Gå til innhold

To Nav-ansatte knivstukket på jobb


Xmasclovn

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Lucia. said:

Dette er hverdagen for oss i Nav. Det verste har skjedd. Jeg jobber et helt annet sted i landet, men kjenner det fryktelig nært. Fordi jeg vet det kunne vært meg. Jeg føler så inderlig med de pårørende og kollegaer, som nå har det tungt og vanskelig. Hun ble drept fordi hun gjorde jobben sin på vegne av samfunnet. Uansett handlingsforløp, så døde hun fordi hun jobber i Nav.

Her bør det gjøres tiltak for å beskytte dere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drizzt skrev (3 minutter siden):

OK, de som tidligere har utagerte er jo allerede med rødt flagg. Hva med de som ikke har utagert tidligere og klikker plutselig? Det er mye bedre å ha det skuddsikre glasset der til alle tider. Foreldrene i permisjon kommer neppe til å reagere eller merke at glasset er skuddsikkert. Kall det for smittevern da, så får folk slappet av. Men det redder liv.

Akkurat det kan være ganske kontraproduktivt for måten NAV skal møte mennesker på. Man skaper bare enda større barrierer, og det ønsker ikke de ansatte hos NAV heller.

Om du blir sykemeldt for kreft og skal på AAPmøte med saksbehandler for å legge opp tilbakeføring i jobb fordi nå snart ferdig med cellegift så er sjansen for at du klikker utfra intet såpass minimal at det ikke har noen hensikt.

Gerd 35 som har tilbragt livet inn og ut av psykiatrisk og stadig utøver vold mot ansatte derimot.....

Lolllll skrev (2 minutter siden):

Tenker at de som har utagert tidligere, bør ha nav-møtene sine ved politistasjonen. 

Ja, for eksempel. Men det hindrer dem ikke i å ta livet av saksbehandleren sin annensteds. Som man jo har sett at skjer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Jeg håper saken ikke blir bortforklart med psykiske lidelser og tvungen behandling, men at det blir en reell fengselsstraff.

Og så tenker jeg at de som jobber i utsatte yrker med ustabile mennesker må beskyttes bedre. Skuddsikre glass mellom saksbehandler og NAV-klient er et minimum.

Hva sa du nå? Skuddsikre glass? 😬😬😬😬

Man må jo ikke inhumanisere nav-klienter mer enn nødvendig. Dette kunne bære løst med enkelte tiltak, som en obligatorisk sikkerhetssluse ved inngangen (a la det de har på flyplasser). Klart det koster penger da, men det er en bedre løsning.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Det er det men finner det bittelitt mistenkelig at det har skjedd flere andre ganger, både mer og mindre alvorlige hendelser, på samme kontor. Hvorfor det tro? 

Fordi dette kontoret dekker flere av de områdene i Bergen som kommer lavest ut på levekårsindeksen, har høy andel sosialboliger, er områder preget av mye rus, tung psykiatri, innvandring og sosial nød, som igjen er disponerende for å ty til andre konfliktløsningsmetoder enn å skrive klagebrev i tre eksemplarer når man er uenig i et vedtak. 

Blokkfløyte skrev (10 minutter siden):

Merkelig framstilling av området. Dette er jo et relativt normalt område og en plass hvor mange ferdes.  Har aldri noen sinne tenkt at deter utrygt her. Måtte være bilene i så fall!

 

Blokkfløyte skrev (5 minutter siden):

Men samtidig så er du jo ikke der til å observere hvordan området faktisk er, så jeg vet ikke hvor mye du egentlig vet.

Nå skal det sies at dette bare er 100 meter fra bensinstasjonen der en mann ble knivstukket og døde for noen år siden. Så det er jo noen hendelser her, men å si at det er noe spesielt skummelt med området sammenlignet med resten av byen, er å overdrive. 

At du tenker dette er et helt normalt område er fint for deg, men det er ikke sannheten. Hvis du ser på Levekårsindeksen for Bergen vil du se at sonene Solheim nord og sør er blandt områdene som kommer verst ut i flere parametre, og også Slettebakken som ligger under samme NAV kontor ligger lavt i score. Solheim kommer bl.a. dårligst ut i hele Bergen på "tillitt i nabolaget", så det sier jo en del når det er de som bor der som svarer, og de kommer nest dårligst ut på "trivsel i nabolaget". De ligger sammen med sentrum høyest på anmeldt kriminalitet, og ligger høyt på ant barn i lavinntektshusholdninger. Det er kjent at området har mye sosialboliger og at kommunen forsøker å spre ny sosialboliger i andre bydeler pga det, og det er også kjent at det har vært mye problemer med rus i området mellom Straxhuset og Legevakten. At du føler deg trygg når du går der eller trives med å bo der sier lite om hvordan området faktisk er. Det er kjent at dette området og flere andre som sogner til samme NAV kontor er belastete områder, og det er nok årsaken til at det har vært flere hendelser ved samme kontor. For øvrig viser jo flere aviser bilde av mannen bolig som blir ransaket, og det er jo nettopp en sosialbolig (dog ikke Solheim). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (44 minutter siden):

Man må selvsagt prøve å se hvorfor det er mer der enn andre steder så det kan tas tak i eller løses på noe vis, eller er det viktigere med å bli raskest mulig krenket? 

Det er ikke det som ligger mellom linjene i innlegget jeg kommenterte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg gi dere et godt sikkerhetstiltak? Gi oss tid og rom til å ivareta sikkerhetsrutinene vi allerede har, gi oss tid til å bygge relasjoner. Videre ønsker jeg meg å bygge opp tjenester rundt eksempelvis psykiatri og rus, lenge før jeg ønsker skuddsikkert glass.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragisk! 

Virker jo kanskje som dette har vært planlagt. Man tar jo ikke med seg kniv uten grunn. Men selve grunnen vet vi jo ikke. 

Hvordan er sikkerheten til NAV-ansatte? Antar dette er noe som ikke er ukjent. De får jo helt sikkert mange trusler i løpet av året. Men fysiske angrep er jo noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vinnere i denne saken. Gjerningsmannen har gjort noe han formodentlig ikke egentlig ønsker å gjøre. Altså, hvem ønsker vel å ta livet av et annet menneske? Her har det nok vært frustrasjon og fortvilelse. Den skadede og den avdøde har kun gått på jobb. Det skal man få lov til uten å bli voldet skade. De pårørende blir jeg forferdelig trist over å tenke på. Grusomt å få en mor, søster, datter og ektefelle revet bort på denne bestialske måten. Vitnene har blitt traumatisert og vil aldri glemme det som hendte osv osv. 

Spørsmålet blir da: hvordan kan man forhindre slikt i fremtiden uten å skape større avstand mellom trydgemottaker og "systemet"? Metalldetektor fremstår som det åpenbare svaret, men det forhindrer ikke angrep utenfor arbeidstid eller trusler rettet mot NAV-ansattes familie etc. Dessuten må man se nærmere på selve systemet. Det er altfor påfallende hvor ofte Nav rammes av utagering og uønskede hendelser. Tvinger systemet frem følelse av ydmykelse og håpløshet hos sine klienter? Tar systemet fra mennesker deres verdighet? Blir man infantilisert? 

Politiske vedtak må komme på banen. Utover dette må man dessverre godta at drap og elendighet alltid utgjør en latent fare uavhengig av hvor man er, og hva man gjør i samfunnet. Altså, folk blir jo stukket ned og skutt ad hoc i Oslo flere ganger i året. Det er dessverre realiteten :(

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucia. skrev (59 minutter siden):

Dette er hverdagen for oss i Nav. Det verste har skjedd. Jeg jobber et helt annet sted i landet, men kjenner det fryktelig nært. Fordi jeg vet det kunne vært meg. Jeg føler så inderlig med de pårørende og kollegaer, som nå har det tungt og vanskelig. Hun ble drept fordi hun gjorde jobben sin på vegne av samfunnet. Uansett handlingsforløp, så døde hun fordi hun jobber i Nav.

Føler med dere❤️ Det er hverdagen til mange av oss i barneverntjenesten også. Har opplevd både trusler og vold på jobb. Av og til er det bare flaks at det ikke skjer oftere…. Dessverre 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bølle skrev (1 time siden):

Ondskapsfull er vel feil ord. Heller desperasjon. Hadde systemet vi lever i fungert ville alle hatt det bra og dette ville ikke skjedd. 

Ja desperasjon også. Vil heller si en blanding. Tenker ikke at desperasjon alene får noen til å skade eller drepe noen med vilje, med mindre det er selvforsvar. Skade og drepe noen med vilje er en ondskapsfull handling. Det skal ikke gå utover folk som bare gjør jobben sin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Jeg følte meg utrygg i det området. Har alltid unngått det. Er vel fordi jeg ble frastjålet noe langt fra området og det ble funnet i området der en gang av en tilfeldig. Og jeg traff flere ganger på narkomane i områdene som var ganske langt ute å kjøre. Er nok på basis av egne opplevelser og hva andre mennesker som jeg kjenner har fortalt om sine opplevelser i området. Jeg har hørt om voldsepisoder ganske nær området flere ganger. Men det som jeg sier er min opplevelse av området. 

Dette er et kontorområde, fra NAV Årstad og videre nedover Solheimsviken. Mange nybygg de siste årene, blant annet splitter nye bygg for DNB og BKK. Kjempegode restauranter som Kranen blant annet. Synes ikke det er belastet. Lengre opp i lien, kanskje.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Imsdalen skrev (2 timer siden):

Når man jobber med å trykke mennesker i en vanskelig livssituasjon enda lenger ned i søla er det vel ikke så rart at det tipper over for enkelte.

For en ufattelig stygg kommentar.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (4 minutter siden):

Ja desperasjon også. Vil heller si en blanding. Tenker ikke at desperasjon alene får noen til å skade eller drepe noen med vilje, med mindre det er selvforsvar. Skade og drepe noen med vilje er en ondskapsfull handling. Det skal ikke gå utover folk som bare gjør jobben sin. 

Ikkesant!!! Jeg tror veldig mange har vært like desperate som denne gjerningsmannen, uten at de har drept NAV-ansatte. 

Desperasjon gjør deg ikke til drapsmann i Norge, her overlever man uansett om man får penger fra NAV eller ikke.

Håper det snart innføres prøvetid på statsborgerskap... livstid. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøbanan skrev (59 minutter siden):

Jeg har vært NAV-klient før (arbeidsledig) på dette kontoret. Og noen er hyggelige, og andre virker å gå inn for å få deg til å føle deg som en liten dritt. 

Ikke for å gi noen av de ansatte skylda for det som skjer (så klart ikke!) men det er noe galt med hele NAV når det går så langt som dette. 

Endel kan helt klart gjøres med NAV, og ingen tvil om at det er fryktelig å stå i langvarige vanskelige situasjoner.

Men ingen av disse andre dukker opp og  truer/dreper saksbehandlerne.

Det handler nok i de tilfellene også og psykatri og eventuell rus i tillegg. 

Sånn sett tror jeg et tettere samarbeid med psykiatrien hadde vært noe.

NAV og barnevern har «annerledes» kontorer i enkelte byer/bydeler hvor de er tilstede for eksempel på det lokale kjøpesenteret, skolen osv.

Man kunne jo hatt et kontor på sykehusene slik at bindeleddet var mer rustet til å møte ustabile mennesker i spesielt vanskelige situasjoner. 

Og ikke minst skåne alle de andre. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eloise12345 skrev (2 timer siden):

Det er sant. Dette er en trist sak. Burde sikkerheten hos nav vært høyere prioritert? Det er nok desverre plassen for frustrasjoner men det er vel sjelden at folk tyr til vold. 

Sikkerheten burde helt klart vært bedre på nav og andre lignende offentlige kontorer, der du møter mennesker med utfordringer. Har selv opplevd drapstrusler på arbeidsplassen uten at det ble iverksatt særlige tiltak. Det gambles med de ansattes liv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (1 time siden):

... 

Folk flest og den jevne dagpengemottaker/pensjonist/langtidssykemeldte er ikke noen risiko. 

Nå vet vi vel ikke hvorfor denne mannen var i møte hos NAV, kanskje det faktisk handlet om dagpenger? Vet vi noe om det? Siste jeg leste var at de ikke ville uttale seg om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Jeg håper saken ikke blir bortforklart med psykiske lidelser og tvungen behandling, men at det blir en reell fengselsstraff.

Og så tenker jeg at de som jobber i utsatte yrker med ustabile mennesker må beskyttes bedre. Skuddsikre glass mellom saksbehandler og NAV-klient er et minimum.

Husker hadde om dette temaet på høgskolen. At det viser seg jo mer 'milde' omgivelser, jo mindre sjans for vold. Hvis man setter opp for mange barrierer, et det litt som å si "kom igjen, her forventervi bråk". Uansett veldig tragisk sak. Sikkerheten bør ses på, men kanskje ikke slik man tror. Nr 1 er hvordan man møter mennesker. Nr 2 er fysisk sikkerhet. Vakter som møter deg i døra er ikke noe særlig, men et godt fungerende alarmsystem hadde vært noe. Det er selvsagt også et generelt problem som må løses parallelt; at det går fler og fler løse i aktiv psykose. De må få riktig hjelp. De må vekk fra gatene. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (9 minutter siden):

Nå vet vi vel ikke hvorfor denne mannen var i møte hos NAV, kanskje det faktisk handlet om dagpenger? Vet vi noe om det? Siste jeg leste var at de ikke ville uttale seg om saken.

Det er kommunal del av NAV, den omkomne var ansatt i kommunen. Kommunen forvalter økonomisk sosialhjelp, ikke dagpenger og ikke sykepenger. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...