Gå til innhold

Anser du folk som er religiøse i år 2021, til å være mindre intelligente enn ikke-religiøse?


Gjest Vuling

Anbefalte innlegg

Aliquis skrev (Akkurat nå):

Les deg opp på forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet. Du skjønner åpenbart ikke hva begrepene betyr, og det gjør diskusjon ganske håpløs. 

Bare sånn for å minne på, dette er shaming language, det er en dårlig hersketeknikk.

Hersketeknikker ødelegger debatter. For folk som driver med slikt driver som regel på med det selv når de har gode argumenter, for de har erfart at det fungerer. Derfor slutter de ikke, selv om de står på aldri så god grunn med verdens sterkeste argumenter.

Anonymkode: a46c8...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I artikkelen står det 'Would you be able to tell the difference between someone with a 97 IQ and someone with a 103 IQ? It’s highly unlikely.' og det skjønner jeg ikke. 6 iq-poeng kan virkelig oppleves som mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Polyester said:

Dette er jo bare fra én studie, man kan finne studier som beviser nesten akkurat hva man tror selv. Akkurat i Norge så tror jeg denne grafen ville sett noe annerledes ut. Og du trenger ikke bli så sint, dette er jo ikke personlig ment mot deg eller noen andre religiøse individer. Du er sikkert en grei og oppegående person som navigerer deg fint gjennom livet. Det er ingen som sier at du må jobbe på verna bedrift fordi man er kristen.

Å kalle det et studie er ganske generøst om du går inn og leser hva som faktisk står der.

Et av argumentene er essensielt  "Fordi få mennesker vil klare å legge merke til forskjellen på 97 IQ og 103 IQ, og begge deler er innen 90-110 IQ, som er det som anses som gjennomsnittlig IQ, så har man bare bevist at den gjennomsnittlige personen innen begge gruppene har gjennomsnittlig IQ." 

Det er en helt komisk dårlig argumentasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Les hva andre skriver her, det stemmer ikke. Dere ateister beviser bare hatet deres og hvor lite respekt dere har for andres meninger, et tegn på lavere intelligens.

Anonymkode: 6e668...b15

Har linket til flere studier som bekrefter at religiøse er noe mindre intelligente ikke religiøse, så det skriver stemmer jo i hvertfall ikke

Anonymkode: 5ee64...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (Akkurat nå):

Det er en helt komisk dårlig argumentasjon.

Bare så folk er klare over det, dette er altså ikke et argument, det er hersketeknikk.

Det er et forsøk på shaming language, "du skal skamme deg fordi du mener at".

Ikke bit på, ikke la dere provosere, ikke bry dere.

Et argument står godt på egne bein, helt uten hersketeknikker.

Anonymkode: a46c8...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenkt så mye over det, når det gjelder det å være religiøs. Men må innrømme at jeg tenker det når jeg hører om folk som tror på Snåsamannen, Lisa Williams og lignende fjas. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at man tror betyr ikke at man er dum, men at de som ikke gjør det er bittelitt smartere

image.thumb.png.fcc49d76d6063b1e19c5bc46006f28d6.png

Anonymkode: 5ee64...83a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bare så folk er klare over det, dette er altså ikke et argument, det er hersketeknikk.

Det er et forsøk på shaming language, "du skal skamme deg fordi du mener at".

Ikke bit på, ikke la dere provosere, ikke bry dere.

Et argument står godt på egne bein, helt uten hersketeknikker.

Anonymkode: a46c8...771

Jada du har sagt det nå, vi ser det. Han er kanskje ufin i språket, men han har jo rett i at det er dårlig argumentasjon. Det er ikke god argumentasjon å kalle alle ateister for hatefulle heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bare sånn for å minne på, dette er shaming language, det er en dårlig hersketeknikk.

Hersketeknikker ødelegger debatter. For folk som driver med slikt driver som regel på med det selv når de har gode argumenter, for de har erfart at det fungerer. Derfor slutter de ikke, selv om de står på aldri så god grunn med verdens sterkeste argumenter.

Anonymkode: a46c8...771

Kall det hva du vil, det er også helt umulig å debattere med noen som ikke har de mest grunnleggende tingene på plass. Når statistikk-kunnskapene er på et slikt nivå at man ikke klarer å bli enige om hva en korrelasjon er engang, da må man lese seg opp på dette før det går an å ha noen form for fornuftig diskusjon. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner ikke det behovet enkelte har for å plassere folk i ulike båser som går på intelligens (eller andre båser for den saks skyld). Det fins mange ulike type intelligenser, og mennesker har ulike grader av de ulike intelligensene, helt uavhengig av religion. Det samme spørsmålet har blitt stilt flere ganger her inne i forhold til åndelige mennesker også, og det samme gjelder her. 

Det samme går igjen andre steder i forumet, og da er det ikke religion, men andre ting som BMI, ufør/helse, by/bygd eller kjønn de vurderer IQ-spørsmålet for. Det er så tåpelig at huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Imariuz said:

Innenfor USA er det også store forskjeller i utdanningssystem, derfor blir det feil å hevde det. I områder med lik utdanning er forskjellene små.

At forskjellene er små er helt rett, og det er da ikke slik at de som tror er dumme, men at de som ikke tror er bittelitt smartere

Anonymkode: 5ee64...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (Akkurat nå):

Kall det hva du vil, det er også helt umulig å debattere med noen som ikke har de mest grunnleggende tingene på plass. Når statistikk-kunnskapene er på et slikt nivå at man ikke klarer å bli enige om hva en korrelasjon er engang, da må man lese seg opp på dette før det går an å ha noen form for fornuftig diskusjon. 

Shaming language igjen.

I tillegg:

image.thumb.png.f02d4bb48663fa009b0cb8633cf78a42.png

https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_classification#cite_note-Sattler2008p713-17

Altså sier ikke tallet alene noe.

Videre er det et viktig spørsmål som må besvares, vil samme person som tar en IQ-test to forskjellige ganger få samme resultat hver gang?

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vuling skrev (1 time siden):

Vil høre folks mening. Er det mulig å betydelig religiøs og svært intelligent samtidig?

Seff? 
 

Det går også an å være intelligent og svært feit, det går an å være svært intelligent og være narkoman. Alt er mulig. 

Anonymkode: 32d95...93e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Polyester skrev (8 minutter siden):

Jada du har sagt det nå, vi ser det. Han er kanskje ufin i språket, men han har jo rett i at det er dårlig argumentasjon. Det er ikke god argumentasjon å kalle alle ateister for hatefulle heller.

Det presiserte jeg også første gangen jeg sa ifra:

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Shaming language er en dårlig hersketeknikk. Jeg forstår deg fullt ut dog; det var en stygg kommentar, den du svarte på.

Anonymkode: a46c8...771

Går du tilbake til den kommentaren så var det altså vedkommendes svar på nettopp den kommentaren jeg svarte på.

Så lenge vedkommende fortsetter å bruke den type hersketeknikk vil jeg også gjøre folk obs på det, så folk ikke biter på. Det er ikke et argument å forsøke å latterliggjøre eller på andre måter rakke ned på andre.

Det ødelegger debatten. Særlig hvis noen biter på. Derfor sier jeg i fra, slik at vedkommende ikke lykkes med å ødelegge debatten. Det er en god og interessant debatt.

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Shaming language igjen.

I tillegg:

image.thumb.png.f02d4bb48663fa009b0cb8633cf78a42.png

https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_classification#cite_note-Sattler2008p713-17

Altså sier ikke tallet alene noe.

Videre er det et viktig spørsmål som må besvares, vil samme person som tar en IQ-test to forskjellige ganger få samme resultat hver gang?

Anonymkode: a46c8...771

Prøver du å si at testene ble utført på en måte at konfidensintervallene er så lave at resultatene ikke kan tillegges noen statistisk signifikans, eller poster du bare random info om IQ-tester? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke at det er noen forskjell på vanlige folks IQ om de tror på noe eller ikke.  Om det er enkelte høyt utviklede hjerner i romforskningen, så tror jeg kanskje ikke at de har noen interesse av å lese på kvinneguiden.  
 

Haha, der sa du noe -jeg mener å ha lest en artikkel om en av astronautene som har vært oppe som var kristen, både før og etter å ha sett verdensrommet selv. 

Jeg heller mer mot buddhismen, men er nok agnostiker, og uansett sekulær på alle måter. Har høy respekt for enkelte religiøse, og generelt for virkelig godhjerta mennesker -selv om vi ikke deler tro. 

 

Skal ikke utfordre ateister til å leke med livet sitt, men jeg vil nevne det at det blir sagt at de aller fleste som opplever nær-døden opplevelser ber til gud på ett eller annet tidspunkt selv om de er proklamerte ateister (kanskje bortsett fra de som har en annen spesifikk religion som gjør at de naturlig nok henvender seg i den retningen de har sterk tro i, som f.eks hinduismen som har flere guder). 

Anonymkode: 64d91...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aliquis skrev (1 minutt siden):

Prøver du å si at testene ble utført på en måte at konfidensintervallene er så lave at resultatene ikke kan tillegges noen statistisk signifikans, eller poster du bare random info om IQ-tester? 

Nei. "Prøver du å si", er slik en hver stråmann-setning begynner.

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (14 minutter siden):

Ikke tenkt så mye over det, når det gjelder det å være religiøs. Men må innrømme at jeg tenker det når jeg hører om folk som tror på Snåsamannen, Lisa Williams og lignende fjas. 

Jeg tror på disse, jeg tror på at det finnes mye mellom himmel og jord vi ikke får svar på i dette livet. Jeg tror på healing, på ånder, guider, hjelpere, og jeg Jar selv erfart å få kontakt med en av mine nærmeste på den andre siden. Men jeg trodde ikke opprinnelig på noe av dette, jeg måtte gjennom noen vanskelige livsfaser som igjen førte meg til å prøve healing etter å ha prøvd alt annet av mulige behandlingsmetoder, og derfra møtte jeg også flere og flere åndelige som gradvis har fått meg til å oppleve mer og mer av det åndelige. 
 

Men jeg er ikke uintelligent av den grunn. Jeg har høy utdanning, og er også sosialt intelligent. Jeg kjenner mange intelligente mennesker med høy utdanning som også er åndelig.

Anonymkode: f4c6b...d2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. "Prøver du å si", er slik en hver stråmann-setning begynner.

Anonymkode: a46c8...771

Ok, så da poster du bare irrelevant info om IQ-tester da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvemsomhelst skrev (16 minutter siden):

Det samme går igjen andre steder i forumet, og da er det ikke religion, men andre ting som BMI, ufør/helse, by/bygd eller kjønn de vurderer IQ-spørsmålet for. Det er så tåpelig at huff..

De som er veldig opptatt av andres intelligens/ manglende intelligens, er kanskje de samme menneskene som så gjerne vil fremstå intelligente selv? Som jobber hardt for å gi det inntrykket? Mennesker som tror de må tråkke på andre for å fremheve seg selv? 

Anonymkode: f4c6b...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...