Gå til innhold

Anser du folk som er religiøse i år 2021, til å være mindre intelligente enn ikke-religiøse?


Gjest Vuling

Anbefalte innlegg

Neocortex skrev (16 minutter siden):

Siterer Nietzche, fritt oversatt; "Gud er død. Gud forblir død. Og vi har drept ham."

Det er ingen vei tilbake. Gud som representert hos kristne, jøder og muslimer har ingen plass i vitenskapen lenger. Allikevel kaller jeg meg selv agnostiker, for jo mer man studerer universet og eksistensen, jo rarere blir det. Tror ikke relegiøse er noe mindre intelligente enn andre, men at troen deres bunner i en slags kamp mot nihilisme, der "paradis" er redningen.

Nietzsche var også imot nihilisme da 😉

Forøvrig en fin post 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bra svar, istedenfor å motforklare noe av det jeg har kommet med. Men det var ikke uventet.

Du har ikke kommet med noe. Det er det som er problemet.

Du tar forøvrig feil på så mange måter det går an å ta feil her. i)man har funnet like snøflak ii) alt av beregninger gjort på dette viser at det er nettopp det man kan forvente, at man normalt ikke vil finne identiske snøflak.

Anonymkode: abf53...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (1 time siden):

Nettopp. Jeg har aldri møtt en religiøs som har vært nedlatende mot min tro. Det er det utelukkende ateister som har vært. Ikke andre kristne, ikke muslimer, ikke sikher, og listen fortsetter. De som har en tro selv har mye mer respekt for at andre tror på noe, selv om de ikke tror på akkurat det samme.

Er enig i mye men ikke helt konklusjonen, da vi må passe på å ikke dra alle ateister over én kam også. Mange av de har fullstendig respekt for andres syn. 

Anonymkode: fa26d...8c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (1 time siden):

For noe tull. Hva med neandertalere, evolusjonsteorien osv?

 

Det er jo bevist at store deler av bibelen er tull. Alderen på jorden, universet, evolusjonsteorien osv. Det er fryktelig mange bevis mot de etablerte religionene, og ingen for.

Det du nevner er jo ikke bevis mot religion da. Vi kan selvsagt ikke bevise for deg om Gud finnes, derfor kalles det en tro. Du kan heller ikke motbevise at Gud fins. 

Anonymkode: fa26d...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke kommet med noe. Det er det som er problemet.

Du tar forøvrig feil på så mange måter det går an å ta feil her. i)man har funnet like snøflak ii) alt av beregninger gjort på dette viser at det er nettopp det man kan forvente, at man normalt ikke vil finne identiske snøflak.

Anonymkode: abf53...7f5

Her er det nok du som tar feil. To like snøflak har aldri forekommet.

Anonymkode: 25459...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her er det nok du som tar feil. To like snøflak har aldri forekommet.

Anonymkode: 25459...bf5

Det Kent Hovind spielet du prøver på funker ikke. Nytter ikke å bare være påståelig - for så å stille helt blank når påstandene dine skal påvises.

Sorry, not sorry.

Anonymkode: abf53...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anser du folk som er religiøse i år 2021, til å være mindre intelligente enn ikke-religiøse?
- Ja. På samme måte som jeg ville synes det om en person som i en alder over 10 år tror på Julenissen.

Det betyr ikke at en religiøs person ikke kan være kjernefysiker eller et flott menneske, men jeg vil allikevel sette store spørsmålstegn vel bedømningsevnen til vedkommende.

Jeg tror at årsaken til at det finnes så mange troende er behovet vi mennesker har for å kunne sette ting i system. Å akseptere ting som at universet er uendelig og har eksistert i evig tid og at du og jeg er kun resultatene av en uendelig lang rekke tilfeldigheter er for mange altfor vanskelig. De søker og behøver en mening, en årsak = dette finner de i en religion.
 

At det ikke finnes en mening med livet er for meg helt uproblematisk og at når vi er døde så er det over - for alltid. 


Forøvrig synes jeg ingen burde utsettes for religion i ung alder. Som barn blir vi fortalt av våre foreldre og andre voksne at vi ikke må ta på ilden, da brenner vi oss. Dette er da en sannhet vi blir presentert med. Når de samme voksne presenterer Gud og sier at han er ekte så blir det som med ilden, det blir presentert som en sannhet. 
Lurer på hvor mange religiøse det hadde vært om religion ikke var tillatt før en er 25år når hjernen er ferdig utviklet. 

Anonymkode: b36b5...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (2 timer siden):

Jaha. Kan du bevise at Gud ikke finnes? Nei, tenkte meg det.

Finner det komisk at du spørr om bevis, men baserer deg på tro. 

Nei gud er ikke mulig og bevise eller motbevise. Ihvertfall ikke nå, men det skal sies at religiøse alltid har dratt det kortet. Man kan ikke bevise evolusjonen, man kan ikke motbevise Adam og Eva, man kan ikke bevise at jorden er eldre enn bibelen sier osv osv osv. Men den listen deres har krympet til bare: Du kan ikke motbevise gud. Nei helt rett, men på ALLE punkter religion har kommet med falsifiserbare teorier har det blitt motbevist. 

Anonymkode: d8297...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det Kent Hovind spielet du prøver på funker ikke. Nytter ikke å bare være påståelig - for så å stille helt blank når påstandene dine skal påvises.

Sorry, not sorry.

Anonymkode: abf53...7f5

Ikke så mye å være sorry for. Kom heller med link om de like snøflakene, du.

Anonymkode: 25459...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke så mye å være sorry for. Kom heller med link om de like snøflakene, du.

Anonymkode: 25459...bf5

Det var ikke jeg som sa det, men har du prøvd og google? Tror det ligger noe på forsking.no. For her tar du feil. Det fins like snøflak. 

Anonymkode: d8297...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke så mye å være sorry for. Kom heller med link om de like snøflakene, du.

Anonymkode: 25459...bf5

Det er du som kommer med påstander. Din bevisbyrde.

Tar 2 minutt på google å finne ut påstandene dine er det rene tøv da, mulig derfor det tar så lang tid å hoste opp kilder.

Anonymkode: abf53...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke så mye å være sorry for. Kom heller med link om de like snøflakene, du.

Anonymkode: 25459...bf5

Men du. La oss anta at du nå har rett. Ingen mennesker er like og ingen snøfnugg er like. Uansett om det hadde vært sant. Så er ikke det så sinnsykt som du får det til å høres ut. Ingen kortstokker har noen gang blitt tilfeldig stokket likt heller. Statistikk og sannsynlighet er et farlig tema å begi seg ut på uten kunnskaper om det. Tar du 2 kortstokker har du forresten flere muligheter enn det fins partikler i universet. Jada. Du hørte rett. 

 

Anonymkode: d8297...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det var ikke jeg som sa det, men har du prøvd og google? Tror det ligger noe på forsking.no. For her tar du feil. Det fins like snøflak. 

Anonymkode: d8297...e40

Man har funnet like snøflak men ikke identiske. Dvs om man ser på dem i et mikroskop så ser de helt like ut, men på et molekulært og atomært nivå vil det være forskjeller.

Om det er funnet identiske snøflak er egentlig ikke så relevant. Den egentlige påstanden, at dette skulle det være noe mystisk ved, er uansett regelrett nonsense. Det er praktisk talt uendelige mange potensielle konstellasjoner et snøflak kan ha, for å forvente å finne 2 like måtte man ha uhorvelige mengder snø. Noen skarve billioner er peanøtter her.

Anonymkode: abf53...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lurer på hvor mange religiøse det hadde vært om religion ikke var tillatt før en er 25år når hjernen er ferdig utviklet. 

Like mange som idag, det er nemlig mange som koverterer i godt voksen alder

Anonymkode: 6e668...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man har funnet like snøflak men ikke identiske. Dvs om man ser på dem i et mikroskop så ser de helt like ut, men på et molekulært og atomært nivå vil det være forskjeller.

Om det er funnet identiske snøflak er egentlig ikke så relevant. Den egentlige påstanden, at dette skulle det være noe mystisk ved, er uansett regelrett nonsense. Det er praktisk talt uendelige mange potensielle konstellasjoner et snøflak kan ha, for å forvente å finne 2 like måtte man ha uhorvelige mengder snø. Noen skarve billioner er peanøtter her.

Anonymkode: abf53...7f5

Det er ingenting mystisk med dette. Så vidt jeg vet har heller ingen hevdet dette. Det fantastiske er at uansett hvor mange ganger du fryser ned vanndråpen, vil du aldri få samme snøfnugg. Selv om vanndråpen er 100% lik hver gang du tiner den.

 

Anonymkode: 25459...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men du. La oss anta at du nå har rett. Ingen mennesker er like og ingen snøfnugg er like. Uansett om det hadde vært sant. Så er ikke det så sinnsykt som du får det til å høres ut. Ingen kortstokker har noen gang blitt tilfeldig stokket likt heller. Statistikk og sannsynlighet er et farlig tema å begi seg ut på uten kunnskaper om det. Tar du 2 kortstokker har du forresten flere muligheter enn det fins partikler i universet. Jada. Du hørte rett. 

 

Anonymkode: d8297...e40

Hvordan klarte du det til å få det jeg påstår til å skulle høres sinnssykt ut? Det er bare slik det er. I så fall er det selve tingen som er sinnssyk, ikke jeg.

Det med kortstokkene kan du ikke bevise, men det er en uhorvelig liten sjans for at det har skjedd.

På samme måte som at antallet lovlige kombinasjoner på et sjakkbrett overgår antall atom i universet. Man kan si det er mange sjakktrekk som ennå ikke er spilt, ja.

Anonymkode: 25459...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er du som kommer med påstander. Din bevisbyrde.

Tar 2 minutt på google å finne ut påstandene dine er det rene tøv da, mulig derfor det tar så lang tid å hoste opp kilder.

Anonymkode: abf53...7f5

Så fint at du linket til dette som motbeviste tøvet mitt, da.

Anonymkode: 25459...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på statistikk. I USA har religiøse jevnt over lavere IQ, men det er ikke tilfelle blant kristne i Norge. Den et faktisk litt høyere.  Tenker det er veldig personavhengig og misunner de som tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bare det faktum at det ikke finnes to like snøfnugg noensinne gjennom tidene, er en for stor tilfeldighet til at det er en tilfeldighet. Det er rett og slett ikke mulig.

 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ingenting mystisk med dette. Så vidt jeg vet har heller ingen hevdet dette.

 

Anonymkode: abf53...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det med kortstokkene kan du ikke bevise

Det er noe som heter matematikk(noe du virker å blottet for forståelse av),så jo det kan bevises.

Anonymkode: abf53...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...