Gå til innhold

Egoistisk å ikke bruke hormon prevensjon i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Oversikt over de fleste prevensjonsmidler finner du på HelseNorge: 

https://www.helsenorge.no/sex-og-samliv/prevensjon/hvordan-velge-prevensjonsmiddel/

Sex og samfunn: 

https://sexogsamfunn.no/prevensjon/

Det finnes også hormonfri prevensjon som ikke er kondom eller kobberspiral, nemlig

- pessar + sæddrepende krem (Caya ol)

- termometer/Ladycomp ol

De to siste krever en del for å gjøre det rett, og passer om man har regelmessig liv/syklus. 

Anonymkode: f0565...371

Og gynefix, en spiral som er annerledes enn standard kobberspiral. Får ikke bivirkninger på samme måte. Kan igjen bare anbefale denne som et hormonfritt alternativ med få/ingen bivirkninger. Også slipper man å tenke på det på fem år😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på p-piller som 15-åring, og da jeg var 17, fikk jeg blodpropp. Etter det, startet da mange år med prøving og feiling av ulike prevensjonsmidler, da jeg fikk forbud mot å tilføre kroppen hormoner etter blodproppen. Etter å ha prøvd det meste, og aldri funnet noe kroppen min takler, steriliserte jeg meg.

Å presse en partner til å ta p-piller, kan potensielt være helsefarlig, og det er ikke noe noen burde ta lett på. Om mannen er så lei av kondom, får han heller kappe strengen. 

Anonymkode: fcbdc...3b1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet ditt: jeg synes det er litt egoistisk å ikke være villig til å forsøke noe annen prevensjon. Hadde skjønt aversjon mot hormonell prevensjon hvis du har erfaring med bivirkninger (kan ikke bruke det selv), men om argumentet kun er "å holde kroppen ren" synes jeg er et litt svakt argument. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterilisering hos en eller begge er et alternativ om man har fått barna man vil ha eller varig ikke ønsker barn 

https://www.helsenorge.no/sex-og-samliv/prevensjon/sterilisering/

Det er billigere for menn enn kvinner (med mindre det foretas under fødsel eller av medisinske årsaker), men mindre tilgjengelig på offentlige sykehus:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/345V79/fem-ganger-dyrere-for-kvinner-enn-menn-aa-sterilisere-seg

Anonymkode: f0565...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harepucifer skrev (28 minutter siden):

For å svare på spørsmålet ditt: jeg synes det er litt egoistisk å ikke være villig til å forsøke noe annen prevensjon. Hadde skjønt aversjon mot hormonell prevensjon hvis du har erfaring med bivirkninger (kan ikke bruke det selv), men om argumentet kun er "å holde kroppen ren" synes jeg er et litt svakt argument. 

Nei, det er ikke et svakt argument.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.10.2021 den 12.37):

Skjønner at du ikke ønsker å tilføre kroppen hormoner, det bør du stå fritt til å velge! Men hva med hormonfri spiral? Eller f.eks «møtes på midten» med en form for minipille?

Anonymkode: 92119...021

Minipille kan i mange tilfeller være verre enn p-piller!
Det finnes to typer minipille, der den med lavest mengde hormon (Conludag) må tas til ganske nøyaktig samme tid hver dag for å være sikker. Glemmer man den eller tar den for sent, må man bruke kondom for å være sikker. Cerazette er mer sikker og tas på samme måte som en p-pille; så lenge man tar den hver dag er sikkerheten nesten like høy som en p-pille. Men, Cerazette inneholder større mengder hormoner enn Conludag og gir derfor ofte flere bivirkninger. I noen tilfeller like ille eller verre enn p-piller. I tillegg gir minipiller dårligere blødningekontroll da de ikke inneholder østrogen, så mens noen mister mensen helt, blir andre plaget med uregelmessige blødninger eller konstante småblødninger (ikke særlig bra for sexlivet).

I tillegg vet jeg av erfaring at Cerazette kan gi sterkere og verre bivirkninger enn p-piller. For min del funket p-piller utmerket og jeg var ikke plaget med nedsatt sexlyst eller andre typiske bivirkninger, men det skal sies at jeg utviklet migrene som jeg fikk hver gang jeg tok pillefri, og fikk også en stor muskelknute i livmoren etter ca fem år på p-pillen. Da de ikke anbefalte å slutte helt på hormonprevensjon p.g.a. muskelknute, valgte jeg å prøve den østrogenfrie minipillen Cerazette. Det angret jeg veldig på... Jeg mistet mensen helt, men psyken og sexlysten ble helt ødelagt! Jeg mistet all lyst på sex og mistet i tillegg omtrent all livsglede. Det kjentes ut som om jeg var konstant deprimert og ingenting var positivt lenger.

Nå mistenker jeg at alle forsøkene på å bli kvitt muskelknuten har gjort meg steril, så for tiden bruker vi ingen annen prevensjon enn å hoppe av i svingen. Jeg gidder ikke mer hormontull.
 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da får du mene det! Jeg står for det jeg mener. Barnslig gnål er det ikke fra mannen sin side. Kjerringer skal liksom ha første og siste ord i alt - så forstår hvorfor menn kan bli frustrere og lei. Og at sex livet daler 😳

Anonymkode: 6beee...584

Når det kommer til å bestemme hvilke stoffer man vil tilføre sin egen kropp, så skulle det da bare mangle at vi har både første og siste ordet. Menn har følgende valg: kondom, sterilisering, avholdenhet eller kun ha sex med damer som bruker hormonprevensjon. Å tvinge noen til å tilføre kroppen hormoner er ikke et alternativ.

Anonymkode: a145e...5cf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det kommer til å bestemme hvilke stoffer man vil tilføre sin egen kropp, så skulle det da bare mangle at vi har både første og siste ordet. Menn har følgende valg: kondom, sterilisering, avholdenhet eller kun ha sex med damer som bruker hormonprevensjon av egen fri vilje. Å tvinge noen til å tilføre kroppen hormoner er ikke et alternativ.

Anonymkode: a145e...5cf

Måtte legge til noe.
Hvis de samme damene vil slutte å ta hormonprevensjon, må mannen enten godta det eller gå fra henne. Å tvinge er ikke et alternativ.

Anonymkode: a145e...5cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Adrenalina1 said:

Nei, det er ikke et svakt argument.

Jeg synes det. Man er like "ren" om man velger å gå på hormonell prevensjon. Tilfører litt mer av stoffer man allerede har i kroppen. Jeg synes det er en bagatell sammenlignet med for eksempel hvor mye mikroplast og miljøgifter man får i seg gjennom mat og drikke. 

Endret av Harepucifer
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harepucifer skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det. Man er like "ren" om man velger å gå på hormonelle prevensjon. Tilfører litt mer av stoffer man allerede har i kroppen. Jeg synes det er en bagatell sammenlignet med for eksempel hvor mye mikroplast og miljøgifter man får i seg gjennom mat og drikke. 

Nå tror jeg ikke brukeren mente ren som du tenker. Men ren som i ikke tilføre hormoner. Det fucker mye med kroppen og det må man nok selv oppleve for å forstå. Selv hjernekjemien endrer det. Skummelt.

https://forskning.no/hjernen-medisiner-sex/enda-en-studie-viser-hvordan-p-piller-endrer-kvinners-hjernekjemi/1713433

Anonymkode: 99353...8b0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå tror jeg ikke brukeren mente ren som du tenker. Men ren som i ikke tilføre hormoner. Det fucker mye med kroppen og det må man nok selv oppleve for å forstå. Selv hjernekjemien endrer det. Skummelt.

https://forskning.no/hjernen-medisiner-sex/enda-en-studie-viser-hvordan-p-piller-endrer-kvinners-hjernekjemi/1713433

Anonymkode: 99353...8b0

Jeg har opplevd det selv, blir emosjonelt ustabil av hormonell prevensjon, så har kobberspiral. Synes fremdeles ikke man blir "uren". Og synes fremdeles det er litt egoistisk å ikke være villig til å forsøke annen (hormonell eller ikke) prevensjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, begge er to og ansvarlige om prevensjon. Kan forstå begge parter faktisk. Han er lei kondom og du vil ikke på noe prevensjon. Hva skjer eventuelt ved graviditet da ? Skal du da tvinge mannen til å bli noe han ikke ønsker og slite med det resten av livet - eller skal du bruke abort som prevensjon middel ? Just asking. Så i bunn og grunn, syns jeg dere begge et litt egoistiske:). Men skal sies, jeg er gift nå - men har vært klar på at jeg ikke bruker prevensjon og p staven er tom - så hva da ? Sa det fra første gangen vi hadde oss. Vel, enige om at det som skjer det skjer og vi står sammen om det og kommer det baby så kommer det baby. Mistet to ganger på et år allerede. Dessverre har barn fra før, men angrer så sterkt på at jeg ikke ventet til jeg ble gift eller virkelig slo meg til ro. Ungene sliter pga mine valg idag og pga en far som ikke ville ha noe med ene å gjøre og en annen som er ustabil 😓😓😓. Og aldri vært en del av vårt crew stabilt. 😓😓😓. Skulle gjerne gjort ting annerledes. Så tenk deg om. 

Anonymkode: 6beee...584

Kondom ER et felles ansvar, det påvirker begge to og begge to betaler for det. Og som noen andre nevner: alle prevensjonsmidler kan feile, men når en kondom gjør det så vet man det som regel med en gang og kan enten avbryte samleiet, eller ta nødprevansjon. Derfor er kondom noe av det tryggeste man kan bruke, og er helt uten bivirkninger med mindre man er allergisk (men da kan man kjøpe latexfrie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ~ m a u d e ~ said:

Forsåvidt enig med deg i at mange kvinner opplever nedsatt sexlyst ved hormonell prevensjon.

Men vi må huske på at dette er snakk om kvinner som svært ofte har den samme partneren som før de startet prevensjon. Og det er mye som tyder på at hormonell prevensjon endrer opplevelsen av hvilke menn man tenner mest på. Som den under deg sier, så får man tilbake lysten på den samme mannen når man slutter.

Mens jeg sier at dersom man hadde byttet mann, så hadde man muligens ikke mistet lysten.

Og selv om du sier at det ikke betyr dette, i din siste setning, så antar jeg at du ikke egentlig sitter på forskning som sammenstiller de to fenomenene, eller hva?

Som nevnt over, er dette med hormonprevensjon noe som har opptatt meg over mange år. Men det igjen, er del av min interesse for de litt mer omfattende emnene kvinnehelse og kvinnelig seksualitet. To temaer som, i mine øyne, behandles temmelig stemoderlig.

Svært ofte tilpasser man oppfatningen av kvinnelig seksualitet etter menns seksualitet. 

Og det skjer ikke alltid fordi man har fordommer eller nedprioriterer forskning på kvinnelig seksualitet. Kanskje like mye fordi det sitter så hardt i kvinner å se til menn når de skal uttale seg om denne delen av seg selv. 

Jeg har ikke muligheten til å finne igjen dette nå, men de har f.eks. undersøkt aktiviteten i genitalia til kvinner og menn, heteroer og homoer, og mens menn både forutsa og visste veldig godt hva de tente på, så var saken en helt annen for kvinners del.

Kvinners genitalier responderte på omtrent alt mulig, men kvinners hjerne, derimot, fortalte at de kun tente på noen få av disse tingene.

Og dermed rapporterte de at de kun tente på noen få av disse tingene.

Hva betyr det?

Forskerne mente at kvinner rent fysiologisk reagerer på mye mer enn hva menn gjør, men at kvinners hjerne blander seg langt mer inn enn mens hjerne, og det er fordi det betyr langt mer for en kvinne hvem som befrukter henne, enn for en mann hvem han befrukter.

Det igjen er preget av hvor man er i syklusen. Har man eggløsning tenner man på én type mann, har man det ikke, så tenner man på en annen type mann. Er man da sammen med en eggløsningsmann, så vil jeg dermed tro at da mister man lysten i større grad enn dersom man er sammen med en ...ehm, menstruasjons eller svangerskapsmann.

Så kan man selvfølgelig hevde at en eggløsningsmann ikke er en særskilt godt egnet partner eller far. Men det igjen må vi overlate til kvinnene å avgjøre.

Selv ville jeg avstått, det er det eneste jeg kan si om det :) 

 

Fant forresten denne, hvor man refererer til den forskningen jeg sikter til, dersom noen er interessert i å undersøke nærmere;

https://www.psychologytoday.com/us/blog/handy-psychology-answers/201102/does-sexuality-differ-men-and-women

Dette er da veldig individuelt. Man kan miste lysten uten en mann i det hele tatt, og ikke gidde onanere en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

 

Skulle likt å sett om menn var like ivrige på å trykke masse bivirkninger i seg selv? Eller skal kun damen ta en for laget?

Anonymkode: 8b5fe...99d

De testet jo ut en p-pille for menn, men testen ble avbrutt fordi mennene taklet ikke bivirkningene, som var de samme som kvinner får bare enda verre (visstnok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Da får du mene det! Jeg står for det jeg mener. Barnslig gnål er det ikke fra mannen sin side. Kjerringer skal liksom ha første og siste ord i alt - så forstår hvorfor menn kan bli frustrere og lei. Og at sex livet daler 😳

Anonymkode: 6beee...584

Om sexlivet daler så er det jo fordi mannen syter og stiller urimelige krav. Ikke kom her å påstå at en kondom ødelegger sexlivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElMona skrev (Akkurat nå):

Ikke kom her å påstå at en kondom ødelegger sexlivet. 

Det kan det jo gjøre. Men det betyr ikke at man må bruke hormonell prevensjon i stedet. 

Anonymkode: f0565...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, ~ m a u d e ~ said:

Det er helt naturlige hormoner selv om de er syntetisk fremstilt, og etterligner kroppens egen hormonproduksjon under svangerskap, slik at man unngår eggløsning.

Og eggløsning er faktisk en periode hvor man står i fare for å velge fryktelig feil mann. 

Når jeg leser om drittmennene som folk her inne ender opp med, så er jeg ikke i tvil om at det ville gagnet de langt heller å innta p-piller.

Leser om hvordan folk her inne slakter p-piller, og overdriver så det holder.

Ikke første gangen at en tråd blir ødelagt av fanatikere; Mennesker med hirsutisme som klikker i tråder om barbering, mennesker med lavt stoffskifte som klikker i tråder om vektkontroll, mennesker med IBS som klikker i tråder om promping. Enda disse representere en liten - og ofte helt forstyrra - andel av gruppen totalt.

Tenkte det kunne være på sin plass å si at selv om noen opplever problemer med p-piller, så lever svært mange kvinner veldig gode liv med p-piller, og har sexlyst selv om de går på p-piller, osv.

 

Jo, jeg er mer enn gjennomsnittet opptatt av kvinners seksualitet. Men det betyr ikke at jeg er opptatt av at kvinner skal være oftest og mest mulig kåte, og så kalt ‘sexpositiv’.

Seksualiteten er en del av livet, den er ikke hele livet.

Og jo mer jeg dykker inn i denne materien, jo mer ser jeg at kvinner velger feil mann av seksuelle årsaker.

Det handler i all hovedsak om at de lever ut sin lave selvfølelse og selvrespekt gjennom sex; alt fra å la seg bruke til sex, til å velge alminnelige drittsekker til kjærester, som trådstarter, til det å delta i farlig kink med menn som burde sittet bak lås og slå, a/k/a selvskading.

Og særlig i slike relasjoner overfor disse drittsekkene, så er deres seksualitet alt de har å by på, og dermed blir det ekstremt viktig å hele tiden være kåt og klar, slik at mannen - hovedpersonen i deres liv - skal få det som han vil. 

Og strengt tatt tenker jeg at slike kvinner opplever det som problematisk å gå på sikker prevensjon, da det å få barn med en slik mann, vil binde henne tettere sammen med mannen.

En kvinne med selvrespekt, derimot, velger heller en mann som ivaretar henne også, ikke bare seg selv. Og da behøver hun ikke bli kåt på to sekunder eller føde barn for å binde denne mannen til seg. Fordi han ivaretar henne.

Fyren jeg var sammen med da jeg gikk på p-piller var helt fullstendig feil for meg. Så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (På 22.10.2021 den 13.32):

Jeg skjønner ikke hvorfor menn ikke kapper strengen..null bivirkninger, og inngrepet kan reverseres når man ønsker barn.

Nei, så enkelt er det ikke. Ikke alle vaseltomier lar seg reversere med vellykket resultat. Det er som å si at kvinner kan sterilisere seg og satse på ivf når de vil ha barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Perleugla said:

Nei, så enkelt er det ikke. Ikke alle vaseltomier lar seg reversere med vellykket resultat. Det er som å si at kvinner kan sterilisere seg og satse på ivf når de vil ha barn.

Snip, snap! Snip, snap! Snip, snap! You have no idea the physical toll that three vasectomies have on a person!

Anonymkode: 5060e...994

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Snip, snap! Snip, snap! Snip, snap! You have no idea the physical toll that three vasectomies have on a person!

Anonymkode: 5060e...994

😂😂😂 stakkars Michael 

Anonymkode: a64f2...9db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...