Gå til innhold

To Nav-ansatte knivstukket på jobb


Xmasclovn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 hours ago, Blokkfløyte said:

Men samtidig så er du jo ikke der til å observere hvordan området faktisk er, så jeg vet ikke hvor mye du egentlig vet.

Nå skal det sies at dette bare er 100 meter fra bensinstasjonen der en mann ble knivstukket og døde for noen år siden. Så det er jo noen hendelser her, men å si at det er noe spesielt skummelt med området sammenlignet med resten av byen, er å overdrive. 

Er ikke for å observere men jeg følte det som et utryggt område på bakgrunn av at jeg måtte snu og ta omveier pga narkomane gjenger da jeg var der.  Noen områder unngår jeg bevisst. Foreks området rundt straxhuset også. Men noen kan sikkert betegne området som et bra område å vandre i. Kan jo være tilfeldig at jeg hadde en del uheldige opplevelser i området. Politiet vet nok om det er mye kriminalitet i området eller ikke. Det har jeg ikke svar på. Har kun svar på egne opplevelser og følelser. 

 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2 drapstrusler ila et halvt år fra to ulike mennesker som veileder på NAV. Den en radikalisert og traumatisert asylsøker som nektet å gjøre noen som helst aktivitet (den famøse aktivitetsplikten på sosialhjelp) og den andre en «oppegående» men deprimert mann som ikke tålte at dagpengene ble stanset når han ikke søkte en eneste stilling ila flere måneder (til tross for en million «sjanser» og veiledning for å søke andre ytelser). Jeg er en veldig mild og grei dame, som har utrolig respekt og ydmykhet ovenfor andre mennesker - men det er likevel ikke nok for mennesker som ligger tett opp mot psykose. 

Det kunne vært meg, er vel egentlig tanken jeg går med i dag. Har enorm sympati ovenfor ofrene og hvor redde de må ha vært. Samt. De pårørende som trodde sine kjære var trygge på jobb. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (2 timer siden):

Nei 😭. Huff så tragisk. Må sjekke nyhetene. Dette er grusomt. Vet hvor kontoret er. Jeg vandrer aldri i de områdene for jeg vet at det er mye rusbrukere og vanskelighetsstillte der. Noe jeg holder meg unna. Dette er tragisk 😭

Så du holder deg unna alle som har dårlig økonomi og/eller psykiske problemer (angst, depresjon osv) derav er "vanskeligstilte"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøbanan skrev (1 time siden):

Jeg har vært NAV-klient før (arbeidsledig) på dette kontoret. Og noen er hyggelige, og andre virker å gå inn for å få deg til å føle deg som en liten dritt. 

Ikke for å gi noen av de ansatte skylda for det som skjer (så klart ikke!) men det er noe galt med hele NAV når det går så langt som dette. 

Nei! Det er noe galt med DRAPSMANNEN, en kan ikke skylde på NAV.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannari skrev (1 minutt siden):

Nei! Det er noe galt med DRAPSMANNEN, en kan ikke skylde på NAV.

Ja. Herregud så my psykt folk skriver.

Hatlovene burde gjelde svinene som hetser nav ved denne anledningen på facebook. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strax-huset er vel ikke så langt unna dette NAV-kontoret? Jeg har lest at det er mange sosialboliger, rusavhengige og hjemløse i denne bydelen i Bergen. Alt mellom Danmarkskrysset og Laksevåg Kirke er vel et såkalt problemområde? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dude1996 said:

Strax-huset er vel ikke så langt unna dette NAV-kontoret? Jeg har lest at det er mange sosialboliger, rusavhengige og hjemløse i denne bydelen i Bergen. Alt mellom Danmarkskrysset og Laksevåg Kirke er vel et såkalt problemområde? 

Straxhuset er ikke langt unna. Rett borti gaten. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forsto det riktig var det vekter tilstede i bygningen og at gjerningsmannen og de to ansatte hadde en planlagt samtale på et kontor. Tragisk sak som bør få konsekvenser. Kanskje det bør innføres at alle besøkende må gå gjennom en sikkerhetsåpning som piper om noen bærer med seg kniv. Det er ikke inngripende for vanlige folk etter min mening. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (2 timer siden):

Det er de som styrer som må ta ansvaret. De var de som skulle tatt imot, ikke denne dama. 

Hvorfor forutsetter man at det er noen sin skyld?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Bølle skrev (2 timer siden):

Rart. Jeg kjenner noen som har vært på AAP i snart 8 år uten av de har funnet ut av noe. 

Ja, mange har gått veldig lenge på AAP, men det var før nytt regelverk.

Tidligere var AAP-tiden 4 år, og den ble forlenget uten opphold. Fra 01.01.2018 ble tiden satt ned til maks 3 år, og det har bare unntaksvis blitt innvilget forlengelse.  Når tiden er slutt, stopper all inntekt fra NAV, og man må klare seg selv, leve på familie eller søke sosialstønad.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marissa skrev (1 time siden):

Fordi dette kontoret dekker flere av de områdene i Bergen som kommer lavest ut på levekårsindeksen, har høy andel sosialboliger, er områder preget av mye rus, tung psykiatri, innvandring og sosial nød, som igjen er disponerende for å ty til andre konfliktløsningsmetoder enn å skrive klagebrev i tre eksemplarer når man er uenig i et vedtak. 

 

At du tenker dette er et helt normalt område er fint for deg, men det er ikke sannheten. Hvis du ser på Levekårsindeksen for Bergen vil du se at sonene Solheim nord og sør er blandt områdene som kommer verst ut i flere parametre, og også Slettebakken som ligger under samme NAV kontor ligger lavt i score. Solheim kommer bl.a. dårligst ut i hele Bergen på "tillitt i nabolaget", så det sier jo en del når det er de som bor der som svarer, og de kommer nest dårligst ut på "trivsel i nabolaget". De ligger sammen med sentrum høyest på anmeldt kriminalitet, og ligger høyt på ant barn i lavinntektshusholdninger. Det er kjent at området har mye sosialboliger og at kommunen forsøker å spre ny sosialboliger i andre bydeler pga det, og det er også kjent at det har vært mye problemer med rus i området mellom Straxhuset og Legevakten. At du føler deg trygg når du går der eller trives med å bo der sier lite om hvordan området faktisk er. Det er kjent at dette området og flere andre som sogner til samme NAV kontor er belastete områder, og det er nok årsaken til at det har vært flere hendelser ved samme kontor. For øvrig viser jo flere aviser bilde av mannen bolig som blir ransaket, og det er jo nettopp en sosialbolig (dog ikke Solheim). 

Sorry altså, men sosialboliger, lavinntekt og såkalt lav trivsel er ikke ensbetydende med utrygt. Området rundt nav er et helt vanlig ferdselsområde. Området mellom Strax og nav er stort, og området rundt danmarks plass  er på ingen måte noe veldig belastet område hvor rusmisbrukere henger på hjørnene eller det er spesiell grunn til å føle seg utrygg. Men man bor jo i en by.

Trivselen i området er mer belastet av forurensning og biltrafikk enn noe som helst annet.

 

 

Endret av Blokkfløyte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (3 timer siden):

Det er det men finner det bittelitt mistenkelig at det har skjedd flere andre ganger, både mer og mindre alvorlige hendelser, på samme kontor. Hvorfor det tro? 

Belastet område? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eloise12345 skrev (8 minutter siden):

Straxhuset er ikke langt unna. Rett borti gaten. 

Rett borti gata? Synes ikke 1,7 km er rett borti gata, gitt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Perleblomst said:

Så du holder deg unna alle som har dårlig økonomi og/eller psykiske problemer (angst, depresjon osv) derav er "vanskeligstilte"? 

Nei overhodet ikke. Har selv folk i nærmeste familie som har hatt/ har problemer. Og jeg støtter dem 100 prosent.Treffer dem også og er absolutt til hjelp og støtte. Jeg er sånn. Har empati for folk som sliter. Det har ikke noe med det å gjøre. Men tror de fleste forsøker å unngå å gå for mye i områder der det er mye narkomane osv tiltross for at de har folk i familien som har vært eller er gjennom det samme. Men narkomane/ psykisk syke familiemedlemmer og andre bekjente snakker jeg med. Ingenting med det å gjøre. 

Vi må også huske på at mange som havner utpå er helt utrolig snille mennesker også. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
Blokkfløyte skrev (9 minutter siden):

Sorry altså, men sosialboliger, lavinntekt og såkalt lav trivsel er ikke ensbetydende med utrygt. Området rundt nav er et helt vanlig ferdselsområde. Området mellom Strax og nav er stort, og området rundt danmarks plass  er på ingen måte noe veldig belastet område hvor rusmisbrukere henger på hjørnene eller det er spesiell grunn til å føle seg utrygg. Men man bor jo i en by.

Trivselen i området er mer belastet av forurensning og biltrafikk enn noe som helst annet.

 

 

Nei, området behøver ikke å være spesielt utrygt.  Men vi vet at folk kan bli veldig desperate om de ikke får de pengene de har krav på. Jeg har også hørt at det har vært krise på enkelte skattekontor i forbindelse med restskatt og noen som haster veldig med å få ut tilgodebeløp. Trusler er vanlig når det gjelder penger, og enkelte mennesker blir så desperate at de griper til vold.   Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke har direkte med penger å gjøre, og slipper å ha besøk av kunder. Nervene mine hadde klikka.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Nei, området behøver ikke å være spesielt utrygt.  Men vi vet at folk kan bli veldig desperate om de ikke får de pengene de har krav på. Jeg har også hørt at det har vært krise på enkelte skattekontor i forbindelse med restskatt og noen som haster veldig med å få ut tilgodebeløp. Trusler er vanlig når det gjelder penger, og enkelte mennesker blir så desperate at de griper til vold.   Jeg er så inderlig glad for at jeg ikke har direkte med penger å gjøre, og slipper å ha besøk av kunder. Nervene mine hadde klikka.

Men det gjør fremdeles ikke området mer utrygt. Bra du er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (3 timer siden):

Det er det men finner det bittelitt mistenkelig at det har skjedd flere andre ganger, både mer og mindre alvorlige hendelser, på samme kontor. Hvorfor det tro? 

Fordi folk ikke får det som de vil og da klikker det for noen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (3 timer siden):

Jeg håper saken ikke blir bortforklart med psykiske lidelser og tvungen behandling, men at det blir en reell fengselsstraff.

Og så tenker jeg at de som jobber i utsatte yrker med ustabile mennesker må beskyttes bedre. Skuddsikre glass mellom saksbehandler og NAV-klient er et minimum.

Jeg tenkte akkurat det samme før jeg scrollet ned og leste ditt innlegg😅

For øvrig er det trist at slike terroraksjoner skjer i Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Blokkfløyte said:

Rett borti gata? Synes ikke 1,7 km er rett borti gata, gitt.

Mulig meg som er sprek. Synes ikke det er så langt unna. Men ok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...