Gå til innhold

Hjelp til Jul - finn annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det vil alltid være noen som ikke snakker sant og som egentlig ikke trenger hjelp, det ødegger for de som faktisk trenger hjelp, dessverre.  

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utvidet barnetrygd heter det. 

Anonymkode: ed35b...c3b

Ja, det var vel det jeg skrev til slutt? Same shit

Anonymkode: ed62e...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ugh, disse tiggeannonsene igjen.

Jeg beklager, men jeg mener faktisk ikke det er samfunnets/hvermannsens oppgave å sørge for at herr og fru uføretrygdet-aleneforelder med 4 barn har penger til julegaver og ribbe.

kall meg kynisk, men jeg nekter å tro på at så mange ikke sitter i den situasjonen de gjør (hvor de mangler penger til «julekos») fordi de er elendige til å prioritere pengene sine

Anonymkode: 8007c...121

Hele greia er jo at UNGENE ikke skal lide unødvendig. De har IKKE valgt å bli født inn i en fattig familie, eller en familie som prioriterer feil. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet man kan tenke lang tid fram i tid, og forutsi sykdom, ulykker, fattigdom, arbeidsledighet, høytider etc? Begynner å bli så lei av unnskyldningen om at "ting kan skje". Ja, ting kan skje. Livet er uforusigbart, og det kan endre seg på null komma niks. Men man trenger ikke og ''leve her i nuet".

Jeg begynte å spare på buffer som 18-åring, fordi jeg visste at hvis jeg ble utsatt for en sykdom eller ulykke - så satt jeg godt i det. Nå går jeg på AAP, og takket være bufferen min slipper jeg å snu på hver krone.

Anonymkode: 53fe0...3d0

Hva gjør du når bufferen er tom? For det sjer jo en gang når man har dårlig råd over tid. Tror vi skal være forsiktig med å dømme andre for den situasjonen de er i, man vet ikke hva som ligger bak! 

Anonymkode: 5d44c...0e2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn i dag er bortskjemte og utakknemmlige. Jul handler ikke om gaver. Er det ikke nok å bare være sammen? Hvorfor kan man ikke gi bort noe man allerede har? Eller handle når det er salg. Hater sånne tigge annonser. Samme hvert eneste år. Bruker at man er syk, alenemor, lav inntekt, ufør…. Spar meg. Jul kommer hvert eneste år. Alle kan spare noe hvis de vil….

Anonymkode: 5d644...f9b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingenting som heter dobbel barnetrygd . Barnebidrag kan være 1200 i mnd om man får fra staten , så du mener 2000 er mye ekstra?

Anonymkode: ed35b...c3b

Og hva mener du er en vel fortjent jul for alle dine barn du oppdra som alenemor?  du klarer ikke å spare 50kr i måneden (ikke røyk, ikke drikke alkohol, og kjøpe first price da) i et år for da og kjøpe et par leker til barna til julen?  I tillegg er det lokale innsamlinger som er der akkurat for dere stakkars som ikke innse at det koster å ha barn...men dere fortsetter å ha flere og flere.  

Anonymkode: c0fa4...387

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde en "brukt" jul et år og barna var absolutt i himmelen. Kjøpte alt brukt på finn, til rimelig penger.  Ski, snowboard, brukt gammel playstation med masse spill. Faktisk hadde de den beste julen noensinne det året der, og brukt MINIMALT av penger.   

Anonymkode: c0fa4...387

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva gjør du når bufferen er tom? For det sjer jo en gang når man har dårlig råd over tid. Tror vi skal være forsiktig med å dømme andre for den situasjonen de er i, man vet ikke hva som ligger bak! 

Anonymkode: 5d44c...0e2

Å men det skjer nok ikke i den persons verden

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva mener du er en vel fortjent jul for alle dine barn du oppdra som alenemor?  du klarer ikke å spare 50kr i måneden (ikke røyk, ikke drikke alkohol, og kjøpe first price da) i et år for da og kjøpe et par leker til barna til julen?  I tillegg er det lokale innsamlinger som er der akkurat for dere stakkars som ikke innse at det koster å ha barn...men dere fortsetter å ha flere og flere.  

Anonymkode: c0fa4...387

Hæ? Jeg klarer fint å fikse det selv jeg, men å si at ingen har så mye utbetalt som aleneforeldre protesterte jeg på for det stemmer ikke!

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hva mener du er en vel fortjent jul for alle dine barn du oppdra som alenemor?  du klarer ikke å spare 50kr i måneden (ikke røyk, ikke drikke alkohol, og kjøpe first price da) i et år for da og kjøpe et par leker til barna til julen?  I tillegg er det lokale innsamlinger som er der akkurat for dere stakkars som ikke innse at det koster å ha barn...men dere fortsetter å ha flere og flere.  

Anonymkode: c0fa4...387

Heller fattig enn empatiløs , nedlatende og stygg forresten 

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt til to stykker på en slik annonse. En alenemor som bad om helt vanlig mat, rengjøringsartikler, julemat og julegodt. Hun og barna ble veldig glad.

Sendte gave til en liten gutt - noe beskjedne greier plastelina og noe Lego.

Har også opplevd at jeg tilbød meg å betale julemiddag for noen, sikkert 1000-1500 kroner. Det viste seg at det bare passet at jeg kom innom midt på dagen midt i arbeidstid. Så det var bedre om jeg overførte penger i stedet. Det ble ikke gjort.

Anonymkode: aed5d...d4f

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gi litt til noen i fjor, og valgte en annonse jeg synes virket reell. Kjøpte julegodter, brus og tegneserier for nesten en tusenlapp og møtte opp på avtalt sted for overlevering.

Fruen som møtte meg kom kjørende i en større og flottere bil en meg og selv om man ikke skal dømme folks situasjon på utseende var damen også temmelig fjong. Følte meg litt lurt rett og slett, der jeg sto med den gamle dunjakka mi foran den rustne toyotaen min. 

Det er så synd at noen grådige skal ødelegge for de som virkelig har behov for hjelp, men i år velger jeg å gi til blå kors eller lignende i stedet..

Anonymkode: 56f7e...aa5

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva gjør du når bufferen er tom? For det sjer jo en gang når man har dårlig råd over tid. Tror vi skal være forsiktig med å dømme andre for den situasjonen de er i, man vet ikke hva som ligger bak! 

Anonymkode: 5d44c...0e2

Hva jeg gjør når bufferen blir tom? Ganske så enkelt som å planlegge, prioritere og kutte på forbruk - slik at bufferen aldri går tom. Vanskeligere er det ikke. Jeg sparer fortsatt, selv om jeg går på AAP. Så bufferen går bare oppover. Det er noe som heter budsjett. Ser man at kan risikere å gå i minus en måned, så kutter man på utgifter. Man unner seg ikke ting, fordi man "fortjener det".

Jeg kommer jo ikke til å gå på AAP i evig tid, har gått bare i et par månender - og ser for meg å være tilbake på jobb innen 1 år. Når man ser for seg en tidshorisont, og setter opp et budsjett for hvor mye penger man har å rutte med - så er det ganske så enkelt.

Nå er det nærmere 7 år siden jeg begynte å spare, så kontoen vil nok ikke gå tom med det første.

Anonymkode: 53fe0...3d0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedenfor all negativiteten i denne tråden, kanskje vi heller kan bruke den til å prøve å hjelpe de som faktisk trenger hjelp? Har du hjulpet noen via Finn annonser som du har tenkt/sett er genuint? Legg inn link til annonsen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså😳

«De drømmer om spillkonsoll/data, egen tv, fotballklær, fotballutstyr. Han eldste drømmer om å få råd til en egen mobiltelefon og tredemølle.»

Anonymkode: 48eb4...42d

😯😯😯 tredemølle!?

Husker vi 3 ungene fikk spillkonsoll på DELING om det kom inn i hus. Og en annen jul spleiset mine foreldre og to søsken på min første touch tlf, kostet sikkert max 1000-1200 kr og det var jeg selvsagt takknemlig for!

Synes forventninger til jul har blitt skyhøye med årene!!

Alle skal ha nyeste iphone til flere tusen, ps4, spill til den som koster 800 kr stk, og tredemøller.. 

Anonymkode: e1186...856

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var alene med to en periode. Inntekt var 25k i mnd, jeg jobbet og fikk noe av nav. Da betalte jeg husleie på 7000, nett på 700, hadde ikke kanaler for jeg prioriterte ikke det. Betalte forsikringer på 800, drivstoff på 2500, smågjeld på 4000. Mat, bleier, mme ble ca 6000 per måned. Hadde barnehageregning på 5000 i mnd, fikk 2500 av far per måned som gikk mest til bhg. Så ble det strøm på et gjennomsnitt på 1500 i mnd. Tlf regning ble 700 i mnd, en og annen ekstra regning må man regne med, ca 1000. 

Så satt igjen med å kunne legge av 2 - 4000 per måned. Ofte gikk dette til ting barna trengte, men la av minst 1000 i mnd til sparing. 

Dette var blant de første 3 årene der jeg fikk overgangsstønad og da har man råd til gaver til barna. Vi levde stramt, men de fikk alt de trengte. Barn med to foreldre i samme bolig og godt utdannet hadde samme klær og leker som mine. 

Da de 3 årene hadde gått så hadde jeg fått god nok jobb til å ha høyere inntekt enn det jeg fikk de årene der. Ingenting er endret i barnas liv med mer eller mindre penger. 

Ikke alle har mulighet til å leie så billig som meg, men jeg brukte ingenting på meg selv i denne tiden. 

Jeg syns det er rart at folk med mer penger ikke overlever i måneden og må be om gaver på finn. 

Anonymkode: 87ce8...7a3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mistenker mye løgn i disse annonsene .. er da vel ingen som har så mye utbetalt som alenemødre i dette landet? I des er det halv skatt også. 

Anonymkode: ed62e...716

Ja var alene med barn mens jeg studerte, fikk bidrag, overgangsstønad, bostøtte, dobbel barnetrygd og lønn.    (Jobbet i helger) i tillegg fikk jeg stipend. Mulig jeg fikk støtte til barnehage, husker ikke. 

Anonymkode: 32480...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

😯😯😯 tredemølle!?

Husker vi 3 ungene fikk spillkonsoll på DELING om det kom inn i hus. Og en annen jul spleiset mine foreldre og to søsken på min første touch tlf, kostet sikkert max 1000-1200 kr og det var jeg selvsagt takknemlig for!

Synes forventninger til jul har blitt skyhøye med årene!!

Alle skal ha nyeste iphone til flere tusen, ps4, spill til den som koster 800 kr stk, og tredemøller.. 

Anonymkode: e1186...856

Jeg sitter heller med mistanke om at ting som elektronikk lett kan videreselges igjen 

Anonymkode: 882c6...c98

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Disse her har jeg absolutt NULL sympati for.  Etter 2 barn, ville jeg har enten sluttet å ha sex med folk eller brukte dobbelt opp med prevensjon. Om jeg var på prevensjon og fikk #3, ville jeg absolutt ha sluttet å ha sex. Punktum.  5 barn som alenemor er hårreisende. 

Anonymkode: c0fa4...387

Jeg har hatt det, flere til og med.

Ble enke men så tigger jeg aldri på Finn men gikk heller i butikkenes containere, fisket og samlet for å få nok mat. 

Anonymkode: 65a9d...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sitter heller med mistanke om at ting som elektronikk lett kan videreselges igjen 

Anonymkode: 882c6...c98

Den mistanken tror jeg du har rett i. 

Anonymkode: 0cdf9...206

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...