Gå til innhold

Egoistisk å ikke bruke hormon prevensjon i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tone83 skrev (10 timer siden):

Abort som prevensjon? Det er jo kondom som er alternativet. Brukt det som prevensjon i minst 8 år. 
Og man vet jo hvor lenge staven varer, den må byttes ut. Dårlige eksempler..

Hadde ikke risikert blodpropp fordi mannen er lei kondom, tipper han har det fint og kommer med kondom også. Det der er bare barnslig gnål fra mannen sin side. Når de er ferdige med barn kan han sterilisere seg og leve lykkelig i resten av sine dagen. 

Da får du mene det! Jeg står for det jeg mener. Barnslig gnål er det ikke fra mannen sin side. Kjerringer skal liksom ha første og siste ord i alt - så forstår hvorfor menn kan bli frustrere og lei. Og at sex livet daler 😳

Anonymkode: 6beee...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det er jeg som eventuelt kan bli gravid, hadde jeg ikke overlatt bruken av prevensjon til andre. På den annen side, det hadde jeg nok ikke gjort om jeg var mann heller. Det er en selv, og kun en selv som har ansvar for at man ikke blir forelder uten at man ønsker det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

Nei det er ikke egoistisk av deg

Din kropp ditt valg.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

Nei, det er ikke egoistisk. Jeg kan skjønne frustrasjonen hans ifht kondombruk, men det er likevel ikke egoistisk å ikke ville utsette seg for potensiell fare, ubehag eller andre uønskede bivirkninger. Om noe så er det vell langt mer egoistisk å mene at noen andre skal ta disse riskene bare fordi man ønsker å slippe kondom. 

Det sagt så finnes det jo alternativ som feks kobberspiral, og selv om det ikke alltid går helt smooth, så burde man kanskje være villig til å prøve det iallefall. For mange funker det jo bra også 🙂 evt kirurgisk sterilisering (han). Det kan jo stort sett reverseres og skulle det i verste fall ikke gå, så produserer jo mannen fortsatt sæd slik at det finnes vell uansett mulighet for egne barn osv. 

Sex med kondom er ganske kjipt sammenlignet med sex uten (for damer også) så om du ikke ønsker å prøve noen ting for å unngå det, så kan det jo hende det blir en dealbreaker i ett forhold. Med mindre han kan være komfortabel med en sterilisering.

Gjest Tohjørning skrev (20 timer siden):

Teit å kalle deg "egoistisk" fordi du ikke vil tukle med hormonene dine. Men jeg forstår utmerket godt hvorfor han syns kondom er noe herk. Syns det tar bort mye nytelse ved sex, og etter mine erfaringer pleier ikke damer å være så hypp på at man bruker kondom heller. Så regner med det fjerner litt nytelse for dere også.

 Sex med kondom er ikke bra i det hele tatt for damer heller. Da lar jeg heller være faktisk viss ikke det er veldig om å gjøre.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis dere skal ha sex og ikke ønsker at du skal bli gravid, så må dere bruke prevensjon. Du kan si hva du vil, men kondom er ikke sikkert nok. Og det er stress og det ødelegger spontaniteten, og det blir mindre deilig. Kobberspiral er uten hormoner, men du blør mer. Det finnes mye prevensjoner med hormoner som ikke nødvendigvis gjør deg til et PMS-troll. Har du prøvd? Alternativet er å ikke ha sex. Eller å bli gravid og evt ta abort hver gang uhellet er ute.

Anonymkode: c654f...901

Det er vell like sikkert som å kutte kondom og bare damen går på prevensjon.. Skal man være tilnærmet helt trygg så må man bruke dobbelt, altså kondom på mannen og en eller annen form for prevensjon på kvinnen i tillegg, men da er man jo like langt ettersom de ønsker å få vekk kondomet. 

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sariou skrev (2 timer siden):

Manglende kausalitet er noe jeg bare tror? Hvis du mener at min påstand om at hormoner endrer sexlysten, så er ikke det noe jeg bare tror. Det er bare for knotete å linke til dokumentasjon fra mobilen og det er såpass godt kjent at jeg mener det ikke er nødvendig. 

Om kvinner tenner på andre menn enn den de er sammen med når de bruker hormoner mener jeg er fullstendig irrelevant, for at det skal være funksjonelt som prevensjon må jo kvinnen ha sexlyst i det forholdet hun er i. Du hever at når kvinner mister sexlyst av hormoner er det fordi mannen er feil. Jeg er hevder at det er hormonene som er feil. 

Og jeg har ikke angrepet deg, jeg diskuterer. 

Først påstod du, derettter sa du at det kun var noe du trodde, og nå påstår du plutselig at det finnes kilder, men de kan du ikke lenke til fordi du er på mobil, men egentlig så mener du at det er så alment kjent at det ikke burde være nødvendig å dokumentere. 

For deretter å skrive videre som om det er jeg som har rett og du feil - mens nå er innvendingen at dette er irrelevant :laugh: 

Litt av en oppvisning i dårlig argumentasjon.

Vel, det kan være så irrelevant som det bare vil for deg.

Men for meg og for de fleste kvinner som er opptatt av å velge rett mann - i motsetning til å forsøke å tilpasse realitetene etter idealet - er dette faktisk ekstremt relevant

Endret av ~ m a u d e ~
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvis dere skal ha sex og ikke ønsker at du skal bli gravid, så må dere bruke prevensjon. Du kan si hva du vil, men kondom er ikke sikkert nok. Og det er stress og det ødelegger spontaniteten, og det blir mindre deilig. Kobberspiral er uten hormoner, men du blør mer. Det finnes mye prevensjoner med hormoner som ikke nødvendigvis gjør deg til et PMS-troll. Har du prøvd? Alternativet er å ikke ha sex. Eller å bli gravid og evt ta abort hver gang uhellet er ute.

Anonymkode: c654f...901

Kondom er såpass sikkert, og ikke alle kan bruke spiral

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min samboer er innforstått med hvorfor jeg nå slutter på p-pillen. Det er ikke for å få barn, men jeg ønsker å få mer kontroll på syklusen min og bli kjent med div symptomer på både eggløsning og annet. Han får bruke kondom. Jeg er 30, så vi kommer til å prøve å få barn om ikke så alt for lenge, men frem til da må han ta ansvar. Han er fruktbar hver dag, jeg er det noen dager i mnd (i teorien). 

Anonymkode: 648bf...9d1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (21 timer siden):

Det er både kvinnen og mannen sitt ansvar å bruke prevensjon når man er aktiv seksuelt med partner. 
Hvis du ikke vil ha noen hormoner etc, så kan du ta en kobber-spiral - dette er som en vanlig "hormonspiral", bare uten hormonene.. Han kan ikke kreve at du skal gå på prevensjon, men det er altså deres begge ansvar - og kreve at han MÅ bruke kondom hver gang, men han kan ikke kreve noe av deg? Det er mer feil i mine øyne. Det skal da være likestilt.

Det er veldig lett å slenge ut sånt hvis man aldri har hatt dårlig erfaring med prevensjoner. Jeg er en av dem som ikke har et alternativ til kondom. Hormonprevensjon gjør meg dypt deprimert med selvmordstanker. Jeg har prøvd alt! Nærmere ti ulike piller, spiral, plaster, sprøyte osv. samme dritten hver gang. Kobberspiralen ga meg så smerter døgnet rundt at jeg hverken klarte å gå uten krykker eller sove til slutt. Sterilisering har jeg fått avslag på fordi jeg har for mye arrvev i mageområdet fra før, så de er redd for sammenvoksninger. Skal jeg leve i sølibat da mener du? 

Anonymkode: 170e0...a89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ m a u d e ~ skrev (16 minutter siden):

Først påstod du, derettter sa du at det kun var noe du trodde, og nå påstår du plutselig at det finnes kilder, men de kan du ikke lenke til fordi du er på mobil, men egentlig så mener du at det er så alment kjent at det ikke burde være nødvendig å dokumentere. 

For deretter å skrive videre som om det er jeg som har rett og du feil - mens nå er innvendingen at dette er irrelevant :laugh: 

Litt av en oppvisning i dårlig argumentasjon.

Vel, det kan være så irrelevant som det bare vil for deg.

Men for meg og for de fleste kvinner som er opptatt av å velge rett mann - i motsetning til å forsøke å tilpasse realitetene etter idealet - er dette faktisk ekstremt relevant

Så en mann du tenner på når du har tilført kroppen din masse kunstige hormoner er rett mann og en mann du tenner på uten å ha tilført kroppen kunstige hormoner er feil mann? Ooookay. 

Anonymkode: dbed2...a09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ m a u d e ~ skrev (24 minutter siden):

Først påstod du, derettter sa du at det kun var noe du trodde, og nå påstår du plutselig at det finnes kilder, men de kan du ikke lenke til fordi du er på mobil, men egentlig så mener du at det er så alment kjent at det ikke burde være nødvendig å dokumentere. 

For deretter å skrive videre som om det er jeg som har rett og du feil - mens nå er innvendingen at dette er irrelevant :laugh: 

 

Jeg har aldri sagt at dette er noe jeg tror. At hormonprevensjon kan gi nedsatt sexlyst står i pakningsvedleggene, så jeg tør påstå at jeg har godt belegg for min påstand. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (11 timer siden):

Hun kan jo ta ansvar for og kjøpe halvparten av kondomene om likestilling er så viktig? 

Det at kun en tar hormoner (eller andre ting inn i kroppen) som potensielt kan gi ganske fæle bivirkninger, mens den andre ikke får noen belastning er ikke likestilt. Det er blodig urettferdig. Han er "lei" hun er red for helsa si, de to situasjonene er ikke like alvorlige.

TS kan uten problem tilby seg å stå for alle kondomene! Jeg kunne til og med gjort det for dem selv, fra hjemme hos meg. Man trenger ikke reise seg fra sofaen en gang. Damer må styre med legetimer, reseptfornyelser og apotekkøer, mens for mannfolka er det så tilrettelagt og gratis at det er helt utrolig, og likevel klages det.

https://www.gratiskondomer.no/bestill/

Min prevensjon har kostet meg nærmere 10000 kroner i løpet av årene. Og da har jeg ikke regnet med alle graviditetstestene jeg tok siden jeg ikke kunne stole på syklusen. Mens å bruke kondom i flere år har ikke kostet noen av oss et eneste øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er veldig lett å slenge ut sånt hvis man aldri har hatt dårlig erfaring med prevensjoner. Jeg er en av dem som ikke har et alternativ til kondom. Hormonprevensjon gjør meg dypt deprimert med selvmordstanker. Jeg har prøvd alt! Nærmere ti ulike piller, spiral, plaster, sprøyte osv. samme dritten hver gang. Kobberspiralen ga meg så smerter døgnet rundt at jeg hverken klarte å gå uten krykker eller sove til slutt. Sterilisering har jeg fått avslag på fordi jeg har for mye arrvev i mageområdet fra før, så de er redd for sammenvoksninger. Skal jeg leve i sølibat da mener du? 

Anonymkode: 170e0...a89

Joda, men du kan vel ta en for laget? Man må da ofre noe for forholdet  :sarkasme:

Alternativet er tross alt at mannen kjenner bittelitt mindre under sex! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så en mann du tenner på når du har tilført kroppen din masse kunstige hormoner er rett mann og en mann du tenner på uten å ha tilført kroppen kunstige hormoner er feil mann? Ooookay. 

Anonymkode: dbed2...a09

Det er helt naturlige hormoner selv om de er syntetisk fremstilt, og etterligner kroppens egen hormonproduksjon under svangerskap, slik at man unngår eggløsning.

Og eggløsning er faktisk en periode hvor man står i fare for å velge fryktelig feil mann. 

Når jeg leser om drittmennene som folk her inne ender opp med, så er jeg ikke i tvil om at det ville gagnet de langt heller å innta p-piller.

Leser om hvordan folk her inne slakter p-piller, og overdriver så det holder.

Ikke første gangen at en tråd blir ødelagt av fanatikere; Mennesker med hirsutisme som klikker i tråder om barbering, mennesker med lavt stoffskifte som klikker i tråder om vektkontroll, mennesker med IBS som klikker i tråder om promping. Enda disse representere en liten - og ofte helt forstyrra - andel av gruppen totalt.

Tenkte det kunne være på sin plass å si at selv om noen opplever problemer med p-piller, så lever svært mange kvinner veldig gode liv med p-piller, og har sexlyst selv om de går på p-piller, osv.

 

Jo, jeg er mer enn gjennomsnittet opptatt av kvinners seksualitet. Men det betyr ikke at jeg er opptatt av at kvinner skal være oftest og mest mulig kåte, og så kalt ‘sexpositiv’.

Seksualiteten er en del av livet, den er ikke hele livet.

Og jo mer jeg dykker inn i denne materien, jo mer ser jeg at kvinner velger feil mann av seksuelle årsaker.

Det handler i all hovedsak om at de lever ut sin lave selvfølelse og selvrespekt gjennom sex; alt fra å la seg bruke til sex, til å velge alminnelige drittsekker til kjærester, som trådstarter, til det å delta i farlig kink med menn som burde sittet bak lås og slå, a/k/a selvskading.

Og særlig i slike relasjoner overfor disse drittsekkene, så er deres seksualitet alt de har å by på, og dermed blir det ekstremt viktig å hele tiden være kåt og klar, slik at mannen - hovedpersonen i deres liv - skal få det som han vil. 

Og strengt tatt tenker jeg at slike kvinner opplever det som problematisk å gå på sikker prevensjon, da det å få barn med en slik mann, vil binde henne tettere sammen med mannen.

En kvinne med selvrespekt, derimot, velger heller en mann som ivaretar henne også, ikke bare seg selv. Og da behøver hun ikke bli kåt på to sekunder eller føde barn for å binde denne mannen til seg. Fordi han ivaretar henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

Nei..stå på ditt og unngå hormonsvineriet for all framtid!! Ppiller og hormonspiral hadde vært forbudt for lenge siden om det var vi menn som brukte det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så en mann du tenner på når du har tilført kroppen din masse kunstige hormoner er rett mann og en mann du tenner på uten å ha tilført kroppen kunstige hormoner er feil mann? Ooookay. 

Anonymkode: dbed2...a09

Kan vel ikke sies så mye bedre vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (1 time siden):

Nei..stå på ditt og unngå hormonsvineriet for all framtid!! Ppiller og hormonspiral hadde vært forbudt for lenge siden om det var vi menn som brukte det!

Det er jo allerede forbudt for menn, selv om de har de samme bivirkningene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oversikt over de fleste prevensjonsmidler finner du på HelseNorge: 

https://www.helsenorge.no/sex-og-samliv/prevensjon/hvordan-velge-prevensjonsmiddel/

Sex og samfunn: 

https://sexogsamfunn.no/prevensjon/

Det finnes også hormonfri prevensjon som ikke er kondom eller kobberspiral, nemlig

- pessar + sæddrepende krem (Caya ol)

- termometer/Ladycomp ol

De to siste krever en del for å gjøre det rett, og passer om man har regelmessig liv/syklus. 

Anonymkode: f0565...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke å gå på prevensjonsmidler med hormoner. Har prøvd mange, og liker ikke hvordan de påvirker psyken min. Enten blir humøret flatt, eller så blir det for store svinginger, vann i kroppen osv. Jeg har kobberspiral og er fornøyd med det. 

Anonymkode: f68a5...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ m a u d e ~ skrev (3 timer siden):

Leser om hvordan folk her inne slakter p-piller, og overdriver så det holder.

Ikke første gangen at en tråd blir ødelagt av fanatikere; Mennesker med hirsutisme som klikker i tråder om barbering, mennesker med lavt stoffskifte som klikker i tråder om vektkontroll, mennesker med IBS som klikker i tråder om promping. Enda disse representere en liten - og ofte helt forstyrra - andel av gruppen totalt.

Tenkte det kunne være på sin plass å si at selv om noen opplever problemer med p-piller, så lever svært mange kvinner veldig gode liv med p-piller, og har sexlyst selv om de går på p-piller, osv.

Jeg er klar over at mange kvinner lever godt med P-piller, men jeg synes det er viktig og informere om at mange ikke gjør det også. Jeg husker på ungdomskolen kom det en lege og snaket i seksualundervisningen, han presterte og si at alle kvinner burde gå på P-pille for de det var en kjempe enkel måtte og unngå graviditet på. Han sa ordrett at det ikke fantes noen unnskyldning for og ikke gjøre det, kjenner jeg får lyst til og spore han opp og forklare han hvor feil han tokk bare jeg tenker på det😡. Når jeg begynte noen år senere husker jeg at kviser var den b-virkningen jeg var mest red for (det hadde venninna mi sakt kunne skje), jeg husker ikke at legen forklarte noe om hva jeg måtte være på vakt for. Jeg fikk bivirkninger som ingen advarte meg mott, men når jeg dro til legen for b-virkningene var første spørsmål som ble stilt om jeg gikk på hormoner. Hvor vanskelig hadde det vært for legen min og nevne at det var vanlige b-virkninger før jeg begynte? Hadde jeg vært forberedt på at hormoner kunne være et helvete og hat litt mer innsikt i hva jeg kunne oppleve, så tror jeg at jeg hadde gitt meg mye før. Men jeg trodde det skulle være enkel løsning, "som det ikke fantes noen unnskyldning for og ikke bruke". 

 

Det er bra for dere det virker for, men jeg skulle ønske jeg hadde fått mer nyansert informasjon før jeg prøvde. Derfor prøver jeg og nyansere bildet for andre.

Så synes jeg også det er galskap og be noen begynne på hormonell behandling mott deres ønske. Om kviner vill prøve det så er det greit, men en god kjæreste ville aldri presset noen til og gjøre noe slikt. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonell prevensjon er en medisin og har som alle medisiner mulige bivirkninger. 

Anonymkode: f0565...371

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...