Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Jhaawk skrev (2 minutter siden):

Tror Vår Staude og Wenche hat hatt det 2 ganger, men jeg kan ha missforstått.

Ojsann, kanskje på tide at Vår slutter å drikke direkte av suppe-øsa til Wenche da..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PITTY skrev (Akkurat nå):

Ojsann, kanskje på tide at Vår slutter å drikke direkte av suppe-øsa til Wenche da..

Det tror jeg er svært fornuftig med hensyn til smittevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke forsatt måttet bruke munnbind og hatt evige nedstenginger dersom vaksinene hadde beskyttet de vaksinerte mot smitte. Jeg er dypt skuffet over at man som fullvaksinert med 3. doser fortsatt må holde på med munnbind og avstand, dette var ikke det man ble forespeilet når vi satte igang med vaksinasjons-dugnaden.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (7 minutter siden):

Vi hadde ikke forsatt måttet bruke munnbind og hatt evige nedstenginger dersom vaksinene hadde beskyttet de vaksinerte mot smitte.

Nei, men så har det heller aldri vært poenget med vaksinen. Den skal beskytte mot alvorlig sykdom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smitten går opp mens antall innlagte går ned, det er positive tendenser. I skrivende stund er det 228 covid-innlagte. Vet ikke hvor mange sykehus det er her i landet, google var ikke så behjelpelig for en utålmodig sjel, men det kan vel ikke være mer enn 1-2 personer per sykehus. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på rommets retningslinjer, siteringer av slettede innlegg og brudd på opphavsrett.

- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Student_1 skrev (9 minutter siden):

Da var smittetallet på over 20 k for første gang. Ny rekord, 24.958.

Nå begynner vi å snakke. Et stort etterslep bidrar til tallet da.

Samtidig bør dette tallet en del mer opp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at FHI melder om etterregistrering av antall smittede, men uansett hadde det nok blitt smitterekord i dag. 
 

Sitat

– Feilen er nå rettet, og Fürst ettersender svarene til MSIS i dag. Dette betyr at vi forventer etterregistrering av tilfeller som er påvist fra Fürst. Det er ikke mulig å vite nøyaktig hvor mange det dreier seg om, men det kan være mellom 5000–8000 tilfeller, fordelt på en uke, sier avdelingsdirektør Karianne Johansen ved FHI.

https://www.fhi.no/nyheter/2022/tall-over-antall-smittede-med-covid-19-i-msis-blir-oppdatert/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Nå begynner vi å snakke. Et stort etterslep bidrar til tallet da.

Samtidig bør dette tallet en del mer opp. 

På grunn av fare for nevrologiske skader og andre ettervirkninger bør man lytte til WHO. Det er ikke bra at så mange som mulig smittes. For hver person som smittes øker sjansen for mye mutasjoner, i følge mange eksperter samt WHO. Ser ut til at Omicron er vanskelig å stoppe men å håpe på at mange smittes kan vi ikke gjøre. Da håper man også på dårligere folkehelse i form av senvirkninger. 

Endret av J.E
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått for å kjenne på en slags ‘støkk i meg hver gang ett ny smitterekord tall vises…til å kjenne på en slags merkelig form for lettelse nå. For med dette begynner jeg endelig å se en ende på denne pandemien🌸

Disse høye smittetallene var vi jo egentlig hele tiden forberedt på. Helsemyndighetene har jo hele tiden sagt at hundretusener vil bli smittet med Omikron. Og med store mørketall nærmer vi oss kanskje dit?

Det vi imidlertid skal fokusere på rundt disse høye smittetallene er at de aller fleste av de smittede bare går rundt med lette luftveissymptomer med Omikronen nå. Og de færreste tester seg sikkert også. Ihvertfall ikke bare pga en litt rennende nese. Som fullt mulig kan dreie seg om Omikron smitte. Dermed går folk rundt og smitter hverandre og bygger opp enda sterkere og flere immunstoffer mot evt fremtidige mutasjoner (som mest sannsynlig IKKE blir mer aggressive).

Og før vi aner det, vil kanskje denne pandemien være over like fort som den kom.
 

Syns det kanskje kan se mer og mer ut til at coronaviruset begynner å oppføre seg ganske likt slik som med influensaviruset og spanskesyken. Der deltaen blir vår tids ‘spanskesyke’ for så mutere til mildere varianter og ende opp med å bare bli et relativt mildt coronavirus:) 

Vi vil dermed ha to relativt milde og kjente virus vi må forholde oss til fremover. Influensa og Corona. Så kan vi velge om vi vil vaksinere oss mot ett av dem eller begge årlig. Alt ettersom man har risikofaktorer eller andre faktorer som gjør at vaksinering rådes.

Endret av Jullen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått for å kjenne på en slags ‘støkk i meg hver gang ett ny smitterekord tall vises…til å kjenne på en slags merkelig form for lettelse nå. For med dette begynner jeg endelig å se en ende på denne pandemien🌸

Disse høye smittetallene var vi jo egentlig hele tiden forberedt på. Helsemyndighetene har jo hele tiden sagt at hundretusener vil bli smittet med Omikron. Og med store mørketall nærmer vi oss kanskje dit?

Det vi imidlertid skal fokusere på rundt disse høye smittetallene er at de aller fleste av de smittede bare går rundt med lette luftveissymptomer med Omikronen nå. Og de færreste tester seg sikkert også. Ihvertfall bare pga en litt rennende nese. Som fullt mulig kan dreie seg om Omikron smitte. Derme går folk rundt og smitter hverandre og bygger opp enda sterkere og flere immunstoffer mot evt fremtidige mutasjoner (som mest sannsynlig IKKE blir mer aggressive).

Og før vi aner det, vil kanskje denne pandemien være over like fort som den kom.
 

Syns det kanskje kan se mer og mer ut til at coronaviruset begynner å oppføre seg ganske likt slik som med influensaviruset og spanskesyken. Der deltaen blir vår tids ‘spanskesyke’ for så mutere til mildere varianter og ende opp med å bare bli et relativt mildt coronavirus:) 

Vi vil dermed ha to relativt milde og kjente virus vi må forholde oss til fremover. Influensa og Corona. Så kan vi velge om vi vil vaksinere oss mot ett av dem eller begge årlig. Alt ettersom man har risikofaktorer eller andre faktorer som gjør at vaksinering rådes.

Det ville vært fantastisk om det ender slik at vi får varig immunitet etter Omicron og dette er slutten på pandemien. Det må vi håpe på. Men det er veldig mange eksperter og forskere som mener helt motsatt også, at faren for nye mutasjoner øker ved massesmitte og at immuniteten varer kun noen måneder. Så det er veldig sprikende teorier rundt dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

J.E skrev (2 minutter siden):

Det ville vært fantastisk om det ender slik at vi får varig immunitet etter Omicron og dette er slutten på pandemien. Det må vi håpe på. Men det er veldig mange eksperter og forskere som mener helt motsatt også, at faren for nye mutasjoner øker ved massesmitte og at immuniteten varer kun noen måneder. Så det er veldig sprikende teorier rundt dette. 

Nettopp, det har alle mutasjonene siden pandemien startet vist. Mange eksperter sier også at det er en myte at mutasjoner bare blir mildere, det kan gå motsatt vei og. Se på feks den orginale Wuhan varianten vs Delta varianten. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korona nå, og merker ikke at jeg er syk engang. Jeg hoster litt og har litt tett nese. Jeg har kanskje vært heldig, men mistenker omikron. Den varianten er ikke så kraftig. 

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (34 minutter siden):

Jeg har gått for å kjenne på en slags ‘støkk i meg hver gang ett ny smitterekord tall vises…til å kjenne på en slags merkelig form for lettelse nå. For med dette begynner jeg endelig å se en ende på denne pandemien🌸

 

Jeg skjønner forsåvidt tankegangen, men problemet med disse tallene, er jo at flere av disse nye smittede sannsynligvis har vært smittet en gang tidligere også. Jeg vet om en familie som nå er smittet for andre gang. Blir det mange nye mutasjoner etterhvert, er det ikke godt å si hvordan dette vil ende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

J.E skrev (32 minutter siden):

Det ville vært fantastisk om det ender slik at vi får varig immunitet etter Omicron og dette er slutten på pandemien. Det må vi håpe på. Men det er veldig mange eksperter og forskere som mener helt motsatt også, at faren for nye mutasjoner øker ved massesmitte og at immuniteten varer kun noen måneder. Så det er veldig sprikende teorier rundt dette. 

Les denne interessante artikkelen fra forsking.no som er skrevet i mai 2020. Det hat skjedd akkurat det samme med Omikronen sirkulerende rundt nå, som denne virusforskeren tenkte ville skje etterhvert:)

https://forskning.no/dna-spor-en-forsker-sykdommer/koronaviruset-muterer-hele-tiden-hvorfor-hvordan-og-er-det-farlig/1680905

Det er altså en fordel for viruset at verten ikke blir for syk slik at den blir hjemme/sengeliggende og dermed ikke kan spre viruset videre mest mulig. Slik vi ser skjer nå med den milde omikronen. Den smitter lettere fra øvre luftveier, samtidig som verten blir mindre syk.

Deltavarianten var med andre ord  en ‘bommert’ for viruset mtp på hvor mange som ble alvorlig syke og døde. 

Endret av Jullen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (36 minutter siden):

Nettopp, det har alle mutasjonene siden pandemien startet vist. Mange eksperter sier også at det er en myte at mutasjoner bare blir mildere, det kan gå motsatt vei og. Se på feks den orginale Wuhan varianten vs Delta varianten. 

Ja, man har jo ingen garanti for at det blir mildere for hver mutasjon. Håpet om varig immunitet etter Omicron kan være ren ønsketenking.  Her er en forsker som mener at Omicron ikke beskytter mot undergruppen av Omicron som holder på å ta over i Danmark nå. Da blir det i så fall rett inn i en ny bølge. Først Omicron så blir man smittet med denne varianten av Omicron BA 2. 

https://nyheder.tv2.dk/2022-01-21-ny-variant-spreder-sig-du-kan-muligvis-blive-smittet-kort-efter-du-har-haft-omikron-siger

Endret av J.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (16 timer siden):

Ja, mange mener dette. Her er en forsker som mener at Omicron ikke beskytter mot undergruppen av Omicron som holder på å ta over i Danmark nå. Da blir det i så fall rett inn i en ny bølge. Først Omicron så blir man smittet med denne varianten av Omicron.

https://nyheder.tv2.dk/2022-01-21-ny-variant-spreder-sig-du-kan-muligvis-blive-smittet-kort-efter-du-har-haft-omikron-siger

Huff ja, det er jo slitsomt og hele tiden kunne bli smittet med nye mutasjoner. Blir jo ikke minst et stort problem i samfunnet både økonomisk og mht infrastrukturen med alt sykefraværet.. Men husk at alle kommer jo ikke til å bli smittet av alle mutasjonen. Dette handler i stor grad om den enkeltes immunforsvar. Mange blir jo smittet av flere mutasjoner av sesongens forkjølelses virus også. Særlig barn med umodent immunforsvar. De blir gjerne forkjøla igjen..og igjen med nesten de samme symptomene i løpet av samme høst/vinter. Dette gjelder også gamle dersom de blir mye utsatt for smitte. Pga dårlig immunforsvar.

Jeg tror likevel fortsatt pandemien ‘snart’ er over. At vi nå er i et litt langdrygt høydepunkt før det letter. Det skjer altså ikke ‘over natta. De fleste forskere/eksperter er likevel enige i at de tror pandemien vil være over innen 2 år.

Endret av Jullen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (5 timer siden):

På grunn av fare for nevrologiske skader og andre ettervirkninger bør man lytte til WHO. Det er ikke bra at så mange som mulig smittes. For hver person som smittes øker sjansen for mye mutasjoner, i følge mange eksperter samt WHO. Ser ut til at Omicron er vanskelig å stoppe men å håpe på at mange smittes kan vi ikke gjøre. Da håper man også på dårligere folkehelse i form av senvirkninger. 

Dette slipper man neppe unna. Det er ingen grunn til å tro at noen vil det. Spørsmålet er bare når. Nå som folk har ferske boosterdoser og vi har en mild variant, lønner det seg at mange smittes. Dette velger store deler av verden å gjøre. Vi kan få en enda mer smittsom variant, som er enda farligere. Dette ville vært katastrofalt. Nå må immuniteten opp mens vi har sjansen. 

Long covid osv. er ikke noe argument for tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...