Gå til innhold

Hjelp til Jul - finn annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet dette er er diskusjonsforum, ikke sant? 

Anonymkode: 8007c...121

Diskusjon ja, ikke hets. Dette er ikke et hetseforum. Blir for dumt når folk aktivt går inn på disse hjelpesidene for så å skrive stygge innlegg om dem som ber om hjelp etterpå. Sånn helt seriøst, innerst inne, synes du dette er en trivelig ting å gjøre? Ingen tvinger deg inn på "hjelpesidene" og ingen tvinger deg til å gi.

Anonymkode: d33ba...2d6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Barna mine kommer for alltid til å være utenfor da, for mobiltelefoner til 10 000 kommer aldri til å bli kjøpt inn her. 

Anonymkode: 09a8e...24c

Neivel 

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du vet man kan tenke lang tid fram i tid, og forutsi sykdom, ulykker, fattigdom, arbeidsledighet, høytider etc? Begynner å bli så lei av unnskyldningen om at "ting kan skje". Ja, ting kan skje. Livet er uforusigbart, og det kan endre seg på null komma niks. Men man trenger ikke og ''leve her i nuet".

Jeg begynte å spare på buffer som 18-åring, fordi jeg visste at hvis jeg ble utsatt for en sykdom eller ulykke - så satt jeg godt i det. Nå går jeg på AAP, og takket være bufferen min slipper jeg å snu på hver krone.

Anonymkode: 53fe0...3d0

Å herregud! Fint for deg

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en som skal hekle plagg for salg for å tjene penger til jul, så bra at noen legger inn en innsats!

Anonymkode: 9c1e4...ef7

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er dyre ønsker, men det handler nok om å ikke la barna falle ennå mer utenfor og derfor ønskes det noe som andre også har

Anonymkode: ed35b...c3b

Mulig det kan være sånn i noen tilfeller, men det gjelder neppe disse som påstår at ettåringen ønsker seg nettbrett osv. Det er et reelt eksempel jeg husker fra tidligere år.

Dessuten skjønner vi alle at ungene ønsker seg nye, dyre ting. Men i den virkelige verdenen er det nå slik at man ikke alltid kan få det man ønsker seg. Selv om man vet om andre som har det. Og jeg må innrømme at jeg tror at en ansvarlig voksen gjerne hadde iverksatt andre tiltak for å forbedre tilværelsen til barnet sitt enn å tigge etter rådyre ting på finn. Det har noe med verdisynet man overfører til barna sine. Hva er lærdommen i at man ikke har råd til julemat, klær, adventskalender osv., og så bruker de få ressursene man har på en svindyr, teknisk duppeditt med en verdi som kunne ha betalt både regninger, julefeiring og gud vet hva for hele familien?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (3 minutter siden):

Ja det treffer ganske hardt i magen å faktisk få et ansikt på fattigdommen i landet..spesielt når det går opp for den privilegerte at også barn er fattige..ikke bare den late alenemoren..

(den siste setningen er ironi..siden det påpekes i tråden at alle aleneforeldre er navere).

Hvis du hadde sett et par hakk opp så ser du at jeg er en av landets fattige selv, jeg har likevel meninger om dette temaet. Og ja jeg får til gaver og mat til meg og mine, men det handler faktisk også om prioriteringer for de fleste. Jeg sier de fleste, fordi det såklart er folk som sliter såpass at det ikke går. 

Det handler ikke om at man ikke tåler at det blir lagt ut bilder, det handler om at kanskje barna er såpass store at de kanskje ikke ville hatt bilde av seg selv ute ikkesant- ikke alle som ser disse annonsene holder stille dessverre hvis de hadde kjent igjen noen. 

Jeg har ingenting imot annonsene, men setter spørmåltegn ved noen av dem og mener at noen dessverre utnytter gode menneskers giverglede. Med det sagt så skrivet jeg over her at jeg skal selv hjelpe noen i år, til tross for at jeg ikke har god råd selv. 

Anonymkode: f7502...1be

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen setter seg selv i en vanskelig situasjon altså. Leste nå om et par som har hatt det vanskelig økonomisk etter corona. De har et barn på 7 år, og en baby på vei. De ønsker da hjelp til alt rundt julen, samt også hjelp til den nyfødte. Typ morsmelkerstatning. Men altså, det er mulig å tenke over den økonomiske situasjonen før man får enda et barn. De har ikle råd til morsmelkerstatning en gang. 

Anonymkode: 48eb4...42d

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Samme her. Men samtidig kan man tenke seg at noen av disse barna kanskje aldri får ting som "alle andre har". Kanskje det da blir ekstra viktig for dem å ha noe bra av en av disse tingene?

Mitt barn har ikke dyr telefon, men han har en billig (arvet en). Men han har også ipad, playstation, nintendo switch og pc. Og sykkel, sparkesykkel, skateboard, rulleskøyter, skøyter, ski og alt han trenger av utstyr og klær til enhver tid. Han savner ikke dyr telefon, men hadde han ikke hatt disse andre tingene kan det vel hende han hadde hatt et sterkt ønske om en skikkelig bra ting.

Anonymkode: b9c1c...69a

Jeg skjønner man som barn/ungdom ønsker seg det.

Jeg vokste selv opp i familie med vedvarende lavinntekt - og hadde aldri det andre hadde.

Nå er vi to høyt utdanna foreldre, og i år har vi kjøpt Nintendo switch.

MEN, det er og alt han får - har forklart at slikt er dyrt. Og det er fullstendig uaktuelt å skulle gi telefon, reise (???) og andre ting jeg så i fjor at noen ønsket seg.

Noen var generelle og ydmyke - «dette er flaut, setter enormt stor pris på noen gaver til ungene - de er x og Y år og liker blablabla). 

Noen sa «om noen har en brukt mobil eller spillkonsoll - supertakknemlig». 

Men den annonsen hvor folk ønsket seg ferier vi aldri drar på selv egentlig (vi tar togtur til familie liksom, her ønsket de hotell i Oslo, billetter til ditt og datt 🙈). Ah, da bare gav jeg opp. 

Men om jeg kjenner noen som samler inn til konkrete familier de har sjekket at har behov: topp. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (3 timer siden):

Snublet over en annonse med en alenemor med 2 barn med 2 års mellomrom som tigget barbie, ingen av fedrene var visst inni bildet. Hallo, blir helt matt å se hvor lite styr folk har på prioritereinger i livet sitt, at de ikke har råd til å kjøpe et par barbiedukker på nav-lønna si en gang, og får unger i hytt og pine i ustabile forhold.. ja det er trist, men irriterende også. For 15 år siden var jeg også på nav og hadde ikke fått pengene mine innen jul, hadde prioritert feil og alle i familien fikk kun en stor hjemmebakt pepperkake hver av meg. Det var patetisk og bare småtterier, men man kan ikke gå og tigge på finn når man har satt seg selv i en sånn situasjon. Ikke bruk pengene opp på tull, og begynn å spare litt heller. Alle vet jo jula kommer i desember uansett!

Ja og jeg vet om flere som har opplevd langt mer traumatiske ting i barndommen enn at de ikke fikk Barbie..

Hva med å tenke seg litt om før man får barn, de aller fleste bør kunne tenke seg at det koster å ha barn. MEN så leste jeg nettopp på VG at folk tror det er gratis å ta bussen siden man må gå på bak🤦🏼‍♀️ Så det er ingenting som sjokkerer meg lenger 😂

Anonymkode: ed679...6b7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som legger inn en tigge annonse på Finn, burde få en påminner på mail i januar påfølgende år, om at det kanskje går an å planlegge litt tidligere. 

Julen trenger heller ikke være en dyr affære. Hadde folk derimot trengt penger til å ete, eller ha et sted å bo resten av året, så hadde det vært snakk om virkelig fattigdom. 

Anonymkode: 4e94c...200

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kom over en annonse hvor det var en alenemor med 5 barn som ikke har noe. Hun var ute etter gavekort da og ikke penger eller dyre ønsker. Får kjempevondt av henne, men må si jeg lurer litt på hvor faren/fedrene er. Det stod ingenting om han/de, så han/de er jo sikkert i live. 

Anonymkode: 5966e...297

Disse her har jeg absolutt NULL sympati for.  Etter 2 barn, ville jeg har enten sluttet å ha sex med folk eller brukte dobbelt opp med prevensjon. Om jeg var på prevensjon og fikk #3, ville jeg absolutt ha sluttet å ha sex. Punktum.  5 barn som alenemor er hårreisende. 

Anonymkode: c0fa4...387

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du vet ting kan skje i livet eller!

Anonymkode: ed35b...c3b

Da er det fint med uførforsikring. Bare et tips!

Anonymkode: fd56f...3e9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle som legger inn en tigge annonse på Finn, burde få en påminner på mail i januar påfølgende år, om at det kanskje går an å planlegge litt tidligere. 

Julen trenger heller ikke være en dyr affære. Hadde folk derimot trengt penger til å ete, eller ha et sted å bo resten av året, så hadde det vært snakk om virkelig fattigdom. 

Anonymkode: 4e94c...200

😂 dette er seriøst et godt forslag. Varsel fra Finn i januar, juni og oktober: «obs! Det blir jul i år også og du har unger» 

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Disse her har jeg absolutt NULL sympati for.  Etter 2 barn, ville jeg har enten sluttet å ha sex med folk eller brukte dobbelt opp med prevensjon. Om jeg var på prevensjon og fikk #3, ville jeg absolutt ha sluttet å ha sex. Punktum.  5 barn som alenemor er hårreisende. 

Anonymkode: c0fa4...387

helt enig. Stakkars unger

Anonymkode: 8007c...121

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes man skal være forsiktig å uttale seg i slike saker, men gitt at vi bor i Norge, et land med verdens beste fallnett, så stiller jeg meg litt undrende til noen av disse annonsene. Verden er ikke rettferdig og det er fult mulig å komme opp i situasjoner der man mister kontrollen, men at det skal gå så langt at man må tigge på nett i verdens rikeste land er både trist og litt merkelig. Jeg har selv vokst opp i en stor familie med en enslig forelder uten økonomistyring og det er ikke så lett å si, men det var definitivt et resultat av mangel på evne til planlegging og å ikke tenke på konsekvenser, det var en situasjon vedkommende i stor grad satte seg i selv. 
Ber man om hjelp, så er det helt greit, men å forvente reiser eller dyr elektronikk er litt virkelighetsfjernt. 

Endret av K.B.
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har lov til å be om penger til det man vil, og folk har lov til å gi penger. Om det så er den nyeste iPhonen, eller ps5. 
 

Selv gir jeg ikke til noen som ber om penger til sånne ting. Ville vurdert det om det er noen som ønsker penger til en dyr, men livsnødvendig operasjon utenlands. Det blir noe helt annet. Ofte handler dette om dårlige prioriteringer fra foreldrene, selv om noen selvsagt er reelt fattig. Men det er her også foreldre som først og fremst prioriterer seg selv, de må ha røyk, de må ha p-max, de må ha alkohol, de må på cafe med vennene sine, de må det ene og det andre av unødvendige utgifter. De får også en del hjelp av det offentlige, utenom sosialstønaden. Men det offentlige har innsyn i hva de tjener av penger, og derfor får mange også avslag på slike søknader. 

Men som sagt, reell fattigdom finnes, og det skal vi ikke skimse av. Men mange av disse foreldrene som ber om penger på Finn eller spleis, prioriterer pengene dårlig. Og det ødelegger for dem som faktisk har behov for gavene. Men tviler på at de som faktisk er reelt fattig ville bedt om den nyeste iPhonen eller nyeste spillmaskinen. 
 

Det er uansett ingenting å klage over. For om folk vil gi sånne ting, så får de jo bare gi.

Anonymkode: 85d9a...b11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Der kom årets hetsetråd ja, Gud forby at man unner andre mennesker alt det gode en selv har.

Anonymkode: d33ba...2d6

Det er ikke hets, men en påpekning av at folk flest burde være i stand til å planlegge noe som forutsigbart som julen. Ok, så har man dårlig råd. Men om man avsetter bare kr 100 i mnd, så har man 1100 når desember kommer. 

Men når jeg ser på annonsene, er jeg mest sjokkert over hvor utleverende enkelte er. Det er fullt navn, til og med bilde og hele livshistorien. Da lurer jeg på hvor mye grenser folk har, og om disse grensene også mangler ifh til pengebruk? 

Anonymkode: d805f...370

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke hets, men en påpekning av at folk flest burde være i stand til å planlegge noe som forutsigbart som julen. Ok, så har man dårlig råd. Men om man avsetter bare kr 100 i mnd, så har man 1100 når desember kommer. 

Men når jeg ser på annonsene, er jeg mest sjokkert over hvor utleverende enkelte er. Det er fullt navn, til og med bilde og hele livshistorien. Da lurer jeg på hvor mye grenser folk har, og om disse grensene også mangler ifh til pengebruk? 

Anonymkode: d805f...370

Godt poeng det siste avsnittet her! 

Anonymkode: f7502...1be

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Der kom årets hetsetråd ja, Gud forby at man unner andre mennesker alt det gode en selv har.

Anonymkode: d33ba...2d6

Disse tiggefolk på finn er ofte skammere som bruker våres godvilje for onde.  Best å donere tiden og penge lokalt hvor du kan sjekke bakgrunnen til innsamlingen. 

Anonymkode: c0fa4...387

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke hets, men en påpekning av at folk flest burde være i stand til å planlegge noe som forutsigbart som julen. Ok, så har man dårlig råd. Men om man avsetter bare kr 100 i mnd, så har man 1100 når desember kommer. 

Men når jeg ser på annonsene, er jeg mest sjokkert over hvor utleverende enkelte er. Det er fullt navn, til og med bilde og hele livshistorien. Da lurer jeg på hvor mye grenser folk har, og om disse grensene også mangler ifh til pengebruk? 

Anonymkode: d805f...370

Det dukker alltid opp hets i slike tråder, jo, og det bør folk holde seg for gode for. Ingen tvinger noen som helst til å gi.

Jeg er enig med deg at man bør være forsiktig med å identifisere seg, men husk nå på at du ikke kjenner disse menneskene. Du vet ikke hva de har gått gjennom i livet eller om det eventuelt er psykisk sykdom inne i bildet. Hvorfor ser du på slike annonser når du ikke har noen planer om å gi? Er det for å latterliggjøre?

Anonymkode: d33ba...2d6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså😳

«De drømmer om spillkonsoll/data, egen tv, fotballklær, fotballutstyr. Han eldste drømmer om å få råd til en egen mobiltelefon og tredemølle.»

Anonymkode: 48eb4...42d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...