Gå til innhold

Anser du folk som er religiøse i år 2021, til å være mindre intelligente enn ikke-religiøse?


Gjest Vuling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg anser religiøse som mindre intelligente, ja. Å tro på eventyr vitner ikke om en sylskarp intelligens. 

Anonymkode: 09822...4c4

Vitenskapen viser at du tar feil. Det eneste du beviser er for hatefulle og ondskapsfulle dere ateister er. Forsåtr godt hvorfor dere er hatet i mange deler av verden.

Anonymkode: 6e668...b15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Lacuna said:

Selvfølgelig er det mulig å være både intelligent og kristen. Din tro definerer vel ikke din intelligens? Se på det andre veien da; Det finnes høyt utdannede mennesker som er rigide i tankeveien og mener at det eneste riktige er det de mener er vitenskapelig bevist. Ingenting annet er mulig. 

Jeg mener at de mest intelligente her i verden er de som er åpen for at det finnes mer enn hva vi vet i dag. Seriøst, det er mye som ikke er hugget i stein. 

Selv er jeg høyt utdannet på masternivå, men jeg er også en av de menneskene som fascineres av folk som mener de er klarsynte. Jeg fascineres av det ukjente. Er jeg da mindre intelligent? Det vil jeg absolutt ikke påstå. 

 

Det er forskjell på å si at noen nødvendigvis er mindre intelligente pga. en tro/mening de har, og å si at folk med en tro/mening på generelt grunnlag er mindre intelligente i snitt. 

Svært få vil hevde det første, men det andre kan man jo undersøke ved hjelp av studier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madah skrev (1 minutt siden):

Vitenskapsfilosofi er jo filosofi.

Ja, det er filosofi om vitenskap. Men det er ikke vitenskap. Det er filosofi.

Uansett, nå er vi langt utenfor trådens tema. Skal vi gå tilbake til å diskutere hvorvidt prester er dumme eller ikke?

Er prester mindre intelligente, mener du? Ville du tatt en prest som forsøker å belære deg om naturvitenskap seriøst?

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

At selv om religiøse på generelt grunnlag er mindre intelligente så utelukker ikke det at enkelte individer av denne gruppen er smarte. Gruppen religiøse, som helhet, kommer dårligere ut enn gruppen ikke-religiøse. Likevel kan en religiøs person være mye smartere enn en ikke-religiøs.

Anonymkode: 34a6e...c4c

Jeg svarte på dette spørsmålet: "Er det mulig å betydelig religiøs og svært intelligent samtidig?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliquis skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på å si at noen nødvendigvis er mindre intelligente pga. en tro/mening de har, og å si at folk med en tro/mening på generelt grunnlag er mindre intelligente i snitt. 

Svært få vil hevde det første, men det andre kan man jo undersøke ved hjelp av studier. 

Ja, selvsagt, men det er jo ikke det TS spør om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er åndelig av meg, og hvis det kommer opp, så oppfatter jeg at veldig mange mennesker er det, selv om de ikke nødvendigvis tror på at noen religion har fått det helt rett. Jeg vil jo si at spiritualitet er religiøsitet selv om man ikke går i kirka hver søndag eller whatever. For min del er jeg blitt overbevist om at det finnes ånder iblant oss fordi jeg har opplevd dem (i sammen med andre, så det har absolutt ikke vært noen hallusinasjon) og dette gjorde at jeg ikke har hatt noe annet valg enn å akseptere at de i høyeste grad finnes. Jeg vet også at mange andre har sett og opplevd ånder uten at det er noe man snakker om hele tiden. Jeg er nå i alle fall høyt utdannet. 

Anonymkode: 0fd2a...59a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som tror sterkt på noe som aldri har blitt bevis er selvsagt mindre intelligente,

Anonymkode: 955d1...ffa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vitenskapen viser at du tar feil. Det eneste du beviser er for hatefulle og ondskapsfulle dere ateister er. Forsåtr godt hvorfor dere er hatet i mange deler av verden.

Anonymkode: 6e668...b15

Så vitenskapen beviser at det eventyret dere kaller tro, stemmer? Oookei... 

Anonymkode: 09822...4c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vitenskapen viser at du tar feil. Det eneste du beviser er for hatefulle og ondskapsfulle dere ateister er. Forsåtr godt hvorfor dere er hatet i mange deler av verden.

Anonymkode: 6e668...b15

Hvem er det som hater ateister?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (4 minutter siden):

Ja, selvsagt, men det er jo ikke det TS spør om. 

Ts stiller to spørsmål. Ett i overskriften og et i hovedinnlegget. Svaret på begge spørsmålene er "ja".

Blackflame skrev (6 minutter siden):

Jeg svarte på dette spørsmålet: "Er det mulig å betydelig religiøs og svært intelligent samtidig?"

Ikke i det innlegget jeg siterte deg på, nei.

Anonymkode: 34a6e...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Michaelhe said:

Jeg har ikke noe spesielt imot de nordmennene som nevnes, men ingen av dem bør stå på lister med mlk, Malcolm x og Mandela.

Neivel. Vi har ulike meninger da vettu.  

Nå var det ikke bare Malcom x og Mandela jeg la til  men mange andre som og er smarte. Og religiøse.

Endret av amourerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

De som tror sterkt på noe som aldri har blitt bevis er selvsagt mindre intelligente,

Anonymkode: 955d1...ffa

Det finnes en hel masse som det aldri går ann å bevise 100%. Så det er fult mulig å tro på noe som ikke er bevist. Man trenger ikke være mindre intelligent for det.  Trangsyn derimot, det kan få en til å fremstå mindre intelligent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackflame skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som hater ateister?

Mange mennesker verden over, som er lei hatet deres. Forståelig nok.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så vitenskapen beviser at det eventyret dere kaller tro, stemmer? Oookei... 

Anonymkode: 09822...4c4

Vitenskapen beviser at religiøse ikke er mindre intelligente. Dine innlegg er gode bevis på at ateister ikke er smartere, bare de mest hatefulle.

Anonymkode: 6e668...b15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er filosofi om vitenskap. Men det er ikke vitenskap. Det er filosofi.

Uansett, nå er vi langt utenfor trådens tema. Skal vi gå tilbake til å diskutere hvorvidt prester er dumme eller ikke?

Er prester mindre intelligente, mener du? Ville du tatt en prest som forsøker å belære deg om naturvitenskap seriøst?

Anonymkode: a46c8...771

Ja det er filosofi om hva som er vitenskap/sannhet og ganske relevant for tråden. 

Usikker til hva du hinter til, men jeg prøver ikke å belære noen, men kun komme med kritiske spørsmål.

 

Endret av Madah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke i det innlegget jeg siterte deg på, nei.

Anonymkode: 34a6e...c4c

Jo det var nøyaktig det jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Imariuz said:

Nei: "The authors also investigated the link between belief in a god and average national IQs in 137 countries." Dette sitatet tok vedkommende ikke med, men det forklarer grunnen når land eller regioner med ulikt utdannelsesnivå sammenlignes. Innenfor samme område er forskjellene små.

Studiene som ble referert til i innleggene du originalt siterte (altså det som viste et snitt på 6 IQ høyere hos ikke-religiøse) var kun utført innad i USA. At et annet studie også viser at det er korrelasjon mellom gjennomsnittlig intelligens og andel ikke-religiøse over hele verden er også statistisk signifikant, men ikke relevant for kommentaren du siterte i utgangspunktet. 

Altså er forskjellene innenfor samme område ganske enorme. 

16 minutter siden, Imariuz said:

Det er dette milliarder av religiøse mennesker tror, slik ateister tror verden ble til ut av ingenting.

1. At mange tror noe gjør det ikke sant. 
2. Ikke-religiøse har ingen felles tro.
3. Du vil nok ha store problemer med å finne oppegående ikke-religøse personer som mener verden ble til ut av ingenting. Det vanligste er å anerkjenne at man ikke vet. Det betyr ikke at det har skjedd noe overnaturlig. 

Endret av Aliquis
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Madah skrev (1 minutt siden):

Ja det er filosofi om hva som er vitenskap/sannhet og ganske relevant for tråden. 

Usikker til hva du hinter til, men jeg prøver ikke å belære noen, men kun komme med kritiske spørsmål.

Madah skrev (27 minutter siden):

Du mener gud alltid har eksistert og mener det er logisk, men mener det er umulig at verden alltid har eksistert ? Det skurrer litt.

Madah skrev (19 minutter siden):

Dette er pseudovitenskapelig fantasi og har ingen bevisverdi.

Nei, jeg ser at du ikke forsøker å belære noen. Ikke i det hele tatt.

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

It's a big, fat myth that all scientists are religion-hating atheists
Whether or not you think science is wonderful, the stereotype of all scientists being atheists is unrealistic.

...

Richard Dawkins aside, the view that all scientists – even if they be atheists or famous people – hate religion is not really true. Peter Higgs has very sanguinely criticised Dawkins for his anti-religious stance, and goes on to say that he doesn't think science and religion are incompatible. Brian Cox himself echoes the same sentiment. There are, moreover, a number of prominent openly religious scientists, such as Frances Collins, currently the head of the US National Institutes of Health; Gerhard Etrl who won the Nobel Prize for Chemistry (2007) and William D Phillips who won the Nobel Prize in Physics in 1997. And this is just naming a few.

https://www.theguardian.com/science/occams-corner/2013/mar/04/myth-scientists-religion-hating-atheists

 

Anonymkode: a46c8...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forsket på, religiøse er i snitt mindre intelligente enn ikke-troende. 

Intelligente personer har mindre sannsynlighet for å tilslutte seg grupper og gruppetenkning og er derfor bedre utrustet til å motstå religiøse dogmer. De har også en tendens til å ha en analytisk tankestil fremfor en intuitiv en, noe som gjør at man eklere tenker kritisk og selvstendig selv om en hel gruppe sier at religionen er sann. Dessuten så er det som ofte føles godt med religion som selvkontroll, selvregulering, selvutvikling og sikker tilknytning enklere for noen med høyere intelligens, og de har derfor ikke behov for religion som en ramme.

Også er det jo klart at å tro at en kvinne som snakket med en talende slange var undergangen for hele menneskeheten er utrolig dumt. Selvsagt er religiøse mindre intelligente.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...