Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2022


Lykkefrø

Anbefalte innlegg

Lilletrille79 skrev (8 timer siden):

Det kan ha vært en kombinasjon av at hun gråt og ikke fikk puste ordentlig. Hadde slått inn 113 på telefonen og var klar til å trykke. Så roet det seg heldigvis og jeg ringte legevakten. Hun spiste mat og vi la oss igjen med vinduet oppe. Jeg sov ikke mye den natten, men lærte hvordan jeg skulle takle det neste gang. Opp av sengen og ut på verandaen 😅

Det er ekstra ekkelt første gangen! Husker mannen her fikk panikk. Jeg bare: det er falsk krupp, hører det lang vei! Opp med ungen, opp med vinduet og få han til å lete etter stjerner 😂 distraherte han godt da. Men om man ikke husker å ha opplevd det selv tror jeg det er myyye mer skremmende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kakaoen skrev (På 9.4.2022 den 19.13):

Her blir det nok madrass fra Ikea.. og så bruker jeg madrassbeskytter. Vi har tisselaken i vår seng også. Vips så blir det fostervann, blod, melk, gulp, spy og tiss i dobbeltsenga også. Så har pleid å ha tisselaken fra princess, og så ikea tynn madrassbeskytter oppå, og laken. Synes ikke det blir like klamt.

blir å gjøre det samme med babyen sin madrass når den skal over i sprinkelseng. I bedsidecriben kjører jeg nok kun madrassbeskytter. Det blir fort flekker på madrasser etterhvert. Så jeg har pleid å hive de etter bruk og mellom hver unge.

Jeg har ikke tenkt noe over at noen madrasser puster mer enn andre. Min erfaring er at når ungen snur seg over på magen om natta så er de så store at de kan snu seg tilbake. Men det kan jo forekomme. Jeg gjør alt av anbefalinger og tenker det er det jeg kan gjøre for å unngå krybbedød. 
Dessverre er den redselen noe man må venne seg til å takle. Jeg sjekker fortsatt at 6 og 9 åringen puster før jeg legger meg 🙈

Takk for gode tips og innspill. 🙂👍 Madrassbeskytter har jeg ikke tenkt på faktisk, for jeg har bare hengt meg opp i tisselaken. 😂 Det var et godt tips, da blir det sikkert ikke like klamt heller nei. I vår seng har vi allerede en madrassbeskytter, så der kan vi jo eventuelt bare legge tisselaken under når det nærmer seg fødsel her til sommeren. Hadde vært så synd å få sengen full av fostervann ja! 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på noe i dag da jeg sto i dusjen. Hvordan skal vi klare å barbere beina i sommer? Synes magen allerede er litt i veien men på sommeren gjør jeg det hver dag siden jeg går i shorts. Hadde ikke det problemet sist siden førstemann er født i november😅skrekk og gru😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (2 minutter siden):

Kom til å tenke på noe i dag da jeg sto i dusjen. Hvordan skal vi klare å barbere beina i sommer? Synes magen allerede er litt i veien men på sommeren gjør jeg det hver dag siden jeg går i shorts. Hadde ikke det problemet sist siden førstemann er født i november😅skrekk og gru😂🙈

Jeg gir enten høvelen til mannen eller venninna mi 😂😂 evt salong og få de til å vokse beina. Kommer ikke til å gidde å prøve å bøye meg ned dit en gang 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaoen skrev (2 minutter siden):

Jeg gir enten høvelen til mannen eller venninna mi 😂😂 evt salong og få de til å vokse beina. Kommer ikke til å gidde å prøve å bøye meg ned dit en gang 😂

Hehe ja kanskje voksing er noe🤪er ikke det forferdelig vondt? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (20 minutter siden):

Hehe ja kanskje voksing er noe🤪er ikke det forferdelig vondt? 🙈

Var vondt ja. Men veldig godt etterpå. Blir visst mindre vondt jo mer man gjør det. Jeg har kun prøvd et par ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilletrille79 skrev (På 13.4.2022 den 22.08):

Kom til å tenke på noe i dag da jeg sto i dusjen. Hvordan skal vi klare å barbere beina i sommer? Synes magen allerede er litt i veien men på sommeren gjør jeg det hver dag siden jeg går i shorts. Hadde ikke det problemet sist siden førstemann er født i november😅skrekk og gru😂🙈

Nå kom jeg til å tenke på at hårene på leggene mine nesten må ha sluttet å vokse! 🤭 Har ikke tenkt på hva jeg skal gjøre til sommeren jeg, for har aldri vært gravid før. Men tenker at mannen fint kan hjelpe litt til. 😄 Begynner allerede å merke at magen kommer i klem når jeg mister ting på gulvet, og må stadig minne meg selv på å spre bena når jeg bøyer meg. 😂 Kan bli noen siste spennende måneder! 15 uker igjen til termin nå. 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (4 minutter siden):

Nå kom jeg til å tenke på at hårene på leggene mine nesten må ha sluttet å vokse! 🤭 Har ikke tenkt på hva jeg skal gjøre til sommeren jeg, for har aldri vært gravid før. Men tenker at mannen fint kan hjelpe litt til. 😄 Begynner allerede å merke at magen kommer i klem når jeg mister ting på gulvet, og må stadig minne meg selv på å spre bena når jeg bøyer meg. 😂 Kan bli noen siste spennende måneder! 15 uker igjen til termin nå. 🥳

Oi bare 15 uker igjen🥰 det høres ikke så mye ut egentlig. Hehe ting er ikke så enkelt med den store magen nei😅jeg har begynt å feilberegne når jeg lukker opp og igjen skapdører 😂glemmer at magen er i veien🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilletrille79 skrev (10 minutter siden):

Oi bare 15 uker igjen🥰 det høres ikke så mye ut egentlig. Hehe ting er ikke så enkelt med den store magen nei😅jeg har begynt å feilberegne når jeg lukker opp og igjen skapdører 😂glemmer at magen er i veien🤪

Ja, nå synes jeg tiden virkelig går fort! Spennende å kjenne seg mer og mer ordentlig gravid. 🥰

Ja, det har jeg gjort også! 🙈 Åpner skuffen og den går rett i magen. 😂 I dag kjente jeg for første gang at bordkanten gnagde på magen når vi spiste middag også. Mye jeg aldri har tenkt over før, som jeg plutselig skjønner at alle andre som har vært gravide før man har erfart også. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles helt uvirkelig at jeg har gått inn i uke 27…Nærmere bestemt 26+3 i dag🎉 3.trimester nærmer seg skremmende fort. Jeg har ikke samme problem med at magen er veien enda. Den er så liten! Vekten viser opp 5 kg fra startvekt før graviditet, og det er jo ikke så mye…babyen veier 1 kg og morkake og forstervann veier jo også noe. Men vekta har i hvertfall gått opp. kjenner det begynner å bli litt tungt nå. Føler alle innvoller kommer i klem når jeg skal ta på meg sko feks😅 og kondisen er skremmende dårlig. Samboer ler av meg hver gang jeg skal gå opp trappen her hjemme. Spent på ultralyd om 2 uker, og om frøkna har vokst som hun skal eller om hun enda er for liten.

god påske til dere alle 🐣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (På 16.4.2022 den 14.34):

Føles helt uvirkelig at jeg har gått inn i uke 27…Nærmere bestemt 26+3 i dag🎉 3.trimester nærmer seg skremmende fort. Jeg har ikke samme problem med at magen er veien enda. Den er så liten! Vekten viser opp 5 kg fra startvekt før graviditet, og det er jo ikke så mye…babyen veier 1 kg og morkake og forstervann veier jo også noe. Men vekta har i hvertfall gått opp. kjenner det begynner å bli litt tungt nå. Føler alle innvoller kommer i klem når jeg skal ta på meg sko feks😅 og kondisen er skremmende dårlig. Samboer ler av meg hver gang jeg skal gå opp trappen her hjemme. Spent på ultralyd om 2 uker, og om frøkna har vokst som hun skal eller om hun enda er for liten.

god påske til dere alle 🐣

Det er nok veldig forskjellig hvordan man bærer, og hvordan kroppene våre er laget ja. 😊 Jeg har gått opp 4 kilo nå, men magen har absolutt vokst og ligner litt på en fotball nå. 😂 Har fått mange kommenterer om at jeg er såå stor, og at babyen kommer til å bli en kjempe baby. 😤 Synes det er litt plagsomt for å være ærlig, for jeg føler meg beglodd, vurdert og gransket når disse kommentaren kommer. Blir så glad om noen sier jeg har fin mage, det synes jeg er så mye koseligere. Alle kommentaren på størrelse kunne jeg godt vært foruten. 🙈 
 

Du er ikke alene om å få lite luft om dagen hvert fall. 😅 Ikke plass til mye mat i magen heller før jeg begynner å gulpe. 🤣🙈 Spennende og litt gøy å kjenne endringene på kroppen. Så spennende med ny ultralyd! 🥰 Vi vurderer en 3D ultralyd snart, men føler litt at vi har hatt så mange allerede. Samtidig var OUL litt skuffende, for hun gikk så fort igjennom og forklarte ingenting. Stakkars samboeren fikk ikke med seg atbdet var en baby på skjermen en gang så fort gikk det. Har derfor lyst på den opplevelsen av å virkelig få se babyen der inne. 🥰 Om vi velger en UL til nå, så blir det totalt 5 på denne lille. Skal jeg? 🙈😇

Endret av Lykkefrø
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (5 timer siden):

Det er nok veldig forskjellig hvordan man bærer, og hvordan kroppene våre er laget ja. 😊 Jeg har gått opp 4 kilo nå, men magen har absolutt vokst og ligner litt på en fotball nå. 😂 Har fått mange kommenterer om at jeg er såå stor, og at babyen kommer til å bli en kjempe baby. 😤 Synes det er litt plagsomt for å være ærlig, for jeg føler meg beglodd, vurdert og gransket når disse kommentaren kommer. Blir så glad om noen sier jeg har fin mage, det synes jeg er så mye koseligere. Alle kommentaren på størrelse kunne jeg godt vært foruten. 🙈 
 

Du er ikke alene om å få lite luft om dagen hvert fall. 😅 Ikke plass til mye mat i magen heller før jeg begynner å gulpe. 🤣🙈 Spennende og litt gøy å kjenne endringene på kroppen. Så spennende med ny ultralyd! 🥰 Vi vurderer en 3D ultralyd snart, men føler litt at vi har hatt så mange allerede. Samtidig var OUL litt skuffende, for hun gikk så fort igjennom og forklarte ingenting. Stakkars samboeren fikk ikke med seg atbdet var en baby på skjermen en gang så fort gikk det. Har derfor lyst på den opplevelsen av å virkelig få se babyen der inne. 🥰 Om vi velger en UL til nå, så blir det totalt 5 på denne lille. Skal jeg? 🙈😇

Det er ganske rart hvordan folk syns det er helt ok å kommentere magen til gravide..det et en uting å kommentere hvor stor eller liten man er! Det skjer mange endringer i kroppen og man kan bli veldig sårbar og usikker av det.. Man er like flott uansett ❣️

Jeg hadde egentlig bestilt 3D/4D ultralyd til 28/4, men siden jeg ble henvist og fikk time til vekstkontroll 29/4 så avbestilte jeg 3D/4D enn så lenge, siden jeg ikke vet hvor mye jeg får sett hos han andre jeg skal til! Har egentlig bestemt meg for at hvis jeg ikke får se 3D så kommer jeg til å bestille ny time til det. Da blir det totalt 5 ultralyder her også, så kjør på sier jeg🙈 spesielt hvis dere følte dere gikk glipp av mye på oul! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tørkestativ skrev (På 17.4.2022 den 21.01):

Det er ganske rart hvordan folk syns det er helt ok å kommentere magen til gravide..det et en uting å kommentere hvor stor eller liten man er! Det skjer mange endringer i kroppen og man kan bli veldig sårbar og usikker av det.. Man er like flott uansett ❣️

Jeg hadde egentlig bestilt 3D/4D ultralyd til 28/4, men siden jeg ble henvist og fikk time til vekstkontroll 29/4 så avbestilte jeg 3D/4D enn så lenge, siden jeg ikke vet hvor mye jeg får sett hos han andre jeg skal til! Har egentlig bestemt meg for at hvis jeg ikke får se 3D så kommer jeg til å bestille ny time til det. Da blir det totalt 5 ultralyder her også, så kjør på sier jeg🙈 spesielt hvis dere følte dere gikk glipp av mye på oul! 

Ja, jeg er helt enig! 💛 Mye bedre å få komplimenter og slikt, uten den bemerkningen om at man er for stor eller liten. Har hørt begge deler, ut i fra hvordan jeg kler meg. Begynte bevist å skjule magen litt mer etter flere sa jeg var sååå stor. Da var jeg plutselig liten. 😂 Så kanskje det ikke stikker så dypt som det føles ut for meg likevel. 

Jeg skal også ha en vekstkontroll, men den er ikke før i uke 32! Så om vi ikke får sett lille i 3D da, så er jeg litt redd for at det blir for sent å få fine bilder. Spesielt siden jeg har morkaken foran. 🤔 Har du morkaken foran også? Ellers var det en lur tanke å vente og se om man fikk sett litt på vekstkontrollen. Kan jo hende vi får en annen jordmor denne gangen, og at hun har litt bedre tid. 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk å kommentering av magestørrelser.. eller generelt det å kommentere gravides kropp. Jeg blir matt og lei meg av det gnålet.

Jeg er blitt gigantisk 😂 sikkert like stor som dere to til sammen @tørkestativog @Lykkefrø 🙈 men er jo tredjegangs og overvektig fra før av. Stålsetter meg for kommentarer som: sikker på at det bare er en inne der (den har jeg fått allerede..) og spm om jeg snart skal kalve.

Er jeg på rett humør kan jeg fint finne på å svare: nei, er bare en inni der.. er kun jeg som er så sabla tjukk!! 
Da pleier folk å holde kjeft 😂 

Vi skal på 3D i morgen.. litt tidlig da jeg bare er 23+4, men håper vi finner ut hvilket kjønn denne bølla er :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (56 minutter siden):

Ja, jeg er helt enig! 💛 Mye bedre å få komplimenter og slikt, uten den bemerkningen om at man er for stor eller liten. Har hørt begge deler, ut i fra hvordan jeg kler meg. Begynte bevist å skjule magen litt mer etter flere sa jeg var sååå stor. Da var jeg plutselig liten. 😂 Så kanskje det ikke stikker så dypt som det føles ut for meg likevel. 

Jeg skal også ha en vekstkontroll, men den er ikke før i uke 32! Så om vi ikke får sett lille i 3D da, så er jeg litt redd for at det blir for sent å få fine bilder. Spesielt siden jeg har morkaken foran. 🤔 Har du morkaken foran også? Ellers var det en lur tanke å vente og se om man fikk sett litt på vekstkontrollen. Kan jo hende vi får en annen jordmor denne gangen, og at hun har litt bedre tid. 🤞

Jeg tror jeg leste at de anbefaler 3D mellom uke 28-32 for best bilder, så da kan du jo risikere at det er for sent etter vekstkontrollen ja… er vekstkontroll i uke 32 standard for alle? jeg har også morkaken foran ja. Men siden jeg bare er i uke 28 eller 29 når jeg har time hos spesialisten så rekker jeg en ny time med 3D hvis jeg ikke får sett noe.

Kakaoen skrev (16 minutter siden):

Folk å kommentering av magestørrelser.. eller generelt det å kommentere gravides kropp. Jeg blir matt og lei meg av det gnålet.

Jeg er blitt gigantisk 😂 sikkert like stor som dere to til sammen @tørkestativog @Lykkefrø 🙈 men er jo tredjegangs og overvektig fra før av. Stålsetter meg for kommentarer som: sikker på at det bare er en inne der (den har jeg fått allerede..) og spm om jeg snart skal kalve.

Er jeg på rett humør kan jeg fint finne på å svare: nei, er bare en inni der.. er kun jeg som er så sabla tjukk!! 
Da pleier folk å holde kjeft 😂 

Vi skal på 3D i morgen.. litt tidlig da jeg bare er 23+4, men håper vi finner ut hvilket kjønn denne bølla er :sjenert:

Folk… sånne svar fortjener de. Skulle likt å se ansiktene deres😂 spennende å få vite kjønn i morgen 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kakaoen Åå, sånne kommentarer er ikke morsomt i det hele tatt. Jeg har fått den samme om «sikker på at det bare er én!?» fra flere allerede jeg også. 😩 Godt du har noen fine svar på lager og tør å si det høyt. Jeg bare tenker det inni meg. 😂 Håper ultralyden i dag ble fin og at dere fikk noen fine bilder av lille babyen deres. 🥰 Så spennende å skulle finne ut kjønn!! 
 

@tørkestativ Nei, vekstkontroll er ikke standard for alle. Bare OUL som er for alle. 🙂 Vekstkontroll er bare ved behov for å sjekke opp vekst underveis. Blir spennende å høre om du får en titt med 3D UL når du skal på timen din. Krysser fingrene for deg og håper du møter på et hyggelig menneske som har litt god tid. 🥰🤞

Endret av Lykkefrø
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tips til «ammeinnlegg» under graviditeten?

Jeg har lekket litt melk i noen uker nå, men nå har det tatt seg opp litt mer og jeg finner melkedråper i BH-en hver kveld. 🙉 Har ikke lyst til å begynne med de ubehagelig (har jeg hørt?) papirinnleggene enda, for det er jo ikke såå mye som lekker. Men litt upraktisk å bytte bh hver dag også, siden jeg ikke lenger har så mange som passer lenger. 🤔 Finnes det noen tynne noen i bomull som man nesten ikke merker? Eller er alle man får kjøpt typ skikkelig absorberende og tykke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (10 minutter siden):

Tips til «ammeinnlegg» under graviditeten?

Jeg har lekket litt melk i noen uker nå, men nå har det tatt seg opp litt mer og jeg finner melkedråper i BH-en hver kveld. 🙉 Har ikke lyst til å begynne med de ubehagelig (har jeg hørt?) papirinnleggene enda, for det er jo ikke såå mye som lekker. Men litt upraktisk å bytte bh hver dag også, siden jeg ikke lenger har så mange som passer lenger. 🤔 Finnes det noen tynne noen i bomull som man nesten ikke merker? Eller er alle man får kjøpt typ skikkelig absorberende og tykke? 

Det finnes tynne i bambus man kan vaske. Har ikke testet selv, men ser for meg at de er behagelig å ha på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerfuul skrev (15 timer siden):

Det finnes tynne i bambus man kan vaske. Har ikke testet selv, men ser for meg at de er behagelig å ha på :)

Skal ta en titt på de. Tusen takk for tips. 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkefrø skrev (På 19.4.2022 den 20.57):

Tips til «ammeinnlegg» under graviditeten?

Jeg har lekket litt melk i noen uker nå, men nå har det tatt seg opp litt mer og jeg finner melkedråper i BH-en hver kveld. 🙉 Har ikke lyst til å begynne med de ubehagelig (har jeg hørt?) papirinnleggene enda, for det er jo ikke såå mye som lekker. Men litt upraktisk å bytte bh hver dag også, siden jeg ikke lenger har så mange som passer lenger. 🤔 Finnes det noen tynne noen i bomull som man nesten ikke merker? Eller er alle man får kjøpt typ skikkelig absorberende og tykke? 

Kan du ikke strikke noen da 😂finne et deilig garn og sette i gang hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...