Gå til innhold

Hjelp til Jul - finn annonser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om man ikke er ferdig avklart etter 3 år på AAP må man inn i karens år. Da må du over på sosialen. 

 

Anonymkode: b1482...e7f

Men det er vel nav, behandler og deg som skal samarbeide om å få deg ferdig avklart. Det må vel være mulig å få til i løpet av tre år? Sykt at aleneforelde må gå uten fast inntekt i et år. Sosialhjelp er jo veldig ustabilt.

Anonymkode: af0d8...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes faktisk ikke det er greit å lage hjelp annonser når det er fordi man skal ha det nyeste av det nyeste.

Men om man oppriktig sliter og trenger hjelp så er det en fin ting, men synes det er vanskelig å skille mellom de to. Mye som blir misbrukt i de annonsene også..0

Anonymkode: 54c4c...057

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miemos skrev (16 timer siden):

Må si at jeg blir litt trist av å lese enkelte kommentarer her, og håper dere slipper å få livet slengt i trynet, slik noen faktisk gjør...

Livet kan ikke planlanlegges og ting kan skje...

Selv har jeg flere barn. Jeg levde et lykkelig liv med mann, nye biler, stort hus og god jobb. Jeg hadde tre familier som jeg hjalp til jul og bursdager og ellers i hverdagen med gaver, arvet, litt ekstra mat og små opplevelser i flere år. Jeg var priviligert og hadde ALT på stell.

Men plutselig ble jeg rammet av sykdom som gjorde det umulig å jobbe. Jeg gikk over på aap og mannen forlot meg for en annen dame og "glemte" barna mens han levde livets glade dager.

Jeg måtte flytte inn i et eldre, slitt hus og ta meg av barna alene og strevde i flere år, men det gikk rundt på et vis. Helt til i vår da jeg fikk avslag på ufør, nav mente jeg ikke var ferdig avklart. Og så endte jeg opp på karensår. Altså et år uten penger.

Nå går ingenting rundt, og jeg strever med å få mat på bordet. Jeg har ikke hatt penger å legge bort, selv om jeg visste at jula ville komme.

Og nå er den snart her...

Og det tar livet av meg å vite hvem som må lide. For jeg har ikke noe ekstra å gi barna mine. For oss blir noe så selvfølgelig som en nisselue eller sjokoladekalender vanskelig. Julemat og gaver nærmest umulig.

Barna mine har som alle andre barn både ønsker og drømmer om gaver under treet. Men barna mine sine ønsker er nok langt mer forsiktige enn mange andre barns, for mine barn er vandt med lite. Men gleden blir da desto større... Som minstejenta mi sa, jeg ønsker meg så veldig et nytt badehåndkle som bare er mitt. Et med prinsesser på...

Så det er ikke alle som krever allverdens. Men om de gjør det, om de ønsker seg en mobil eller pc, eller hva som helst. Ikke døm de. Ikke kom med stygge kommentarer. Alle barn ønsker og drømmer, og for noen blir det aldri mer enn det. Et ønske og en drøm...

Jeg tør ikke spørre om hjelp, mye pga at jeg skjemmes over meg selv og hvordan jeg har mislykktes. Men også pga manges holdninger til folk i vår situasjon...

Tenk dere litt om før dere kommenterer, enkelte av dere. For mange av oss er så langt nede allerede, og nedlatende holdninger er det siste vi trenger.. 

Før elsket jeg julen, nå hater jeg den. Og tiden frem til jul er en eneste stor smerte. Ikke bidra til å forsterke den med uvitende ord, vær heller takknemlig for at dere slipper å føle på en slik sorg.

Jeg vil veldig gjerne hjelpe deg, send meg en PM om du ønsker🤎

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det er vel nav, behandler og deg som skal samarbeide om å få deg ferdig avklart. Det må vel være mulig å få til i løpet av tre år? Sykt at aleneforelde må gå uten fast inntekt i et år. Sosialhjelp er jo veldig ustabilt.

Anonymkode: af0d8...78f

Ideelt sett ja, men så er det noe som heter ventetider i helsevesenet. Absolutt alt må prøves. Så kommer det kanskje en ny medisin eller en ny behandling. Er man skikkelig uheldig kommer den rett før aap går ut, selv om man da egentlig var ferdig avklart så er man plutselig ikke det lenger og man har ikke mer å gå på.

Ventetidene i helsevesenet er den største utfordringen for mange på aap. Det var i hvert fall det for meg. I tillegg til at alle medisiner, nye som gamle, må prøves over en periode på minst tre måneder.

Det tok meg, inkludert sykmeldingsperioden, 5,5 år å bli ferdig avklart.

Anonymkode: 993d6...678

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (7 timer siden):

Karma? Hva blander du inn indisk hevnovertro for her, og er man pliktig til å betale for andres ulykke? Sånne selvgode bamhjertlige samaritanere som deg som tror du er bedre enn andre fordi du har masse penger og råd til å hjelpe andre, mens andre kanskje kun har råd til seg selv og sine, er ikke det spøtt bedre.

Man er ikke pliktig til å betale for andres ulykke. Men man kan gjerne tenke litt over hvordan man omtaler andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det er vel nav, behandler og deg som skal samarbeide om å få deg ferdig avklart. Det må vel være mulig å få til i løpet av tre år? Sykt at aleneforelde må gå uten fast inntekt i et år. Sosialhjelp er jo veldig ustabilt.

Anonymkode: af0d8...78f

Noen ganger kan det ta lengre tid pga ventelister og køer. Jeg var selv i 8 år på AAP før jeg fikk innvilget uføretrygd, og mye av tiden bestod av å vente på å komme inn til nye behandlinger,  innleggelser osv.

Anonymkode: b1482...e7f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.11.2021 den 16.15):

Noen får det av ulike grunner ikke til, og da er det siste de trenger folk som trøkker dem enda lenger ned i dritten. Liker du ikke slike annonser så scroll videre, ingen tvinger deg til å gi. Men la disse menneskene slippe hets.

Men hva med å begynne med å ordne opp i egen økonomi!? Faen meg helt utrolig hva folk får seg til i dagens Norge...

Anonymkode: 0fcdc...75f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruttveig skrev (10 timer siden):

Jeg synes det er synd ja, og jeg har da empati for dem, men de får ikke penger av meg når vi sliter med strømregningen selv liksom. Hvordan klarer de å gå i minus hver måned? Det finnes bostøtte og nødhjelp og alt mulig de kan søke på før de tigger.

Om utgiftene er større enn intekten, går du i minus. Om du sparer inn på alt som kan spares på, og inntekten fortsatt er mindre enn utgiftene, går du i minus. Om det går akkurat rundt, og du får en ekstra utgift, går du i minus. 

Og om du har bruk opp aap perioden og ikke er ferdig utredet til uføretrygd, og får karensår, går du i minus.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hva med å begynne med å ordne opp i egen økonomi!? Faen meg helt utrolig hva folk får seg til i dagens Norge...

Anonymkode: 0fcdc...75f

Jeg har sagt det før og sier det igjen:

- Ingen tvinger deg til å oppsøke disse annonsene.

- Ingen tvinger deg til å gi noe som helst, det er helt valgfritt.

- Vet du alt om disse menneskene? Kan GODT hende de prøver å få orden på ting, du kan ikke sitte her og si at alle som har lagt ut annonse ikke gjør noe som helst for å bedre sin livssituasjon, for det kan det godt hende at de gjør! 

Anonymkode: d33ba...2d6

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hva med å begynne med å ordne opp i egen økonomi!? Faen meg helt utrolig hva folk får seg til i dagens Norge...

Anonymkode: 0fcdc...75f

Empati har du ikke så mye av.

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav bort via det i fjor, handlet mat for 1500kr. Leverte som avtalt på døra 22. desember - men de åpnet ikke. Fikk bare en sms med «takk for maten». 
 

frister ikke å gjøre det igjen i grunn :P Litt takknemlighet er normalt. Greit å ikke åpne døra om man er forlegen, men man skriver iallfall en litt grei sms isåfall. 😅

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (1 minutt siden):

Jeg gav bort via det i fjor, handlet mat for 1500kr. Leverte som avtalt på døra 22. desember - men de åpnet ikke. Fikk bare en sms med «takk for maten». 
 

frister ikke å gjøre det igjen i grunn :P Litt takknemlighet er normalt. Greit å ikke åpne døra om man er forlegen, men man skriver iallfall en litt grei sms isåfall. 😅

De sa jo takk, men det er altså ikke bra nok?.. 

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De sa jo takk, men det er altså ikke bra nok?.. 

Anonymkode: ed35b...c3b

Mja, jeg syntes det er alright å vise mer takknemlighet om man velger å ikke ta imot personlig 🙂 en ting er summen.. men det krever nå en del arbeid også. Som jeg selvfølgelig gjør med glede! Men, jeg får litt bismak når de ikke åpner og man kun får en kort sms. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miemos skrev (På 4.11.2021 den 23.06):

Må si at jeg blir litt trist av å lese enkelte kommentarer her, og håper dere slipper å få livet slengt i trynet, slik noen faktisk gjør...

Livet kan ikke planlanlegges og ting kan skje...

Selv har jeg flere barn. Jeg levde et lykkelig liv med mann, nye biler, stort hus og god jobb. Jeg hadde tre familier som jeg hjalp til jul og bursdager og ellers i hverdagen med gaver, arvet, litt ekstra mat og små opplevelser i flere år. Jeg var priviligert og hadde ALT på stell.

Men plutselig ble jeg rammet av sykdom som gjorde det umulig å jobbe. Jeg gikk over på aap og mannen forlot meg for en annen dame og "glemte" barna mens han levde livets glade dager.

Jeg måtte flytte inn i et eldre, slitt hus og ta meg av barna alene og strevde i flere år, men det gikk rundt på et vis. Helt til i vår da jeg fikk avslag på ufør, nav mente jeg ikke var ferdig avklart. Og så endte jeg opp på karensår. Altså et år uten penger.

Nå går ingenting rundt, og jeg strever med å få mat på bordet. Jeg har ikke hatt penger å legge bort, selv om jeg visste at jula ville komme.

Og nå er den snart her...

Og det tar livet av meg å vite hvem som må lide. For jeg har ikke noe ekstra å gi barna mine. For oss blir noe så selvfølgelig som en nisselue eller sjokoladekalender vanskelig. Julemat og gaver nærmest umulig.

Barna mine har som alle andre barn både ønsker og drømmer om gaver under treet. Men barna mine sine ønsker er nok langt mer forsiktige enn mange andre barns, for mine barn er vandt med lite. Men gleden blir da desto større... Som minstejenta mi sa, jeg ønsker meg så veldig et nytt badehåndkle som bare er mitt. Et med prinsesser på...

Så det er ikke alle som krever allverdens. Men om de gjør det, om de ønsker seg en mobil eller pc, eller hva som helst. Ikke døm de. Ikke kom med stygge kommentarer. Alle barn ønsker og drømmer, og for noen blir det aldri mer enn det. Et ønske og en drøm...

Jeg tør ikke spørre om hjelp, mye pga at jeg skjemmes over meg selv og hvordan jeg har mislykktes. Men også pga manges holdninger til folk i vår situasjon...

Tenk dere litt om før dere kommenterer, enkelte av dere. For mange av oss er så langt nede allerede, og nedlatende holdninger er det siste vi trenger.. 

Før elsket jeg julen, nå hater jeg den. Og tiden frem til jul er en eneste stor smerte. Ikke bidra til å forsterke den med uvitende ord, vær heller takknemlig for at dere slipper å føle på en slik sorg.

Om du sender meg en pm med adressen din, så kan jeg sende gaver til barna dine. Hvor mange har du, hva ønsker de seg, hva trenger de og hvilken alder?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

De sa jo takk, men det er altså ikke bra nok?.. 

Anonymkode: ed35b...c3b

Har på følelsen at du er en av de som legger ut ting på finn for å få ting gratis. 

Anonymkode: 2d214...dfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se der ja, jeg klikket meg inn på EN slik "hjelp til jul" annonse i mitt fylke, og fulgte linken videre til spleis linken vedkommende har opprettet. Navnet virket veldig kjent. Det er jo den tidligere straffedømte MUSLIMSKE eksen til ei jeg var venninne med før... 

Jeg skjønner julen handler om å skrive ønskeliste til nissen, men tror nok det er mange nisser som går fem på uten at de vet det selv. Vær varsom!

Anonymkode: 4e94c...200

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har på følelsen at du er en av de som legger ut ting på finn for å få ting gratis. 

Anonymkode: 2d214...dfb

Da tar du veldig feil

Anonymkode: ed35b...c3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (19 minutter siden):

Mja, jeg syntes det er alright å vise mer takknemlighet om man velger å ikke ta imot personlig 🙂 en ting er summen.. men det krever nå en del arbeid også. Som jeg selvfølgelig gjør med glede! Men, jeg får litt bismak når de ikke åpner og man kun får en kort sms. 

Ok, ja man er jo forskjellig der. 

Anonymkode: ed35b...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Seriøst? Ikke er det lov å spørre om hjelp for da tigger man å jamen er det feil når man prøver å selge noe også

Anonymkode: ed35b...c3b

Enig. Den "salgsannonsen" var jo ikke ille i det hele tatt. 

Anonymkode: d33ba...2d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...