Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Svennis skrev (Akkurat nå):

Når tror du 1-metersregeln forsvinner?

Det er umulig å svare på. Svaret er nok i det øyeblikket man innser at tiltak ikke er veien ut av pandemien. Vi er på vei dit, men jeg tror Norge er blant de siste landene i Europa som kommer dit. Både fordi vi utsetter smitten, og vil være senere ute med å øke immuniteten i befolkningen og fordi vi hele tiden har vært i overkant forsiktige. Det er nok fremdeles et flertall i Norge som lever i villfarelsen at de ikke skal bli smittet av korona. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men at sykehuskapasiteten er sprengt pga.noen hundre innlagte er jo en skam i seg selv! Hev lønnen til sykepleierne så kanskje flere kommer tilbake til yrket, utvid intensivavdelingen osv. Jeg synes det begynner å bli litt tullete å ha så mange tiltak, for en sykdom som så få blir alvorlige syke av dersom man er vaksinert...når det er sagt, så er jeg høygravid, så de kan vente med å sette i gang oppblomstringen et par måneder til😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (10 timer siden):

 

 

LisbethBerg skrev (10 timer siden):

Skolebarna som tester positivt på hjemmetester drar jo til testsentre og tester seg der. Dermed begynte tallene å stige allerede i går, men som jeg skriver, vil de antagelig bli enda høyere utover i uken. Nettopp fordi positive hjemmetester gjør at barn (og familiemedlemmer av disse barna) oppsøker testsentrene for pcr test. 

Ja men mange hjemmetester fra skolebarna på mandag er ikke klare allerede på tirsdag med svartid på PCR og registrering osv. Så foreløpig kan man tenke seg at de positive fra igår er bare litt av det store bildet. Ja enig det øker sikkert mye utover i uken for da kommer flere av disse svarene . 

Endret av J.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svennis skrev (13 timer siden):

Lover ikke bra.

Sykt at enkelte tror at det kommer lettelser den 14.

Skjenkestoppen tror jeg de må gi seg på for det er varslet søksmål pga alt for tynt  og lite gjennomtenkt grunnlag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (7 timer siden):

Skjenkestoppen tror jeg de må gi seg på for det er varslet søksmål pga alt for tynt  og lite gjennomtenkt grunnlag.

håper de åpner, i alle fall til 24, de har ødelagt nok for dem nå, er ikke der det smitter mest, men på jobb, skole og kolletiv trafikk, bare på noen dager nå har 5 testet postiv på min jobb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seil skrev (På 15.12.2021 den 1.25):

Synes igrunn at sykepleiere, og særskilt intensivsykepleiere, kunne fått en mer tilrettelagt hverdag slik toppidrettsutøvere har. Skilandslaget har egen smørebuss. Hvorfor kan de ikke engasjere kokker fra en bransje som nå står i knestående, til å lage middager sykepleierne kan ta med seg hjem? Kunne stått og levert ut varme måltider fra "Middagsbussen" ved sykehuset etter et langt skift. Forhøyet lønn ville vært på sin plass, men også slike tiltak kunne kanskje gjort det litt enklere å stå i krisen ut vinteren.

Dette er det minste de kunne tilbudt dem. Her vinner de priser og hylles, men hva endrer det for dem? Ingenting! Bare falskt hele greia. Jeg er lærer og det er mye vi også kan klage på om dagen, med fritidskarantene og mye smitte rundt oss. Men det er INGENTING i forhold til det intensivsykepleiere står i. Nå må snart noen gjøre noe ekstra for dem, så de kan finne den ekstra lille styrken for å stå i dette som vi alle er så avhengig av. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smitten går kraftig opp, men antallet på intensiven og på respirator synker.

Tenker dette går bra og at vi kan leve som normalt i løpet av en måned eller to 🙂 

Endret av Krantz95
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppdatering :12360 smittetilfeller siste døgn 14/1 - (6200 flere enn samme dag i forrige uke) Noe som er høyeste smittetall på en dag noensinne.. Hvor store er mørketallene? 
Smitten kommer nok dessverre til å øke betraktelig nå som FHI/regjeringen har åpnet opp mer når smitten stiger. Ikke prater de særlig om long-covid heller av en eller annen grunn. Det virker som at nå skal alle tydeligvis smittes når de nå kjører på med svenske-strategi med en vri. Syns synd på alle med dårlig immunforsvar, som har kreft, som ikke responderer så godt på vaksiner etc. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, NorthernLight said:

Oppdatering :12360 smittetilfeller siste døgn 14/1 - (6200 flere enn samme dag i forrige uke) Noe som er høyeste smittetall på en dag noensinne.. Hvor store er mørketallene? 
Smitten kommer nok dessverre til å øke betraktelig nå som FHI/regjeringen har åpnet opp mer når smitten stiger. Ikke prater de særlig om long-covid heller av en eller annen grunn. Det virker som at nå skal alle tydeligvis smittes når de nå kjører på med svenske-strategi med en vri. Syns synd på alle med dårlig immunforsvar, som har kreft, som ikke responderer så godt på vaksiner etc. 

Er det no større sjanse for å få long covid om man smittes i januar enn om man smittes i mai da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fremdeles vil stenge: hva er deres langsiktige plan? Etter to år, er det vel ganske åpenbart at dette viruset forsvinner ikke. Så eneste alternativ er å stenge for alltid?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (1 time siden):

Dere som fremdeles vil stenge: hva er deres langsiktige plan? Etter to år, er det vel ganske åpenbart at dette viruset forsvinner ikke. Så eneste alternativ er å stenge for alltid?

Jeg mener at det kan gjøres mye som ikke blir gjort nå, som ikke har med stengning å gjøre men savner tiltak som går på ærlighet, informasjon og tydelighet. Først synes jeg at Norge må se til WHO. Alle land bør gjøre det for å prøve å samle seg å mer felles håndtering. Det bør være full åpenhet om luftsmitte, og tiltak mot dette. F. Eks i skolene burde de innføre CO2 målere, luftrensere og lufterutiner .Dette vil være bra for inneklima også. Det bør være aksept for at lærere kan bruke munnbind. De kan bruke f. Eks munnbind med vindu, så barna ser ansiktet. Setningen dersom man ikke kan holde meteren så bør munnbind brukes bør fjernes. Viruset sitter i lufta. En meter hjelper for lite så alle burde bruke munnbind for å ta vare på eldre og andre risikogrupper når de ferdes i samfunnet. De burde også lære folket hvilke masker som beskytter mest og oppfordre alle sårbare til å bruke N95. Anders Tegnell f. Eks er mer ærlig enn FHI synes jeg. Han har aktivt bedt de eldste om å skjerme seg når smitten har vært høyest. Det er lite snakk om det her. Vi ofrer de syke og svake i Norge nå men alle burde oppfordres til å ta mer hensyn til disse. De er nå allerede flere måneder siden de eldste ble vaksinert og vi vet for lite om hvordan de reagerer på Omicron. Man bør innføre Corona pass. Det hjelper ikke mot smitte men får folk til å vaksinere seg. Da blir det færre frivillige uvaksinerte på sykehus og vi lager plass til de som har dårlig virkning av vaksinene. Avgjørelsen om vaksine for barn kom lovlig sent og det er også noe jeg skulle ønske ble gjort annerledes. All vaksinering går forøvrig for tregt i Norge. Altfor få har fått booster innen denne bølgen.
Jeg ønsker mye mer aktiv testing i Norge slik som Danmark har. Tallene i Danmark er reelle. De store mørketallene i Norge gjør at sykehusene plutselig blir overrumplet av en haug med innleggelser. Ingen kan kan estimere med dette på forhånd når vi ikke holder kontroll på tallene. Hvis det skjer må Norge kanskje stenges mer ned og aktiv testing kan forebygge det. Det forebygger også smitte. Man finner de smittede og får de i isolasjon. Stengning  eller delvis stenging av bransjer bør få bedre kompensasjon. Det savner jeg. Det bør ikke være full gjenåpning før det er forsvarlig men ingen i Norge burde lide økonomisk  disse tiltakene. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (2 timer siden):

Dere som fremdeles vil stenge: hva er deres langsiktige plan? Etter to år, er det vel ganske åpenbart at dette viruset forsvinner ikke. Så eneste alternativ er å stenge for alltid?

Hvis man åpner nå som regjeringen legger opp til, så vil man bare måtte stenge helt ned igjen om 1-2 måneder. Så nei, vi kan aldri åpne helt igjen og håpe på at livet blir som før. Det er slutt for godt.

Endret av Capt. Obvious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heldigvis omsider smittet av omnikron, kom hjem fra Tenerife natt til onsdag og testet positivt på Gardermoen, hadde nok en mistanke om at det ville skje, for på kanariøyene har de sluppet smitten helt fri.

Lå rett ut onsdag og sov, litt feber, litt tett i nese og bryst, bedre torsdag, enda bedre fredag, litt mer neseforkjølt, samme idag, men formen er ellers helt fin. 🙂 Nå slipper jeg å ta booster dosen antar jeg....og har bedre immunitet enn kun etter vaksiner.

Var forøvrig en haug med folk som testet positivt på Gardermoen, ble nesten fullt inne på PCR test-rommet, som man blir geleidet inn til om man tester positivt på hurtigtesten....og alle der inne var fullvaksinert 😉 

Så bare kjøre på med å slippe smitten løs her i Norge også nå....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Altså, viruset rekker å replikere (kopiere seg selv) i slimhinnene i munnen din før immuncellene kommer i gang med å gjøre kål på dem. Derfor er man mest smittsom før sykdomssymptomer kommer. i den perioden kan viruset spres til andre. 

Vaksinen settes i armen og aktiverer ikke så godt immuncellene i munnen. Men lungene beskyttes. En stund i hvert fall, før man må boostes. 

Vaksinen burde ikke være på sprøyteform, men det forventer jeg de endrer på i neste omgang (jeg forventer inhalasjonsspray).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har fått 3. dose bor på sykehjemsinstitusjoner. Det er ikke uvanlig at de som blir svært syke av disse personene dør på institusjonene der de bor. Det ensidige fokuset på sykehusstatistikken gir derfor et misvisende bilde av den totale sykdomsbyrden hos full-/ og boostervaksinerte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sportydame skrev (10 minutter siden):

Jeg er heldigvis omsider smittet av omnikron, kom hjem fra Tenerife natt til onsdag og testet positivt på Gardermoen, hadde nok en mistanke om at det ville skje, for på kanariøyene har de sluppet smitten helt fri.

Lå rett ut onsdag og sov, litt feber, litt tett i nese og bryst, bedre torsdag, enda bedre fredag, litt mer neseforkjølt, samme idag, men formen er ellers helt fin. 🙂 Nå slipper jeg å ta booster dosen antar jeg....og har bedre immunitet enn kun etter vaksiner.

Var forøvrig en haug med folk som testet positivt på Gardermoen, ble nesten fullt inne på PCR test-rommet, som man blir geleidet inn til om man tester positivt på hurtigtesten....og alle der inne var fullvaksinert 😉 

Så bare kjøre på med å slippe smitten løs her i Norge også nå....

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det er en fin historie om en relativ mild sykdomsutvikling.

Ikke for å ødelegge gleden totalt, men immunitet etter smitte/sykdom vet man mindre om enn varigheten etter en vaksine. Mange nok eksempler på re-smitte men det er tydeligvis ikke rettet nok fokus på dette, hvordan antistoffer reguleres, evt annerledes, enn ved vaksinens hjelp.

Det er jo imidlertid enkelt å skaffe seg oversikt selv om hvordan du ligger an. Ta antistoff-test.

Hva gjør du når den har funnet et bunnivå? Reiser til Tenerife og ber om en omgang til.?

Jeg drar ikke jevnlig til en engelsk fotball pub og ber om juling fordi jeg synes det ser kult ut med blått øye..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (4 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det er en fin historie om en relativ mild sykdomsutvikling.

Ikke for å ødelegge gleden totalt, men immunitet etter smitte/sykdom vet man mindre om enn varigheten etter en vaksine. Mange nok eksempler på re-smitte men det er tydeligvis ikke rettet nok fokus på dette, hvordan antistoffer reguleres, evt annerledes, enn ved vaksinens hjelp.

Det er jo imidlertid enkelt å skaffe seg oversikt selv om hvordan du ligger an. Ta antistoff-test.

Hva gjør du når den har funnet et bunnivå? Reiser til Tenerife og ber om en omgang til.?

Jeg drar ikke jevnlig til en engelsk fotball pub og ber om juling fordi jeg synes det ser kult ut med blått øye..

Hvor mange ganger har de som er på God Morgen Norge hatt Corona? De er vel ganske godt vaksinert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (3 minutter siden):

Hvor mange ganger har de som er på God Morgen Norge hatt Corona? De er vel ganske godt vaksinert.

Var det et spørsmål? For jeg har ikke peiling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (5 minutter siden):

Var det et spørsmål? For jeg har ikke peiling..

Tror Vår Staude og Wenche har hatt det 2 ganger, men jeg kan ha missforstått.

Endret av Jhaawk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...