Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Exactlymypoint skrev (2 timer siden):

Steng skolene

Enig, men KUN fordi karantenereglene er så sinnssyke.. Hadde det ikke vært for dem hadde jeg ikke brydd meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymburker skrev (14 minutter siden):

Du tuller? Skal vi bare gi plass til èn type mening i mediene?

Det er kun 1 sannhet, og det er at vaksinen er veien ut og de (få) uvaksinerte står for norges undergang. Alt annet er konspirasjonsteorier🙄

Nå er det vel snart ikke akseptabelt at man «bare» tok 2 doser. Nå er det 3,4,5 og kanskje ei litta Pfizer pille i rektum som er godkjent for de mest hysteriske. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekkapekka skrev (3 minutter siden):

Det er kun 1 sannhet, og det er at vaksinen er veien ut og de (få) uvaksinerte står for norges undergang. Alt annet er konspirasjonsteorier🙄

Nå er det vel snart ikke akseptabelt at man «bare» tok 2 doser. Nå er det 3,4,5 og kanskje ei litta Pfizer pille i rektum som er godkjent for de mest hysteriske. 

Det tar helt av. Det må komme et punkt der man innser at et relativt ubetydelig virus ikke kan diktere livene våre lengre. Vi får akseptere at det finnes risiko i livet og at vi ikke kan beskytte oss mot alt.

Hva med de psykososiale konsekvensene oppi det hele? Hvorfor er det underordnet alt annet?

Dette samfunnet er faen meg ikke til å tro lenger.. Alle som bestemmer er noen forbanna psykopater hele gjengen!

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (På 12.12.2021 den 10.31):

Selvsagt har man mulighet til å følge opp med makt. Man har ikke direkte unntakstilstand i norsk lovverk, men man kan likevel mobilisere forsvaret og innføre portforbud, samt ha strenge straffer for brudd. Man kan også gi forsvaret litt rausere tøyler for å bruke makt der det må til og for å sette et eksempel. 

og slik ønsker du å leve?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (19 minutter siden):

og slik ønsker du å leve?

Ja takk til unntakstilstand og portforbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exactlymypoint skrev (1 minutt siden):

Ja takk til unntakstilstand og portforbud. 

for hvir lenge er du villig til å leve i dette fengselet da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering : Ny rekord i Norge - 6003 smittetilfeller siste døgn 14/12 - Mørketallene må være enorme. Meget spesielt at skolene skal være fullt åpne og på gult nivå. Det florerer av smitte der.Det gir ikke mening i at barna skal ta med seg smitten rett inn i julefeiringen og smitte foreldre og besteforeldre. Dessuten er det mange som havner i karantene. En uke fri innen julaften ville gitt en tryggere jul og få ned smitten. Mange foreldre/lærere vil også bli syke før de får boosterdosen sin. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i stor grad på skolene at det smitter, og mange drar det nok med seg hjem uvitende.

Hvis målet er å få ned smitten så kan man ikke holde de åpne for enhver pris denne gangen dessverre, ikke med omikron i tilegg.

Sykehuskapasitet må prioriteres først.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sine beregner for innlagte skisserte Danmark med et worst case scenario med 150-200 intensivpasienter. 

"Scenario 4: Ved 800–1000, derav 150–200 covidpasienter på intensivavdeling, må 70–100 prosent av annen aktivitet, inkludert tidskritiske operasjoner som kreft- og hjerteoperasjoner."

Vi er allerede på 118 intensivpasienter. Nå har vel ikke myndighetene kommet med en kalkulert maksgrense der det i tillegg tas høyde for ressurskrevende coronapasienter, men det er vel grunn til å tro at Danmarks og Norges smertegrense ikke er så altfor langt fra hverandre.

Det kan bli en tøff jul.

Endret av Seil
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer, i risikosonen, hjertet mitt blør. Steng skolene, dette er sinnsvakt.

Julen blir ødelagt for så mange, merker jeg blir depremert, sint, lei. Gruer meg til jobb, går med konstant klump i halsen. Får ikke sove. Klarer ikke mer, vil bare bryte sammen.

Når skal lærere bli hørt!

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det gale vanvidd! Alt tyder på at dette blir siste bølgen. Omikron er mest sannsynlig mildere og de store vaksineselskapene sier forsiktig at dette kan vi om noen måneder være ganske godt beskyttet mot også gjennom vaksinering og muligens en pille som Pfizer utvikler. Da kunne man vel stengt ned en siste gang for fullt tidligere, reddet julen og fått kontrollen tilbake? Regjeringen har gjort alt feil her, jeg tror at hvis ikke de handler nå så blir dette en katastrofe. Det ser IKKE bra ut nå. Jeg er redd dette blir skikkelig stygt. All logikk tilsier jo at vi må unngå mest mulig kontakt med flest mulig og temme omikron en periode, mens vi vaksinerer som bare f og kompenserer de som lider. Innleggelsene vil gå ned og vi kan vaksinere oss ut av dette. Folk som er smittet blir hjemme og blir friske. Er ikke dette ren logikk for alle? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (2 minutter siden):

Dette er det gale vanvidd! Alt tyder på at dette blir siste bølgen. Omikron er mest sannsynlig mildere og de store vaksineselskapene sier forsiktig at dette kan vi om noen måneder være ganske godt beskyttet mot også gjennom vaksinering og muligens en pille som Pfizer utvikler. Da kunne man vel stengt ned en siste gang for fullt tidligere, reddet julen og fått kontrollen tilbake? Regjeringen har gjort alt feil her, jeg tror at hvis ikke de handler nå så blir dette en katastrofe. Det ser IKKE bra ut nå. Jeg er redd dette blir skikkelig stygt. All logikk tilsier jo at vi må unngå mest mulig kontakt med flest mulig og temme omikron en periode, mens vi vaksinerer som bare f og kompenserer de som lider. Innleggelsene vil gå ned og vi kan vaksinere oss ut av dette. Folk som er smittet blir hjemme og blir friske. Er ikke dette ren logikk for alle? 

Penger som rår. Og politikere og de i kommunestyrene bryr seg ikke, fordi det rammer ikke dem, men alle andre.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymus1986 skrev (14 minutter siden):

Det er i stor grad på skolene at det smitter, og mange drar det nok med seg hjem uvitende.

Hvis målet er å få ned smitten så kan man ikke holde de åpne for enhver pris denne gangen dessverre, ikke med omikron i tilegg.

Sykehuskapasitet må prioriteres først.

Helt ufattelig hvor stor påkjenning de mener det er med noen uker hjemmeskole. Det er viktigere at barn og ungdom kan befinne seg på skolebygget enn å redde liv, og å verne allerede hardt presset helsepersonell. Jeg er 35, husker ikke at skolen noen gang var så viktig for meg. Faktisk syntes jeg skole var drittkjedelig og hadde klart meg helt fint hjemme noen uker. Det vet jeg mine venner også hadde. Hva har endret seg siden den gang? Er alle barna blitt sykelig avhengig av skolebygget og lærerne sine? Høres jo ut som de vil omkomme om vi stenger skolene. Dette stemmer ikke overens med dem virkeligheten jeg så som skoleungdom. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (12 minutter siden):

Som lærer, i risikosonen, hjertet mitt blør. Steng skolene, dette er sinnsvakt.

Julen blir ødelagt for så mange, merker jeg blir depremert, sint, lei. Gruer meg til jobb, går med konstant klump i halsen. Får ikke sove. Klarer ikke mer, vil bare bryte sammen.

Når skal lærere bli hørt!

Sykemeld deg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (9 minutter siden):

Dette er det gale vanvidd! Alt tyder på at dette blir siste bølgen. Omikron er mest sannsynlig mildere og de store vaksineselskapene sier forsiktig at dette kan vi om noen måneder være ganske godt beskyttet mot også gjennom vaksinering og muligens en pille som Pfizer utvikler. Da kunne man vel stengt ned en siste gang for fullt tidligere, reddet julen og fått kontrollen tilbake? Regjeringen har gjort alt feil her, jeg tror at hvis ikke de handler nå så blir dette en katastrofe. Det ser IKKE bra ut nå. Jeg er redd dette blir skikkelig stygt. All logikk tilsier jo at vi må unngå mest mulig kontakt med flest mulig og temme omikron en periode, mens vi vaksinerer som bare f og kompenserer de som lider. Innleggelsene vil gå ned og vi kan vaksinere oss ut av dette. Folk som er smittet blir hjemme og blir friske. Er ikke dette ren logikk for alle? 


Delta bølgen i Sør-Afrika brukte 2mnd på å nå 19400 smittetilfeller daglig. Omicron har bare brukt 19 dager på det samme. 

deltavsomicron.jpg.1c18cdce0b2838f02ad7444764c07ded.jpg

Myndighetene burde stengt skolene, de er jo fulle av smitte... 

I tillegg er det mange som tror at omicron ikke er såå farlig og sier det er så mye mildere, vel hør her hva den verdenskjente eksperten Eric Feigl-Ding sier på Twitter:
 

Sitat

CRITICAL REMINDER—small changes in severity isn’t what will hospitalize/kill most people—it’s the exponential cases via higher contagiousness. Even with 1/10ths the lethality and a modest 2x transmission will kill more very quickly. #Omicron is likely 4-6x more transmissible!

https://twitter.com/DrEricDing/status/1470716668028624899

Det viruset er ekstremt smittsomt... 

Endret av NorthernLight
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NorthernLight skrev (1 minutt siden):


Delta bølgen i Sør-Afrika brukte 2mnd på å nå 19400 smittetilfeller daglig. Omicron har bare brukt 19 dager på det samme. 

deltavsomicron.jpg.1c18cdce0b2838f02ad7444764c07ded.jpg

Myndighetene burde stengt skolene, de er jo fulle av smitte... 

 

I tillegg er det mange som tror at omicron ikke er såå farlig og sier det er så mye mildere, vel hør her hva den verdenskjente eksperten Eric Feigl-Ding sier på Twitter:
 

https://twitter.com/DrEricDing/status/1470716668028624899

Det viruset er ekstremt smittsomt... 

Skremmende. Dette blir ikke bra. Hvem skal banke vett inn i hodet på Støre og co? Mannen har jo ikke de egenskapene en leder av et helt land burde ha. Tafatt og halvveis i det han gjør, det fungerer ikke mot et hissig virus. Der må foten ned hardt og konsekvent. Solberg hadde gjort dette riktig, bittert å miste henne nå som dem verste bølgen er over oss. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Møkkalei said:

Helt ufattelig hvor stor påkjenning de mener det er med noen uker hjemmeskole. Det er viktigere at barn og ungdom kan befinne seg på skolebygget enn å redde liv, og å verne allerede hardt presset helsepersonell. Jeg er 35, husker ikke at skolen noen gang var så viktig for meg. Faktisk syntes jeg skole var drittkjedelig og hadde klart meg helt fint hjemme noen uker. Det vet jeg mine venner også hadde. Hva har endret seg siden den gang? Er alle barna blitt sykelig avhengig av skolebygget og lærerne sine? Høres jo ut som de vil omkomme om vi stenger skolene. Dette stemmer ikke overens med dem virkeligheten jeg så som skoleungdom. 

Er også 35, og var sjeleglad når jeg kunne være hjemme og holde på med mitt og henge med venner utendørs.

Hadde heller tatt noen ukers hjemmeskole i Desember og Januar, enn å sitte i et fullt klasserom. 

Da kunne jeg faktisk konsentrert meg om oppgavene mine med færre forstyrrelser rundt meg..

Endret av Anonymus1986
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det vanskeligste og fatte er at det er en god del som tenker «det går jo helt fint». Slapp av a’. Fortsatt. Jeg ble overrasket idag, når jeg så en post i retning av «5 millioner nordmenn er ikke smittet av covid. Tenk på det». Hva feiler det folk?

Hvis vi tar bort corona, som ikke er så farlig tydeligvis, la det herje, så står vi igjen med den samme utfordringen om smitten får spre seg så raskt. Hvis det er økt smitte, så blir det også mest sannsynlig mange flere innlagt - la oss ta for oss vanlige hverdagslige situasjonene hvor folk utsetter og gå til lege, som kan ha trengt medisinsk hjelp, operasjoner blir utsatt, behandlinger som ikke er kritiske er avlyst, og mange får ikke hjelp når de trenger det.

Jeg har en opplevelse helt i begynnelsen av pandemien, hvor jeg fikk skikkelig smerter i brystet og falt om på gulvet. Problemet var at timingen var så feil, det var ikke kapasitet og bli tatt inn noen steder. Dessverre, jeg pustet og var bevisst. Alle spørsmål var knyttet til om jeg hadde corona, mens jeg lå der og tenkte: Er det hjerteinfarkt? Kom jeg til og klare meg? Etter mye styr og en hel dag hvor smertene økte, så fikk jeg til slutt heldigvis hjelp, og det gikk jo bra for jeg skriver denne posten nå. Uheldig som jeg var, noen måneder senere, fikk jeg også en stygg infeksjon med høy feber. Jeg kunne ikke dra til legen, de ville ikke ta imot noen uten test og jeg var ikke i gruppen til og bli prioritert for test. Jeg maste meg til en test, som skulle finne sted noen dager senere. Heldigvis kjente jeg noen som kunne ta en konsultasjon og skrive ut medisiner, som jeg måtte ha for og bli frisk. Jeg hadde ikke corona noen av gangene.

Dette var to utrolig ekle opplevelser, som jeg ikke unner noen. Det var ikke Norge slik jeg kjenner det. Det føltes ut som et fjernt mareritt. Men innerst inne, håper jeg at de som deler de postene, er nettopp de som trenger medisinsk behandling som de ikke får, pga scenarioene de ønsker seg - at de ikke tenkte helt gjennom hva det betyr med økt smitte og sprengt kapasitet, med dette så «ufarlige viruset» som har holdt oss som gissel de siste to årene. 

Endret av HelloMindy
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (1 minutt siden):

Er også 35, og var sjeleglad når jeg kunne være hjemme og holde på med mitt og henge med venner utendørs.

Hadde heller tatt noen ukers hjemmeskole enn å sitte i et fullt klasserom. 

Da kunne jeg faktisk konsentrert meg om oppgavene mine med færre forstyrrelser rundt meg..

Exactly!!! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...