Gå til innhold

Oppdatering : Ny smitterekord i Norge - 24958 smittetilfeller siste døgn 21/1. 12598 flere enn samme dag i forrige uke.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Example skrev (2 timer siden):

Rutinene er oppskriften er der blant de fleste ansatte og elever. Samtidig er det også en stund siden sist. Siden i fjor er det nye elever på skolen for eksempel, og gjerne flere nye ansatte. På en ungdomsskole er det for eksempel et helt nytt kull. Sperringer skal settes opp, rutiner skal gjennomgås. Gult nivå har betydd ulike ting de siste årene, så det er ikke gitt at alt er likt som sist.

Det sier seg selv at dette ikke kan innføres fra kvart over åtte kvelden før en skoledag til dagen etter.

De klarte det her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

zemer skrev (17 minutter siden):

De klarte det her.

Det er det ingenting i veien med. Det er vel nettopp poenget også, og la skolene få muligheten til å innføre dette innen to dager. 

Ikke at gult nivå gir så veldig mye bedre smittevern annet enn å kanskje begrense utbruddene noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Det er det ingenting i veien med. Det er vel nettopp poenget også, og la skolene få muligheten til å innføre dette innen to dager. 

Ikke at gult nivå gir så veldig mye bedre smittevern annet enn å kanskje begrense utbruddene noe.

Kommunen stenger ned fra og med i morgen.  Endelig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (17 timer siden):

for hvir lenge er du villig til å leve i dette fengselet da?

100% dedikert! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 70 prosent uvaksinerte

I perioden etter september 2021 hvor hele den voksne befolkningen hadde fått tilbud om vaksine, har over 70 prosent av alle innlagte ved intensiven vært uvaksinerte

– De uvaksinerte påfører helsetjenesten en veldig stor belastning som kunne vært unngått. Når noen velger å ikke vaksinere seg, utsetter de seg selv for en fare for å bli alvorlig syke og dø. I tillegg påfører det helsetjenesten en belastning som gjør at vi er dårligere rustet til å hjelpe andre pasienter, sier han.

 

Aarstrand Reine synes det er vanskelig å forstå at noen er skeptiske til å ta vaksinen:

– Den er utprøvd på et stort antall mennesker og er ualminnelig trygg. Den redder beviselig liv og gjør at samfunnet til en viss grad kan være mer som normalt. Uvaksinerte blir en belastning på helsevesenet, som jeg mener bidrar til at samfunnet igjen stenges ned.

Siden september 2021 og fram til nå har aldersspennet på de som har vært innlagt ved intensiven vært på 35 til 75 år.

https://www.ranablad.no/slar-alarm-over-70-prosent-av-de-innlagte-pa-sykehuset-er-uvaksinerte/s/5-42-923130

Advarer drammensere i alderen 35+: – Risikosport

Og dersom man skulle tro at de fleste uvaksinerte innlagte har en underliggende sykdom, er dette feil.

 Kun 31 prosent av de uvaksinerte innlagte har underliggende risikofaktorer. Selv om det går bra med de aller fleste som smittes, er det en del som blir alvorlig syke, sier Sagberg.

Det betyr altså at flertallet av uvaksinerte innlagte ikke har en kjent tilstand som kan forklare hvorfor koronasykdommen gjør dem så syke at de har behov for sykehusinnleggelse.

– Det er ikke mulig å se hvem dette blir, og dermed er det ikke mulig for den enkelte å isolere seg mot den mulige smittespredningen, sier han.

https://www.dt.no/advarer-drammensere-i-alderen-35-risikosport/s/5-57-1807067

Tone-Lise (45) jobber med de sykeste koronapasientene: – Tøft å se så unge pasienter

Noe av det tøffeste er å få inn yngre pasienter.

– Det er tøft å se så unge pasienter slite med å puste. Folk som er nær min egen alder, som kanskje har egne barn. Det blir så nært. Jeg tenker at det kunne vært meg, eller en av mine nærmeste, sier 45-åringen.

Det er natt. Lyset er dempet. Månen skinner inn gjennom vinduet, i luften daler det tunge sneflak. Det er ikke mange ukene igjen til jul, dagene går så fort. Her inne på rommet går tiden sakte. Du puster så raskt. 42,43,44.. Jeg står ved siden av deg, holder deg på armen. "Puste rolig, prøv, jeg vet det er vanskelig." Masken sitter tett. Du ligger med øynene lukket. 38,39, så er det 44, 45 igjen. Det er så uendelig slitsomt for deg.....

https://www.oa.no/tone-lise-45-jobber-med-de-sykeste-koronapasientene-toft-a-se-sa-unge-pasienter/f/5-35-1450987

Håper flere folk lar seg vaksinere nå, det er viktig både for sin egen del og for samfunnet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seil skrev (På 15.12.2021 den 1.25):

Synes igrunn at sykepleiere, og særskilt intensivsykepleiere, kunne fått en mer tilrettelagt hverdag slik toppidrettsutøvere har. Skilandslaget har egen smørebuss. Hvorfor kan de ikke engasjere kokker fra en bransje som nå står i knestående, til å lage middager sykepleierne kan ta med seg hjem? Kunne stått og levert ut varme måltider fra "Middagsbussen" ved sykehuset etter et langt skift. Forhøyet lønn ville vært på sin plass, men også slike tiltak kunne kanskje gjort det litt enklere å stå i krisen ut vinteren.

vi får bare klapp vi og nå vurderer de å øke prisen på ansattparkeringen.... Det var takken...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (På 16.12.2021 den 13.42):

Over 70 prosent uvaksinerte

I perioden etter september 2021 hvor hele den voksne befolkningen hadde fått tilbud om vaksine, har over 70 prosent av alle innlagte ved intensiven vært uvaksinerte

– De uvaksinerte påfører helsetjenesten en veldig stor belastning som kunne vært unngått. Når noen velger å ikke vaksinere seg, utsetter de seg selv for en fare for å bli alvorlig syke og dø. I tillegg påfører det helsetjenesten en belastning som gjør at vi er dårligere rustet til å hjelpe andre pasienter, sier han.

 

Aarstrand Reine synes det er vanskelig å forstå at noen er skeptiske til å ta vaksinen:

– Den er utprøvd på et stort antall mennesker og er ualminnelig trygg. Den redder beviselig liv og gjør at samfunnet til en viss grad kan være mer som normalt. Uvaksinerte blir en belastning på helsevesenet, som jeg mener bidrar til at samfunnet igjen stenges ned.

Siden september 2021 og fram til nå har aldersspennet på de som har vært innlagt ved intensiven vært på 35 til 75 år.

https://www.ranablad.no/slar-alarm-over-70-prosent-av-de-innlagte-pa-sykehuset-er-uvaksinerte/s/5-42-923130

Advarer drammensere i alderen 35+: – Risikosport

Og dersom man skulle tro at de fleste uvaksinerte innlagte har en underliggende sykdom, er dette feil.

 Kun 31 prosent av de uvaksinerte innlagte har underliggende risikofaktorer. Selv om det går bra med de aller fleste som smittes, er det en del som blir alvorlig syke, sier Sagberg.

Det betyr altså at flertallet av uvaksinerte innlagte ikke har en kjent tilstand som kan forklare hvorfor koronasykdommen gjør dem så syke at de har behov for sykehusinnleggelse.

– Det er ikke mulig å se hvem dette blir, og dermed er det ikke mulig for den enkelte å isolere seg mot den mulige smittespredningen, sier han.

https://www.dt.no/advarer-drammensere-i-alderen-35-risikosport/s/5-57-1807067

Tone-Lise (45) jobber med de sykeste koronapasientene: – Tøft å se så unge pasienter

Noe av det tøffeste er å få inn yngre pasienter.

– Det er tøft å se så unge pasienter slite med å puste. Folk som er nær min egen alder, som kanskje har egne barn. Det blir så nært. Jeg tenker at det kunne vært meg, eller en av mine nærmeste, sier 45-åringen.

Det er natt. Lyset er dempet. Månen skinner inn gjennom vinduet, i luften daler det tunge sneflak. Det er ikke mange ukene igjen til jul, dagene går så fort. Her inne på rommet går tiden sakte. Du puster så raskt. 42,43,44.. Jeg står ved siden av deg, holder deg på armen. "Puste rolig, prøv, jeg vet det er vanskelig." Masken sitter tett. Du ligger med øynene lukket. 38,39, så er det 44, 45 igjen. Det er så uendelig slitsomt for deg.....

https://www.oa.no/tone-lise-45-jobber-med-de-sykeste-koronapasientene-toft-a-se-sa-unge-pasienter/f/5-35-1450987

Håper flere folk lar seg vaksinere nå, det er viktig både for sin egen del og for samfunnet

hvordab er det mulig at det er 70 prosent uvaksinerte når de sier at over 90 prosent av befolkningen er vaksinert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exactlymypoint skrev (På 16.12.2021 den 0.28):

Resten av livet, no problem. 

men det er jo ikke et liv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta said:

hvordab er det mulig at det er 70 prosent uvaksinerte når de sier at over 90 prosent av befolkningen er vaksinert?

Fordi vaksinen virker. Den lille andelen uvaksinerte står for 70% av innleggelsene. You do the math.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (6 minutter siden):

Fordi vaksinen virker. Den lille andelen uvaksinerte står for 70% av innleggelsene. You do the math.

åja av innleggelsene ja. trodde du mente av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Example said:

Savner oppdatering fra de siste dagene. Klare tegn på stagnasjon og faktisk nedgang i smittetallene.

Tiltakene virker åpenbart på Delta, og det er ingen overraskelse at smittetallene går ned en periode.

De store spørsmålene nå er hvordan utviklingen av Omikron blir fremover og hvor syke vi blir av den.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gjest:) skrev (10 minutter siden):

Tiltakene virker åpenbart på Delta, og det er ingen overraskelse at smittetallene går ned en periode.

De store spørsmålene nå er hvordan utviklingen av Omikron blir fremover og hvor syke vi blir av den.. 

Vil tro du har rett her. Vi sinker delta ganske kraftig nå, tror jeg. Omikron derimot. 

Samtidig er det delta som foreløpig skaper problemer for Norge. Alle innlagte er innlagt med delta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (5 timer siden):

Vil tro du har rett her. Vi sinker delta ganske kraftig nå, tror jeg. Omikron derimot. 

Samtidig er det delta som foreløpig skaper problemer for Norge. Alle innlagte er innlagt med delta.

Det kan hende at vi har klart å stagnere utviklingen med Delta. Men det er også nå lang venting på testing og lang tid på svar. De smittede igår ble jo smittede for lenge siden kanskje 1-2 uker. Det er etterslep. Så vi vet lite om den reelle utviklingen. Derfor gir ukesrapportene fra FHI bedre svar ang utviklingen enn daglige variasjoner. 
Det er bekymringsverdig at danske leger nå opplever innlagte pasienter med Omicron som har akkurat samme symptomer og problemer fra lungene som ved tidligere varianter. 


https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-12-17-forste-omikron-erfaringer-far-laeger-til-at-frygte-mange-indlagte?fbclid=IwAR2G4SkfV2M1MSkqeFmmoUbKOMgHJmb_2cxuWRzYSziIU5A49KBckMTl-Es

Endret av J.E
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (2 timer siden):

Savner oppdatering fra de siste dagene. Klare tegn på stagnasjon og faktisk nedgang i smittetallene.

Jeg er ganske sikker på at tallene synker fordi færre tester seg opp mot julen. Dette har vi sett flere ganger før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Galanga said:

Jeg er ganske sikker på at tallene synker fordi færre tester seg opp mot julen. Dette har vi sett flere ganger før.

Andelen positive tester synker også nå svakt, etter en lang periode med oppgang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering : 4689 smittetilfeller siste døgn 17/12 - Det er bra at smittetallene har gått ned litt. Men hvor store er mørketallene med omicron? Det er all grunn til å ta varianten alvorlig. Man må nok regne med at smittetallene med omicron kommer til å øke vesentlig etter nyttår når skolene osv åpner igjen. Hva vil skje med delta varianten? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyster prognose fra Danske SSI (Danmarks svar på FHI)

SSI anslår at de daglige smittetallene kan variere fra 9 000 til 45 000 den 24. desember.Det er stor usikkerhet knyttet til beregningene. Hvor den akkurat lander avhenger blant annet av graden av dalende immunitet for omicron-varianten og danskenes oppførsel. De forventer også flere innleggelser. SSI anslår mellom 130-250 daglige nyinnleggelser 24. desember, når de antar at omicron-varianten gir samme risiko for å komme til sykehus, og smitter halvannen til dobbelt så mye som deltavarianten.

De sier også :
 

Sitat

”Der er stadig store usikkerheder omkring indlæggelsesrisikoen for omikronvarianten. Og der er indikationer på, at varianten kan være mindre alvorlig. Derfor har vi også lavet beregninger for, hvis den er halvt så alvorlig som deltavarianten. Er det tilfældet, ser vi i modellerne frem mod daglige nyindlæggelser i størrelsesordenen 120-190 den 24. december.”

Revaccination indgår

I modelberegningerne indgår den fremskyndede plan for revaccination af borgere over 18 år.På samme måde indgår, at flere forventes at arbejde hjemmefra i den kommende tid, samt at skoleeleverne er sendt hjem fra den 15. december.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/9000-45000-smittede-og-120-250-indlaggelser-pr-dag

Link til rapporten :

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/ekspertrapport-den-17-december-2021.pdf?la=da

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...