AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #1 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg ser at det er dukket opp « hjelp til jul « på finn. Har lest litt gjennom de annonsene og det er mye trist, men når jeg leser at unger trenger julegaver som playstation, iphone ol. blir jeg litt forbauset. Det er dyre gaver altså. Eller tenker jeg rett og slett teit her? Og det juletreet som pleier å være på samtlige sentrene før jul, med gaveønsker fra barna. Det ER dyre gaver altså barna ønsker seg. Vil gjerne hjelpe men er usikker på om jeg tør ta det steget? Har dere noen gang hjulpet noen i denne sammenhengen og er disse finn annonsene reelle? Anonymkode: f3305...abd 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg trøndermann38 Skrevet 4. november 2021 Populært innlegg #2 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg prøvde gi vekk en ps3 for noen år siden men det var ikke bra nok, ville ha den nye ps4. Så nå legger jeg bare ut på finn gis bort i stedet. 64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 4. november 2021 #3 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Snublet over en annonse med en alenemor med 2 barn med 2 års mellomrom som tigget barbie, ingen av fedrene var visst inni bildet. Hallo, blir helt matt å se hvor lite styr folk har på prioritereinger i livet sitt, at de ikke har råd til å kjøpe et par barbiedukker på nav-lønna si en gang, og får unger i hytt og pine i ustabile forhold.. ja det er trist, men irriterende også. For 15 år siden var jeg også på nav og hadde ikke fått pengene mine innen jul, hadde prioritert feil og alle i familien fikk kun en stor hjemmebakt pepperkake hver av meg. Det var patetisk og bare småtterier, men man kan ikke gå og tigge på finn når man har satt seg selv i en sånn situasjon. Ikke bruk pengene opp på tull, og begynn å spare litt heller. Alle vet jo jula kommer i desember uansett! Endret 4. november 2021 av 123 eller noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #4 Del Skrevet 4. november 2021 Det er dyre ønsker, men det handler nok om å ikke la barna falle ennå mer utenfor og derfor ønskes det noe som andre også har Anonymkode: ed35b...c3b 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #5 Del Skrevet 4. november 2021 skruttveig skrev (3 timer siden): Snublet over en annonse med en alenemor med 2 barn med 2 års mellomrom som tigget barbie, ingen av fedrene var visst inni bildet. Hallo, blir helt matt å se hvor lite styr folk har på prioritereinger i livet sitt, at de ikke har råd til å kjøpe et par barbiedukker på nav-lønna si en gang, og får unger i hytt og pine i ustabile forhold.. ja det er trist, men irriterende også. For 15 år siden var jeg også på nav og hadde ikke fått pengene mine innen jul, hadde prioritert feil og alle i familien fikk kun en stor hjemmebakt pepperkake hver av meg. Det var patetisk og bare småtterier, men man kan ikke gå og tigge på finn når man har satt seg selv i en sånn situasjon. Ikke bruk pengene opp på tull, og begynn å spare litt heller. Alle vet jo jula kommer i desember uansett! Du vet ting kan skje i livet eller! Anonymkode: ed35b...c3b 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 Populært innlegg #6 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er dyre ønsker, men det handler nok om å ikke la barna falle ennå mer utenfor og derfor ønskes det noe som andre også har Anonymkode: ed35b...c3b Barna mine kommer for alltid til å være utenfor da, for mobiltelefoner til 10 000 kommer aldri til å bli kjøpt inn her. Anonymkode: 09a8e...24c 110 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #7 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg kom over en annonse hvor det var en alenemor med 5 barn som ikke har noe. Hun var ute etter gavekort da og ikke penger eller dyre ønsker. Får kjempevondt av henne, men må si jeg lurer litt på hvor faren/fedrene er. Det stod ingenting om han/de, så han/de er jo sikkert i live. Anonymkode: 5966e...297 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #8 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du vet ting kan skje i livet eller! Anonymkode: ed35b...c3b Du vet man kan tenke lang tid fram i tid, og forutsi sykdom, ulykker, fattigdom, arbeidsledighet, høytider etc? Begynner å bli så lei av unnskyldningen om at "ting kan skje". Ja, ting kan skje. Livet er uforusigbart, og det kan endre seg på null komma niks. Men man trenger ikke og ''leve her i nuet". Jeg begynte å spare på buffer som 18-åring, fordi jeg visste at hvis jeg ble utsatt for en sykdom eller ulykke - så satt jeg godt i det. Nå går jeg på AAP, og takket være bufferen min slipper jeg å snu på hver krone. Anonymkode: 53fe0...3d0 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 Populært innlegg #9 Del Skrevet 4. november 2021 ugh, disse tiggeannonsene igjen. Jeg beklager, men jeg mener faktisk ikke det er samfunnets/hvermannsens oppgave å sørge for at herr og fru uføretrygdet-aleneforelder med 4 barn har penger til julegaver og ribbe. kall meg kynisk, men jeg nekter å tro på at så mange ikke sitter i den situasjonen de gjør (hvor de mangler penger til «julekos») fordi de er elendige til å prioritere pengene sine Anonymkode: 8007c...121 74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 Populært innlegg #10 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg tror absolutt at noen av annonsene er reele, men mange må være svært overdrevent. Det kan jeg si fordi jeg har ganske dårlig råd selv, men allikevel får jeg til hvert eneste år fine gaver til barna og julemat. Jeg kjøpte et fint plasttre for 5 år siden og har det enda, og samme julepynten bruker jeg hvert år. Jeg synes det er rart noen at voksne mennesker i disse annonsene mangler ALT, noen ber jo om både julepynt, julemat, mat i romjulen, gaver og gjerne ramser opp litt annet også. Også ting til å bake, altså mel og litt annet kostet jo ikke mye. Og så mange julekaker spiser man ikke at man trenger 7 slag. Jeg tror nok noen utnytter det, men at det finnes mennesker det ute som aldri kan kjøpe noe annet enn småtterier til barna sine, de tror jeg på. Og det er såklart ikke lett og bare kunne gi et skjerf til en tenåring for eksempel. Men jeg synes det er rart at man ikke får til noenting, hvis man vet at man ikke har råd til mange gaver i juletiden, da startet man tidligere. Det gjør jeg, jeg starter rett etter sommeren. Og barna mine får gaver hver for noen tusenlapper hver. Skulle jeg gjort det i desember hadde det såklart ikke gått. Det er snakk om prioriteringer. Jeg har tenkt til å hjelpe noen selv i år, men jeg styrer unna de mest tårevåte annonsene som sier de ikke har råd til en påleggpakke en gang, og som gjerne også inneholder tusen ord i annonsen som "glitrende barneøyne" og "barnas julemagi". Er så overdrevent at det blir bare tull. Men at som sagt noen er reele og noen mennesker har vært litt ekstra uheldige det tror jeg på, så er det bare å sile ut og håpe på at man hjelper en som faktisk trenger det. Anonymkode: f7502...1be 50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Ctrl Skrevet 4. november 2021 Populært innlegg #11 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) Problemet med slike annonser er at flertallet er falske. Altså, de har ingen god grunn til å be om hjelp, men gjør det for å få tilsendt ting og penger. Spiller på folks sympati, empati og raushet. Og folk tjener grovt på dette! Likevel så finner man genuine annonser også. Jeg skulle gjerne sendt disse noen kroner, gavekort eller ting, men ettersom de ikke skiller seg ut sammenlignet med falske annonser så er det umulig å skille dem fra hverandre. Derav avstår jeg helt fra å gi til noen, uansett hvor "tåredryppende" teksten og bildene deres er. Og er det ikke rart hvor påfallende tåredryppende alle er? Jeg anbefaler dere å avstå også for å unngå å gi til falske annonser. Men skulle du til formodning føle for å gi noe til noen, så IKKE send penger! Tilby de heller gavekort eller ting. Gjerne brukte ting. Du finner universale gavekort her: https://gogift.io/no/no/nok I tillegg finner du gavekort på matbutikker inne på deres nettsider, som du enkelt kan videresende til en ny mottaker. Et gavekort på matbutikk burde være helt fantastisk om du har så dårlig råd at du må ty til hjelp/tigging. Grad av takknemlighet avslører mye om annonsen potensielt er falsk eller genuin, så ha på alle varsellamper underveis! Endret 4. november 2021 av Ctrl 52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #12 Del Skrevet 4. november 2021 Der kom årets hetsetråd ja, Gud forby at man unner andre mennesker alt det gode en selv har. Anonymkode: d33ba...2d6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #13 Del Skrevet 4. november 2021 Jeg reagerer også litt på at noen av disse annonsene legger ut bilder av barna sine for ekstra sympati. Noen av bildene er dårlig "anonymisert" med noen få tegn av noe slag over en liten del av ansiktet, så jeg er sikker på at noen som kjenner til disse barna kan kjenne de igjen. Akkurat det der synes jeg ikke skulle vært lov. Anonymkode: f7502...1be 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 Populært innlegg #14 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Der kom årets hetsetråd ja, Gud forby at man unner andre mennesker alt det gode en selv har. Anonymkode: d33ba...2d6 Gud forby å betale for sin egen shit Anonymkode: 8007c...121 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #15 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gud forby å betale for sin egen shit Anonymkode: 8007c...121 + de ungene man presser ut Anonymkode: 8007c...121 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #16 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gud forby å betale for sin egen shit Anonymkode: 8007c...121 Noen får det av ulike grunner ikke til, og da er det siste de trenger folk som trøkker dem enda lenger ned i dritten. Liker du ikke slike annonser så scroll videre, ingen tvinger deg til å gi. Men la disse menneskene slippe hets. Anonymkode: d33ba...2d6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #17 Del Skrevet 4. november 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Barna mine kommer for alltid til å være utenfor da, for mobiltelefoner til 10 000 kommer aldri til å bli kjøpt inn her. Anonymkode: 09a8e...24c Samme her. Men samtidig kan man tenke seg at noen av disse barna kanskje aldri får ting som "alle andre har". Kanskje det da blir ekstra viktig for dem å ha noe bra av en av disse tingene? Mitt barn har ikke dyr telefon, men han har en billig (arvet en). Men han har også ipad, playstation, nintendo switch og pc. Og sykkel, sparkesykkel, skateboard, rulleskøyter, skøyter, ski og alt han trenger av utstyr og klær til enhver tid. Han savner ikke dyr telefon, men hadde han ikke hatt disse andre tingene kan det vel hende han hadde hatt et sterkt ønske om en skikkelig bra ting. Anonymkode: b9c1c...69a 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 4. november 2021 #18 Del Skrevet 4. november 2021 Folk har det for godt her i landet.. Opprette en tråd for å hetse den andelen av befolkningen som har minst - feks aleneforeldre. Skjemmes dere ikke? Selvsagt gjør dere ikke det. Det sagt; det har alltid vært, og kommer alltid til å være folk som utnytter andres gavmildhet. Problemet er at de som virkelig trenger hjelp, ikke får hjelp om folk slutter å gi pga de råtne eplene i eplekassen. Som noen andre foreslår; gi gavekort. Det er ingen hemmelighet at fattigdommen og forskjellene øker i dette landet. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2021 #19 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen får det av ulike grunner ikke til, og da er det siste de trenger folk som trøkker dem enda lenger ned i dritten. Liker du ikke slike annonser så scroll videre, ingen tvinger deg til å gi. Men la disse menneskene slippe hets. Anonymkode: d33ba...2d6 Du vet dette er er diskusjonsforum, ikke sant? Anonymkode: 8007c...121 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 4. november 2021 #20 Del Skrevet 4. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg reagerer også litt på at noen av disse annonsene legger ut bilder av barna sine for ekstra sympati. Noen av bildene er dårlig "anonymisert" med noen få tegn av noe slag over en liten del av ansiktet, så jeg er sikker på at noen som kjenner til disse barna kan kjenne de igjen. Akkurat det der synes jeg ikke skulle vært lov. Anonymkode: f7502...1be Ja det treffer ganske hardt i magen å faktisk få et ansikt på fattigdommen i landet..spesielt når det går opp for den privilegerte at også barn er fattige..ikke bare den late alenemoren.. (den siste setningen er ironi..siden det påpekes i tråden at alle aleneforeldre er navere). 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå