Gå til innhold

Anser du folk som er religiøse i år 2021, til å være mindre intelligente enn ikke-religiøse?


Gjest Vuling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Forskere driver med dette daglig og er fortsatt like langt. 2 like vanndråper kan fryses ved siden av hverandre 10000 billioner ganger. Gang så dette opp i nye billioner. De er alltid ulike. 2 like ting går til å være ulike uansett hvor mange ganger du gjør det. For oss fullstendig ubetydelig. Den egentlige grunnen? Vi vet ikke. Men det er slik av en grunn, som alt annet.

Jeg bare konstaterer fakta, ingen supercomputer trengs til dette, ei heller noen jobb i meteorologisk institutt.

 

Anonymkode: 25459...bf5

Du konstaterer bare påstander. Venter fortsatt på de utregningene. Du kan jo starte med å linke til de fagfellevurderte artiklene som er blitt publisert i forbindelse med forskningen du nevnte - hvor man sammenligner billioner av snøfnugg ett for ett med billionene av de andre snøfnuggene(noe som det forøvrig vil trengs supercomputer til)

Anonymkode: abf53...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Entern skrev (1 minutt siden):

Tror vi er enige der i grunnen, selv om jeg slett ikke er sikker på det med gudehodet. 😉

Ideen om en gud er i seg problematisk av rent praktiske grunner, det er derfor jeg føler meg rimelig sikker på det. Men om du snakker om en avansert form for pansepermia av typen filmen Prometeus er bygd på, så er svaret mitt; Tja.
poenget er at det er ingen ting i biologien, kjemien eller fysikken som tilsier at det trengs en bevisst kraft som kommer utenfra for å sette i gang ting slik at vi er der vi er i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (6 minutter siden):

Ideen om en gud er i seg problematisk av rent praktiske grunner, det er derfor jeg føler meg rimelig sikker på det. Men om du snakker om en avansert form for pansepermia av typen filmen Prometeus er bygd på, så er svaret mitt; Tja.
poenget er at det er ingen ting i biologien, kjemien eller fysikken som tilsier at det trengs en bevisst kraft som kommer utenfra for å sette i gang ting slik at vi er der vi er i dag. 

Det har du jo helt rett i ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarte folk kan ha håpløse meninger. Det betyr ikke at de er dumme. Det betyr bare at de tar feil om akkurat det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du konstaterer bare påstander. Venter fortsatt på de utregningene. Du kan jo starte med å linke til de fagfellevurderte artiklene som er blitt publisert i forbindelse med forskningen du nevnte - hvor man sammenligner billioner av snøfnugg ett for ett med billionene av de andre snøfnuggene(noe som det forøvrig vil trengs supercomputer til)

Anonymkode: abf53...7f5

Du trenger ikke vente på utregninger. Jeg har sagt gjentatte ganger at det trengs ikke. Dette kan du fint google selv.

Anonymkode: 25459...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du trenger ikke vente på utregninger. Jeg har sagt gjentatte ganger at det trengs ikke. Dette kan du fint google selv.

Anonymkode: 25459...bf5

Det trengs. 

Men fint at du innrømmer omsider at du ikke har noe å komme med.

Anonymkode: abf53...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ABM skrev (2 timer siden):

For noe tøys!..Tullegudene i det gamle testamentet var ikke annet et mennesker med litt bedre teknologi enn vi har nå....Trenger ikke lese særlig langt ut i første mosebok for å forstå det....

Bibelen lå langt forran, og ligger fortsatt langt forran ateistene i vitenskaplige fremskritt 

Anonymkode: 6e668...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackflame skrev (På 19.10.2021 den 0.20):

Det finnes en hel masse som det aldri går ann å bevise 100%. Så det er fult mulig å tro på noe som ikke er bevist. Man trenger ikke være mindre intelligent for det.  Trangsyn derimot, det kan få en til å fremstå mindre intelligent.

Typisk for dumme folk å påstå at de som ikke tror på gud,spøkelser og alt mulig annet tull er trangsynte. Tro på hva du vil,men innse at du ikke er spesielt intelligent.:-)

Anonymkode: 955d1...ffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bibelen lå langt forran, og ligger fortsatt langt forran ateistene i vitenskaplige fremskritt 

Anonymkode: 6e668...b15

🤣🤣🤣

Er (åpenbart) kristen sjøl men det der blir for drøyt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (48 minutter siden):

Smarte folk kan ha håpløse meninger. Det betyr ikke at de er dumme. Det betyr bare at de tar feil om akkurat det. 

Jepp, enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Typisk for dumme folk å påstå at de som ikke tror på gud,spøkelser og alt mulig annet tull er trangsynte. Tro på hva du vil,men innse at du ikke er spesielt intelligent.:-)

Anonymkode: 955d1...ffa

Det er vel ikke det kanskje, men mer mangelen på aksept og respekt for at andre har en annen oppfattelse.

Å være trangsynt og intolerant er virkelig ikke et tegn på intelligens, uansett hva man tror eller ikke tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig typisk amerikansk bokstavtro opplegg dette her da, komplett med veldig søkte konklusjoner...

Kan'ke si jeg respekterer sånn opplegg veldig mye altså. Men funker det for deg er jo det fint :mynona:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det trengs. 

Men fint at du innrømmer omsider at du ikke har noe å komme med.

Anonymkode: abf53...7f5

Bra svar, istedenfor å motforklare noe av det jeg har kommet med. Men det var ikke uventet.

Anonymkode: 25459...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 1.30):

Religiøse her inne greier i det minste å utvise respekt, noe som har vært fraværende fra dere ateister. Noe ditt innlegg beviser.

Anonymkode: 6e668...b15

Nettopp. Jeg har aldri møtt en religiøs som har vært nedlatende mot min tro. Det er det utelukkende ateister som har vært. Ikke andre kristne, ikke muslimer, ikke sikher, og listen fortsetter. De som har en tro selv har mye mer respekt for at andre tror på noe, selv om de ikke tror på akkurat det samme.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Jeg har aldri møtt en religiøs som har vært nedlatende mot min tro. Det er det utelukkende ateister som har vært. Ikke andre kristne, ikke muslimer, ikke sikher, og listen fortsetter. De som har en tro selv har mye mer respekt for at andre tror på noe, selv om de ikke tror på akkurat det samme.

Samme her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2021 den 2.43):

Man er helt nødt til å være mindre begavet for å tro på tull. Så enkelt.

All religion kan motbevises, men ikke omvendt. 

Anonymkode: f6cf3...f14

Jaha. Kan du bevise at Gud ikke finnes? Nei, tenkte meg det.

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull. Hva med neandertalere, evolusjonsteorien osv?

 

2 minutter siden, Gjenferdet said:

Jaha. Kan du bevise at Gud ikke finnes? Nei, tenkte meg det.

Det er jo bevist at store deler av bibelen er tull. Alderen på jorden, universet, evolusjonsteorien osv. Det er fryktelig mange bevis mot de etablerte religionene, og ingen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neocortex

Siterer Nietzche, fritt oversatt; "Gud er død. Gud forblir død. Og vi har drept ham."

Det er ingen vei tilbake. Gud som representert hos kristne, jøder og muslimer har ingen plass i vitenskapen lenger. Allikevel kaller jeg meg selv agnostiker, for jo mer man studerer universet og eksistensen, jo rarere blir det. Tror ikke relegiøse er noe mindre intelligente enn andre, men at troen deres bunner i en slags kamp mot nihilisme, der "paradis" er redningen.

Endret av Neocortex
Stor skriftstørrelse...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...