 4,3 den de trodde var 5,7 ...... og den andre var på 6,4 😅så da blir det is på 17 mai 😂

Huuuurra!! :strix: Så deilig å få bekreftet at alt var i orden! 🥰 Jeg hadde 4.0 og 4.8 da jeg snikleste inne på furst. 😂 Har ikke fått noen tilbakemelding, men googlet meg frem til at det var bra. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (29 minutter siden):

Huuuurra!! :strix: Så deilig å få bekreftet at alt var i orden! 🥰 Jeg hadde 4.0 og 4.8 da jeg snikleste inne på furst. 😂 Har ikke fått noen tilbakemelding, men googlet meg frem til at det var bra. 😁

Oi ja dine var bra😀da hadde du nok fått beskjed hvis de ikke var bra😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå begynner jeg å bli sånn tung, sliten gravid med mer kranglete bekken enn til vanlig. Teller ned dager, 79 dager til termin 😂 Dagene jeg jobber (2 dager i uken) går bare til å ligge på sofaen etterpå og å legge meg senest kl 21. Så sånn sett går dagene fort, for jeg rekker jo ikke over halvparten av de tingene jeg egentlig vil iløpet av en uke. 

Halsbrannen har også blitt skikkelig ille, så må ta gaviscon hver kveld før jeg legger meg omtrent, hvis ikke må jeg lete febrilsk etter den i nattbordsskuffen midt på natten. Åhh alt vi kvinnfolk går gjennom og mennene slipper unna 🙈

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alle hadde en fin dag i går 🇳🇴
 

@Elumi plagsomt med den halsbrannen! Det er heldigvis en ting jeg har sluppet unna foreløpig…(bank i bordet) syns godt mennene kunne fått kjenne litt på hvor slitsomt det kan være, men tror ikke de hadde holdt ut en uke en gang😂

i dag er jeg 31 fullgåtte uker og går inn i uke 32. Hjelp! Det begynner å gå opp for meg at det nærmer seg veldig nå…i helgen hadde vi besøk av kommende oldemor som har strikket helt nydelig hentesett, teppe og en vognpose🥰 og den andre kommende oldemor sa vi måtte finne noe utstyr vi ønsket oss som var litt dyrt.. problemet er bare at vi har alle de dyre tingene i hus allerede😅 fikk streng beskjed om å tenke på saken.  Så hvis noen har tips til noe vi kan ønske oss så tas det i mot! Vi har jo både vogn, bilstol, seng, og vippestol (både elektrisk og babybjørn) så jeg er helt blank…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (2 timer siden):

Håper alle hadde en fin dag i går 🇳🇴
 

@Elumi plagsomt med den halsbrannen! Det er heldigvis en ting jeg har sluppet unna foreløpig…(bank i bordet) syns godt mennene kunne fått kjenne litt på hvor slitsomt det kan være, men tror ikke de hadde holdt ut en uke en gang😂

i dag er jeg 31 fullgåtte uker og går inn i uke 32. Hjelp! Det begynner å gå opp for meg at det nærmer seg veldig nå…i helgen hadde vi besøk av kommende oldemor som har strikket helt nydelig hentesett, teppe og en vognpose🥰 og den andre kommende oldemor sa vi måtte finne noe utstyr vi ønsket oss som var litt dyrt.. problemet er bare at vi har alle de dyre tingene i hus allerede😅 fikk streng beskjed om å tenke på saken.  Så hvis noen har tips til noe vi kan ønske oss så tas det i mot! Vi har jo både vogn, bilstol, seng, og vippestol (både elektrisk og babybjørn) så jeg er helt blank…

Så gøy med hjemmestrikk 😍 og er jammen ikke lenge igjen nå nei!

Hva med TrippTrapp stol med newborn sete? Brukte det til nr 2 og synes det var kos at han var med oss da vi spiste og satt der og kikka på meg da jeg lagde middag osv 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elumi skrev (På 16.5.2022 den 21.00):

Nå begynner jeg å bli sånn tung, sliten gravid med mer kranglete bekken enn til vanlig. Teller ned dager, 79 dager til termin 😂 Dagene jeg jobber (2 dager i uken) går bare til å ligge på sofaen etterpå og å legge meg senest kl 21. Så sånn sett går dagene fort, for jeg rekker jo ikke over halvparten av de tingene jeg egentlig vil iløpet av en uke. 

Halsbrannen har også blitt skikkelig ille, så må ta gaviscon hver kveld før jeg legger meg omtrent, hvis ikke må jeg lete febrilsk etter den i nattbordsskuffen midt på natten. Åhh alt vi kvinnfolk går gjennom og mennene slipper unna 🙈

 

 

Begynner å bli tungt her også. Føler jeg snart er like rund som jeg er «høy» 😂 er bare 1.60 høy da 🤪

Føler sååå meg deg med halsbrannen! Jeg hadde det MYE med de to første. Husker jeg prøvde å unngå ting som trigger det. Virker som det er litt individuelt. Men jeg reagerte mer på hveteprodukter og melkeprodukter. Spiste Gaviscon hver dag. Kjenner jeg blir kvalm av tanken på den flytende greia 🤢 selv om jeg synes å huske at den funka bedre enn tyggetablettene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen flere av dere som har begynt å slite med leggkramper på nettene, og har noen evnt. noen tips?

Har våknet av krampe i leggene to av de tre siste nettene, og det er så innmari vondt 😨 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo mine medgravide, 

Det er leenge siden jeg har postet noe i denne tråden, men nå dukket den opp igjen, og da griper jeg sjansen. Siden sist har jeg fått bekreftet termin 10. august, hatt en helt begivenhetsløs ordinær ultralyd hvor vi fikk bekreftet at det kommer en liten gutt, og gjennomført glukosebelastningstest. Forrige svangerskap fikk jeg 5,4 på fastende, og helt fine resultat etter to timer, og jordmor satte full alarmberedskap fordi dette var jo svangerskapsdiabetes. Fastlegen tok det hele med knusende ro, og sa at vi heller skulle ta et par kontrollmålinger av fastende før vi konkluderte med SD. Kontrollmålingene traff på 4,4 og 4,5, så noe svangerskapsdiabetes var det ikke. 

Denne gangen fikk jeg fine prøvesvar på både fastende og etter drikken, men fastlegen har ikke ringt om resultatene, så antar at han forventer at jeg bare skjønner det selv denne gangen? Litt irriterende det der. 

Ellers har lillebror begynt å hikke i magen, og det er like irriterende denne gangen som det var sist. Håper at han ikke skal hikke så mye som storesøsteren gjorde, for da klikker det for meg. 

De siste dagene har jeg slitt med daglig hodepine, og vond rygg og bekken. Merker at jeg allerede syns det er litt slitsomt å være gravid, og jeg er tross alt bare 28 uker på vei. Forrige gang syns jeg liksom aldri at det ble slitsomt. Dette kan bli et langt tredje trimester i så fall 😅 Håper at det ikke er tegn på noe mer alvorlig, da både mor og søster har hatt svangerskapsforgiftning i sine svangerskap. Skal på kontroll i morgen, så da satser jeg på at vi kan avkrefte det. 

For øvrig har jeg skrevet ferdig et utkast til fødebrev, og jeg fikk altså så mye skryt av mannen for hvordan det var skrevet at jeg ble litt blyg. Håper det blir tid til å gjennomgå med jordmor enten i morgen eller neste kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrno skrev (5 minutter siden):

Er det noen flere av dere som har begynt å slite med leggkramper på nettene, og har noen evnt. noen tips?

Har våknet av krampe i leggene to av de tre siste nettene, og det er så innmari vondt 😨 

Ikke så mye på natten, men ofte når jeg våkner på morgenen og skal strekke meg. Har ikke koblet at det er pga. graviditeten, men det er det jo selvfølgelig! Au au au! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kakaoen skrev (55 minutter siden):

Så gøy med hjemmestrikk 😍 og er jammen ikke lenge igjen nå nei!

Hva med TrippTrapp stol med newborn sete? Brukte det til nr 2 og synes det var kos at han var med oss da vi spiste og satt der og kikka på meg da jeg lagde middag osv 😃

Hjemmestrikk er noe av det mest nydelige😍 

Tripptrapp stol har jeg kjøpt brukt, og newborn sete har jeg arvet av søsteren min… vi har både arvet og fått utrolig mye av familien så føler oss veldig heldige med det. Oldermor er rett og slett for sent ute tror jeg, og det får jeg litt dårlig samvittighet for😅 hun hadde veldig lyst å kjøpe stellebord blant annet, men klarte å snakke henne fra det, for det har vi virkelig ikke plass til! Har bare lagt stellematten oppå vaskemaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (8 minutter siden):

Hjemmestrikk er noe av det mest nydelige😍 

Tripptrapp stol har jeg kjøpt brukt, og newborn sete har jeg arvet av søsteren min… vi har både arvet og fått utrolig mye av familien så føler oss veldig heldige med det. Oldermor er rett og slett for sent ute tror jeg, og det får jeg litt dårlig samvittighet for😅 hun hadde veldig lyst å kjøpe stellebord blant annet, men klarte å snakke henne fra det, for det har vi virkelig ikke plass til! Har bare lagt stellematten oppå vaskemaskinen.

Så heldig du er! 😍 Vi har kjøpt alt selv, og svidd av altfor mye penger!🙈 Har heldigvis vært flink til å finne rabattkoder og slikt, og egentlig spart mye på det. Nå begynner jeg å få litt panikk fordi det går så fort mot termin, så nå ryker snart min søken etter rabattkoder og salg. Kommer til å klikke hjem det siste vi trenger snart, som føles som en hel haug! 🙈😵💫😂 Hjelpes meg! Jeg er overhode ikke klar! 🤣 snart bare 70 dager igjen! Og 42 til jeg er fullgått og fødeklar! :bond: Stresser så jeg ikke får sove jeg nå. 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (44 minutter siden):

Hjemmestrikk er noe av det mest nydelige😍 

Tripptrapp stol har jeg kjøpt brukt, og newborn sete har jeg arvet av søsteren min… vi har både arvet og fått utrolig mye av familien så føler oss veldig heldige med det. Oldermor er rett og slett for sent ute tror jeg, og det får jeg litt dårlig samvittighet for😅 hun hadde veldig lyst å kjøpe stellebord blant annet, men klarte å snakke henne fra det, for det har vi virkelig ikke plass til! Har bare lagt stellematten oppå vaskemaskinen.

Dere er skikkelig heldige som har besteforeldre som vil bidra slik. Eller bare det at barnet ditt får oldeforeldre :rodmer: 

Hva med å si at dere ønsker bilsete i neste str, og at hun da kan vente et lite år med sitt bidrag? Bilsete nr 2 er jo mye dyrere enn bilsete nr 1 :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Yrno skrev (1 time siden):

Er det noen flere av dere som har begynt å slite med leggkramper på nettene, og har noen evnt. noen tips?

Har våknet av krampe i leggene to av de tre siste nettene, og det er så innmari vondt 😨 

Har ikke slitt noe med det selv, *bank i bordet*. Men har hørt at Magnesiumtilskudd kan hjelpe en god del :) Så jeg hadde nok vurdert å prøve det 😄 

Krampe er både vondt og ekkelt. Føles jo som det aldri skal gi seg. Og med den magen er det ikke bare å sprette ut av senga å få strekt ut leggen heller :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (6 minutter siden):

Har ikke slitt noe med det selv, *bank i bordet*. Men har hørt at Magnesiumtilskudd kan hjelpe en god del :) Så jeg hadde nok vurdert å prøve det 😄 

Krampe er både vondt og ekkelt. Føles jo som det aldri skal gi seg. Og med den magen er det ikke bare å sprette ut av senga å få strekt ut leggen heller :( 

Takk for tips - det skal jeg sjekke ut! 😁

Jaa, er en greit brå start på morgenen hvert fall! Stakkars mannen trodde det var noe alvorlig galt her forleden da han våkna av at jeg omtrent gikk opp i bro 😂 Så sitter det liksom i hele dagen også.. 

Jeg skal riktig nok ikke klage for høyt, har jo ingen andre plager enda da *bankibordet* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrno skrev (5 minutter siden):

Takk for tips - det skal jeg sjekke ut! 😁

Jaa, er en greit brå start på morgenen hvert fall! Stakkars mannen trodde det var noe alvorlig galt her forleden da han våkna av at jeg omtrent gikk opp i bro 😂 Så sitter det liksom i hele dagen også.. 

Jeg skal riktig nok ikke klage for høyt, har jo ingen andre plager enda da *bankibordet* 

Haha er jo litt gøy å se måten mannfolka reagerer på. Måtte riste på hue av min i går. Jeg satt og spise kveldsmat med kjolen fortsatt på. Forbanna pupper og kløft, blir jo alltid smuler oppi der. Og så hadde en smule kilt seg under gravid tightsen. Jeg reiser meg og banner smått før jeg drar opp kjolen og stikker hånda nei tightsen. Mannen bare: HVA SKJER?? Har vannet gått?? :ler: 

Jeg bare :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrno skrev (1 time siden):

Er det noen flere av dere som har begynt å slite med leggkramper på nettene, og har noen evnt. noen tips?

Har våknet av krampe i leggene to av de tre siste nettene, og det er så innmari vondt 😨 

Leggkramper her også! 🙈 Våknet av at jeg hylte i søvne første gangen. Fyttiiiii grisen så vondt det kan være! Jeg fikk tips av jordmor å spise en banan før jeg la meg, og synes det faktisk hjalp litt. Merker fremdeles tendensene om morgenen, og spesielt om jeg havner i kolonnekø! 🙈 Det er drepen for leggene mine med manuell giring og krypkjøring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...