Gå til innhold

Egoistisk å ikke bruke hormon prevensjon i forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er det ikke. Hvis du ikke vil tilføre kropp hormoner, som jeg støtter deg i, så er kobberspiral et alternativ,  eller sterilisering av én eller begge. Hvis dere vil ha barn eller ikke vet om dere vil ha det enda, så er jo sterilisering utelukket. 

Anonymkode: 47be4...f20

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke egoistisk. Men det finnes hormonfrie spiraler som kunne vært noe å tenke på dersom dere sammen finner ut at dere skal prøve noe annet enn kondom som fortsatt er sikrere enn å hoppe av i svingen. Selv har jeg satt inn gynefix og er veldig fornøyd med den løsningen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan jo sterilisere seg, så kan han ta en refertiliseringsoperasjon om han en gang angrer.
Nei, hold fast i ditt, TS. Din kjæreste er ikke snill som legger ansvaret over på deg og beskylder deg for å være egoistisk. 

Anonymkode: 673dd...87f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer frem mer og mer hvor ugunstig det er å tilføre kroppen ekstra/feil hormoner. Så synes det er helt fornuftig å droppe det. Hadde jegjg vært ung nå, og like klok(!) Så hadde jeg aldri brukt hormon prevensjon!

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Han kan jo sterilisere seg, så kan han ta en refertiliseringsoperasjon om han en gang angrer.
Nei, hold fast i ditt, TS. Din kjæreste er ikke snill som legger ansvaret over på deg og beskylder deg for å være egoistisk. 

Anonymkode: 673dd...87f

En ting til.. Du angrer aldri på at du fulgte deg selv, men du kan komme til å angre om du gjør noe fordi andre presset deg til det. P-piller/minipiller har en moderat risiko profil, men alle medisiner som har en virkning -  har også bivirkninger. 

Anonymkode: 673dd...87f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeesus. Dette er noe av det mest egoistiske jeg har hørt - og da snakker jeg IKKE om deg TS!!

Hilsen en annen som ikke bruker prevensjon, med en kjæreste som ikke har klaget en eneste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass mange kvinner som opplever uholdbare bivirkninger av hormonell prevensjon så NEI, det kan ingen mann kreve.

Anonymkode: 729c2...8fb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ikke ønsker å tilføre kroppen hormoner, det bør du stå fritt til å velge! Men hva med hormonfri spiral? Eller f.eks «møtes på midten» med en form for minipille?

Anonymkode: 92119...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei 

Jeg er en 24 år gammel kvinne. Jeg har alltid følt ubehag ved å ta medisiner. Jeg har kanskje urealistiske syn og feil tanker, men hovedgrunnen for dette er  tanker som "å holde kroppen ren", feil å tenke slik, jeg vet, men det er slik jeg føler. Jeg er nå i et forhold der han begynner å bli lei kondom. Han maser om at jeg bør gå på prevensjon. for hans og dermed vårt sexliv blir negativt preget av  kondombruken. Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Anonymkode: 9db70...f56

Det er både kvinnen og mannen sitt ansvar å bruke prevensjon når man er aktiv seksuelt med partner. 
Hvis du ikke vil ha noen hormoner etc, så kan du ta en kobber-spiral - dette er som en vanlig "hormonspiral", bare uten hormonene.. Han kan ikke kreve at du skal gå på prevensjon, men det er altså deres begge ansvar - og kreve at han MÅ bruke kondom hver gang, men han kan ikke kreve noe av deg? Det er mer feil i mine øyne. Det skal da være likestilt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (5 minutter siden):

Det er både kvinnen og mannen sitt ansvar å bruke prevensjon når man er aktiv seksuelt med partner. 
Hvis du ikke vil ha noen hormoner etc, så kan du ta en kobber-spiral - dette er som en vanlig "hormonspiral", bare uten hormonene.. Han kan ikke kreve at du skal gå på prevensjon, men det er altså deres begge ansvar - og kreve at han MÅ bruke kondom hver gang, men han kan ikke kreve noe av deg? Det er mer feil i mine øyne. Det skal da være likestilt.

Det er ikke bare-bare å "ta en kobber-spiral" heller. Jeg turte ikke gå for det etter å ha lest om så mye problemer mange har med det, snakket med 2 venninner som måtte ta den ut fordi de blødde hele tiden osv

Jeg syns det er fryktelig egoistisk av denne mannen å kreve hormoner til kjæresten som ikke vil fylle kroppen med slike ting, når kondom ikke har noen bivirkninger. 

Anonymkode: c9d81...8d4

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner at du ikke ønsker å tilføre kroppen hormoner, det bør du stå fritt til å velge! Men hva med hormonfri spiral? Eller f.eks «møtes på midten» med en form for minipille?

Anonymkode: 92119...021

Å bruke minipille er på ingen måte å møtes på midten eller noe kompromiss, det er jo å tilføre hormoner og det samme som at hun gir seg. 

Jeg mener personlig at å bruke kondom ikke kan sammenliknes med noen andre former for prevensjon, og det er derfor ikke sammenliknbart å kreve kondom og å kreve hormoner eller spiral. Selv er jeg superfornøyd med min kobberspiral, men det er ikke til å stikke under en stol at veldig mange kvinner opplever økte blødninger og økte menssmerter med kobberspiral, i tillegg kommer smertene ved å sette den inn, og frykten for at den skal havne på avveie (det finnes eksempler på kvinner som har måttet operere ut spiralen fordi det ikke har vært mulig å fjerne den på vanlig måte). Mange kvinner opplever også store bivirkninger av hormonprevensjon. Kondom har ingen andre bivirkninger enn at det er litt mindre digg akkurat der og da, det finnes ingen langvarige konsekvenser eller risikoer ved bruk av kondom.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tohjørning

Teit å kalle deg "egoistisk" fordi du ikke vil tukle med hormonene dine. Men jeg forstår utmerket godt hvorfor han syns kondom er noe herk. Syns det tar bort mye nytelse ved sex, og etter mine erfaringer pleier ikke damer å være så hypp på at man bruker kondom heller. Så regner med det fjerner litt nytelse for dere også.

Et alternativ kan være "kalender-metoden", og så bruke kondom når det er fare på ferde, gjerne hive inn litt ekstra slingringsmonn også, bare for å gjøre det litt tryggere. Beskytter så klart ikke mot sykdom, men dere er i et fast forhold, så regner med dere stoler såpass på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal ha sex og ikke ønsker at du skal bli gravid, så må dere bruke prevensjon. Du kan si hva du vil, men kondom er ikke sikkert nok. Og det er stress og det ødelegger spontaniteten, og det blir mindre deilig. Kobberspiral er uten hormoner, men du blør mer. Det finnes mye prevensjoner med hormoner som ikke nødvendigvis gjør deg til et PMS-troll. Har du prøvd? Alternativet er å ikke ha sex. Eller å bli gravid og evt ta abort hver gang uhellet er ute.

Anonymkode: c654f...901

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 Du kan si hva du vil, men kondom er ikke sikkert nok. 

Anonymkode: c654f...901

Bruker man kondom riktig, er den 100% sikker. Kondom er sikrere enn noen andre prevensjonsmidler. I de tilfelle kondom feiler, er det pga. feilbruk (den er for gammel, den er ødelagt, den settes på feil, den settes ikke på helt fra starten av samleie etc.) Dessuten er kondom det eneste prevensjonsmiddelet som har den fordelen at hvis det feiler, vet du det med én gang og kan ta en angrepille. Ved all annen prevensjon vet man ikke at det har feilet før man er gravid. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fader altså! Vi kvinner skal alltid ofre alt! Spesielt hva angår kropp og helse!

bah!!!!

Anonymkode: 6acbe...fb6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Han sa rett ut at det er egoistisk av meg å ikke "ofre" dette for forholdet. Men er det egentlig det ?

Om du ikke føler deg komfortabel med og bruke prevensjon, så tenker jeg at han må respektere det.🙂 Han kan ikke tvinge deg til og bruke det Heller.❤ Om han og du ikke ønsker og bruke prevensjon, så får dere Heller avstå fra og ha samleie? 

Har du prøvd all form for prevensjon? 

Hva med kobberspiral? den er uten hormoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egoistisk av han å ikke sterilisere seg. Han kan lett gjøre det om senere når han vil ha barn. Da slipper du å proppe deg full av hormoner, og han slipper kondomer.  Han får vokse opp å ta litt ansvar!

Anonymkode: 58457...c41

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor menn ikke kapper strengen..null bivirkninger, og inngrepet kan reverseres når man ønsker barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...