Gå til innhold

To Nav-ansatte knivstukket på jobb


Xmasclovn

Anbefalte innlegg

5 hours ago, I Grosny said:

Flyktninger som kommer med trusler bør sendes på første fly ut. Truer de oss, så er det ikke vår jobb å beskytte dem. Noen flyktninger er forfulgt i hjemlandet, fordi de er banditter eller terrorister. Vi kan heller ta vare på snille flyktninger som bidrar positivt.

Enig, de som bidrar positivt er hjertelig velkommen. Importere og betale skatt for drap og trøbbel? Ellers takk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva kan man egentlig sette av sikkerhetstiltak for å beskytte de ansatte mot tikkende bomber?

Litt brainstorming og så kom jeg på følgende:

Utelukkende digital kontakt mellom NAV og bruker eller med telefonsamtaler ved behov

Ikke signere brev med saksbehandlers fulle navn, kun initialer

Hvis det er behov for personlig oppmøte - metaldetektor til alle brukere og vekter på rommet hvor møtet foregår og skuddsikkert glass mellom NAV-ansatt og bruker

Ved truende atferd forkortes ytelsene (2 advarsler og så forkortelse)

Annet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9f214761-20c8-4a00-964e-27d3e30371dc?fit

https://www.aftenposten.no/norge/i/47mzge/marianne-amundsen-57-ble-drept-paa-jobb-for-nav

Det var 57 år gamle Marianne Amundsen som ble drept på Nav-kontoret på Danmarks plass mandag 20. september.

57-åringen var leder på kontoret og skulle den dagen delta på et avtalt brukermøte med den nå drapssiktede mannen. Til stede var også en kollega Ida Aulin (29).

Under møtet skal mannen ha knivstukket begge kvinnene. Amundsen døde av skadene, mens Aulin overlevde.

Endret av Ann Mo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker går til de pårørende, og de på Nav-kontoret. ❤️

Ut fra bildene av Marianne og Ida, virker de som noen veldig hyggelige mennesker. Så smilende begge to.

Denne saken har gjort et stort inntrykk på meg, fordi jeg er sosionom selv og har hatt lyst til å jobbe på Nav. Men nå vet jeg ikke om jeg vil det. 

 

Endret av Ti.09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2021 at 3:38 PM, loveli said:

Ja, jo, sånn ja.

Ok da, kan være med på tankegangen, men nå er ikke jeg en av de som mener at psykisk sykdom skal være en unnskyldning. Man har et ansvar, psyk eller ikke. (Vet mange er uenige her. Kall meg gjerne kunnskapsløs, men jeg har selv et par diagnoser og har møtt mange i psykiatrien).

Psykotisk i gjerningsøyeblikket. Javel, synd for deg...

Det er jo ikke offerets skyld at du er psykisk psyk liksom... og vi i Norge ser på fengselsopphold som en slags rehabilitering og ikke straff og det er bra, så jeg mener den som har gjort noe galt burde fengsles i tillegg til tvunget psykisk helsevern, ikke slippes fri etter et par år i helsevernet. Noe annet er et hån mot ofrene og de etterlatte.

Men skjønner at du er et mye bedre menneske enn meg der.

Jeg er så veldig enig. Blir man funnet psykotisk i øyeblikket/ psykisk ustabil eller hva du vil så fint, dra gjerne på en tid med psykisk helsevern og så kan du ta de neste 50 åra i fengsel etter det. All min medfølelse ligger hos offrene og familien. Dette kunne vært mamma liksom.

Om noen tar med kjøkkenkniv og stikker meg til døde så har det ikke så mye å si om han gjorde det fordi det var planlagt i lang tid eller fordi han mente jeg var Fantorangens onde tvillingsøster for min del hvertfall. Utfallet for meg er jo det samme, men morderen kan slippe ut etter et par år med fargelegging om han mener det siste. 

Men fenselsystemet i Norge har jo for lengst vist at de bryr seg om voldsmenn langt mer enn de bryr seg om offrene og deres familier. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (På 24.9.2021 den 18.05):

Ved truende atferd forkortes ytelsene (2 advarsler og så forkortelse)?

Annet?

Ja, det synes jeg. Men problemet med avkorting av ytelsene er at det vil sende folk ned i en enda større desperasjon og da er jeg redd det vil føre til enda mer vold. Men det er fristende å si at de skal straffes økonomisk ja, for trusler blir vel bare henlagt om de blir anmeldt til politiet...

-----

Jeg tenker at etter en slik hendelse som i denne saken så hadde det vært på plass med dødsstraff.

Jeg har null sympati for folk som terroriserer andre. Få dem vekk. Hadde vi hatt dødsstraff i Norge hadde vi også spart milliarder på å ikke måtte fø, huse og hjelpe fortapte sjeler i det uendelige. Ikke minst å ha dem blant oss. Sånn som ABB, eller han som drepte utleieren sin (https://www.tv2.no/a/13956689/), hva skal vi med slike folk? Gi dem en rettferdig rettssak og send dem i stolen ...

Han det er snakk om i denne saken også, hvorfor skal vi ta vare på slike mennesker egentlig? De har absolutt null samfunnsnytte, faktisk negativ nytte, og dersom personen skal settes fri etter tvungen psykisk helsevern så er det ingen som vet hva som kan skje. Han kan klikke igjen, på deg, dine venner, på dine barn, på din mann eller noen i din familie...

Det er i tillegg åpenbart at denne personen aldri vil komme ut i jobb og vil derfor være avhengig av bistand fra NAV resten av livet. Litt uheldig kan man si. Og det koster enorme summer som blir betalt inn i skatt fra din og min lommebok. Pengene tas fra et allerede overbelastet velferdssystem.

Jeg har kanskje et begredelig menneskesyn, men sånn er det... Er det ikke noen tvil om at du har drept eller skadet andre så til de grader som i dette tilfellet så mener jeg det er like greit å si takk og farvel. Håper døra treffer deg på vei ut! Adjø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (18 timer siden):

Ja, det synes jeg. Men problemet med avkorting av ytelsene er at det vil sende folk ned i en enda større desperasjon og da er jeg redd det vil føre til enda mer vold. Men det er fristende å si at de skal straffes økonomisk ja, for trusler blir vel bare henlagt om de blir anmeldt til politiet...

-----

Jeg tenker at etter en slik hendelse som i denne saken så hadde det vært på plass med dødsstraff.

Jeg har null sympati for folk som terroriserer andre. Få dem vekk. Hadde vi hatt dødsstraff i Norge hadde vi også spart milliarder på å ikke måtte fø, huse og hjelpe fortapte sjeler i det uendelige. Ikke minst å ha dem blant oss. Sånn som ABB, eller han som drepte utleieren sin (https://www.tv2.no/a/13956689/), hva skal vi med slike folk? Gi dem en rettferdig rettssak og send dem i stolen ...

Han det er snakk om i denne saken også, hvorfor skal vi ta vare på slike mennesker egentlig? De har absolutt null samfunnsnytte, faktisk negativ nytte, og dersom personen skal settes fri etter tvungen psykisk helsevern så er det ingen som vet hva som kan skje. Han kan klikke igjen, på deg, dine venner, på dine barn, på din mann eller noen i din familie...

Det er i tillegg åpenbart at denne personen aldri vil komme ut i jobb og vil derfor være avhengig av bistand fra NAV resten av livet. Litt uheldig kan man si. Og det koster enorme summer som blir betalt inn i skatt fra din og min lommebok. Pengene tas fra et allerede overbelastet velferdssystem.

Jeg har kanskje et begredelig menneskesyn, men sånn er det... Er det ikke noen tvil om at du har drept eller skadet andre så til de grader som i dette tilfellet så mener jeg det er like greit å si takk og farvel. Håper døra treffer deg på vei ut! Adjø!

Du har, selvfølgelig, rett i alt du skriver. Når det gjelder ytelsene, hvis det fører til mer vold, så går man over til hardere straffer enn å avkorte en ytelse. Litt mer om det straks. 

Jeg er også for dødsstraff i visse tilfeller, men synes ikke han her skal dømmes til det. Jeg synes han bør dømmes til fengsel og sendes til hjemlandet å sone der og miste norsk statsborgerskap hvis han har med innreiseforbud til Norge i mange år. Han har allerede historikk som voldelig i Norge og har så vidt det er opplyst ikke har bidratt med noe positivt og nå har han også tatt et liv. Han har ingenting i Norge å gjøre.

Problemet er ikke bare han, men hele politikken som tilrettelegger for at farlige personer kommer hit og utgjør fare for andre. En malplassert godhet som slår feil ut på så mange måter. Prisen betales ikke av politikerne som vedtar politiken - de snylter i stor skala på oss allerede. Prisen betales av deg og meg og de andre som ikke har tilgang til politikernes goder, men kun betaler skatt og gjør det rette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Du har, selvfølgelig, rett i alt du skriver. Når det gjelder ytelsene, hvis det fører til mer vold, så går man over til hardere straffer enn å avkorte en ytelse. Litt mer om det straks. 

Jeg er også for dødsstraff i visse tilfeller, men synes ikke han her skal dømmes til det. Jeg synes han bør dømmes til fengsel og sendes til hjemlandet å sone der og miste norsk statsborgerskap hvis han har med innreiseforbud til Norge i mange år. Han har allerede historikk som voldelig i Norge og har så vidt det er opplyst ikke har bidratt med noe positivt og nå har han også tatt et liv. Han har ingenting i Norge å gjøre.

Problemet er ikke bare han, men hele politikken som tilrettelegger for at farlige personer kommer hit og utgjør fare for andre. En malplassert godhet som slår feil ut på så mange måter. Prisen betales ikke av politikerne som vedtar politiken - de snylter i stor skala på oss allerede. Prisen betales av deg og meg og de andre som ikke har tilgang til politikernes goder, men kun betaler skatt og gjør det rette. 

Jeg er også for at man skal kunne trekke tilbake statsborgerskap og sende folk hjem (jeg gir faen i om personen mener Norge er "hjem" for dem. Stikk!).

Problemet blir menneskerettighetene. Dersom en person liksom står i fare ved å bli sendt hjem så har han rett på opphold... :( Bare dét mener jeg man burde få en slutt på. Hvorfor skal vi terroriseres bare fordi at enkelte av de som søker asyl hos oss ikke kan sendes tilbake fordi at de da blir terrorisert i hjemlandet? Hva er logikken i det? Bedre at de blir terrorisert hjemme enn at de terroriserer oss her. Hva har vi gjort galt liksom? Det er ikke vår skyld at han har opplevd krig f.eks., så da skal vi heller ikke tåle hans ødelagte psyke når den får slike utfall. Det er ikke vårt ansvar å bære. Våre folkevalgte svikter oss, godhetstyranni på sitt verste!

Denne mannen er tydeligvis gal og da er det mest samfunnsøkonomisk (like mye på det medmenneskelige plan som på det økonomiske plan) å kvitte seg med dette mennesket fra jordens overflate. Tviler på at hjemlandet vil ha slike folk tilbake også.

Men ja, at denne mannen nå kommer til å koste oss enorme summer fremover og at han skal kose seg med god mat, losj og tett oppfølging er en skam. Eldre på sykehjemmene spiser grisemat alene og slike 'folk' lever som konger i forhold. Det er noe riv ruskende galt med hele systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, loveli said:

Jeg er også for at man skal kunne trekke tilbake statsborgerskap og sende folk hjem (jeg gir faen i om personen mener Norge er "hjem" for dem. Stikk!).

Problemet blir menneskerettighetene. Dersom en person liksom står i fare ved å bli sendt hjem så har han rett på opphold... :( Bare dét mener jeg man burde få en slutt på. Hvorfor skal vi terroriseres bare fordi at enkelte av de som søker asyl hos oss ikke kan sendes tilbake fordi at de da blir terrorisert i hjemlandet? Hva er logikken i det? Bedre at de blir terrorisert hjemme enn at de terroriserer oss her. Hva har vi gjort galt liksom? Det er ikke vår skyld at han har opplevd krig f.eks., så da skal vi heller ikke tåle hans ødelagte psyke når den får slike utfall. Det er ikke vårt ansvar å bære. Våre folkevalgte svikter oss, godhetstyranni på sitt verste!

Denne mannen er tydeligvis gal og da er det mest samfunnsøkonomisk (like mye på det medmenneskelige plan som på det økonomiske plan) å kvitte seg med dette mennesket fra jordens overflate. Tviler på at hjemlandet vil ha slike folk tilbake også.

Men ja, at denne mannen nå kommer til å koste oss enorme summer fremover og at han skal kose seg med god mat, losj og tett oppfølging er en skam. Eldre på sykehjemmene spiser grisemat alene og slike 'folk' lever som konger i forhold. Det er noe riv ruskende galt med hele systemet.

Tenk å være pårørende og vite at den som har tatt fra deg det kjæreste du har kan sitte og kose seg på statens regning i noen år før det er ut på nytt igjen. Helt utrolig og jeg får så innmari vondt av de pårørende (og ikke minst offeret). 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (2 timer siden):

Jeg er også for at man skal kunne trekke tilbake statsborgerskap og sende folk hjem (jeg gir faen i om personen mener Norge er "hjem" for dem. Stikk!).

Problemet blir menneskerettighetene. Dersom en person liksom står i fare ved å bli sendt hjem så har han rett på opphold... :( Bare dét mener jeg man burde få en slutt på. Hvorfor skal vi terroriseres bare fordi at enkelte av de som søker asyl hos oss ikke kan sendes tilbake fordi at de da blir terrorisert i hjemlandet? Hva er logikken i det? Bedre at de blir terrorisert hjemme enn at de terroriserer oss her. Hva har vi gjort galt liksom? Det er ikke vår skyld at han har opplevd krig f.eks., så da skal vi heller ikke tåle hans ødelagte psyke når den får slike utfall. Det er ikke vårt ansvar å bære. Våre folkevalgte svikter oss, godhetstyranni på sitt verste!

Denne mannen er tydeligvis gal og da er det mest samfunnsøkonomisk (like mye på det medmenneskelige plan som på det økonomiske plan) å kvitte seg med dette mennesket fra jordens overflate. Tviler på at hjemlandet vil ha slike folk tilbake også.

Men ja, at denne mannen nå kommer til å koste oss enorme summer fremover og at han skal kose seg med god mat, losj og tett oppfølging er en skam. Eldre på sykehjemmene spiser grisemat alene og slike 'folk' lever som konger i forhold. Det er noe riv ruskende galt med hele systemet.

Ja, det er et enormt problem at man påberoper seg beskyttelse i et land samtidig som man terroriserer, som du skriver, lokalbefolkningen i landet og er beskyttet mot å sendes hjem fordi han eller hun risikerer en straff der. Logikken er fullstendig fraværende. Det bør være en forutsetning at man ikke begår kriminelle handlinger (minst, om ikke også å være selvforsørget) hvis man skal nytte beskyttelse i et annet land i tilfellene hvor man risikerer straff i hjemlandet. Man får fort nye Krekar-tilfeller hvis man ikke stiller krav.

Det ER mye riv ruskende galt i systemet. Det er klart. Men husk at i mange land er det en ønsket utvikling at unge drar til Vesten for å tjene penger og sende til familien som er igjen. Det er enorme, enorme beløp som sendes ut av Norge av private personer hele tiden. Det er innvandrere fra samme land som har størst barnefattigdom, størst trangbodhet og lavest arbeidsdeltakelse i Norge som sender mest penger til hjemlandet. Hvor kommer alle pengene fra? Jo, en del av dem kommer fra kriminell virksomhet, narkotika, osv, men resten? NAV ytelser. 

Det er virkelig mye riv ruskende galt i systemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

Ja, det er et enormt problem at man påberoper seg beskyttelse i et land samtidig som man terroriserer, som du skriver, lokalbefolkningen i landet og er beskyttet mot å sendes hjem fordi han eller hun risikerer en straff der. Logikken er fullstendig fraværende. Det bør være en forutsetning at man ikke begår kriminelle handlinger (minst, om ikke også å være selvforsørget) hvis man skal nytte beskyttelse i et annet land i tilfellene hvor man risikerer straff i hjemlandet. Man får fort nye Krekar-tilfeller hvis man ikke stiller krav.

Det ER mye riv ruskende galt i systemet. Det er klart. Men husk at i mange land er det en ønsket utvikling at unge drar til Vesten for å tjene penger og sende til familien som er igjen. Det er enorme, enorme beløp som sendes ut av Norge av private personer hele tiden. Det er innvandrere fra samme land som har størst barnefattigdom, størst trangbodhet og lavest arbeidsdeltakelse i Norge som sender mest penger til hjemlandet. Hvor kommer alle pengene fra? Jo, en del av dem kommer fra kriminell virksomhet, narkotika, osv, men resten? NAV ytelser. 

Det er virkelig mye riv ruskende galt i systemet.

Enig i alt du sier. Og det burde faktisk være mulig å forhindre at familier med dårlig råd sender penger/trygda ut av familien (landet). Systemet har en ganske hard klo rundt ganske mange andre grupper som mottar diverse ytelser fra staten, så hva stopper oss fra å sette krav eller begrensninger til denne gruppen? Å stille krav har aldri vært dumt.

(Gjelder ikke bare utlendinger som bor her, men også uføretrygdede personer som flytter til lavkostland og lever som konger.)

Shit, nå ble dette en avsporing. Men fader heller, denne saken er så tragisk at det setter igang så mange følelser. Det føles så dypt og uendelig urettferdig at en uskyldig kvinne har måttet betale med livet for at denne mannen skal få trygghet. Det.er.ikke.greit!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudelutt1 skrev (2 timer siden):

Tenk å være pårørende og vite at den som har tatt fra deg det kjæreste du har kan sitte og kose seg på statens regning i noen år før det er ut på nytt igjen. Helt utrolig og jeg får så innmari vondt av de pårørende (og ikke minst offeret). 

Det er en skam.

Jeg er veldig for at fengsel skal være et sted hvor man rehabiliteres og ikke bare straffes. Men jeg mener man først skal få behandling psykisk og deretter dømmes til fengsel for ugjerningen man gjorde. Det er ikke din og min skyld at personen sliter psykisk og da får den personen som sliter tar følgene av at den sliter og gjør dumme ting som følge av det. Det er ikke din og min oppgave å forstå oss ihjel på denne personens sykdom og være i direkte fare for sykdommen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brødskalle

Jeg lurer litt på hvorfor en mann som var så psykisk syk at han kunne knivstikke noen, i det hele tatt "gikk på NAV"? Hvorfor var han ikke ufør? Dette er åpenbart en person som ikke var tilregnelig til å leve normalt i samfunnet. 

Merk: Psykisk syk er en mye større kategori enn "deppa og angstfull". Innenfor psykisk syk finner vi også blant annet sterkt paranoide mennesker som er overbevist over at noen er ute etter å ta dem. De er like sikker på dette, som du er på at folk spiser brunost på skiva iblant. De vet at noen forfølger dem, og de tenker deretter. Innenfor psykisk syk finner du også mennesker som lever i nærmest en annen virkelighet, der de ikke forstår virkeligheten som oss. Om denne mannen er psykisk syk, så handler det altså om mer enn å bare være "deppa". Det er da snakk om en inngripende oppfatning av virkeligheten som kanskje er helt ute av jordet, og som fører til at han gjør rare og ekstreme ting. Se for deg en person som er drita full, abre at han er det hele tiden. Den personen vil gjøre og si mye rart. Sånn er det med enkelte psykiske lidelser. De fungerer på en måte der de fungerer helt annerledes enn et edru, normalt menneske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (1 time siden):

Jeg lurer litt på hvorfor en mann som var så psykisk syk at han kunne knivstikke noen, i det hele tatt "gikk på NAV"? Hvorfor var han ikke ufør? Dette er åpenbart en person som ikke var tilregnelig til å leve normalt i samfunnet. 

Merk: Psykisk syk er en mye større kategori enn "deppa og angstfull". Innenfor psykisk syk finner vi også blant annet sterkt paranoide mennesker som er overbevist over at noen er ute etter å ta dem. De er like sikker på dette, som du er på at folk spiser brunost på skiva iblant. De vet at noen forfølger dem, og de tenker deretter. Innenfor psykisk syk finner du også mennesker som lever i nærmest en annen virkelighet, der de ikke forstår virkeligheten som oss. Om denne mannen er psykisk syk, så handler det altså om mer enn å bare være "deppa". Det er da snakk om en inngripende oppfatning av virkeligheten som kanskje er helt ute av jordet, og som fører til at han gjør rare og ekstreme ting. Se for deg en person som er drita full, abre at han er det hele tiden. Den personen vil gjøre og si mye rart. Sånn er det med enkelte psykiske lidelser. De fungerer på en måte der de fungerer helt annerledes enn et edru, normalt menneske

De fleste vet dette.

Men det er ikke alle oss som mener dette skal være en godkjent 'unnskyldning' når fæle ting skjer likevel. En forklaring, ja, men det skal ikke være unnskyldning. Altså at man skal få slippe straff hvis man sliter psykisk. Det er for pokker ikke min eller de jeg er glad i sin skyld at han er syk. Hvorfor skal vi måtte omgås farlige mennesker fordi at de har rett på frihet? Hvor er min reelle frihet når slike mennesker går blant oss? 

Han burde bli tatt vekk fra samfunnet på livstid. Men han blir vel sluppet fri etter et par år og så får han som belønning hva enn han ville oppnå på dette NAV-møtet. Hvertfall hvis det var uføretrygd, det er han nå garantert å få. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brødskalle skrev (3 timer siden):

Jeg lurer litt på hvorfor en mann som var så psykisk syk at han kunne knivstikke noen, i det hele tatt "gikk på NAV"?

Spoiler

 

Hvorfor var han ikke ufør? Dette er åpenbart en person som ikke var tilregnelig til å leve normalt i samfunnet. 

Merk: Psykisk syk er en mye større kategori enn "deppa og angstfull". Innenfor psykisk syk finner vi også blant annet sterkt paranoide mennesker som er overbevist over at noen er ute etter å ta dem. De er like sikker på dette, som du er på at folk spiser brunost på skiva iblant. De vet at noen forfølger dem, og de tenker deretter. Innenfor psykisk syk finner du også mennesker som lever i nærmest en annen virkelighet, der de ikke forstår virkeligheten som oss. Om denne mannen er psykisk syk, så handler det altså om mer enn å bare være "deppa". Det er da snakk om en inngripende oppfatning av virkeligheten som kanskje er helt ute av jordet, og som fører til at han gjør rare og ekstreme ting. Se for deg en person som er drita full, abre at han er det hele tiden. Den personen vil gjøre og si mye rart. Sånn er det med enkelte psykiske lidelser. De fungerer på en måte der de fungerer helt annerledes enn et edru, normalt menneske

 

 

Nei. Spørsmålet er hvorfor han i det hele tatt gikk fritt ute blant andre med hans historikk. Han er kjent til politiet da han truet 2 kvinner med kniv for noen år siden. Allerede da burde varsellampene vært på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...