Gå til innhold

Hjelp til Jul - finn annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Luckie skrev (43 minutter siden):

Hvordan kan det ha seg at samtlige er alene med flere unger? Er det virkelig ingen far/mor i bildet? De har vel krav på bidrag selv om de ikke er i bildet? Jeg skjønner liksom ikke hvordan det er mulig å sette seg i en sånn situasjon. Og alle skylder på alle andre for å ha havna i en sånn situasjon.

Om far ikke betaler, så er det ikke stort man kam gjøre. Sette seh i en sånn situasjon??

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du tror det er enkelt å få en far som ikke gidder å betale til å bare begynne ? Hun har nok bare glemt å spørre! Om hun tekster så blir han nok en bedre far!

Anonymkode: fc192...ee0

Ikke sant. Noen ganger lurer jeg på om folk virkelig er så snerversynte eller om de troller

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckie skrev (1 time siden):

Du får vel barnebidrag fra far? Selv om han har glemt barna sine, så må han betale for de. Du kan sende han melding og be han ordne gaver/mat/snop til barna sine til jul. 

Far betaler ikke fastsatt bidrag, og det ligger hos innkrevingssentral, men får litt i forskuddsbidrag. 

Men det er langt mindre enn det som trengs... Og ja, jeg kan selvfølgelig sende han en melding. Men som de andre tingene jeg har bedt om hjelp til som klær, skolesekk og tom medisin/nødvendig kremer, så vet jeg at han er totalt uinteressert og at det ikke finnes hjelp å hente...

Poenget mitt er akkurat det spørsmålet du stiller der. Nå har ikke jeg søkt om hjelp, skammen er for vond til at jeg klarer det.

Men for de som søker help, slike spørsmål du stiller, det gjør nok noe med de... For de aller fleste hadde ikke utlevert seg på den måten om det ikke er helt nødvendig. Noen råtne epler finnes nok, men hos de fleste er det reelt. De spør fordi de ikke har andre muligheter.

Og da vil et flåsete spørsmål som ditt, som viser hvor lite innsikt du har i slike problemstillinger, gjøre at det blir veldig ydmykende...

For om jeg hadde fått nok bidrag, eller om det hadde vært så fantastisk lett at jeg bare kunne be barnefar ordne med gaver/mat/snop til barna sine til jul, som du foreslår, og han hadde levert all herligheten på døra.. Da hadde ikke jeg sittet her idag med en vond klump av bekymring og dårlig samvittighet i magen, som bare vil bli større jo nærmere jul vi kommer. Da ville jeg ikke hatt søvnløse netter, eller tårer som renner over håpløsheten jeg føler på. Folk ville ikke opprettet slike annonser om de ikke hadde prøvd alt annet først.

Det er akkuratt det jeg mener, tenk dere om før dere stiller spørsmål og tenk på hvordan dere ordlegger dere... 

Kanskje sitter det noen der ute som har en plan om å søke om hjelp, men som mister motet pga andres uvitenhet og holdninger.

Endret av miemos
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år som student har vi endelig økonomi til å kunne kjøpe noen ekstra julegaver, og har vært bestemt på at vi skal gjøre det i år. Det jeg har begynt å bekymre meg for er at det at man har «dårlig» råd og kan benytte seg av slike tilbud kanskje gjør at disse foreldrene sitter igjen med litt til overs, som da går til alkohol eller røyk. Og jeg vet ikke hvor mye det er verdt å få en julegave om du likevel må se mamma og/eller pappa drikke mer enn nødvendig. Så jeg har blitt litt redd for at det egentlig er å gjøre dem en bjørnetjeneste.. så selvom det skal være et lavterskeltilbud skulle jeg ønske at vi som givere fikk en garanti på at ikke penger de slipper å bruke på gaver og mat går til et slikt forbruk, for da kjenner jeg at jeg heller kan spare de pengene. 
 

Forhåpentligvis er jo dette kun et fåtall, men når en egentlig nesten er sikret både å kunne hente julemiddag, og gaver til ungene så får man noe til overs, antagelig er ikke jul disse barnas favoritthøytid fra før, og det er jo absolutt ikke barnas feil, men ja. Noen som har noen tanker rundt dette? Og kanskje kan gjøre meg litt mindre kritisk til å gi?

Anonymkode: b443c...948

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du ja

Anonymkode: ed35b...c3b

Ok, så en fremmed dame på internett tror hun har kartlagt hele den økonomiske situasjonen min, og uttaler seg om ting hun ikke har peiling på.. og en annen fremmed dame kommer og er enig i disse fantasiene, og i tillegg gjør seg anonym.. også attpåtil påstår jeg er ute på viddene om min egen kunnskap om meg selv. Er det nå man skal le eller bare riste på hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miemos skrev (1 minutt siden):

 Folk ville ikke opprettet slike annonser om de ikke hadde prøvd alt annet først.
 

Det er dessverre der du tar feil.

Du tar utgangspunkt i din egen situasjon, og din egen moral, og forutsetter at andre har samme moral som deg selv.  Slik er det dessverre ikke.
Det er en del mennesker der ute som ikke benytter, men utnytter, andre menneskers ønske om å hjelpe, og det ødelegger for resten.

Som jeg skrev i et innlegg over her, jeg har selv blitt brent ved å svare på noen slike annonser, og med ett hederlig unntak svarte jeg på feil annonser der mottakerne var ute etter å utnytte andres ønske om å hjelpe.

 

Anonymkode: 0717c...f16

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruttveig skrev (14 minutter siden):

Ok, så en fremmed dame på internett tror hun har kartlagt hele den økonomiske situasjonen min, og uttaler seg om ting hun ikke har peiling på.. og en annen fremmed dame kommer og er enig i disse fantasiene, og i tillegg gjør seg anonym.. også attpåtil påstår jeg er ute på viddene om min egen kunnskap om meg selv. Er det nå man skal le eller bare riste på hodet?

Du Skjønner det ikke, ser ingen grunn til å bruke mer tid på deg

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at de ikke er redd for å bli satt under lupen når de går å spør om hjelp da er det som å si kom her send barnevernet til meg.

Anonymkode: 55c00...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke at de ikke er redd for å bli satt under lupen når de går å spør om hjelp da er det som å si kom her send barnevernet til meg.

Anonymkode: 55c00...b0b

I overraskende mange av annonsene så er det jo snakk om myndige barn, men det er litt sært å spørre om hjelp til gaver til jentungen på 25

Anonymkode: 882c6...c98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke at de ikke er redd for å bli satt under lupen når de går å spør om hjelp da er det som å si kom her send barnevernet til meg.

Anonymkode: 55c00...b0b

Fordi? Alle kan havne i en kjip situasjon, bv kommer ikke å tar barn fordi man ikke kan kjøpe julegaver

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, skruttveig said:

Ok, så en fremmed dame på internett tror hun har kartlagt hele den økonomiske situasjonen min, og uttaler seg om ting hun ikke har peiling på

Hallo i luken, det er jo akkurat det du gjør, som påstår at alle fattige kan takke seg selv får at de ikke sitter igjen med noe overs til jul.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror det er enkelt å få en far som ikke gidder å betale til å bare begynne ? Hun har nok bare glemt å spørre! Om hun tekster så blir han nok en bedre far!

Anonymkode: fc192...ee0

Så ta det gjennom nav da! Da slipper han ikke unna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, skruttveig said:

Mannen min mistet jobben sin under corona og sitter fast i temp-team loopen selv med aktiv jobbsøking i snart 2 år(dagpenge-inntekt), fordi og jeg jobber 60% fordi det ikke er mer til meg akkurat nå. Jeg har det under gjennomsnittet økonomisk, men man vet jo i 12 måneder at julen kommer så da sparer man på alt og sløser ingenting på ræl. Og disse annonsene har vært tilstede hver jul FØR corona, så vennligst kom deg ned fra den høye hesten din og ikke sitt og tro du vet noen ting om meg og min situasjo

Din situasjon er fullstending irrelevant for hvordan ANDRE mennesker har det. Du jobber 60 og mannen din har dagpenger. Hvordan kan det sammenlignes med en aleneforelder  som går på dagpenger, eller får sosialhjelp? Hvordan skal du spare i tolv måneder til jul, når du går i minus hver måned? Fatter ikke at det er så vanskelig å ha litt empati for mennesker som har det vanskelig. Ja, det vil alltid være noen som utnytter systemer, lager fake julehjelp annonse, og noen som sløser med penger, det betyr ikke at alle kan askrives med et skuldertrekk fordi dem "burde prioritere bedre." 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 123 eller noe
Tanuki skrev (1 minutt siden):

Hallo i luken, det er jo akkurat det du gjør, som påstår at alle fattige kan takke seg selv får at de ikke sitter igjen med noe overs til jul.

Hallo i luken, har lest at du har hatt flere reiser til andre siden av jorden, og er nok bedre økonomisk anlagt enn meg da slike turer ikke er gratis, så du kan egentlig ikke komme med noe mot meg her.

Jeg har vel aldri sagt at de kan takke seg selv, men at det går an å prioritere bedre, og søke aktivt på Gis bort, begynne å spare allerede i januar osv osv for at man skal slippe å opprette annonser for å sitte og tigge på finn.

Det at noen får et barn med en far som stikker av, for så å lage et nytt barn mindre enn to år senere, med en ny mann som stikker av.. vel da kan man faktisk takke seg selv litt, uten at jeg ønsker å høres hjerterå ut. Alle andre kan ikke ta ansvar og få dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å styre impulshandlingene dine. Ei venninne av meg er alene med et barn - det var faktisk de som  stakk fra faren i denne situasjonen, men samme det. Hun har ikke jobb, har høy husleie, kunne gjort noe med situasjonen, men har selv valgt å være uten mannen uten og skaffe seg jobb og har leid den fineste leiligheten... men hun sitter ikke og tigger på finn, og hun har spart litt så hun kan gi barnet en god jul likevel. Setter standarden litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Tanuki skrev (1 minutt siden):

Din situasjon er fullstending irrelevant for hvordan ANDRE mennesker har det. Du jobber 60 og mannen din har dagpenger. Hvordan kan det sammenlignes med en aleneforelder  som går på dagpenger, eller får sosialhjelp? Hvordan skal du spare i tolv måneder til jul, når du går i minus hver måned? Fatter ikke at det er så vanskelig å ha litt empati for mennesker som har det vanskelig. Ja, det vil alltid være noen som utnytter systemer, lager fake julehjelp annonse, og noen som sløser med penger, det betyr ikke at alle kan askrives med et skuldertrekk fordi dem "burde prioritere bedre." 

Jeg synes det er synd ja, og jeg har da empati for dem, men de får ikke penger av meg når vi sliter med strømregningen selv liksom. Hvordan klarer de å gå i minus hver måned? Det finnes bostøtte og nødhjelp og alt mulig de kan søke på før de tigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, skruttveig said:

Hallo i luken, har lest at du har hatt flere reiser til andre siden av jorden, og er nok bedre økonomisk anlagt enn meg da slike turer ikke er gratis, så du kan egentlig ikke komme med noe mot meg her.

Jeg har vel aldri sagt at de kan takke seg selv, men at det går an å prioritere bedre, og søke aktivt på Gis bort, begynne å spare allerede i januar osv osv for at man skal slippe å opprette annonser for å sitte og tigge på finn.

Det at noen får et barn med en far som stikker av, for så å lage et nytt barn mindre enn to år senere, med en ny mann som stikker av.. vel da kan man faktisk takke seg selv litt, uten at jeg ønsker å høres hjerterå ut. Alle andre kan ikke ta ansvar og få dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å styre impulshandlingene dine. Ei venninne av meg er alene med et barn - det var faktisk de som  stakk fra faren i denne situasjonen, men samme det. Hun har ikke jobb, har høy husleie, kunne gjort noe med situasjonen, men har selv valgt å være uten mannen uten og skaffe seg jobb og har leid den fineste leiligheten... men hun sitter ikke og tigger på finn, og hun har spart litt så hun kan gi barnet en god jul likevel. Setter standarden litt lavere.

For det første, hva min økonomiske situasjon er har ingenting å si for tema i tråden, skjønner ikke hvorfor du tar det opp engang.

Du insinuerer at fattige kan takke seg selv når du sitter med holdingen "kan de ikke bare gjøre som meg." 

Det at noen får et barn med en far som stikker av, for så å lage et nytt barn mindre enn to år senere, med en ny mann som stikker av.. vel da kan man faktisk takke seg selv litt, uten at jeg ønsker å høres hjerterå ut. Alle andre kan ikke ta ansvar og få dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å styre impulshandlingene dine.  Igjen, det er dems egen feil. Ting kan skje i livet, man kan komme inn i dårlige forhold, sykdom, etc. Det hjelper ingenting at du sitter bak tastaturet å rakker ned på folk i desperate situasjoner. Enig i et folk burde skru ned forventingene til julen, det gjelder for så vidt alle, samtidig skjønner jeg hvorfor folk som har det vanskelig økonomisk føler press og forventinger til å ha en A4 Julaften med gaver til barna. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

skruttveig skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er synd ja, og jeg har da empati for dem, men de får ikke penger av meg når vi sliter med strømregningen selv liksom. Hvordan klarer de å gå i minus hver måned? Det finnes bostøtte og nødhjelp og alt mulig de kan søke på før de tigger.

Men folk er jo forskjellig. Selv om du klarer noe, klarer ikke alle andre det samme? Derfor klarer folk å gå i minus hver måned.

Anonymkode: 0db24...26b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, skruttveig said:

Jeg synes det er synd ja, og jeg har da empati for dem, men de får ikke penger av meg når vi sliter med strømregningen selv liksom. Hvordan klarer de å gå i minus hver måned? Det finnes bostøtte og nødhjelp og alt mulig de kan søke på før de tigger.

Hvorfor i all verden trigger det seg så voldsomt at noen ber om hjelp, du står helt fritt til å ikke hjelpe. Merkelig holding, empati har du virkelig ikke, nei.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (21 minutter siden):

Hallo i luken, det er jo akkurat det du gjør, som påstår at alle fattige kan takke seg selv får at de ikke sitter igjen med noe overs til jul.

Nettop , var visst vanskelig å skjønne det

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luckie skrev (16 minutter siden):

Så ta det gjennom nav da! Da slipper han ikke unna.

Da får man bidragsforskudd på 1200 kr

Anonymkode: ed35b...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...