Gå til innhold

To Nav-ansatte knivstukket på jobb


Xmasclovn

Anbefalte innlegg

Gjest laPistola
loveli skrev (14 minutter siden):

Det er ikke lett, men helt nødvendig, å ta avstand fra slike handlinger.

Det sitter tusenvis av mennesker der hjemme som har møtt fæle folk i NAV og som er behandlet urettferdig. Folk har sittet i fengsel i opptil seks måneder fordi de feilaktig har blitt dømt for svindel av staten da de oppholdt seg i utlandet samtidig som de mottok AAP og folk har blitt bedt om å sette opp telt i skogen og fyre opp grillen for å klare seg.

Det finnes faktisk INGEN grunn til at denne NAV-ansatte skulle bli drept på jobb. 

Jeg tar selvfølgelig avstand fra handlingene. Jeg kan ta avstand fra handlingene og allikevel mene at det som førte til handlingene var feil, se at det var et desperat og sannsynligvis psykisk syk ( i følge en annen tråd) som skulle hatt hjelp så det ikke hadde gått så langt. 
ja, det er mange som har blitt tråkket på av nav, det er ganske risikofylt jobb de som jobber som budbringere har. Jeg har også nav ansatte i familien som synes jobben er ganske guffen. Jeg vet ikke hva du mener med grunn til at denne nav ansatte skulle bli drept på jobb, denne mannen burde fått hjelp i psykiatrien ( evt rus) istedenfor og gå rundt med kniv, og det er der de begge har blitt sviktet om det gir en « grunn». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest laPistola
Iskaffe123 skrev (26 minutter siden):

Vet du hva, jeg hadde blitt dypt rystet og forferdet om et eget familiemedlem drepte en uskyldig kvinne i jobb. 
 

Når han går inn i et avtalt møte kl 10.00, og de ringer nødetatene kl 10.02, har han kun hatt som intensjon å knivstikke disse kvinnene. Uavhengig av hva motivet her er, har jeg ingen sympati.

Selvsagt, men han ble jo ikke født i går for drepe denne uskyldige kvinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (35 minutter siden):

Jeg tar selvfølgelig avstand fra handlingene. Jeg kan ta avstand fra handlingene og allikevel mene at det som førte til handlingene var feil, se at det var et desperat og sannsynligvis psykisk syk ( i følge en annen tråd) som skulle hatt hjelp så det ikke hadde gått så langt. 
ja, det er mange som har blitt tråkket på av nav, det er ganske risikofylt jobb de som jobber som budbringere har. Jeg har også nav ansatte i familien som synes jobben er ganske guffen. Jeg vet ikke hva du mener med grunn til at denne nav ansatte skulle bli drept på jobb, denne mannen burde fått hjelp i psykiatrien ( evt rus) istedenfor og gå rundt med kniv, og det er der de begge har blitt sviktet om det gir en « grunn». 

Ja, jo, sånn ja.

Ok da, kan være med på tankegangen, men nå er ikke jeg en av de som mener at psykisk sykdom skal være en unnskyldning. Man har et ansvar, psyk eller ikke. (Vet mange er uenige her. Kall meg gjerne kunnskapsløs, men jeg har selv et par diagnoser og har møtt mange i psykiatrien).

Psykotisk i gjerningsøyeblikket. Javel, synd for deg...

Det er jo ikke offerets skyld at du er psykisk psyk liksom... og vi i Norge ser på fengselsopphold som en slags rehabilitering og ikke straff og det er bra, så jeg mener den som har gjort noe galt burde fengsles i tillegg til tvunget psykisk helsevern, ikke slippes fri etter et par år i helsevernet. Noe annet er et hån mot ofrene og de etterlatte.

Men skjønner at du er et mye bedre menneske enn meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
loveli skrev (6 minutter siden):

Ja, jo, sånn ja.

Ok da, kan være med på tankegangen, men nå er ikke jeg en av de som mener at psykisk sykdom skal være en unnskyldning. Man har et ansvar, psyk eller ikke. (Vet mange er uenige her. Kall meg gjerne kunnskapsløs, men jeg har selv et par diagnoser og har møtt mange i psykiatrien).

Psykotisk i gjerningsøyeblikket. Javel, synd for deg...

Det er jo ikke offerets skyld at du er psykisk psyk liksom... og vi i Norge ser på fengselsopphold som en slags rehabilitering og ikke straff og det er bra, så jeg mener den som har gjort noe galt burde fengsles i tillegg til tvunget psykisk helsevern, ikke slippes fri etter et par år i helsevernet. Noe annet er et hån mot ofrene og de etterlatte.

Men skjønner at du er et mye bedre menneske enn meg der.

Ikke unnskyldning, men årsak. Jeg mener ikke at er du psykisk syk så er du unnskyldt og kan går rundt og drepe, men er det årsaken er det litt mer komplisert enn og kalle personen egoistisk, hva skjer i et sykt sinn og hvorfor ble det sånn? At psykiatrien i Norge ligger bakpå og har evig lange køer, hvis det har blitt sendt inn bekymringsmeldinger til kommunen om denne personen ( forstått det som at naboer har oppgitt det)  burde personen også ha fått hjelp før det bar dit det bar. 
 

Jeg er helt enig at fengselsstraffer i Norge er for lave / korte, samtidig som jeg er glad for vårt fokus på rehabilitering og ikke bare straff, slik at det skal være mulig og få en ny start ( litt avhengig av hva en har gjort også) nei, han her burde ikke slippes løs med kniv med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SanktOlav said:

Du og dine stemmer på partier som angriper rettighetene til grupper med små ressurser, som f.eks uføre og andre mennesker, selv om dere ikke aktivt har drept og skadet andre, har dere vært med og stemt frem vanskeligere vilkår for utsatte grupper. Hvis man f.eks stemmer på FrP-politikk bør man jo ikke bli overrasket over at det kan klikke for enkelte grupper i samfunnet hvis denne politikken blir dominant i samfunnet, Høyre har jo også ført veldig mørkeblå politikk på dette området. Det er selvsagt tragisk når det skjer, og de NAV-ansatte er uskyldige, men igjen, politikk får konsekvenser.  

2 hours ago, MAGEROST said:

Hadde det ikke vært for FrP så ville den "utsatte gruppen" vi her snakker om vært enda større.

lmao. dette må du forklare

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (5 minutter siden):

Ikke unnskyldning, men årsak. Jeg mener ikke at er du psykisk syk så er du unnskyldt og kan går rundt og drepe, men er det årsaken er det litt mer komplisert enn og kalle personen egoistisk, hva skjer i et sykt sinn og hvorfor ble det sånn? At psykiatrien i Norge ligger bakpå og har evig lange køer, hvis det har blitt sendt inn bekymringsmeldinger til kommunen om denne personen ( forstått det som at naboer har oppgitt det)  burde personen også ha fått hjelp før det bar dit det bar. 
 

Jeg er helt enig at fengselsstraffer i Norge er for lave / korte, samtidig som jeg er glad for vårt fokus på rehabilitering og ikke bare straff, slik at det skal være mulig og få en ny start ( litt avhengig av hva en har gjort også) nei, han her burde ikke slippes løs med kniv med det første. 

Da er vi mer enige enn jeg trodde vi var. :)

Men hele innlegget mitt var ikke ment mot deg altså, det var bare mitt syn på ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, Eloise12345 said:

Er ikke for å observere men jeg følte det som et utryggt område på bakgrunn av at jeg måtte snu og ta omveier pga narkomane gjenger da jeg var der.  Noen områder unngår jeg bevisst. Foreks området rundt straxhuset også. Men noen kan sikkert betegne området som et bra område å vandre i. Kan jo være tilfeldig at jeg hadde en del uheldige opplevelser i området. Politiet vet nok om det er mye kriminalitet i området eller ikke. Det har jeg ikke svar på. Har kun svar på egne opplevelser og følelser. 

 

Rema butikken på andre siden er den butikken i Bergen hvor det stjeles mest. Det er fra tid til annen i BA og BT om deres økonomiske tap, økte utgifter til vakthold etc. 

Danmarksplass er ikke byens bedte strøk, samme hvor mye kontorbygg og dure restauranter det er kommet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Hvemsomhelst said:

Løsningen på dette vet ikke jeg.

Jeg har en tanke om å ikke ta i mot noen, før de som allerede er her, har fått blitt ferdig integrert….

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Tutte skrev (19 timer siden):

Får å sette inn slike tiltak tidligere, så må det en forandring i regelverket til. En forandring som kan være vanskelig da tvunget psykisk helsevern er svært drastisk og inngripende. Når det gjelder spørsmål om hvorfor det ikke har blitt gjort tidligere, så kommer helt an på hvor alvorlig det denne personen har gjort tidligere er.

Mulig det har blitt satt inn andre tiltak tidligere, men problemet er at alt det er frivillig.

Vi har en lov om tvangstiltak dersom man utgjør en fare for seg selv og andre. Når denne mannen har drept et menneske har psykisk helsevern sviktet både ham og de ansatte på NAV, ved å ikke følge opp bekymringsmeldingene i forkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (5 minutter siden):

Vi har en lov om tvangstiltak dersom man utgjør en fare for seg selv og andre. Når denne mannen har drept et menneske har psykisk helsevern sviktet både ham og de ansatte på NAV, ved å ikke følge opp bekymringsmeldingene i forkant. 

Ja, tragisk å tenke på at dette kunne vært unngått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ax2020 skrev (22 timer siden):

Det er så tragisk å se høyreorienterte HRS-tilhengere her i tråden bruke denne hendelsen mot alle nye nordmenn / landsmenn.

Har man glemt at den forrige NAV-dama som ble drept hadde selv innvandrerbakgrunn? 

Han som drepte NAV-dama i 2013 sier at han gjorde det fordi hun sa at "hun ville se han dø av sult", så klikket han helt rett etterpå. Senere ble han tvangsinnlagt og er svært psykisk syk.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hevder-han-drepte-nav-ansatt-i-selvforsvar/s/12-95-8476449

Nå kjenner vi ikke til den etniske bakgrunnen til de to NAV-damene, så for alt vi vet kan de også ha minoritetsbakgrunn, på samme måte som hun som ble drept, hadde i 2013. 

Det handler rett og slett om menn som har alvorlige, psykiske problemer som ingen har lagt ressurser til side for å holde de i sjakk. Det er store behov for psykiatrisk behandling, som det offentlige ikke har hatt anledning til å tilby. 

Mennesker med innvandrerbakgrunn er veldig forskjellige og det kan fort oppstå situasjoner der en "bruker" må stå ovenfor en saksbehandler som er fienden til det landet de har røttene sine ifra. 

Eksempelvis, kan en norsk-kurder stå ovenfor en norsk-araber, eller en norsk-pakistaner står ovenfor en eller ei fra Polen eller India som hater muslimer generelt sett, så man vet aldri, da det er en del triggere der. 

Har selv hørt om bruker vs saksbehandler "krasj" slik som norsk-serber og norsk-albaner, og det blir fort en krasj der.

Dette psykosevrøvlet ang innvandrerterror som trikkedrapsmannen, navdrapene med mer skal jeg diskutete den dagen norske psyke som moskeangriperen og ABB drøftes som psykiatriske tilfeller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (8 minutter siden):

Vi har en lov om tvangstiltak dersom man utgjør en fare for seg selv og andre. Når denne mannen har drept et menneske har psykisk helsevern sviktet både ham og de ansatte på NAV, ved å ikke følge opp bekymringsmeldingene i forkant. 

Det skal ekstremt mye til for å kunne utøve tvang. Det ble innført en lovendring for noen år siden som sørger for det. Det skulle styrke individets rettigheter. 
Det vil i praksis si at det kan gå lang tid og det skal skje mange mange bekymringsfulle ting, før noe er lov å iverksette. Dvs mange bekymringsmeldinger over lang tid. Legene er livredde for å iverksette unødvendig tvang, de er redde for mediaoppslag, pårørende og tidligere pasienter som løper rundt og anklager dem for alle fæle ting som har skjedd med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Mattie16 skrev (5 minutter siden):

Det skal ekstremt mye til for å kunne utøve tvang. Det ble innført en lovendring for noen år siden som sørger for det. Det skulle styrke individets rettigheter. 
Det vil i praksis si at det kan gå lang tid og det skal skje mange mange bekymringsfulle ting, før noe er lov å iverksette. Dvs mange bekymringsmeldinger over lang tid. Legene er livredde for å iverksette unødvendig tvang, de er redde for mediaoppslag, pårørende og tidligere pasienter som løper rundt og anklager dem for alle fæle ting som har skjedd med dem. 

Det skal mye til for å utøve tvang, og det med rette. Tvang er ekstremt skadelig, og fører til mer uhelse. Men loven er fremdeles slik at man skal beskytte andres liv og helse. Så det er feiltolking av loven hvis man ikke bruker tvang når det er fare for andres liv og helse. Og det har det tydeligvis vært her, uten at kommunen eller spesialisthelsetjenesten har grepet inn og agert på bekymringsmeldingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rainstorm skrev (11 minutter siden):

Det skal mye til for å utøve tvang, og det med rette. Tvang er ekstremt skadelig, og fører til mer uhelse. Men loven er fremdeles slik at man skal beskytte andres liv og helse. Så det er feiltolking av loven hvis man ikke bruker tvang når det er fare for andres liv og helse. Og det har det tydeligvis vært her, uten at kommunen eller spesialisthelsetjenesten har grepet inn og agert på bekymringsmeldingene. 

Nå vet ikke jeg hvilke bekymringsmeldinger det er snakk om her, men virkeligheten er ikke så enkel som du skisserer. I så fall hadde ikke så mange tragiske ting skjedd. Det er ikke slik at en haug med utdannede folk sitter og feiltolker ting, mens at mannen i gata forstår alt. 

Jeg er forøvrig helt uenig med deg ang tvang,  i noen tilfeller kan tvang være helsebringende, som hos enkelte som nekter å ta livsviktig medisin, eller motsetter seg helsehjelp og ikke er ved sine fulle fem. Men det er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (På 20.9.2021 den 14.54):

Når man jobber med å trykke mennesker i en vanskelig livssituasjon enda lenger ned i søla er det vel ikke så rart at det tipper over for enkelte.

Dette er reinspikka tull. Det finnes ikke et eneste land i verden som gir bedre tilbud til folk i vanskelige situasjoner. De dom er misfornøyd med NAV kan jo prøve å få samme ytelse i et annet land.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannari skrev (23 timer siden):

Nei! Det er noe galt med DRAPSMANNEN, en kan ikke skylde på NAV.

Helt enig.  Å bringe kniv til NAV for å ta liv er helt sykt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest supernova_87
Mattie16 skrev (57 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvilke bekymringsmeldinger det er snakk om her, men virkeligheten er ikke så enkel som du skisserer. I så fall hadde ikke så mange tragiske ting skjedd. Det er ikke slik at en haug med utdannede folk sitter og feiltolker ting, mens at mannen i gata forstår alt. 

Jeg er forøvrig helt uenig med deg ang tvang,  i noen tilfeller kan tvang være helsebringende, som hos enkelte som nekter å ta livsviktig medisin, eller motsetter seg helsehjelp og ikke er ved sine fulle fem. Men det er en helt annen diskusjon.

Du sier jo det selv, at leger er livredde for å bli anklaget for å ha påført mennesker lidelse. Loven er utformet for å omgå det. Og fagpersoner sier jo selv at det er vanskelig å vite hva man skal gjøre. En legevaktslege er ikke ekspert på loven, og de trenger gjerne mer undervisning i nettopp dette. For svaret er ikke å endre loven, men at flere lærer å bruke den loven som finnes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (22 timer siden):

Denne saken ender forhåpentligvis med 21 års fengsel.

Helst forvaring. Slike folk kan ikke slippes ut igjen.

 

havrekaffe skrev (20 timer siden):

Gi skylda til den ubrukelige psykiatrien.

Psykiatrien i Norge er bra, men det er noen som ikke vil ha noe med dem å gjøre pga de heller vil ruse seg i stedet for å få hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marissa skrev (20 timer siden):

Du valgte bevisst å utelate det med kriminalitet ser jeg. At du ikke forstår sammenhengen mellom de ulike indeksene betyr ikke at de ikke er relevante. Lavinntekt, arbeidsledighet, sosialboliger, rus og psykiatri, høy innvandring og barnefattigdom er jo nettopp predikasjoner for kriminalitet, fordi det er mennesker som mangler ressurser til å finne frem i et system eller få dekket elementære behov og føle seg inkludert. Desperasjon avler mye lettere vold enn tilfredshet. Faktum er uansett hvordan du ser på det at dette er en bydel med mange problemområder knyttet til overnevnte faktorer, det er kjent både blant hjelpeinstanser og politikere. At gaten utenfor NAV er det du kaller et vanlig ferdselsområde betyr ikke at brukerne inne på NAV Årstad er gjennomsnittsborgeren eller at området det ligger i er vanlig og ikke særlig belastet. For det er belastet, og det er godt kjent og dessuten veldokumentert. Men hvis du føler deg trygg og trives der så er det ikke noe galt i det, men det er altså ikke den fulle sannheten. At du ikke ser en narkis på hjørnet betyr ikke at narkisen er fraværende, for å si det på den måten. 

Nei, jeg utelot det ikke med vilje,jeg bare svarte deg ikke utømmende. 

Gaten utenfor nav er et annet sted enn inne på nav. I samme bygg har vi jo helsestasjon hvor småbarnsforeldre og søte barn går hele dagen. Ikke spesielt farlig der. 

Jeg tror ikke det er spesielt mange som føler seg utrygg i området. Verden går sin vante gang. De aller aller fleste narkomane (som man møter på både der og ellers i byen) er helt ufarlige. De største problemene med narkomane finner vi andre steder i byen. 

Årstad er et stort område. Navklienter som er psykisk syke finner man ikke bare på Årstad.

Men for all del, vi bor i en by, i et sentrumsnært område. Det fins langt mer utrygge strøk enn danmarks plass, både når det gjelder vold og voldtekt. 

Og det har vært langt verre før. Det siste folk trenger er at folk som er redd narkomane sitter der og forteller løgner om området, eller folk som ikke kjenner området selv som siterer rapporter for å få strøket til å virke mer tvilsomt enn det er. 

Denne saken handler om nav og et individ som var i stand til å drepe, og denne persons møte med nav, denne personens psyke. Ikke nabolaget eller hvor trygt det er å ferdes i området. 

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Dette er reinspikka tull. Det finnes ikke et eneste land i verden som gir bedre tilbud til folk i vanskelige situasjoner. De dom er misfornøyd med NAV kan jo prøve å få samme ytelse i et annet land.

Har ikke noe behov for å disse nav  eller ansvarliggjøre dem i denne saken, men det er ikke slik at bare fordi andre land er verre, så er alt nav gjør perfekt. Byråkratiet i seg selv kan gjøre en maktesløs og desperat. Om byråkratiet ikke engang finnes fordi velferdssystemet mangler, slipper man det. 

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...