Gå til innhold

Egoistisk å ikke bruke hormon prevensjon i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sariou skrev (48 minutter siden):

Dette varierer nok veldig mellom kvinner, men det er godt dokumentert at veldig mange kvinner opplever nedsatt sexlyst, at vagina ikke blir våt og at evnen til å få orgasme forsvinner av hormonprevensjon. Uten at det betyr at man har valgt feil mann.

Forsåvidt enig med deg i at mange kvinner opplever nedsatt sexlyst ved hormonell prevensjon.

Men vi må huske på at dette er snakk om kvinner som svært ofte har den samme partneren som før de startet prevensjon. Og det er mye som tyder på at hormonell prevensjon endrer opplevelsen av hvilke menn man tenner mest på. Som den under deg sier, så får man tilbake lysten på den samme mannen når man slutter.

Mens jeg sier at dersom man hadde byttet mann, så hadde man muligens ikke mistet lysten.

Og selv om du sier at det ikke betyr dette, i din siste setning, så antar jeg at du ikke egentlig sitter på forskning som sammenstiller de to fenomenene, eller hva?

Som nevnt over, er dette med hormonprevensjon noe som har opptatt meg over mange år. Men det igjen, er del av min interesse for de litt mer omfattende emnene kvinnehelse og kvinnelig seksualitet. To temaer som, i mine øyne, behandles temmelig stemoderlig.

Svært ofte tilpasser man oppfatningen av kvinnelig seksualitet etter menns seksualitet. 

Og det skjer ikke alltid fordi man har fordommer eller nedprioriterer forskning på kvinnelig seksualitet. Kanskje like mye fordi det sitter så hardt i kvinner å se til menn når de skal uttale seg om denne delen av seg selv. 

Jeg har ikke muligheten til å finne igjen dette nå, men de har f.eks. undersøkt aktiviteten i genitalia til kvinner og menn, heteroer og homoer, og mens menn både forutsa og visste veldig godt hva de tente på, så var saken en helt annen for kvinners del.

Kvinners genitalier responderte på omtrent alt mulig, men kvinners hjerne, derimot, fortalte at de kun tente på noen få av disse tingene.

Og dermed rapporterte de at de kun tente på noen få av disse tingene.

Hva betyr det?

Forskerne mente at kvinner rent fysiologisk reagerer på mye mer enn hva menn gjør, men at kvinners hjerne blander seg langt mer inn enn mens hjerne, og det er fordi det betyr langt mer for en kvinne hvem som befrukter henne, enn for en mann hvem han befrukter.

Det igjen er preget av hvor man er i syklusen. Har man eggløsning tenner man på én type mann, har man det ikke, så tenner man på en annen type mann. Er man da sammen med en eggløsningsmann, så vil jeg dermed tro at da mister man lysten i større grad enn dersom man er sammen med en ...ehm, menstruasjons eller svangerskapsmann.

Så kan man selvfølgelig hevde at en eggløsningsmann ikke er en særskilt godt egnet partner eller far. Men det igjen må vi overlate til kvinnene å avgjøre.

Selv ville jeg avstått, det er det eneste jeg kan si om det :) 

 

Fant forresten denne, hvor man refererer til den forskningen jeg sikter til, dersom noen er interessert i å undersøke nærmere;

https://www.psychologytoday.com/us/blog/handy-psychology-answers/201102/does-sexuality-differ-men-and-women

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner at du ikke ønsker å tilføre kroppen hormoner, det bør du stå fritt til å velge! Men hva med hormonfri spiral? Eller f.eks «møtes på midten» med en form for minipille?

Anonymkode: 92119...021

Kjempeforslag. TS og kjæresten kan ta minipiller, de kan alternere på dagene, altså ta en pille hver annenhver dag, slik deler de byrden med å tilføre kroppene sine hormoner.

Anonymkode: a6cf4...f65

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne forventningen om at kvinnnen skal ha ansvar for og byrden ved å bruke prevensjon er skikkelig uting. Du får be han undersøke mulighetene for egen del, dersom han ikke ønsker å bruke kondom. 

Anonymkode: a238b...ff8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du bør begynne med hormoner om du ikke ønsker det selv. Jeg har prøvd flere forskjellige former. Når jeg snaket med legene hørtes det helt problemfritt ut, men det ente alltid opp med kraftige bivirkninger som varierte fra ubehagelige til direkte fæle. Jeg angrer på at jeg prøvde så mange forskjellige og på at jeg ikke sluttet på dem mye tidligere. Om han ber deg gjøre det mot din vilje, tror jeg ikke han forstår hvor vonde bivirkningene kan bli. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (9 timer siden):

Det er både kvinnen og mannen sitt ansvar å bruke prevensjon når man er aktiv seksuelt med partner. 
Hvis du ikke vil ha noen hormoner etc, så kan du ta en kobber-spiral - dette er som en vanlig "hormonspiral", bare uten hormonene.. Han kan ikke kreve at du skal gå på prevensjon, men det er altså deres begge ansvar - og kreve at han MÅ bruke kondom hver gang, men han kan ikke kreve noe av deg? Det er mer feil i mine øyne. Det skal da være likestilt.

Hun kan jo ta ansvar for og kjøpe halvparten av kondomene om likestilling er så viktig? 

Det at kun en tar hormoner (eller andre ting inn i kroppen) som potensielt kan gi ganske fæle bivirkninger, mens den andre ikke får noen belastning er ikke likestilt. Det er blodig urettferdig. Han er "lei" hun er red for helsa si, de to situasjonene er ikke like alvorlige.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke egoistisk, det er fornuftig! Ville aldri vært sammen med en mann som presset meg til å bruke hormonell prevensjon. Det er ikke en bra mann. 

Anonymkode: 37e84...dde

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i det hele tatt. Den eklingen er egoistisk som krever at du bruker hormoner, som belaster helsen din, bare for hans egen nytelse alene. Ikke alle kan bruke prevensjon engang. Gjør deg selv en tjeneste, og kvitt deg med svinepelsen han er (hvis han ikke respekter ditt valg).

Anonymkode: f4a04...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er ikke egoistisk, det er fornuftig! Ville aldri vært sammen med en mann som presset meg til å bruke hormonell prevensjon. Det er ikke en bra mann. 

Anonymkode: 37e84...dde

Helt rett.

Anonymkode: f4a04...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ m a u d e ~ skrev (2 timer siden):

Forsåvidt enig med deg i at mange kvinner opplever nedsatt sexlyst ved hormonell prevensjon.

Men vi må huske på at dette er snakk om kvinner som svært ofte har den samme partneren som før de startet prevensjon. Og det er mye som tyder på at hormonell prevensjon endrer opplevelsen av hvilke menn man tenner mest på. 

Dette blir bare bla bla bla for meg, det har ingen relevans. Jeg er også opptatt av kvinnelig seksualitet, og mange kvinner velger menn som er feil for dem. Men at de mister tenning på mannen sin når de går på hormoner, tror jeg sier absolutt ingen ting om hvorvidt de er sammen med feil mann eller ikke. Og hadde det vært hold i teorien din ville kvinner som mister tenning med hormoner pga. feil mann vært interessert i å ha sex med seg selv, men også interessen for onani forsvinner. Kombinert med at hormonprevensjon øker sjansen for psykiske plager, som depresjon, er det veldig spesielt at vi fremdeles pusher dette i stor skala til jenter som ikke engang er ferdige i puberteten. Det er skummelt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (3 minutter siden):

Dette blir bare bla bla bla for meg, det har ingen relevans. Jeg er også opptatt av kvinnelig seksualitet, og mange kvinner velger menn som er feil for dem. Men at de mister tenning på mannen sin når de går på hormoner, tror jeg sier absolutt ingen ting om hvorvidt de er sammen med feil mann eller ikke. Og hadde det vært hold i teorien din ville kvinner som mister tenning med hormoner pga. feil mann vært interessert i å ha sex med seg selv, men også interessen for onani forsvinner. Kombinert med at hormonprevensjon øker sjansen for psykiske plager, som depresjon, er det veldig spesielt at vi fremdeles pusher dette i stor skala til jenter som ikke engang er ferdige i puberteten. Det er skummelt. 

OK, ikke før har du innrømmet at dette med manglende kausalitet er ting du bare tror...

...så kommer du med ny påstand om at de da ville mistet interessen for sex med seg selv.

Så lenge du ikke har noen verdens ting å bakke opp dine egne frie synspunkter med, så blir det bare for dumt å angripe andre.

God helg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke egoistisk. Mannen min var 17 år første gangen vi lå sammen, og det har siden da vært en selvfølge for han å bruke kondom. Han er nå i 30-årene og har ikke en eneste gang spurt meg om jeg ønsker å gå på hormonprevensjon. 

Anonymkode: f8cee...937

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, begge er to og ansvarlige om prevensjon. Kan forstå begge parter faktisk. Han er lei kondom og du vil ikke på noe prevensjon. Hva skjer eventuelt ved graviditet da ? Skal du da tvinge mannen til å bli noe han ikke ønsker og slite med det resten av livet - eller skal du bruke abort som prevensjon middel ? Just asking. Så i bunn og grunn, syns jeg dere begge et litt egoistiske:). Men skal sies, jeg er gift nå - men har vært klar på at jeg ikke bruker prevensjon og p staven er tom - så hva da ? Sa det fra første gangen vi hadde oss. Vel, enige om at det som skjer det skjer og vi står sammen om det og kommer det baby så kommer det baby. Mistet to ganger på et år allerede. Dessverre har barn fra før, men angrer så sterkt på at jeg ikke ventet til jeg ble gift eller virkelig slo meg til ro. Ungene sliter pga mine valg idag og pga en far som ikke ville ha noe med ene å gjøre og en annen som er ustabil 😓😓😓. Og aldri vært en del av vårt crew stabilt. 😓😓😓. Skulle gjerne gjort ting annerledes. Så tenk deg om. 

Anonymkode: 6beee...584

Abort som prevensjon? Det er jo kondom som er alternativet. Brukt det som prevensjon i minst 8 år. 
Og man vet jo hvor lenge staven varer, den må byttes ut. Dårlige eksempler..

Hadde ikke risikert blodpropp fordi mannen er lei kondom, tipper han har det fint og kommer med kondom også. Det der er bare barnslig gnål fra mannen sin side. Når de er ferdige med barn kan han sterilisere seg og leve lykkelig i resten av sine dagen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke egoistisk. Typen din er!

Din kropp, ditt valg - det er DU som risikerer bivirkninger. Å holde kroppen sin ren er ikke dumt, det er fornuftig.

Du skal ikke bli psykisk ødelagt, få nedsatt sexlyst, vektøkning, risiko for blodpropp osv for HAN ene og alene.

Jeg leser stadig vekk at p-pille bruk blant annet bare faller og faller, med god grunn.

Jeg har prøvd hormonell prevensjon flere ganger, mange forskjellige, men  kroppen min hater det. Hadde aldri begynt hadde jeg visst alt jeg vet nå på forhånd. Er redd jeg har ødelagt meg selv for godt.

Har heldigvis en forståelsesfull mann som aksepterer dette. 

Skulle likt å sett om menn var like ivrige på å trykke masse bivirkninger i seg selv? Eller skal kun damen ta en for laget?

Anonymkode: 8b5fe...99d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ m a u d e ~ skrev (5 timer siden):

Det stemmer heller ikke at man ikke blir kåt.

Man blir typisk bare kåte av helt andre typer menn.

Nedsatt sexlyst er en kjent bivirkning av langvarig bruk av hormonell prevensjon. Som jo egentlig gjør det uegnet til bruk i langvarige forhold. 

Anonymkode: f0565...371

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

Nei, det er IKKE egoistisk. Det som er egoistisk er når en dum mann ønsker at dama skal forgifte kroppen sin med piller eller annet for at han skal nyte sex. DET er feil. Hormoner kan gjøre så mye dritt i kroppen. Min søster slet så mange år og prøvde så mye helt til hun kvitta seg med alt fanskapet og kroppen er bra  å. Hun gikk gjennom akne, kviser, la på seg, smerter i pupper, trøtthet og kvalme...lista er lang. Og jeg kjenner flere som har slitt. 

Så han idioten du har funnet deg burde ta seg hormon piller, ikke du. Si til han at om du får bivirkninger av prevensjon så blir sexlivet ivertfall ødelagt .Er jo mange som mister sexlyst ved prevensjon. Spør han om han ønsker du skal slutte ha lyst på sex?

Anonymkode: 862e2...cf1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ m a u d e ~ skrev (8 timer siden):

OK, ikke før har du innrømmet at dette med manglende kausalitet er ting du bare tror...

...så kommer du med ny påstand om at de da ville mistet interessen for sex med seg selv.

Så lenge du ikke har noen verdens ting å bakke opp dine egne frie synspunkter med, så blir det bare for dumt å angripe andre.

God helg :) 

Manglende kausalitet er noe jeg bare tror? Hvis du mener at min påstand om at hormoner endrer sexlysten, så er ikke det noe jeg bare tror. Det er bare for knotete å linke til dokumentasjon fra mobilen og det er såpass godt kjent at jeg mener det ikke er nødvendig. 

Om kvinner tenner på andre menn enn den de er sammen med når de bruker hormoner mener jeg er fullstendig irrelevant, for at det skal være funksjonelt som prevensjon må jo kvinnen ha sexlyst i det forholdet hun er i. Du hever at når kvinner mister sexlyst av hormoner er det fordi mannen er feil. Jeg er hevder at det er hormonene som er feil. 

Og jeg har ikke angrepet deg, jeg diskuterer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo også et paradoks at da man testet ut hormonprevensjon for menn, ble det avbrutt på grunn av uakseptable bivirkninger. De samme bivirkningene vi ser på som akseptable for kvinner. 

Som nevnt er nedsatt sexlyst bare én av mange potensielle bivirkninger, og kanskje ikke den mest alvorlige. Økt fare for depresjon er alvorlig. Da hjelper det heller ikke å bytte mann liksom. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (4 minutter siden):

Det er jo også et paradoks at da man testet ut hormonprevensjon for menn, ble det avbrutt på grunn av uakseptable bivirkninger. De samme bivirkningene vi ser på som akseptable for kvinner. 

Som nevnt er nedsatt sexlyst bare én av mange potensielle bivirkninger, og kanskje ikke den mest alvorlige. Økt fare for depresjon er alvorlig. Da hjelper det heller ikke å bytte mann liksom. 

Ja, eneste kjønnsforskjellen er den fordelen at hormonell prevensjon kan bremse eller fjerne blødninger hos kvinner. For meg gjorde det at jeg slapp jernmangel. 

Anonymkode: f0565...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte masse av hormonspiral, selv om legen mente at det ville jeg ikke, fordi det er så lite hormoner.

Hva med eggløsningstester? Eller en måler, før het det Lady comp, det er sikkert noe bra på markedet nå. Vi brukte det i flere år, ble ikke gravid, før vi bestemte oss for barn og hadde sex på en «forbudt» dag. Da ble jeg gravid på første forsøk! Eller bare forklar fyren hva hormoner faktisk gjør med kroppen? For det er sikkert kunnskapsløshet som gjør at han presser deg. Hvis du opplyser han, og han ikke endrer mening, da er han en egoistisk drittsekk. Men tipper han bare ikke vet bedre.

Endret av Lovis Fenja
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ElMona said:

Det finnes sånne termometer som skal visstnok kunne fortelle om du er fruktbar eller ikke, men jeg vet ikke om jeg ville stolt på det. 

Det var sånn vi fikk vårt første barn 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...