Gå til innhold

Hjelp til Jul - finn annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ble ikke denne tråden skrevet i fjor også? HI er nesten ordrett likt som den gang. Er det samme person som skriver samme tråd hvert år, uavhengig av hva h*n har sett på finn?

Anonymkode: e9eeb...a84

Det kan hende ja, men jeg er ikke TS fra den tråden. Dette er min første opprettet her inne.

Anonymkode: f3305...abd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 123 eller noe
Tanuki skrev (20 minutter siden):

For det første, hva min økonomiske situasjon er har ingenting å si for tema i tråden, skjønner ikke hvorfor du tar det opp engang.

Du insinuerer at fattige kan takke seg selv når du sitter med holdingen "kan de ikke bare gjøre som meg." 

Det at noen får et barn med en far som stikker av, for så å lage et nytt barn mindre enn to år senere, med en ny mann som stikker av.. vel da kan man faktisk takke seg selv litt, uten at jeg ønsker å høres hjerterå ut. Alle andre kan ikke ta ansvar og få dårlig samvittighet fordi du ikke klarer å styre impulshandlingene dine.  Igjen, det er dems egen feil. Ting kan skje i livet, man kan komme inn i dårlige forhold, sykdom, etc. Det hjelper ingenting at du sitter bak tastaturet å rakker ned på folk i desperate situasjoner. Enig i et folk burde skru ned forventingene til julen, det gjelder for så vidt alle, samtidig skjønner jeg hvorfor folk som har det vanskelig økonomisk føler press og forventinger til å ha en A4 Julaften med gaver til barna. 

Det er jo du som kommer og angriper meg og min økonomiske situasjon og tror at jeg sitter så godt i det, derfor nevnte jeg deg tilbake :) 
Alt jeg gjorde var å poste et innlegg i et diskusjonsforum i et land hvor jeg fortsatt har litt ytringsfrihet igjen.. om MIN mening. Her kommer du og påstår at min mening er feil og du virker ikke fornøyd før jeg er enig med deg. Jeg kommer alltid til å mene det jeg mener om tiggerannonsene. Jeg kommer alltid til å synes de kunne prioritert bedre, fordi jeg var en sløsekopp uten penger til jul for 15 år siden, og vet det er mulig å snu om og legge av litt hver måned til jul og andre ting man vet kommer. 

Ja det er synd hvis det er uunngåelig, men da finnes som sagt Gis bort, de har jo både julepynt, julelys, leker, klær og alt mulig der som folk vil bli kvitt, så da er jo det en fin plass å starte. Er enig med deg i det siste du skriver, at hvis det er så mye press så er det jo veldig trist at de føler de ikke strekker til. Vi har store mengder jul hjemme, ikke fordi vi har hatt råd til så mye, men nettopp pga gis bort og bruktbutikken, handlet på salg etter jul osv... mener ikke jeg er bedre enn noen andre, og at alle bør gjøre som meg, men det er nå iallfall et tips hvis folk vil prøve å fikse det selv framfor å brette ut en tårevåt livshistorie og spørre fremmede om hjelp før de har prøvd alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, miemos said:

Far betaler ikke fastsatt bidrag, og det ligger hos innkrevingssentral, men får litt i forskuddsbidrag. 

Men det er langt mindre enn det som trengs... Og ja, jeg kan selvfølgelig sende han en melding. Men som de andre tingene jeg har bedt om hjelp til som klær, skolesekk og tom medisin/nødvendig kremer, så vet jeg at han er totalt uinteressert og at det ikke finnes hjelp å hente...

Poenget mitt er akkurat det spørsmålet du stiller der. Nå har ikke jeg søkt om hjelp, skammen er for vond til at jeg klarer det.

Men for de som søker help, slike spørsmål du stiller, det gjør nok noe med de... For de aller fleste hadde ikke utlevert seg på den måten om det ikke er helt nødvendig. Noen råtne epler finnes nok, men hos de fleste er det reelt. De spør fordi de ikke har andre muligheter.

Og da vil et flåsete spørsmål som ditt, som viser hvor lite innsikt du har i slike problemstillinger, gjøre at det blir veldig ydmykende...

For om jeg hadde fått nok bidrag, eller om det hadde vært så fantastisk lett at jeg bare kunne be barnefar ordne med gaver/mat/snop til barna sine til jul, som du foreslår, og han hadde levert all herligheten på døra.. Da hadde ikke jeg sittet her idag med en vond klump av bekymring og dårlig samvittighet i magen, som bare vil bli større jo nærmere jul vi kommer. Da ville jeg ikke hatt søvnløse netter, eller tårer som renner over håpløsheten jeg føler på. Folk ville ikke opprettet slike annonser om de ikke hadde prøvd alt annet først.

Det er akkuratt det jeg mener, tenk dere om før dere stiller spørsmål og tenk på hvordan dere ordlegger dere... 

Kanskje sitter det noen der ute som har en plan om å søke om hjelp, men som mister motet pga andres uvitenhet og holdninger.

Kornes bymisjon er ikke noe du trenger å søke, eller be. De deler ut poser med mat/gaver uten å stille sp for de er klar over hvor vanskelig det er for mange ❤️
Det er bare å dukke opp når de deler ut. 
Nav ekstra søknad til jul, blir du heller ikke utlevert. Du skriver bare at du har XX barn og søker ekstra støtte til jul. 
 

Du trenger ikke ha det vanskeligere enn du må❤️

Anonymkode: aa489...f64

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du vet man kan tenke lang tid fram i tid, og forutsi sykdom, ulykker, fattigdom, arbeidsledighet, høytider etc? Begynner å bli så lei av unnskyldningen om at "ting kan skje". Ja, ting kan skje. Livet er uforusigbart, og det kan endre seg på null komma niks. Men man trenger ikke og ''leve her i nuet".

Jeg begynte å spare på buffer som 18-åring, fordi jeg visste at hvis jeg ble utsatt for en sykdom eller ulykke - så satt jeg godt i det. Nå går jeg på AAP, og takket være bufferen min slipper jeg å snu på hver krone.

Anonymkode: 53fe0...3d0

Så heldig du er da, som hadde råd til å spare penger som 18 åring. 
Det hadde ikke jeg, fikk ikke stipend, og det jeg tjente på lærlingplassen min gikk rett i hybelleie, strøm og internett. Levde på nudler ganske lenge.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kornes bymisjon er ikke noe du trenger å søke, eller be. De deler ut poser med mat/gaver uten å stille sp for de er klar over hvor vanskelig det er for mange ❤️
Det er bare å dukke opp når de deler ut. 
Nav ekstra søknad til jul, blir du heller ikke utlevert. Du skriver bare at du har XX barn og søker ekstra støtte til jul. 
 

Du trenger ikke ha det vanskeligere enn du må❤️

Anonymkode: aa489...f64

Som sagt, tror de fleste har prøvd det de kan, også disse rådene. Kirkens bymisjon feks er laaaangt borte fra her jeg bor. Så enkelte har det  vanskeligere enn de må. 

Og det er poenget mitt med mitt svar at alle disse velmenende rådene og kyniske kommentarene kan gjøre stor skade for folk som står i en slik situasjon der de har prøvd alt, men alikevel sliter. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vel der kom det igjen. Har du dårlig råd må man altså ta i mot hva som helst, drit i om man ikkr liker maten liksom. 

Anonymkode: ed35b...c3b

"Ta i mot hva som helst". Hva som helst er i dette tilfellet julemat, som du attpåtil kunne komme med ønsker om hva du liker til giveren. Hvis ikke det er godt nok når du sliter så skjønner jeg ingenting.

Jeg er veldig for å hjelpe folk som sliter. Jeg har heller ingen problem med å sende folk som sliter penger. Men nå er det engang slik at de som ber om hjelp på finn.no slåss om oppmerksomhet blant mange svindlere. Det er komplett umulig å se forskjell på noen som lurer deg og noen som faktisk trenger hjelp da annonsene er bygd opp helt lik.

Dette gjør igjen at du som trenger hjelp mister mye av anledningen til å velge hva du selv ønsker å motta, ihvertfall når det kommer til penger. Når noen tilbyr seg å handle for deg på dine premisser, så takker du ikke nei og kontrer med at du ønsker deg penger. For når det kommer til pengegaver har du ikke muligheten til å bestemme selv ettersom du opererer i et marked full av svindlere. Dessverre. 

Og avslå et tilbud om å få ønsket julemat handlet inn til seg fordi man heller ønsker seg penger gir faktisk ikke mening når du har det så trått at du må ty til ønske/tigging om hjelp på finn.no. Det er varsku nr 1 om at her er det ugler i mosen. Har man mulighet til å avslå rause givere så har man det egentlig ikke trått nok, spør du meg.

Endret av Ctrl
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kikket på mange av disse Finn-annonsene i går kveld, og det jeg så var at folk spurte om hjelp til mat/gavekort til mat, brukte eller billige gaver, dyne og tepper. Altså, ikke grådige annonser med ønsker om iPhone.  Og ja, jeg vet at det finnes folk som svindler, men det jeg så på Finn i går var (blant annet corona-arbeidsledige/permitterte) mennesker som spurte om hjelp med noe så grunnleggende som mat. Slutt å påstå at alle som ber om hjelp er svindlere og at de er skyld i all elendighet selv (til de av dere i denne tråden som gjør det), liker dere ikke disse annonsene så ikke gå inn på dem i utgangspunktet. 

Anonymkode: d33ba...2d6

  • Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kikket på mange av disse Finn-annonsene i går kveld, og det jeg så var at folk spurte om hjelp til mat/gavekort til mat, brukte eller billige gaver, dyne og tepper. Altså, ikke grådige annonser med ønsker om iPhone.  Og ja, jeg vet at det finnes folk som svindler, men det jeg så på Finn i går var (blant annet corona-arbeidsledige/permitterte) mennesker som spurte om hjelp med noe så grunnleggende som mat. Slutt å påstå at alle som ber om hjelp er svindlere og at de er skyld i all elendighet selv (til de av dere i denne tråden som gjør det), liker dere ikke disse annonsene så ikke gå inn på dem i utgangspunktet. 

Anonymkode: d33ba...2d6

Men da kan de jo ikke lage tråder på kg om de teite fattige folkene 🙄

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da kan de jo ikke lage tråder på kg om de teite fattige folkene 🙄

Anonymkode: ed35b...c3b

Sant det. Det er jo faktisk blitt en tradisjon her inne hvor det hver jul skal rakkes ned på mennesker som ber om hjelp til mat 😌

Anonymkode: d33ba...2d6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje kynisk, men blir mistenksom når jeg ser tigger- annonser. Tenker at det er østeuropeere som utnytter naive nordmenn. Kanskje selger de "gavene" videre.

Anonymkode: 38c9e...0f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er kanskje kynisk, men blir mistenksom når jeg ser tigger- annonser. Tenker at det er østeuropeere som utnytter naive nordmenn. Kanskje selger de "gavene" videre.

Anonymkode: 38c9e...0f1

Tror det er veldig få av de..

Etnisk norske som sliter har det mye vanskeligere enn asylsøkere og innvandrere, som faktisk får en hel masse hjelo

Anonymkode: a87a7...ad5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er kanskje kynisk, men blir mistenksom når jeg ser tigger- annonser. Tenker at det er østeuropeere som utnytter naive nordmenn. Kanskje selger de "gavene" videre.

Anonymkode: 38c9e...0f1

Dessverre så er det nok i enkelte tilfeller slik, men jeg tror nok at en del av disse annonsene også er reelle.

Anonymkode: d33ba...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet burde følge med på disse annonsene. Her er det mange foreldre som er ute av stand til å oppdra barn.

Anonymkode: 5f1b8...2f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnevernet burde følge med på disse annonsene. Her er det mange foreldre som er ute av stand til å oppdra barn.

Anonymkode: 5f1b8...2f3

Håper bv bruker tiden på noe mer fornuftig enn folk som trenger hjelp tip litt julegaver og julemat 

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok en gang presisere at Finn.no skulle gjort en større innsats for å verifisere folk som faktisk har behov for hjelp. Ser nå at det ligger mange annonser ute fra folk som trenger hjelp til jul. Får virkelig vondt av å lese det.

Anonymkode: 0db24...26b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miemos skrev (12 timer siden):

Må si at jeg blir litt trist av å lese enkelte kommentarer her, og håper dere slipper å få livet slengt i trynet, slik noen faktisk gjør...

Livet kan ikke planlanlegges og ting kan skje...

Selv har jeg flere barn. Jeg levde et lykkelig liv med mann, nye biler, stort hus og god jobb. Jeg hadde tre familier som jeg hjalp til jul og bursdager og ellers i hverdagen med gaver, arvet, litt ekstra mat og små opplevelser i flere år. Jeg var priviligert og hadde ALT på stell.

Men plutselig ble jeg rammet av sykdom som gjorde det umulig å jobbe. Jeg gikk over på aap og mannen forlot meg for en annen dame og "glemte" barna mens han levde livets glade dager.

Jeg måtte flytte inn i et eldre, slitt hus og ta meg av barna alene og strevde i flere år, men det gikk rundt på et vis. Helt til i vår da jeg fikk avslag på ufør, nav mente jeg ikke var ferdig avklart. Og så endte jeg opp på karensår. Altså et år uten penger.

Nå går ingenting rundt, og jeg strever med å få mat på bordet. Jeg har ikke hatt penger å legge bort, selv om jeg visste at jula ville komme.

Og nå er den snart her...

Og det tar livet av meg å vite hvem som må lide. For jeg har ikke noe ekstra å gi barna mine. For oss blir noe så selvfølgelig som en nisselue eller sjokoladekalender vanskelig. Julemat og gaver nærmest umulig.

Barna mine har som alle andre barn både ønsker og drømmer om gaver under treet. Men barna mine sine ønsker er nok langt mer forsiktige enn mange andre barns, for mine barn er vandt med lite. Men gleden blir da desto større... Som minstejenta mi sa, jeg ønsker meg så veldig et nytt badehåndkle som bare er mitt. Et med prinsesser på...

Så det er ikke alle som krever allverdens. Men om de gjør det, om de ønsker seg en mobil eller pc, eller hva som helst. Ikke døm de. Ikke kom med stygge kommentarer. Alle barn ønsker og drømmer, og for noen blir det aldri mer enn det. Et ønske og en drøm...

Jeg tør ikke spørre om hjelp, mye pga at jeg skjemmes over meg selv og hvordan jeg har mislykktes. Men også pga manges holdninger til folk i vår situasjon...

Tenk dere litt om før dere kommenterer, enkelte av dere. For mange av oss er så langt nede allerede, og nedlatende holdninger er det siste vi trenger.. 

Før elsket jeg julen, nå hater jeg den. Og tiden frem til jul er en eneste stor smerte. Ikke bidra til å forsterke den med uvitende ord, vær heller takknemlig for at dere slipper å føle på en slik sorg.

Jeg føler virkelig med deg, det gjør jeg. Ingen skal trenge å havne i en situasjon uten inntekt. Om du ikke er avklart ufør, så må du vel ha rett på AAP? Eller hvordan mener NAV at du skal klare deg uten penger?

Når det er sagt, hvorfor sparte du ikke opp mer penger når du hadde mulighet(i tiden hvor du var priviligert), i tilfelle du skulle ende opp i en slik livssituasjon du er i nå? Har man god økonomi i en fase av livet, burde man være bevisst på at det ikke er sikkert ting alltid kommer til å være slik, og da er det greit å ha ekstra ressurser man har spart opp.

Anonymkode: af0d8...78f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg føler virkelig med deg, det gjør jeg. Ingen skal trenge å havne i en situasjon uten inntekt. Om du ikke er avklart ufør, så må du vel ha rett på AAP? Eller hvordan mener NAV at du skal klare deg uten penger?

Når det er sagt, hvorfor sparte du ikke opp mer penger når du hadde mulighet(i tiden hvor du var priviligert), i tilfelle du skulle ende opp i en slik livssituasjon du er i nå? Har man god økonomi i en fase av livet, burde man være bevisst på at det ikke er sikkert ting alltid kommer til å være slik, og da er det greit å ha ekstra ressurser man har spart opp.

Anonymkode: af0d8...78f

Om man ikke er ferdig avklart etter 3 år på AAP må man inn i karens år. Da må du over på sosialen. 

 

Anonymkode: b1482...e7f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miemos skrev (13 timer siden):

Må si at jeg blir litt trist av å lese enkelte kommentarer her, og håper dere slipper å få livet slengt i trynet, slik noen faktisk gjør...

Livet kan ikke planlanlegges og ting kan skje...

Selv har jeg flere barn. Jeg levde et lykkelig liv med mann, nye biler, stort hus og god jobb. Jeg hadde tre familier som jeg hjalp til jul og bursdager og ellers i hverdagen med gaver, arvet, litt ekstra mat og små opplevelser i flere år. Jeg var priviligert og hadde ALT på stell.

Men plutselig ble jeg rammet av sykdom som gjorde det umulig å jobbe. Jeg gikk over på aap og mannen forlot meg for en annen dame og "glemte" barna mens han levde livets glade dager.

Jeg måtte flytte inn i et eldre, slitt hus og ta meg av barna alene og strevde i flere år, men det gikk rundt på et vis. Helt til i vår da jeg fikk avslag på ufør, nav mente jeg ikke var ferdig avklart. Og så endte jeg opp på karensår. Altså et år uten penger.

Nå går ingenting rundt, og jeg strever med å få mat på bordet. Jeg har ikke hatt penger å legge bort, selv om jeg visste at jula ville komme.

Og nå er den snart her...

Og det tar livet av meg å vite hvem som må lide. For jeg har ikke noe ekstra å gi barna mine. For oss blir noe så selvfølgelig som en nisselue eller sjokoladekalender vanskelig. Julemat og gaver nærmest umulig.

Barna mine har som alle andre barn både ønsker og drømmer om gaver under treet. Men barna mine sine ønsker er nok langt mer forsiktige enn mange andre barns, for mine barn er vandt med lite. Men gleden blir da desto større... Som minstejenta mi sa, jeg ønsker meg så veldig et nytt badehåndkle som bare er mitt. Et med prinsesser på...

Så det er ikke alle som krever allverdens. Men om de gjør det, om de ønsker seg en mobil eller pc, eller hva som helst. Ikke døm de. Ikke kom med stygge kommentarer. Alle barn ønsker og drømmer, og for noen blir det aldri mer enn det. Et ønske og en drøm...

Jeg tør ikke spørre om hjelp, mye pga at jeg skjemmes over meg selv og hvordan jeg har mislykktes. Men også pga manges holdninger til folk i vår situasjon...

Tenk dere litt om før dere kommenterer, enkelte av dere. For mange av oss er så langt nede allerede, og nedlatende holdninger er det siste vi trenger.. 

Før elsket jeg julen, nå hater jeg den. Og tiden frem til jul er en eneste stor smerte. Ikke bidra til å forsterke den med uvitende ord, vær heller takknemlig for at dere slipper å føle på en slik sorg.

Jeg hjelper veldig gjerne til med noen kalendere og litt julegaver osv. Send meg en PM om du ønsker ❤️

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Vera said:

Det er ingen hemmelighet at fattigdommen og forskjellene øker i dette landet. 

Det skal jo bli bedre med den nye regjeringen skal det ikke? 

Anonymkode: 0a8de...4f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg er kanskje kynisk, men blir mistenksom når jeg ser tigger- annonser. Tenker at det er østeuropeere som utnytter naive nordmenn. Kanskje selger de "gavene" videre.

Anonymkode: 38c9e...0f1

Det finnes helt sikker østeuropeere som utnytter naive nordmenn, men samtidig er det nordmenn som virkelig gjør det også.  Mitt råd, har en anledning, gi litt til en hjelpeorganisasjon så får de som trenger henvende seg dit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...