Gå til innhold

Egoistisk å ikke bruke hormon prevensjon i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig gjør den det, hva tror du ellers hormonene gjør?

Anonymkode: 025bb...c59

😂 spiral og p-piller er ikke det samme. Trodde du det? 

Anonymkode: a64f2...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

😂 spiral og p-piller er ikke det samme. Trodde du det? 

Anonymkode: a64f2...9db

Selvfølgelig ikke. Men du forstår ikke hvilken rolle hormoner har i prevensjon? 

Anonymkode: 025bb...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt valg, men da må du også godta at han dumper deg. 

Anonymkode: 16431...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig ikke. Men du forstår ikke hvilken rolle hormoner har i prevensjon? 

Anonymkode: 025bb...c59

Jo, og de er ulike fra preparat til preparat. Hormonspiralen virker lokalt og skaper et ugunstig miljø for befruktede egg. At eggløsningen kan opphøre er ikke uvanlig, men det er slimhinnen som er hovedmålet for hormonene. 

Anonymkode: a64f2...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Ditt valg, men da må du også godta at han dumper deg. 

Anonymkode: 16431...c8a

Om han dumper henne på grunn av det så er det jo ikke hennes tap. Hun burde dumpe han spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ditt valg, men da må du også godta at han dumper deg. 

Anonymkode: 16431...c8a

 

ElMona skrev (30 minutter siden):

Om han dumper henne på grunn av det så er det jo ikke hennes tap. Hun burde dumpe han spør du meg. 

👆👍

Anonymkode: c9d81...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 11.57):

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

Nei kutta ut, pga at p-piller gjorde meg koko. Har ikke tatt en eneste siden jeg var 22. Min mann fikk grei beskjed om at det heller ikke var noe tema å ha i seg sånt. Så vi fikk etter noen få år 2 stk. Også steriliserte han seg etterpå

Anonymkode: 4c06b...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, og de er ulike fra preparat til preparat. Hormonspiralen virker lokalt og skaper et ugunstig miljø for befruktede egg. At eggløsningen kan opphøre er ikke uvanlig, men det er slimhinnen som er hovedmålet for hormonene. 

Anonymkode: a64f2...9db

Med andre ord gjør hormonene at man ikke får eggløsning. 

"Nei, du har ikke eggløsning når du har en hormonspiral.Når du bruker gestagen-prevensjon, som for eksempel en hormonspiral, så kommer prevensjonseffekten blant annet av at det hemmer eggløsningen. "

https://www.ung.no/oss/132953/504688 

Anonymkode: 025bb...c59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ditt valg, men da må du også godta at han dumper deg. 

Anonymkode: 16431...c8a

Det må man jo alltid godta. Ingen kan kreve at noen er sammen med en om de ikke vil, heldigvis. Frykt for å bli dumpet bør aldri være en grunn til å gjøre noe man ikke ønsker eller ikke er komfortabel med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (22 timer siden):

Jeg er klar over at mange kvinner lever godt med P-piller, men jeg synes det er viktig og informere om at mange ikke gjør det også. Jeg husker på ungdomskolen kom det en lege og snaket i seksualundervisningen, han presterte og si at alle kvinner burde gå på P-pille for de det var en kjempe enkel måtte og unngå graviditet på. Han sa ordrett at det ikke fantes noen unnskyldning for og ikke gjøre det, kjenner jeg får lyst til og spore han opp og forklare han hvor feil han tokk bare jeg tenker på det😡. Når jeg begynte noen år senere husker jeg at kviser var den b-virkningen jeg var mest red for (det hadde venninna mi sakt kunne skje), jeg husker ikke at legen forklarte noe om hva jeg måtte være på vakt for. Jeg fikk bivirkninger som ingen advarte meg mott, men når jeg dro til legen for b-virkningene var første spørsmål som ble stilt om jeg gikk på hormoner. Hvor vanskelig hadde det vært for legen min og nevne at det var vanlige b-virkninger før jeg begynte? Hadde jeg vært forberedt på at hormoner kunne være et helvete og hat litt mer innsikt i hva jeg kunne oppleve, så tror jeg at jeg hadde gitt meg mye før. Men jeg trodde det skulle være enkel løsning, "som det ikke fantes noen unnskyldning for og ikke bruke". 

 

Det er bra for dere det virker for, men jeg skulle ønske jeg hadde fått mer nyansert informasjon før jeg prøvde. Derfor prøver jeg og nyansere bildet for andre.

Så synes jeg også det er galskap og be noen begynne på hormonell behandling mott deres ønske. Om kviner vill prøve det så er det greit, men en god kjæreste ville aldri presset noen til og gjøre noe slikt. 

Full forståelse for det.

Men på samme måte som noen av dere har blitt anbefalt p-piller, for deretter å oppleve negative konsekvenser av p-piller, så har noen av oss andre den motsatte erfaringen. Vi har blitt advart mot å bruke det, enda vi kunne hatt god nytte av det.

P-piller er faktisk rene vidundermiddelet for svært mange. Kvinner med store smerter, store blødninger, høyt tap av jern, eller som sliter med akne, kan ha god hjelp av p-piller. Svært mange slipper å leve resten av livet med dype arr i ansiktet, på grunn av p-piller. For ikke å snakke om at for svært mange, og særlig tenåringer, ville en graviditet medført en katastrofe, selv i våre dager hvor vi ‘jo bare kan ta en abort’.

Skulle nesten likt å vite hvor mange av dere som ville likt at deres 13-17 årige datter har guttekjæreste, men ikke står på p-piller eller lignende. Om dere da tenker at jaja, vi får satse på at han bruker kondom.

Jeg har forøvrig allerede anbefalt trådstarter å dumpe fyren. Det er kun p-pillene jeg har snakket godt om. Fyren bør hun kaste ut, raskest mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er overhodet ikke egoistisk. Det som er egoistisk er å forvente at partneren kjører i seg mengder av hormoner i år etter år med alt det fører med seg av bivirkninger og risiko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ansvaret for egen kropp og eget liv, herunder å beskytte deg mot uønsket sykdom og svangerskap. Det samme har typen din.

Anonymkode: bd938...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sariou skrev (19 minutter siden):

Det må man jo alltid godta. Ingen kan kreve at noen er sammen med en om de ikke vil, heldigvis. Frykt for å bli dumpet bør aldri være en grunn til å gjøre noe man ikke ønsker eller ikke er komfortabel med. 

👏🏻👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (4 minutter siden):

👏🏻👏🏻

Men beskytte seg må man jo, med mindre man vil ha barn

Anonymkode: bd938...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/23/2021 at 9:14 AM, AnonymBruker said:

Da får du mene det! Jeg står for det jeg mener. Barnslig gnål er det ikke fra mannen sin side. Kjerringer skal liksom ha første og siste ord i alt - så forstår hvorfor menn kan bli frustrere og lei. Og at sex livet daler 😳

Anonymkode: 6beee...584

Tror kanskje sexlivet kan dale om kvinnen bruker et medikament som gjør henne nedstemt og gir lavere sexlyst, også. 

Men at hun risikerer blodpropp og å gå rundt med bivirkninger hele tiden, og heller ikke blir ordentlig kåt, det har kanskje ikke noe å si? 

Så lenge du slipper å bruke en helt ufarlig kondom i noen minutter? 

19 hours ago, Katten.2.0 said:

Jeg synes det er kjipt å la hun risikere egen helse for at vi skal ha et godt seksualliv. Dessverre er det den beste løsningen for svært mange par.

Håper at fremtiden bringer bedre alternativer.

Jeg tror mange par velger den løsningen fordi det nærmest er sosial norm at kvinnen skal ta ansvar, og selvsagt legge tilrette for maks enkelhet for mannen. 

At det faktisk er den beste løsningen for mange par om man lager et vektet skjema med fordeler og ulemper, er jeg litt usikker på. 

 

Anonymkode: a3273...f86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Hvemsomhelst

Ingen som bruker pessar + sæddrepende middel nå for tiden?  

Vær forsiktig med underetasjen, den påfører kvinner mye elendighet og trenger ikke å påtvinges hormoner om vi ikke ønsker det.  Det er enklere når man er ferdig med å få barn. Sterilisering er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...