Gå til innhold

Barebrabarnemat og ernæringsmamma

Ingvelina87

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Klart barn kan være kresne. Men et barn som ikke spiser EN eneste annen ting enn kjøpegrøt og middagsglass har faktisk alvorlig spisevegring, og det er noe helt annet enn å være kresen.

smoothie er da ikke så mye fruktsukker? Ta en halv avokado (eller en hel liten en), et par hundre gram frosne bringebær eller blåbær, et rått egg, litt spinat, litt havregryn og en ss sunn olje i en blender til det blir helt glatt; kjempegodt, mettende og sunt. Det blir sånn tjukk smoothie man spiser med skei. Sånn tynn drikke-smoothies av kun frukt og juice tenker jeg mer på som et alternativ til godteri enn som mat.

Kan selvsagt bytte til andre bær, raspe litt gulrot oppi, bløtlegge chiafrø og ha oppi etc.

Egg kan gjerne spises hver dag. Stekt egg, kokt egg, omelett… 

Kokt kald brokkoli, blomkål og overkokt gulrot likte min å sutte på, funker fint å ha med i en matboks. Generelt er vel middagsrester bra mat resten av døgnet også? 

Anonymkode: e8188...a60

Nei det trenger de da virkelig ikke være, hjelpes sltså

Anonymkode: 14f6c...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
11 hours ago, Lafamiglia said:

Barebrabarnemat har forresten en superenkel brødoppskrift som jeg gjerne vil anbefale.

Hvis man egentlig har lyst til å bake brød selv, men føler at man ikke har tid, er den midt i blinken.

Det er nesten null arbeid - det eneste som kreves er bittelitt planlegging, for eksempel om å sette deigen om kvelden, og etterheve/steke neste ettermiddag/kveld.

Burde være overkommelig for de aller, aller fleste. Både sunnere og mye billigere enn det meste av butikkbrød.

Og hvis man baker dobbel porsjon, trenger man heller ikke bake kjempeofte.

https://www.barebrabarnemat.no/superenkelt-brod/

Dette er ikke en oppskrift, det er en anbefaling av en ferdig melblanding. 

Anonymkode: d923c...cde

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er ikke en oppskrift, det er en anbefaling av en ferdig melblanding. 

Anonymkode: d923c...cde

Greit, samme for meg. Uansett er det en måte å bake brød på som tar minimalt med tid og innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Klart barn kan være kresne. Men et barn som ikke spiser EN eneste annen ting enn kjøpegrøt og middagsglass har faktisk alvorlig spisevegring, og det er noe helt annet enn å være kresen.

Hvis det er mitt barn du tenker på, så spiste hun rett og slett veldig lite av alt, inkludert kjøpegrøt og middagsglass. Det var egentlig bare frukt hun spiste rimelige mengder av. Det var ikke noe spesielt galt, og hun ble sjekket av lege for å utelukke det. Sannsynligvis var hun bare seint ute med å skjønne sammenhengen mellom sult og mat, så hun spiste kun for smak, ikke for å bli mett. For å fikse dette måtte vi gi mat som ga mye kalorier per gram og dessuten smakte godt. Det ble bedre når vi sluttet med babymat og begynte med barnevennlig mat (kjøttboller, lyst brød, ost, frokostblanding, havregrøt kokt på helmelk og med sukker på, spagetti, fiskekaker og så videre).

Poenget er at dette ikke er uvanlige problemer i det hele tatt. Legen hadde sett dette mange ganger før og var ikke bekymret. Når jeg googlet (og tro meg, jeg googlet mye i denne perioden) fant jeg haugevis av spørsmål fra foreldre som hadde barn som ikke spiste, men fint få svar. Neste alle råd på nett dreier seg om forebygging av overvekt. Det er sikkert en del som trenger det også, men det er et klart misforhold mellom det folk spør om ("Hvordan får jeg barnet til å spise nok?") og de svarene man finner ("Slik får du barna til å unngå å bli overvektige" i utallige varianter).

Anonymkode: 25505...408

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.10.2021 den 20.28):

Med min første ble jeg veldig inspirert av Bare bra barnemat, alt mat til babyen fra bunnen av. Har vært på kurs med henne... Lagde masse hjemmelaget grøt, med svisker og aprikos og mye rart. Ja, barnet spiste jo og var fornøyd men på tross av mye aprikosmos (som ble sagt skulle være jernrik), og på tross av at det ble sagt på kurs at INGEN barn i Norge lider av jernmangel (= og derfor ingen må ha kjøpegrøtt som er beriket med jern) - så var det nettopp det som skjedde med min unge. Hen ble påvist alvorlige anemi i alderen av ett år. Ungen nummer 2 fikk kjøpegrøtt, beriket med jern, fra 4 måneders alder, og med god samvittighet. Happy unge, og ingen jernmangel denne gangen. 🤞

Anonymkode: e66c0...75b

Whatt? Hun sa at ingen barn lider av jernmangel og ingen motsa henne? Det er jo direkte feil. Et kjapt Google søk viser at barn i 1 til 3 års alderen er mest utsatt for jernmangel. Forskning.no skriver at mange barn i Norge mangler jern. 

Hadde ingen barn hatt jernmangel, hadde det ikke vært marked for jerntilskudd. 

Vår unge hadde også jernmangel, og grunnen var at hun ikke ville spise fast føde.. 

Anonymkode: 40f71...3fe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Whatt? Hun sa at ingen barn lider av jernmangel og ingen motsa henne? Det er jo direkte feil. Et kjapt Google søk viser at barn i 1 til 3 års alderen er mest utsatt for jernmangel. Forskning.no skriver at mange barn i Norge mangler jern. 

Hadde ingen barn hatt jernmangel, hadde det ikke vært marked for jerntilskudd. 

Vår unge hadde også jernmangel, og grunnen var at hun ikke ville spise fast føde.. 

Jeg tror du må ha misforstått.

Og jeg synes dessuten at det er rart at grøt er såpass anbefalt på alle hold, for det ser jo stort sett ut til at det er det man først og fremst bør gi til spedbarn.

Jeg gikk på denne myten selv, slik at mine også først og fremst fikk grøt i begynnelsen. Men når jeg ser i ettertid, virker for eksempel kjøtt og grønnsaker mye bedre og mer velegnet til en bitteliten kropp i vekst og utvikling. (Selv om grøt/velling selvfølgelig også kan gis i tillegg.)

Så jeg håper at dette kommer til å bli anbefalingene fremover. Mer kjøtt, grønnsaker og bær, og mindre grøt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor må det anbefales av myndighetene for å være innafor? Det er vel fortsatt lov å tenke sjæl? 

Anonymkode: 8ac31...65f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 9.16):

Enig i at det generelt er veldig positivt fokus på næringen. Selvom mange fortsatt tror det kun handler om næringsstoffer. Men, jeg mener vi har en dårlig matkultur ja. Mat inntas på farten, barn settes foran skjermer både hjemme og på restaurant mens de spiser, maten skal være raskest mulig å lage for vi skal gjøre alt annet helst. Og barn oppdras ikke av foreldrene alene. De oppdras i samfunnet, så at vi har et samfunn som fremmer raske løsninger og hvor kos ikke er å lese en bok lenger, men å putte en eller annen form for sukker i munnen. Hvis du spør en franskmann om vi har en god matkultur med fokus på familiesamholdet så ville han definert det som noe helt annet. Vi har en veldig amerikanisert matkultur med myyye sukker og UPF og mye spising i farta. Men, alle er selvfølgelig ikke sånn. Mange som prioriterer mat også. Forskjell på individ og samfunn. 

Nei, jeg hverken tror eller har sagt det. Hvis man har spiseproblematikk så er det ikke lett på noe vis. Og da er det viktigste å få i ungen næring. Men det er ikke den gruppen vi diskuterer her. Vi diskuterer informasjonsformidling til den generelle populasjonen, der informasjon om at det er helt normalt om barnet kanskje trenger 50 eksponeringer for en matvare før den blir akseptert. Og hvor informasjon om at kjøpegrøt er et dårlig valg av mange grunner er nyttig å vite så man kan velge andre ting. Uten den type informasonsspredning hadde jo ikke foreldre fått vite om det all den tid kjøpegeøt fortsatt anbefales mange steder.

Er man i en situasjon at det er kjøpegrøt eller ingenting, ja, da er selvfølgelig kjøpegrøt det aller beste. Men for de fleste så vil info om at du aldri bør introdusere kjøpegrøten, så barnet ikke vet hva det er, være det beste. Fordi UPF er nettopp det vi må jobbe for at barna ikke blir avhengige av. Generelt. De som ikke får i sen noe er man bare glad for at spiser noe og jobben med å få et variert kosthold er helt sikkert ufattelig mye tyngre. 

Anonymkode: bad31...a89

Mitt barn fikk i sin tid ferdiggrøt, men hun spiste også spinat,brokkoli, fisk og elsker frukt/bær/grønnsaker. OG selvfølgelig kjøtt. Så en kan spise sunt som småbarn selv om foreldre bruker grøt fra butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, sommermor said:

Mitt barn fikk i sin tid ferdiggrøt, men hun spiste også spinat,brokkoli, fisk og elsker frukt/bær/grønnsaker. OG selvfølgelig kjøtt. Så en kan spise sunt som småbarn selv om foreldre bruker grøt fra butikken.

Har ikke sagt at de ikke kan spise sunt i tillegg selvom man bruker grøt fra butikken. Selvfølgelig kan de det. Det endrer allikevel ikke at hjemmelaget grøt er en mye bedre grøt enn butikkgrøt når man sammenlikner disse to produktene mot hverandre. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (12 timer siden):

Jeg tror du må ha misforstått.

Og jeg synes dessuten at det er rart at grøt er såpass anbefalt på alle hold, for det ser jo stort sett ut til at det er det man først og fremst bør gi til spedbarn.

Jeg gikk på denne myten selv, slik at mine også først og fremst fikk grøt i begynnelsen. Men når jeg ser i ettertid, virker for eksempel kjøtt og grønnsaker mye bedre og mer velegnet til en bitteliten kropp i vekst og utvikling. (Selv om grøt/velling selvfølgelig også kan gis i tillegg.)

Så jeg håper at dette kommer til å bli anbefalingene fremover. Mer kjøtt, grønnsaker og bær, og mindre grøt.

Det er, med respekt å melde, kanskje ganske lenge siden? Du har nevnt barnebarn tidligere i tråden, tror jeg.

Da jeg fikk barn (for sju år siden) var fokuset på å gi barna samme mat som resten av familien tidligst mulig. (Flest mulig matvarer tidligst mulig skulle forebygge kresenhet.) Man skulle koke maten uten salt og mose en porsjon til babyen. Noen anbefalte baby lead weaning (blw) også, der man gir babyen biter av forskjellig mat uten å mose. Babygrøt var det ikke mye fokus på, og jeg leste artikler i avisene som advarte mot klemmeposer.

Anonymkode: 25505...408

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 8.59):

Ikke enig i det i det hele tatt. Småbarnsforeldre i dag er mye mer bevisste enn i min barndom, da kneip og servelat var lunsj og Toro Jegergryte og joikakaker var tipp topp middag. Jeg tror barn i dag får  bedre ernæring enn På 90 tallet. 

Anonymkode: 57112...23a

Det ble da folk av oss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mingus skrev (4 minutter siden):

Det ble da folk av oss også.

Men vi var mer ute. Det er ikke bare det du putter i munnen som teller. 

Anonymkode: 8ac31...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2022 den 6.54):

Nei det trenger de da virkelig ikke være, hjelpes sltså

Jo. Det er alvorlig om et barn velger å sulte ihjel heller enn å spise noe som helst av vanlig mat. Det er psykiatri. Jeg kjenner et barn med alvorlig spisevegring, som selvsagt får hjelp av helsevesenet for å komme over dette, men det barnet spiser jo mye mer enn du beskriver - det spiser f.eks. passe modne bananer (smalt vindu for "passe", druer, bringebær, blåbær, spaghetti uten saus, potetmos, raspet rå gulrot, grønne epler hvis de er skrellet, skrellet agurk,  kylling så lenge den ikke har "skall" eller saus på seg, Jarlsberg i staver men ikke annen ost... Dette er likevel mye mindre ekstremt enn å KUN spise kjøpegrøt og middagsglass fra butikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo. Det er alvorlig om et barn velger å sulte ihjel heller enn å spise noe som helst av vanlig mat. Det er psykiatri. Jeg kjenner et barn med alvorlig spisevegring, som selvsagt får hjelp av helsevesenet for å komme over dette, men det barnet spiser jo mye mer enn du beskriver - det spiser f.eks. passe modne bananer (smalt vindu for "passe", druer, bringebær, blåbær, spaghetti uten saus, potetmos, raspet rå gulrot, grønne epler hvis de er skrellet, skrellet agurk,  kylling så lenge den ikke har "skall" eller saus på seg, Jarlsberg i staver men ikke annen ost... Dette er likevel mye mindre ekstremt enn å KUN spise kjøpegrøt og middagsglass fra butikken.

Nei! Virkelig ikkf 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ingvelina87 skrev (På 10.10.2021 den 11.17):

Er det noen som følger disse damene på Instagram og bruker de som inspirasjon? Jeg brukte de før, og syns de ga mye god info. Men nå syns jeg begge virker litt konspiratoriske, og de tar heller ikke koronavaksine.. samtidig mye pekefinger.. henger ut også barnehager som noen som gir barn sukker hele tiden... føler jeg bare blir demotivert nå...

Synes de er tragiske. Min ville verken ha pupp, eller hjemmelaget mat,selvom jeg prøvde mye, de sutrer veldig over folk som ikke ammet eller laget maten til babyen sin selv, kunne jo ikke la ungen sulte heller.

Barn har ikke vondt av sukker av og til

Anonymkode: b0039...63f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barn har ikke vondt av sukker av og til

Anonymkode: b0039...63f

Verken barebrabarnemat eller Ernæringsmamma har noensinne sagt det.

Og faktisk tror jeg det nesten ikke finnes mennesker i hele verden som mener dette. Det må i så fall være veldig, veldig få.

Hva med å faktisk diskutere det folk sier, i stedet for å bare finne på ting i ditt eget hode?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Verken barebrabarnemat eller Ernæringsmamma har noensinne sagt det.

Og faktisk tror jeg det nesten ikke finnes mennesker i hele verden som mener dette. Det må i så fall være veldig, veldig få.

Hva med å faktisk diskutere det folk sier, i stedet for å bare finne på ting i ditt eget hode?

Les hele innlegget du siterte i en sammenheng. Disse selverklærte ernæringseksperter er jo ofte helt fanatiske, det ser vi jo.

Anonymkode: c642e...50b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 10.36):

Jeg har lest akkurat det motsatte. Flere her inne på KG har skrevet tråder i sin forferdelse, av at de så og si aldri fikk sukker hjemme - og at dette var tydelig «nei» mat og ganske strengt. Flertallet av disse personene slet med spiseforstyrrelser og overvekt, pga den holdningen til sukker og godteri i barndommen. Syntes det er kjempe trist! Og det er noe jeg aldri kommer til å gjøre mot mine barn, slike ekstreme holdninger til mat fører til vanskeligheter senere i livet. Det vet alle. 

Anonymkode: e99e6...3d3

De som sliter med spiseforstyrrelse og et problemfylt forhold til mat, sliter ikke med det pga at de har vokst opp med nei toleranse til sukker. Men det er holdningen og fokuset på mat som skaper problemer i forhold til det som skjer senere. Ikke fravær av sukker i seg selv. 

Om en familie virker ekstremt opptatt av mat og også utrykker det ovenfor barna, vil det ble til noe negativt og kan blir et problem senere. Uavhengig av om det dreier seg om å ikke spise sukker, fett eller annet. Det gjelder også andre veien. Barn som vokser opp i familie der det har vært lite sukker får ikke problem med kostholdet pga av det alene, men kan få det pga holdningen rundt. 

Et godt og sundt forhold til mat skapes ved at man lar unger utforske og bestemme selv. Det betyr at de skal få velge selv når de er mett, hvor mye og hva de skal spise, av et type mat som er bra for de, uten at det yttre fokuset skal ligge på at maten er "bra". Serverer man sund og god mat, og lar barna selv bestemme hva og hvor mye de spiser får de ikke et dårlig forhold til mat/sukker (da skyldes det i alle fall ikke maten de ble server hjemme

Vi har veldig liten toleranse for sukker og spiser veldig råvarebasert. Men gjør ikke en stor greie av det foran ungene. De får det samme på tallerkenen som vi gjør, men de velger selv hva og hvor mye de spiser av det. Når vi har selskap eller andre anledninger der det er natulig å servere godteri/is/kake har vi samme innstilling der. Ungene får spise det de ønsker og hvor mye de ønsker. Vi setter ikke 5 kaker på bordet for etterpå å si nei når de vil ha mer fordi mengden blir så stor. Vi setter så mye på bordet at alle kan forsyne seg både en og to ganger. Og når det er tomt så er det tomt. På den måten opplever ikke ungene at kake og godteri er nei mat. Vi har det bare ikke så ofte, men når vi har det er inntaket til en vis grad opp til de. Andre barn med tilgang på mer kake, is etc opplever dermed oftere et nei fordi foreldrene føler de må begrense ungene. 

Det er fokuset og holdningen rundt som skaper problemer ikke maten i seg selv, når det er snakk om helsehysteri. Dette støttes opp av ernæringfysiologer landet rundt. (jeg kjenner ikke til disse spesifikke damene/influenseren som diskuteres her). 

Når ungene blir større/voksne, vil de med stor sannsynlighet videreføre holdningen til mat som de er vokst opp med, slik vi gjorde. Mat er mye vane og det er mye av grunnen til at overvekt går i familien (selv om det også er biologisk betinget). Unger som vokser opp i hjem med mye usunn mat fortsetter å spise det i voksen alder. Det er tungt å bryte ut av et mønster man har levd i hele barndommen. Både pga vane og pga at kroppen craver raske karbohydrater når den er vant til det. 

Anonymkode: 5f171...6a3

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

De som sliter med spiseforstyrrelse og et problemfylt forhold til mat, sliter ikke med det pga at de har vokst opp med nei toleranse til sukker. Men det er holdningen og fokuset på mat som skaper problemer i forhold til det som skjer senere. Ikke fravær av sukker i seg selv. 

Om en familie virker ekstremt opptatt av mat og også utrykker det ovenfor barna, vil det ble til noe negativt og kan blir et problem senere. Uavhengig av om det dreier seg om å ikke spise sukker, fett eller annet. Det gjelder også andre veien. Barn som vokser opp i familie der det har vært lite sukker får ikke problem med kostholdet pga av det alene, men kan få det pga holdningen rundt. 

Et godt og sundt forhold til mat skapes ved at man lar unger utforske og bestemme selv. Det betyr at de skal få velge selv når de er mett, hvor mye og hva de skal spise, av et type mat som er bra for de, uten at det yttre fokuset skal ligge på at maten er "bra". Serverer man sund og god mat, og lar barna selv bestemme hva og hvor mye de spiser får de ikke et dårlig forhold til mat/sukker (da skyldes det i alle fall ikke maten de ble server hjemme

Vi har veldig liten toleranse for sukker og spiser veldig råvarebasert. Men gjør ikke en stor greie av det foran ungene. De får det samme på tallerkenen som vi gjør, men de velger selv hva og hvor mye de spiser av det. Når vi har selskap eller andre anledninger der det er natulig å servere godteri/is/kake har vi samme innstilling der. Ungene får spise det de ønsker og hvor mye de ønsker. Vi setter ikke 5 kaker på bordet for etterpå å si nei når de vil ha mer fordi mengden blir så stor. Vi setter så mye på bordet at alle kan forsyne seg både en og to ganger. Og når det er tomt så er det tomt. På den måten opplever ikke ungene at kake og godteri er nei mat. Vi har det bare ikke så ofte, men når vi har det er inntaket til en vis grad opp til de. Andre barn med tilgang på mer kake, is etc opplever dermed oftere et nei fordi foreldrene føler de må begrense ungene. 

Det er fokuset og holdningen rundt som skaper problemer ikke maten i seg selv, når det er snakk om helsehysteri. Dette støttes opp av ernæringfysiologer landet rundt. (jeg kjenner ikke til disse spesifikke damene/influenseren som diskuteres her). 

Når ungene blir større/voksne, vil de med stor sannsynlighet videreføre holdningen til mat som de er vokst opp med, slik vi gjorde. Mat er mye vane og det er mye av grunnen til at overvekt går i familien (selv om det også er biologisk betinget). Unger som vokser opp i hjem med mye usunn mat fortsetter å spise det i voksen alder. Det er tungt å bryte ut av et mønster man har levd i hele barndommen. Både pga vane og pga at kroppen craver raske karbohydrater når den er vant til det. 

Anonymkode: 5f171...6a3

Så enig i dette innlegget! 

Og i tillegg, mange "skremmer" med at barna kan ta helt av når de er tenåringer eller flytter hjemmefra, og dette skjer nok ofte også. Men poenget er jo å begrense sukkeret og ha høyt næringsinntak når kroppen er liten og bygges og utvikles. Man bygger et grunnlag både fysiologisk og med vaner. Om barna skeier fullstendig ut i 20 årene vil de kjenne på effektene av det. Ved å ha kjent på en kropp som funker godt vil effekten av dårlig ernæring merkes bedre. De vil ha vaner modellert, så de vet hvordan de kan forholde seg til kosthold når de finner ut at det er lurt å ta grep og de er tilvent råvarebasert mat så det føles kjent og oppleves som god mat. Min erfaring er at de aller fleste snur tilbake til sunnere kosthold igjen etterhvert. 

Målet er ikke at de aldri skal utforske, trå skjevt og erfare selv, målet er å lære dem hvordan et sunt kosthold ser ut og gi kroppen gode byggestener. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 9.11):

Har ikke sagt at de ikke kan spise sunt i tillegg selvom man bruker grøt fra butikken. Selvfølgelig kan de det. Det endrer allikevel ikke at hjemmelaget grøt er en mye bedre grøt enn butikkgrøt når man sammenlikner disse to produktene mot hverandre. 

Godt poeng. Det jeg reagerer en del på mtp prosessert mat er alt unødvendig fyllstoff. Men det er jo gjerne det som gjør at maten smaker som den gjør. 

Jeg blir mye mer mett av mat laget fra bunnen feks enn mat som ikke er det. Det gjør at vi spiser mer og får i oss mye unødvendig tilsetningstoffer.. Som igjen kan være uheldig for oss.. Det er ikke forsket nok på. 

Men alt med måte. Om barnet liker kjøpegrøt, tenker jeg at det finnes verre ting å kjøpe enn denne grøten 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...