Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Oppdatering  : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 14/1 - (12598 flere enn samme dag i forrige uke) Noe som er høyeste smittetall på en dag noensinne.. Hvor store er mørketallene? 

Endret av NorthernLight
Oppdatering.
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne uka kjennes som en uke hvor det kan komme en del rekorder. Blir spennende og følge med hva som skjer og hvordan regjeringen reagerer! :klovn:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å belage seg på nye rekorder. 

Folk gidder ikke sette livene sine på vent i to år til når de er vaksinert.

Hadde det vært like farlig som kopper dog..

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snakket i dag på NRK nyhetene om at kapasiteten på enkelte sykehus allerede er sprengt, og operasjoner blir utsatt. Denne trenden må snus, og det bør innføres strengere tiltak.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det blir noe reaksjon, de virker treige i avtrekkeren.

Kjenner mange innen helse som er helt utslitte allerede og så står de og gnåler om god kapasitet... :roll:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tamsi skrev (5 minutter siden):

Jeg savner Bent Høie.

Det gjør faktisk jeg også, og jeg tror det er uheldig at pressekonferanser fremover er med Jonas Gahr Støre og en rekke nye ansikter. Tror det litt ubevisst gjør noe med folks vilje til å lytte.

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (7 minutter siden):

Jeg savner Bent Høie.


Han gjorde enn bedre jobb ja..

FrøkenMånestråle skrev (14 minutter siden):

Spørs om det blir noe reaksjon, de virker treige i avtrekkeren.

Kjenner mange innen helse som er helt utslitte allerede og så står de og gnåler om god kapasitet... :roll:

Ja veldig trege. Virker som om den nye regjeringen hører mer på FHI enn den forrige regjeringen. Men nå hadde kanskje ikke den forrige regjeringen så tette bånd til Stoltenberg/FHI som Støre & co.. Gode venner holder sammen... Kan jo hende de også har fått noen "gode tips"  av søster partiet til AP Stefan Löfven i sosialdemokratene i Sverige også ...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 10-14 dager kommer vi til å ha en topp i innleggelser på sykehus, samtidig som RS-virus-barn, luftveisinfeksjoner og influensainnleggelser tvinger kreft- og hjertepasienter ut i en ventekø som gjør at prognosen for overlevelse reduseres. I tillegg er helsepersonell smittet og driften i sykehus, sykehjem, hjemmetjeneste og institusjoner blir påvirket.
Og folk insisterer på at de vil leve normalt… Er det rart man blir bekymret?

Endret av reiseglad
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamsi skrev (21 minutter siden):

Jeg savner Bent Høie.

Ja, han var noe for seg selv.🤩

NorthernLight skrev (13 minutter siden):

Ja veldig trege. Virker som om den nye regjeringen hører mer på FHI enn den forrige regjeringen. Men nå hadde kanskje ikke den forrige regjeringen så tette bånd til Stoltenberg/FHI som Støre & co.. Gode venner holder sammen... Kan jo hende de også har fått noen "gode tips"  av søster partiet til AP Stefan Löfven i sosialdemokratene i Sverige også ...

Mulig, men er usikker på om Solberg og gjengen hadde gjort så mye mer, nå virker det som om de vil "la det gå". Men den som lever for se. 

Savner meteren og at folk kan begrense kontaktene sine, nå er det om å gjør å treffe mest mulig så det er jo ikke rart at smitte går i taket. Hjemmekontor for de som har mulighet hadde og vært noe. 

reiseglad skrev (10 minutter siden):

Om 10-14 dager kommer vi til å ha en topp i innleggelser på sykehus, samtidig som rs-virus barn, luftveisinfeksjoner og influensaunnleggelser tvinger kreft og hjertepasienter ut i en ventekø som gjør at prognosen for overlevelse reduseres. I tillegg er helsepersonell smittet og driften i sykehus, sykehjem, hjemmetjeneste og institusjoner blir påvirket.
Og folk insisterer på at de vil leve normalt… Er det rart man blir bekymret?

Akkurat, det er det som bekymrer meg mest. Kjenner mange som har fått timen sin ombooket på grunn av at folk allerede nå er omplassert. 

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, reiseglad said:

Om 10-14 dager kommer vi til å ha en topp i innleggelser på sykehus, samtidig som RS-virus-barn, luftveisinfeksjoner og influensainnleggelser tvinger kreft- og hjertepasienter ut i en ventekø som gjør at prognosen for overlevelse reduseres. I tillegg er helsepersonell smittet og driften i sykehus, sykehjem, hjemmetjeneste og institusjoner blir påvirket.
Og folk insisterer på at de vil leve normalt… Er det rart man blir bekymret?

Tiltak vil bare hjelpe midlertidig. Hver gang man åpner vil viruset spre seg igjen, og de andre luftveissykdommene vil også komme tilbake med større styrke.

Skal folk ha svakere immunforsvar i åresvis mot influensa, forkjølelse osv. pga. korona?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 time siden):

Da var det 2.552 nye koronasmittede registrert siste døgn - ny døgnrekord i Norge.

Man kan bare tenke seg hvor store mørketall det er... Ganske spesielt at myndighetene ikke gjør mer om dagen. De har pokker meg ikke gitt dose 3 til alle eldre og helsepersonell en gang. Det har vært kjent i flere mnd at vaksineeffekten avtar etter noen mnd... 

De har virkelig ikke gjort en DRITT! Det er kaos på sykehusene igjen og de har klagd på at de ikke har hatt kapasitet tidligere (ett år siden). Hva har de gjort for å øke/bedre kapasiteten?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fantastisk verden jeg lever i...jeg tåler ikke vaksiner. Så den dagen jeg får korona som blir uunngåelig snart med disse tallene så er jeg rimelig ferdig for å si det sånn.  Men det er klart det er for mye å forvente at folk skal ta hensyn, og gjøre noen innsats for å holde dette mer under kontroll. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Xcase33 skrev (8 minutter siden):

En fantastisk verden jeg lever i...jeg tåler ikke vaksiner. Så den dagen jeg får korona som blir uunngåelig snart med disse tallene så er jeg rimelig ferdig for å si det sånn.  Men det er klart det er for mye å forvente at folk skal ta hensyn, og gjøre noen innsats for å holde dette mer under kontroll. 

Skjønner deg, det må være utrolig kjipt ..Utrolig mange folk gir faen i smittevern om dagen og regjeringen gir faen også virker det som. FHI har dessverre også  fått mange til å ikke ta pandemien så nøye lenger etter en del av uttalelsene deres siden i sommer. Pandemien var jo over sa Preben Aavitsland i sommer feks..Hallo i luken..

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xcase33 skrev (11 minutter siden):

En fantastisk verden jeg lever i...jeg tåler ikke vaksiner. Så den dagen jeg får korona som blir uunngåelig snart med disse tallene så er jeg rimelig ferdig for å si det sånn.  Men det er klart det er for mye å forvente at folk skal ta hensyn, og gjøre noen innsats for å holde dette mer under kontroll. 

Har du underliggende sykdommer som gjør at du vet at du er "rimelig ferdig" dersom du blir smittet? For de aller fleste får jo et mildt sykdomsforløp...

Jeg tror ikke at man skal forvente at folk tar hensyn til risikogruppene - skal man unngå å bli smittet må man selv gjøre jobben og ta de nødvendige forholdsreglene.

 

Det mest urovekkende nå, er at kapasiteten på sykehus og i helseforetakene kan komme til å blir sprengt ganske snart. Det burde enhver ta innover seg og bidra aktivt for å forhindre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dråpe skrev (4 minutter siden):

Det mest urovekkende nå, er at kapasiteten på sykehus og i helseforetakene kan komme til å blir sprengt ganske snart. Det burde enhver ta innover seg og bidra aktivt for å forhindre.

Det var vel ikke så vanskelig å spå det for ett par mnd siden og sette inn noen tiltak?? Men gjorde man det? Nei.. Man skulle aldri sluttet med TISK som det var og man skulle anbefalt munnbind/avstand på kollektivtransport og på steder hvor man er tett på hverandre feks. Også hjemmekontor for de som kan det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NorthernLight skrev (21 minutter siden):

Pandemien var jo over sa Preben Aavitsland i sommer feks..Hallo i luken..

Dette er samme mann som sa det "ikke var kultur for munnbind i Norge, og de kom heller aldri til å anbefale det". Det er helt utrolig hvor vernet enkelte offentlige 'toppstillinger' skal være.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

t_bomb skrev (20 minutter siden):

Dette er samme mann som sa det "ikke var kultur for munnbind i Norge, og de kom heller aldri til å anbefale det". Det er helt utrolig hvor vernet enkelte offentlige 'toppstillinger' skal være.

Ja det er helt utrolig at han fortsatt har jobb i FHI etter alt han har sagt.. Makan til arrogant besserwizzer type. Husker han satt å himlet med øyene i debatten på NRK.  
FHI har rett i alt og vil ikke høre på andre eksperter som de kaller «alternative eksperter» når de ikke har samme mening som de.

hør feks her (FHI-leger ba forskere endre konklusjon i studie) :

Sitat

«Derfor ville vi foretrukket at denne setningen ikke sto der, eller at den var formulert annerledes», skriver Surén, og begrunner ønsket slik:

«Det er ekstremt høy temperatur rundt temaet nå, og slike setninger blir grepet begjærlig av folk som Jörn Klein, Bodil Håheim og andre deltagere i «alternative ekspertmiljøer», som for tiden er svært aktive. Vi kan komme i en situasjon hvor vi fra FHI må ta offentlig avstand fra formuleringen. Det vil være synd, fordi det vil se ut som vi underkjenner en studie som vi egentlig mener er god og verdifull, og som vi gjerne vil bruke som referanse i andre sammenhenger».

https://www.nrk.no/norge/fhi-leger-ba-forskere-endre-konklusjon-i-studie-om-barnesmitte-1.15703308

Endret av NorthernLight
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (16 timer siden):

Da var det 2.552 nye koronasmittede registrert siste døgn - ny døgnrekord i Norge.

Man kan bare tenke seg hvor store mørketall det er... Ganske spesielt at myndighetene ikke gjør mer om dagen. De har pokker meg ikke gitt dose 3 til alle eldre og helsepersonell en gang. Det har vært kjent i flere mnd at vaksineeffekten avtar etter noen mnd... 

Ja mørketallene er nok dessverre veldig høye, hele 11 prosent av testene er positive. Det testes altfor lite i Norge og man mister kontrollen helt. Man skulle aldri ha sluppet opp helt men beholdt de enkleste smittevernstiltakene. Denne feiringen av at nå er det over har gjort noe med folk sine holdninger. Dessverre trodde folk, også dessverre de i FHI, at vaksinene skulle være den hele og fulle løsningen. Mens WHO har anbefalt munnbind, avstand, regelmessig lufting inne og god håndhygiene også for vaksinerte, for å holde kontroll på pandemien. At Norge deretter somler med tredje dose er veldig dårlig vurdering. De priorierte å vaksinere mot influensa som fortsatt ikke er i landet ,fremfor mot covid selv om smittekuven var stadig økende. Makan til dårlig vurderinger. Det mest bekymringsverdige er at vi hører ikke noe om hva som er plan b når sykehusene sine kapasitet er overbelastet, hvilket er situasjonen for mange sykehus allerede. I Tyskland søkes det nå etter legestudenter. De har vel det beste helsevesenet i  Europa, likevel ser man at behovet for mer hjelp er der. I Norge skal vi satse på flaks tydeligvis , og at smittetallene skal gå nedover av seg selv...

Endret av J.E
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette  er håpløst. Slik smittesituasjonen er, må man stramme inn 

For det første bør nærkontakter isoleres. Er et familiemedlem testet positivt, kan resten leve som normalt, så samt de har tatt en negativ hurtigtest, man vet at man gjerne smitter før positiv test.,

Ved smitte kan man gå ut av isolasjon etter 5 døgn . og  vaksinerte etter 2 døgn ( om man ikke har utviklet symptomer.

Dette er alt for tidlig. 

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/opphevelse-av-isolasjon/

Fra UK

You usually have to self-isolate for 10 full days if you've tested positive for coronavirus (COVID-19).

If you've been in close contact with someone who has COVID-19, you may have to self-isolate for 10 full days

 

https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/self-isolation-and-treatment/how-long-to-self-isolate/

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...