Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Så søt liten fot @tørkestativ 🥹

Angående gravidklær har jeg bestilt litt fra mamalicious jeg synes har vært både rimelig og bra 😊 Ellers går det mye i kjoler med knyting over magen, og tettsittende kjoler med mye stretch som jeg kan bruke etter graviditet også. Røyk på en liten smell og kjøpte denne til 17.mai https://www.bytimo.no/product/chiffon-open-back-dress-summer-flowers/ men tenker også å bruke den i en konfirmasjon og på gravidfotografering også muligens 🥰 

Har f eks denne fra før https://carma.no/produkt/amazing-long-dressmaritime-blue?gclid=CjwKCAjwve2TBhByEiwAaktM1EQ399Kel9mI4v0wa8bgTcTk9405Kvrz_ExqyX7g3GyR4k1NauK1RxoCW_kQAvD_BwE i en annen farge, og den sitter superfint over magen ved å bare knyte over magen i stedet 🤗 Men ja, er ikke akkurat enkelt dette med klær og graviditet! Holdt på å eksplodere i påska av skiklær og yttertøy 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare tipse om at farmasiet har opptil 40% på alt til mor og barn😊 bestilte nettopp en del selv. trengs jo en del kremer etc fra apoteket så greit å få noen kroner i rabatt.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått inn i fasteperioden 😅glukosetest i morgen og gruer meg litt til å ikke spise😆drakk dere vann? Tenker at jeg kommer til å bli veldig tørst og vann har jo ikke noe påvirkning på blodsukret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Da har jeg gått inn i fasteperioden 😅glukosetest i morgen og gruer meg litt til å ikke spise😆drakk dere vann? Tenker at jeg kommer til å bli veldig tørst og vann har jo ikke noe påvirkning på blodsukret. 

Lykke til! Jeg leste på nett at legekontorene sa veldig forskjellig om det var greit med vann eller ikke.. jeg drakk et halvt glass når jeg stod opp for å slukke den verste tørsten, så tok jeg heller med en drikkeflaske til etter testen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (7 timer siden):

Lykke til! Jeg leste på nett at legekontorene sa veldig forskjellig om det var greit med vann eller ikke.. jeg drakk et halvt glass når jeg stod opp for å slukke den verste tørsten, så tok jeg heller med en drikkeflaske til etter testen

Ja ok jeg leste på nett at vann var greit så jeg tar noen slurker så jeg ikke blir helt susete 😂tar med flaske og nistepakke til etterpå🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilletrille79 skrev (54 minutter siden):

Ja ok jeg leste på nett at vann var greit så jeg tar noen slurker så jeg ikke blir helt susete 😂tar med flaske og nistepakke til etterpå🤪

Lykke til😊 Jeg var selv for noen dager siden. Men jeg drakk ingenting og pusset ikke tenner en gang. Så den glukosedrikken var veldig velkommen da jeg inntok den😅 Det sto bare at man kunne drikke et glass vann før timen om man hadde viktige medisiner å ta men ellers ikke. Antar at noen slurker ikke har noe å si da.. Det med tannpuss var bare tilfeldig jeg kom over da jeg leste rundt på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyana skrev (2 minutter siden):

Lykke til😊 Jeg var selv for noen dager siden. Men jeg drakk ingenting og pusset ikke tenner en gang. Så den glukosedrikken var veldig velkommen da jeg inntok den😅 Det sto bare at man kunne drikke et glass vann før timen om man hadde viktige medisiner å ta men ellers ikke. Antar at noen slurker ikke har noe å si da.. Det med tannpuss var bare tilfeldig jeg kom over da jeg leste rundt på nett. 

Ahhh tannpuss har jeg allerede gjort🙈jaja jeg får opplyse om det da🤪jeg har ikke fått noe info fra legen og det er nesten umulig å ringe dit så da får de bare tåle det😀men det blir 12 timers faste på meg så de kan ikke klage på det hvertfall😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (25 minutter siden):

Ahhh tannpuss har jeg allerede gjort🙈jaja jeg får opplyse om det da🤪jeg har ikke fått noe info fra legen og det er nesten umulig å ringe dit så da får de bare tåle det😀men det blir 12 timers faste på meg så de kan ikke klage på det hvertfall😅

Jeg tror ikke det kan være noe strengt krav til å ikke pusse tenner, sto ingenting om det i instruksjonene jeg fikk. Men som jeg alltid gjør(googler alt) så ble jeg veldig usikker så da turte jeg ikke🤣 12 timers faste er bra. Var noe tilsvarende jeg hadde også. Blir godt med mat og drikke etterpå i alle fall😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyana skrev (46 minutter siden):

Jeg tror ikke det kan være noe strengt krav til å ikke pusse tenner, sto ingenting om det i instruksjonene jeg fikk. Men som jeg alltid gjør(googler alt) så ble jeg veldig usikker så da turte jeg ikke🤣 12 timers faste er bra. Var noe tilsvarende jeg hadde også. Blir godt med mat og drikke etterpå i alle fall😁

Hehe ja det er sikkert 😅har fått glukose nå og sitter å venter. Veldig kjedelig da. Men den drikken var veldig god 🤪ikke noe problem så langt. Er spent på resultatet🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (3 timer siden):

Hehe ja det er sikkert 😅har fått glukose nå og sitter å venter. Veldig kjedelig da. Men den drikken var veldig god 🤪ikke noe problem så langt. Er spent på resultatet🤔

Håper du får bra resultater. Det var ganske kjedelig å vente men greit å få det overstått😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyana skrev (6 minutter siden):

Håper du får bra resultater. Det var ganske kjedelig å vente men greit å få det overstått😁

Hehe ja de visste ikke hvordan de skulle tolke svarene fordi det var noe rart. Den første var for høy og den andre var innenfor så de klødde seg litt i hodet😂går ut ifra at jeg må være litt forsiktig men får svar når de er analysert 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (1 time siden):

Hehe ja de visste ikke hvordan de skulle tolke svarene fordi det var noe rart. Den første var for høy og den andre var innenfor så de klødde seg litt i hodet😂går ut ifra at jeg må være litt forsiktig men får svar når de er analysert 🤪

Hæ? Har du fått svar allerede? På meg tok de blodprøver i armen både før og etter (som sendes til analyse), og kun ett stikk i fingeren først for å forsikre seg om at jeg ikke hadde for høyt blodsukker før jeg fikk drikken. Om de synes du hadde for høyt blodsukker før de ga deg drikken, så skal du jo ikke få den. 🤔 Stikket i fingreren var forøvrig høyere enn blodprøven fra armen hos meg, så jeg hadde kanskje noe sukker på fingeren fra før, det kan skje. 🤪 Så om du fikk to stikk i fingeren med ulikt svar før testen ble tatt, så er det mest sannsynlig bare litt forurensing fra fingeren din som har slått ut vil jeg tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykkefrø skrev (1 minutt siden):

Hæ? Har du fått svar allerede? På meg tok de blodprøver i armen både før og etter (som sendes til analyse), og kun ett stikk i fingeren først for å forsikre seg om at jeg ikke hadde for høyt blodsukker før jeg fikk drikken. Om de synes du hadde for høyt blodsukker før de ga deg drikken, så skal du jo ikke få den. 🤔 Stikket i fingreren var forøvrig høyere enn blodprøven fra armen hos meg, så jeg hadde kanskje noe sukker på fingeren fra før, det kan skje. 🤪 Så om du fikk to stikk i fingeren med ulikt svar før testen ble tatt, så er det mest sannsynlig bare litt forurensing fra fingeren din som har slått ut vil jeg tro? 

Jeg tok ikke stikk i fingeren, bare i armen to ganger. Jeg hadde fastende blodsukker på 5.7 som da er for høyt, men ikke for høy til å få test. Prøven etter to timer var på noe med 6 men husker ikke helt tallet. Den var innenfor. Var inne hos legen etterpå for å få svar men hun måtte forhøre seg med alle de andre legene😅skulle få en melding når prøvene var klare. Så venter i spenning😆får droppe godteri i helgen og spise kylling og egg😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (47 minutter siden):

Jeg tok ikke stikk i fingeren, bare i armen to ganger. Jeg hadde fastende blodsukker på 5.7 som da er for høyt, men ikke for høy til å få test. Prøven etter to timer var på noe med 6 men husker ikke helt tallet. Den var innenfor. Var inne hos legen etterpå for å få svar men hun måtte forhøre seg med alle de andre legene😅skulle få en melding når prøvene var klare. Så venter i spenning😆får droppe godteri i helgen og spise kylling og egg😂

Jeg tror jeg husker feil jeg. De tok bare i armen på meg også, men de brukte blodet fra glasset til å teste med først ja.. Det stemmer det! 🙂 De testet ikke etterpå på meg, og jeg måtte logge meg inn på furst for å få se svaret. 🙈 Min prøve var helt innafor, men da jeg fikk prøvesvarene senere var den verdien 0.3 lavere enn den maskinen på legekontoret sa. 🤔 Ellers har jeg nemlig vært borti at stikk i fingeren ikke er så pålitelig om man ikke vasker godt nok først. Men da var det ikke det som skjedde her hvert fall. 
 

Men godt at prøven etterpå var innafor da! Da høres det jo ut som kroppen din hvert fall klarte å kvitte seg med alt sukkeret ganske greit. Får krysse fingrene for at de analyserte blodprøvene gir er bedre bilde, og at du får beskjed om at alt er fint. 🙂🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har vært gravide før, eller noen av dere andre hvis dere har peiling; har hatt en del ilende smerte nederst i magen mot underlivet i dag. Litt lynende smerte på en måte. Varer bare 2 sekunder før det går over, men det har skjedd maaange ganger i dag. Har hatt liknende smerte ifm mensen før. I går hadde jeg også svake svake murringer i korsryggen i en times tid før det gikk over. Noen formening om hva dette kan være? Er det modningstegn eller noe? Er 30+2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lilletrille79 skrev (9 timer siden):

Hehe ja de visste ikke hvordan de skulle tolke svarene fordi det var noe rart. Den første var for høy og den andre var innenfor så de klødde seg litt i hodet😂går ut ifra at jeg må være litt forsiktig men får svar når de er analysert 🤪

Så rart. Jeg fikk ikke noe resultat før etterpå. Så svaret var tilgjengelig på fürst på kvelden, og fikk beskjed av fastlege dagen etter. Virket ikke som hun som tok blodprøven målte noe der og da men kanskje jeg ikke fikk det med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (5 timer siden):

Dere som har vært gravide før, eller noen av dere andre hvis dere har peiling; har hatt en del ilende smerte nederst i magen mot underlivet i dag. Litt lynende smerte på en måte. Varer bare 2 sekunder før det går over, men det har skjedd maaange ganger i dag. Har hatt liknende smerte ifm mensen før. I går hadde jeg også svake svake murringer i korsryggen i en times tid før det gikk over. Noen formening om hva dette kan være? Er det modningstegn eller noe? Er 30+2.

Den smerten du kjenner foran vil jeg tippe er bekkeløsning/bekkenleddsmerter. Merket du noe til om det kom ved bevegelse eller ikke?

Murringer i korsryggen kan jo være modning, men jeg tenker at det i utgangspunktet er litt tidlig. Kan være økt vekst på livmora også. Om det kommer oftere hadde jeg nok heller tatt det opp med JM. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med målinger på dere i glukosebelastningsgjengen 😂 

Jeg har lært at man skal måle i armen for å få et 100 % sikkert svar. Måler man i fingeren må den være ren, og at man tørker av de første blod dråpene før man måler.

Og at man ikke klemmer for mye på fingeren, da kan de komme vevsvæske blandet med blodet som gir et lavere resultat på målingen. Jeg må på den måte «melke» fingeren min lengre innenfra for å få ut blod uten at det skal påvirke resultatet.

Det samme gjelder visst for måling av HB. Lærte jeg av søster som har jobbet med det. Opplevde faktisk å få lavt HB ved måling i fingeren, men fine verdier da de tok ut et glass fra armen. 
 

Merker jeg kan i overkant for mye om dette styret her 🙈🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (20 minutter siden):

Den smerten du kjenner foran vil jeg tippe er bekkeløsning/bekkenleddsmerter. Merket du noe til om det kom ved bevegelse eller ikke?

Murringer i korsryggen kan jo være modning, men jeg tenker at det i utgangspunktet er litt tidlig. Kan være økt vekst på livmora også. Om det kommer oftere hadde jeg nok heller tatt det opp med JM. 🙂

Smerten foran er ikke forbundet med bevegelse/aktivitet. Det kommer når jeg ligger på sofaen🧐 symfyse/bekkensmertene jeg har opplevd til nå føles veldig annerledes i hvertfall. Tenker å nevne det for jordmor hvis det fortsetter ja😊 jeg har lenge hatt en sterk magefølelse på at jeg kommer til å føde før tiden. Blir spennende å se om magefølelsen stemmer eller ikke! men hun kan godt holde seg inne til i hvertfall uke 37😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...