Gå til innhold

Egoistisk å ikke bruke hormon prevensjon i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksen min var slik, og han presset meg til å begynne med hormon spiral selv om jeg absolutt ikke ønsket (jeg kan ikke sette inn kobberspiral, så valgte hormonspiral for å få minst mulig påvirkning av hormonene). Det var INGEN støtte å få. Jeg grudde meg til innsett, men han nektet å bli med meg til legen selv om han hadde fri den dagen. Da jeg gråt av smerte dagene etter innsett dro han ut, han orket ikke høre på "sutring". Jeg gjorde det slutt like etterpå. 

Han jeg er sammen med nå, ble med den største selvfølge med meg da jeg skulle fjerne spiralen, selv om han måtte ta fri uten lønn. Vi har sammen funnet alternativer til hormonprevensjon, han har aldri lumpet det ansvaret over på meg alene. 

Sorry, men etter min erfaring presser ikke voksne, modne menn dama han er glad i til å gjøre noe mot kroppen sin som hun selv ikke ønsker. 

Anonymkode: 8df48...48b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan vel heller bruke sånn spemdrepende krem i stede for kondom? 

Anonymkode: 25d98...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis dere skal ha sex og ikke ønsker at du skal bli gravid, så må dere bruke prevensjon. Du kan si hva du vil, men kondom er ikke sikkert nok. Og det er stress og det ødelegger spontaniteten, og det blir mindre deilig. Kobberspiral er uten hormoner, men du blør mer. Det finnes mye prevensjoner med hormoner som ikke nødvendigvis gjør deg til et PMS-troll. Har du prøvd? Alternativet er å ikke ha sex. Eller å bli gravid og evt ta abort hver gang uhellet er ute.

Anonymkode: c654f...901

"hver gang"

Altså det skal litt til for at kondom ikke funker, man skal ha uflaks, ekstremt lite sannsynlig å bli gravid flere ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (1 time siden):

Det er både kvinnen og mannen sitt ansvar å bruke prevensjon når man er aktiv seksuelt med partner. 
Hvis du ikke vil ha noen hormoner etc, så kan du ta en kobber-spiral - dette er som en vanlig "hormonspiral", bare uten hormonene.. Han kan ikke kreve at du skal gå på prevensjon, men det er altså deres begge ansvar - og kreve at han MÅ bruke kondom hver gang, men han kan ikke kreve noe av deg? Det er mer feil i mine øyne. Det skal da være likestilt.

Hun og bruker jo kondom hver gang... Eller hvordan har du sex? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke egoistisk... Noen menn evner ikke å forstå hvor mye slik prevensjon kan påvirker kropp og sjel. Dette er helt og holdent ditt valg, du bestemmer hva du vil putte i kroppen. Det er ikke egoistisk å ta hensyn til egen helse, det er idioti å la vær. Hvis du ikke vil ta risikoen som følger med slik prevensjon så lar du vær, han skal da ikke få deg til å føle deg skyldig for at du tar hensyn til deg selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDGAF skrev (10 minutter siden):

Hun og bruker jo kondom hver gang... Eller hvordan har du sex? 

Enig! Man bruker det jo sammen og det påvirker hverken den ene mer enn den andre!

 

Anonymkode: 6acbe...fb6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 år, anger veldig på at jeg brukte prevensjon for jeg har fått så mange problemer av det. noen bivirkninger forsvinner ikke. hvis du tror sex er følelsesløst med kondom, så prøv p psprøye. dreper all sexlyst. så for din del gjør du dette for å tillfredstille mannen, da du mister all lyst. så begynner han å sutre om hvorfor du aldri vil ha sex , men du har jo mistet all lyst. orker ikke mer sex og menn pga dette . er ferdig med det.  fikk voldsomt kviseutbrudd etter  p pillslutt som ikke er mulig  å stoppe, helt på bærtur. lykke til. 

Anonymkode: daa21...a29

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sånne termometer som skal visstnok kunne fortelle om du er fruktbar eller ikke, men jeg vet ikke om jeg ville stolt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet.

Anonymkode: 9db70...f56

Se litt bort fra dette med prevensjon et øyeblikk, og legg merke til hvordan denne fyren behandler deg.

Er dette slik du ønsker å bli behandlet videre i livet ditt?

En fyr som gir uttrykk for at han er lei, som maser på deg, som kaller deg egoistisk?

Og som - dersom du ikke har hoppet over noe vesentlig her - ikke viser på noe vis at han bryr seg om dine ønsker, dine følelser, din helse, eller kommer opp med gode alternativer.

Spør du meg så er dette tenåringsnykker, og et nokså sikkert tegn på at dette ikke er en mann å få barn med - på noe tidspunkt av livet - og dermed kan du like gjerne kaste han på dør, først som sist.

Når du en gang finner en mann som viser gode egenskaper og du ønsker å beholde han, så kan du heller vurdere å komme han i møte.

 

En slags epilog...

Jeg har selv vært en aktiv motstander av hormonell prevensjon. Syntes at dette var noe man skulle unngå å pålegge kvinner å bruke. Alle bivirkningene jeg hadde hørt om og alle de dårlige erfaringene jeg leste om, forsterket dette inntrykket. For ikke å snakke om at jeg hørte at man valgte ulik type mann avhengig om hvorvidt man går på p-piller eller ei. Altså en frykt for å velge feil mann.

Senere måtte jeg begynne på p-piller på grunn av helt andre ting enn prevensjon. Og for meg føltes livet bare bedre av å gå på p-piller.

Så fant jeg etter hvert ut at de mannfolkene man velger når man går på hormonell prevensjon er bedre enn de man velger når man ikke går på hormonell prevensjon.

Årsaken er at p-piller simulerer en graviditet.

Har man normal eggløsning så vil kroppen hige etter et eller annet lokomotiv som ikke fungerer å bo med. Ikke utenkelig en sånn egotass som han du er med nå.

Dersom kroppen derimot tror den er gravid, så vil den i stedet hige etter en mann som kan gi trygghet og omsorg. Som jo da er et bedre valg på sikt. 

Hadde jeg levd livet om igjen, så hadde jeg begynt på p-piller lenge før.

Ja, p-piller er en risiko.

Men mye her i livet er risiko. Dårlige menn, som en her nevner. Planlagte og uplanlagte svangerskap.

Jeg slapp ikke unna risiko, bare fordi jeg valgte vekk p-piller.

Og det gjør åpenbart ikke du heller. 

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, begge er to og ansvarlige om prevensjon. Kan forstå begge parter faktisk. Han er lei kondom og du vil ikke på noe prevensjon. Hva skjer eventuelt ved graviditet da ? Skal du da tvinge mannen til å bli noe han ikke ønsker og slite med det resten av livet - eller skal du bruke abort som prevensjon middel ? Just asking. Så i bunn og grunn, syns jeg dere begge et litt egoistiske:). Men skal sies, jeg er gift nå - men har vært klar på at jeg ikke bruker prevensjon og p staven er tom - så hva da ? Sa det fra første gangen vi hadde oss. Vel, enige om at det som skjer det skjer og vi står sammen om det og kommer det baby så kommer det baby. Mistet to ganger på et år allerede. Dessverre har barn fra før, men angrer så sterkt på at jeg ikke ventet til jeg ble gift eller virkelig slo meg til ro. Ungene sliter pga mine valg idag og pga en far som ikke ville ha noe med ene å gjøre og en annen som er ustabil 😓😓😓. Og aldri vært en del av vårt crew stabilt. 😓😓😓. Skulle gjerne gjort ting annerledes. Så tenk deg om. 

Anonymkode: 6beee...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hormonell prevensjon før og vil ikke bruke det igjen fordi det har en del bivirkninger. 

Vi bruker pessar og sæddrepende krem.

Anonymkode: f0565...371

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Rosatoast said:

Det er både kvinnen og mannen sitt ansvar å bruke prevensjon når man er aktiv seksuelt med partner. 
Hvis du ikke vil ha noen hormoner etc, så kan du ta en kobber-spiral - dette er som en vanlig "hormonspiral", bare uten hormonene.. Han kan ikke kreve at du skal gå på prevensjon, men det er altså deres begge ansvar - og kreve at han MÅ bruke kondom hver gang, men han kan ikke kreve noe av deg? Det er mer feil i mine øyne. Det skal da være likestilt.

Hormonprevansjon er noe kvinnen tar daglig. Hun opplever også gjerne bivirkninger daglig. Disse kan være vektøkning, humørendringer, nedstemthet, lavere sexlyst. Det er også en kjent risiko for blodpropp. 

Kobberspiral fører ofte til kraftigere blødninger og sterkere smerter. 

Så. Prevsnsjonen kvinnen tar kan føre til at man er konstant litt nedfor og legger på seg, eller en uke hver måned med sterke smerter. 

Kondomet er på kun under penetrasjon. Altså noen minutter hver gang. Det er ikke smertefullt og gir ingen bivirkninger. 

Tror du har misforstått likestilling om du mener det betyr at han skal slippe bruke kondom hver gang. 

Hvordan tenker du forresten det løser seg i praksis? Skal han bruke det annenhver gang da? Ingen av prevensjonsmidlene kvinnen tar er noe man hopper av og på. Det er snakk om å gå på hormonpreparater som endrer humøret over måneder/år, eller ha en dings som gir større menssmerter fast inni livmoren sin. 

Kondomet tar man som kjent av straks etter samleie, og merker ingenting til utenom samleiene. 

Det er bra sutrete å tro det er synd på menn som må bruke kondom noen minutter, for kvinnen kan jo bare få masse bivirkninger hele tiden istedet 

Anonymkode: a3273...f86

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jmcclane
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

Nei det er det ikke. Du skal jo ikke gjøre ting du ikke er komfertabel med...

Prevensjon er ikke bare den ene partens ansvar. Heldigvis fins det en del valgmuligheter for menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosatoast skrev (5 timer siden):

Det er både kvinnen og mannen sitt ansvar å bruke prevensjon når man er aktiv seksuelt med partner. 
Hvis du ikke vil ha noen hormoner etc, så kan du ta en kobber-spiral - dette er som en vanlig "hormonspiral", bare uten hormonene.. Han kan ikke kreve at du skal gå på prevensjon, men det er altså deres begge ansvar - og kreve at han MÅ bruke kondom hver gang, men han kan ikke kreve noe av deg? Det er mer feil i mine øyne. Det skal da være likestilt.

Det kan ikke likestilles å tilføre kroppen hormoner og å ta på en kondom. 
Ikke former deg er du snill. 

Anonymkode: 2e2e1...a95

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ts, det er ikke "feil å tenke slik". Hvis mannen ikke ønsker å bruke kondom, f* off, sier jeg bare. 

P-piller er ikke bra. 

Anonymkode: 5f660...35a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dere kan vel heller bruke sånn spemdrepende krem i stede for kondom? 

Anonymkode: 25d98...4d1

Det er ikke nok alene, det må kombineres med pessar. 

Anonymkode: 025bb...c59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ha! Så du skal risikere blodpropp (p-piller), nedsatt sexlyst, humørsvingninger og alt det andre som kommer med å ta hormoner, for hans del? For at han skal ha et bedre sexliv? For dette går pur på han, og hvor egoistisk han er!

Du sier nei.

Det menn ikke tenker på er at sexlivet vil endre seg når dama bruker hormoner, og for mange så er den endringen at det aldri blir sex, for man ikke lengre er kåt, man bli ikke våt, og sex er ikke lengre noe man ønsker.

Anonymkode: 64373...230

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det menn ikke tenker på er at sexlivet vil endre seg når dama bruker hormoner, og for mange så er den endringen at det aldri blir sex, for man ikke lengre er kåt, man bli ikke våt, og sex er ikke lengre noe man ønsker.

Anonymkode: 64373...230

Hva så om de ikke tenker på det?

Er det noe vi skal dulle og dille og forklare til de små stakkars mennene, synes du?

Det stemmer heller ikke at man ikke blir kåt.

Man blir typisk bare kåte av helt andre typer menn.

Hadde kvinner vært like flinke til å teste ut ulike typer menn, for sin egen del, som de er på å teste ut ulike typer preventiva, for mennenes del, så hadde de også oftere innsett at det er mannen som er feil, og ikke prevensjonen.

Og kom ikke her og si; Vi er så utrooolig flinke til å velge menn.

Trådene her inne taler for seg.

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ m a u d e ~ skrev (12 minutter siden):

 

Det stemmer heller ikke at man ikke blir kåt.

Dette varierer nok veldig mellom kvinner, men det er godt dokumentert at veldig mange kvinner opplever nedsatt sexlyst, at vagina ikke blir våt og at evnen til å få orgasme forsvinner av hormonprevensjon. Uten at det betyr at man har valgt feil mann.

Endret av Sariou
Rettet opp grammatikkfeil.
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (21 minutter siden):

Dette varierer nok veldig mellom kvinner, men det er godt dokumentert at veldig mange kvinner opplever nedsatt sexlyst, at vagina ikke blir våt og at evnen til å få orgasme forsvinner av hormonprevensjon. Uten at det betyr at man har valgt feil mann.

Særlig siden denne bivirkningen forsvinner når man slutter på hormonprevensjon, men vitterlig har samme mann...

Anonymkode: 025bb...c59

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...