Gå til innhold

Anser du folk som er religiøse i år 2021, til å være mindre intelligente enn ikke-religiøse?


Gjest Vuling

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke det behovet enkelte har for å plassere folk i ulike båser som går på intelligens (eller andre båser for den saks skyld). Det fins mange ulike type intelligenser, og mennesker har ulike grader av de ulike intelligensene, helt uavhengig av religion. Det samme spørsmålet har blitt stilt flere ganger her inne i forhold til åndelige mennesker også, og det samme gjelder her. 
 

Personlig syns jeg at mennesker som tråkker på andres tro og kaller de uintelligente pga deres religion eller pga deres oppfatning av det åndelige, er de som er mest uintelligente. For de er så fastlåst i sin egen sannhet, og ser ikke at det kan finnes flere sannheter. (Men jeg skal passe meg for å sette folk i bås, jeg også). Nå gjaldt ikke denne tråden åndelige mennesker, men jeg nevner det fordi dette med manglende intelligens ofte har blitt nevnt i denne sammenhengen også. Åndelige mennesker ser ofte (ikke alltid) et mye større bilde, de er åpne for at man ikke kan finne fasitsvar på alt, de forstår at det fins mange ulike sannheter, de har et søkende blikk, liker å undre seg over disse temaene, liker å diskutere dette og liker å høre om andres oppfatning, og de vokser på dette, er stadig i endring. Det er intelligens i mine øyne.

Anonymkode: f4c6b...d2e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliquis skrev (3 minutter siden):

Studiene som ble referert til i innleggene du originalt siterte (altså det som viste et snitt på 6 IQ høyere hos ikke-religiøse) var kun utført innad i USA. At et annet studie også viser at det er korrelasjon mellom gjennomsnittlig intelligens og andel ikke-religiøse over hele verden er også statistisk signifikant, men ikke relevant for kommentaren du siterte i utgangspunktet. 

Studien viser ikke det, det er ingen korrelasjon mellom iq og andel ikke-religiøse. Selv innenfor USA er det store forskjeller i utdanningssystemet, å sammenligne folk med disse forskjellene blir dermed useriøst. Folk fra samme områder har små forskjeller, tro eller ikke-tro.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Studier som sammenligner folk fra velstående land med gode utdanningssystemer, med land som knapt har noe offentlig utdanningsystemer er useriøst og kan ikke brukes på denne måten. Folk fra samme land eller område har små forskjeller i iq, enten de er troende eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (2 minutter siden):

Dette er forsket på, religiøse er i snitt mindre intelligente enn ikke-troende. 

Les hva andre skriver her, det stemmer ikke. Dere ateister beviser bare hatet deres og hvor lite respekt dere har for andres meninger, et tegn på lavere intelligens.

Anonymkode: 6e668...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les hva andre skriver her, det stemmer ikke. Dere ateister beviser bare hatet deres og hvor lite respekt dere har for andres meninger, et tegn på lavere intelligens.

Anonymkode: 6e668...b15

Jeg respekterer både religion og religiøse, og har flere kristne venner som jeg kan filosofere med i timesvis. De respekterer meg også. Om akkurat dette spørsmålet så er det et jo et dokumentert svar, men så har jo religiøse aldri brydd seg noe særlig om bevis da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg ser at du ikke forsøker å belære noen. Ikke i det hele tatt.

Anonymkode: a46c8...771

Jeg kommer med kritikk om logikken i argumentene, såpass må være lov.

Derimot er mange religioner opptatt med å belære andre hvordan dem skal leve og oppføre seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (1 minutt siden):

Jeg respekterer både religion og religiøse, og har flere kristne venner som jeg kan filosofere med i timesvis. De respekterer meg også. Om akkurat dette spørsmålet så er det et jo et dokumentert svar, men så har jo religiøse aldri brydd seg noe særlig om bevis da.

http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/

 

Du tar feil, dere er ikke smartere, dere er bare mer intolerante og hatefulle

Anonymkode: 6e668...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madah skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer med kritikk om logikken i argumentene, såpass må være lov.

Derimot er mange religioner opptatt med å belære andre hvordan dem skal leve og oppføre seg.

Det er lov. Men det er en løgn når du sier at du ikke er her for å belære; det var det du gjorde.

Ateisme kan ikke belære noen hvordan de skal leve og oppføre seg; ateisme har ingenting å definere moral ut fra. Ateisme kan altså ikke en gang hevde at det er umoralsk å ha moral, å hevde at noe er moralsk eller umoralsk, at det er umoralsk å belære andre hvordan "dem" (sic!) skal leve og oppføre seg.

Vi er langt utenfor hovedtema.

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (3 minutter siden):

Jeg respekterer både religion og religiøse, og har flere kristne venner som jeg kan filosofere med i timesvis. De respekterer meg også. Om akkurat dette spørsmålet så er det et jo et dokumentert svar, men så har jo religiøse aldri brydd seg noe særlig om bevis da.

Som mannen skriver, i bloggen som er referert fra:

Sitat

This is where we have to think about effect size vs. statistical significance. The most religious adults had an average IQ of 97.14, whereas the atheist adults had an average IQ of 103.09. That may seem like a wide gap — 6 whole IQ points — until we remember that anyone in the IQ range of 90-109 is classified as having “average intelligence.” Thinking about this in practical terms: Would you be able to tell the difference between someone with a 97 IQ and someone with a 103 IQ? It’s highly unlikely.

 

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er intelligens? Utdanningsnivå? IQ? EQ? Selvbevissthet? Moral?

Vil religiontilhørlighet, eller mangel på tro, automatisk ekskludere noen av egenskapene over? Selvsagt ikke. 

Religion kan for mange være et kjempepositivt bidrag til livet, og det må selvfølgelig være greit.

De aller fleste religiøse er på ingen måte dårligere mennesker enn ateister eller agnostikere. 

La folk leve som de vil og kast fordommene ut av vinduet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Imariuz said:

Studien viser ikke det, det er ingen korrelasjon mellom iq og andel ikke-religiøse. Selv innenfor USA er det store forskjeller i utdanningssystemet, å sammenligne folk med disse forskjellene blir dermed useriøst. Folk fra samme områder har små forskjeller, tro eller ikke-tro.

Jeg skjønner at man blir flink til å lukke øynene for alt som strider i mot egen overbevisning, men det bestrides i bokstavlig talt neste setning av det du siterte tidligere: 

"The authors also investigated the link between belief in a god and average national IQs in 137 countries. The authors reported a correlation of 0.60 between atheism rates and level of intelligence, which was determined to be 'highly statistically significant'"

I USA-studiet er det 6 IQ i forskjell i snitt. Korrelasjonen er åpenbar også her.

Det virker som om du prøver å argumentere for at det ikke nødvendigvis er en kausalitet mellom lavere intelligens og religion, og det vil definitivt være vanskeligere å bevise i et studie, men å prøve å si at det ikke er korrelasjon der det åpenbart er det vitner bare om at du ikke har styr på begrepene du snakker om. 

Endret av Aliquis
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/

 

Du tar feil, dere er ikke smartere, dere er bare mer intolerante og hatefulle

Anonymkode: 6e668...b15

Når man mener dette beviser noe som helst, så er det ikke så rart man er åpen for å tro på overnaturlige ting heller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/

 

Du tar feil, dere er ikke smartere, dere er bare mer intolerante og hatefulle

Anonymkode: 6e668...b15

Dette er jo bare fra én studie, man kan finne studier som beviser nesten akkurat hva man tror selv. Akkurat i Norge så tror jeg denne grafen ville sett noe annerledes ut. Og du trenger ikke bli så sint, dette er jo ikke personlig ment mot deg eller noen andre religiøse individer. Du er sikkert en grei og oppegående person som navigerer deg fint gjennom livet. Det er ingen som sier at du må jobbe på verna bedrift fordi man er kristen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (Akkurat nå):

Når man mener dette beviser noe som helst, så er det ikke så rart man er åpen for å tro på overnaturlige ting heller. 

Shaming language er en dårlig hersketeknikk. Jeg forstår deg fullt ut dog; det var en stygg kommentar, den du svarte på.

Anonymkode: a46c8...771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, fordi hovedårsaken til at folk blir religiøse skyldes indoktrinering fra svært ung alder. Det er forsvinnende få som ender opp som religiøse ellers. Religiøse trenger ikke å ha så mange færre IQ-poeng, men er etter min oppfatning betraktelig mindre kloke og rasjonelle. Men igjen, det skyldes i hovedsak ikke dem selv, men foreldre og andre som forer dem med løgnaktige historier tidlig nok til at det blir vanskelig å se objektivt på det når man blir eldre.

Anonymkode: 9a765...d9f

Tja. Jeg er selv kristen og vet om flere som har kommet til tro i voksen alder. 

  • Liker 11
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aliquis skrev (2 minutter siden):

I USA-studiet er det 6 IQ i forskjell i snitt. Korrelasjonen er åpenbar også her.

Innenfor USA er det også store forskjeller i utdanningssystem, derfor blir det feil å hevde det. I områder med lik utdanning er forskjellene små.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Imariuz said:

Innenfor USA er det også store forskjeller i utdanningssystem, derfor blir det feil å hevde det. I områder med lik utdanning er forskjellene små.

Les deg opp på forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet. Du skjønner åpenbart ikke hva begrepene betyr, og det gjør diskusjon ganske håpløs. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intelligens har da ingenting med religion å gjøre. Spiller ingen rolle om man er ateist, humanist, muslim, Kristen, jøde osv .

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg tror ikke at det er noen forskjell på vanlige folks IQ om de tror på noe eller ikke.  Om det er enkelte høyt utviklede hjerner i romforskningen, så tror jeg kanskje ikke at de har noen interesse av å lese på kvinneguiden.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...