Gulvplanke Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #41 Del Skrevet 4. oktober 2021 Jeg tror ikke vi har fått så mye video av deltagerne hjemme pga pandemien, men det er litt kjedelig at de ikke har filmet dem enda mer i studio i det minste. Så langt syns jeg ikke denne sesongen er like underholdene som de to siste, jeg savner litt mer teknikkoppgaver og at det blir snakket mer om syingen underveis. Og jeg savner Tine Solheim med all syteknikken sin, hadde vært fantastisk om hun dukket opp som gjestedommer! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 4. oktober 2021 #42 Del Skrevet 4. oktober 2021 Savner også å vite litt hva de gjør. Vi ser jo ingenting bortsett fra roting i hyller, beskjeder om at nå syr jeg feil og litt at de klipper og stresser med å få plagget ferdig. Så henges de opp og så kommenteres det sømtekniske. Jeg er vel på nivå hvor jeg sikkert har glemt hvordan de trer symaskinen og kun kan bedømme om noe er skjevt eller ser kjedelig ut.... Kanskje NRK kunne satt i gang et 'lær å sy minutt for minutt' som de gjorde med strikking.... 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvorfor? Skrevet 4. oktober 2021 #43 Del Skrevet 4. oktober 2021 Veldig gøyal oppgave å reparere flekkete genser og hullete jeans! For meg som ikke kan sy virker det litt mer overkommelig å reparere tøy, så det var en morsom oppgave. Håper de gjentar en sånn type oppgave, hadde vært gøy å se flere forskjellige løsninger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trotwood Skrevet 4. oktober 2021 #44 Del Skrevet 4. oktober 2021 Jeg har også begynt å se på dette. Gøy, jeg kan ingenting om søm og er ikke så kreativ men jeg kan ihvertfall tenke på hva jeg syntes ble finest! Kunne ønske jeg var mindre klønete med nål og tråd selv! Jeg hadde nok blitt gal av programlederen om jeg hadde vært med dog 😆 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 5. oktober 2021 #45 Del Skrevet 5. oktober 2021 Jeg synes det var moro når de ble delt opp i lag. 😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vuling Skrevet 5. oktober 2021 #46 Del Skrevet 5. oktober 2021 Skandale i Symesterskapet, hva synes dere om dette? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6QbvB/skuffende-fra-symesterskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 5. oktober 2021 #47 Del Skrevet 5. oktober 2021 Vuling skrev (29 minutter siden): Skandale i Symesterskapet, hva synes dere om dette? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6QbvB/skuffende-fra-symesterskapet Helt enig. Altså..man kan ikke slå av samiskheten. Alt man lager som samisk designer, vil jo være samisk design 😅 dessuten veldig kunnskapsløst, men sånn er det jo med majoritetssamfunnet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trotwood Skrevet 5. oktober 2021 #48 Del Skrevet 5. oktober 2021 29 minutter siden, Vuling said: Skandale i Symesterskapet, hva synes dere om dette? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6QbvB/skuffende-fra-symesterskapet Jeg reagerte faktisk selv når Jenny sa det. Det er i og for seg helt grei å få beskjed om å vise mer variasjon, men jeg synes det var noe med måten det ble sagt på, det var så avvisende. Jeg håper at det blir adressert. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TheCatLady Skrevet 5. oktober 2021 #49 Del Skrevet 5. oktober 2021 Vuling skrev (38 minutter siden): Skandale i Symesterskapet, hva synes dere om dette? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6QbvB/skuffende-fra-symesterskapet Vet ikke helt jeg. Jeg tror at det ikke var vondt ment, men som en oppfordring til at hun kunne gjøre litt andre ting også. Når det er sagt så opplever jeg egentlig ikke at hun hadde et så voldsomt høyt fokus på det samiske. At hun har tatt med seg det i designene sine er jo fordi det er en stor del av hennes identitet og hva hun er opptatt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GulleGull Skrevet 5. oktober 2021 #50 Del Skrevet 5. oktober 2021 (endret) Liker å følge med egentlig -men syntes det er vanskelig å bli inspirert av sluttresultatet når de aldri rekker å bli ferdig med ett plagg, så det ser sånn halvsjuskete ut fordi de alltid har fått dårlig tid. Vansklig for en som ikke kan så mye om søm som ser på om det egentlig er bra eller ikke. Er som når «Kakekrigen». gikk på TVNorge -var det vel, alt de leverte fra seg der så uappetittlig ut -de fikk altfor dårlig tid -så kaka var halvvarm og kremen og pynten rant utover, ikke noe du fikk lyst å spise og det var vanskig å se hvor flinke de egentlig var… Håper dere skjønner hva jeg vil frem til😅 Endret 5. oktober 2021 av GulleGull Uteglemt ord 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 6. oktober 2021 #51 Del Skrevet 6. oktober 2021 9 hours ago, Vuling said: Skandale i Symesterskapet, hva synes dere om dette? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6QbvB/skuffende-fra-symesterskapet Det stakk litt i magen da Jenny sa det, og man så jo tydelig at Marianne også ble såret. Hun har jo i etterkant fikset et par av plaggene og "samifisert" de fordi hun følte seg vel med å bruke buksa med leopardlapp for eksempel. Samtidig kan jeg se noe av poenget til Jenny. Spesielt i en kundeoppgave er det viktig å se utover sin egen identitet. Men når du først skal sy i et så dyrt stoff skjønner jeg at Marianne tar mer hensyn til sine egne ønsker enn kundens da. 🤭 Det er jo kjipt å sy et plagg ingen liker og som ikke vinner. Bedre å tape men i det minste like resultatet selv. https://www.nrk.no/sapmi/jenny-skavlans-kommentar-i-symesterskapet-vekker-vonde-folelser-1.15673417 Jenny prøver seg på at det er innovasjonsgraden de kommenterte på, men det var jo ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 6. oktober 2021 #52 Del Skrevet 6. oktober 2021 Vuling skrev (12 timer siden): Skandale i Symesterskapet, hva synes dere om dette? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6QbvB/skuffende-fra-symesterskapet Jeg er på ingen måte enig i kritikken. Men jeg kan forstå med deres bakgrunn at de tolket det sånn. Jenny Skavlan sa bla i første episode at hun gledet seg til å se henne flette sin samiske søm inn i plaggene. Jeg også har ventet spent på det. Men det blir jo mer rent samisk. Noe som i utgangspunktet ikke er feil i seg selv. Men dette er jo symesterskapet, der de utfordres på å mixe og utfordre seg selv. Så jeg tolket kommentaren som at hun skulle utfordre seg mer selv å gå litt mer ut av tradisjons plagget helt rent teknisk. Ikke at hun skulle droppe det. Det kunne vært feks at man bruker noen elementer fra hennes samiske søm inn i vanlige plagg. Selv er jeg veldig stolt at vi har en samisk kultur. Og kunne gjerne ha gått med plagg med elementer fra plaggene. Men har ikke tilhørigheten til å gå med de rene samiske plaggene. Og skulle gjerne ha sett en litt mix der ja. Kunne blitt veldig spennende. Ellers syntes jeg Marianne er veldig flink. Så har heier og kryssa fingrene for at hun skulle tørre å bevege seg litt mer ut av det helt tradisjonelle plagget og mixet det inn mer i vanlige klær. Jeg vil bare også si at de har sjukt mye press på seg, så forstår godt at de velger å gå for noe som føles mest trygt ofte. Og fir meg ser det ut som Marianne sliter litt med det samme jeg ofte gjør når jeg syr og det er perfeksjon angst. Man vil jo så gjerne at det skal bli bra, og da er det veldig lett å bli redd for å legge til for mye. Og føler hun da ender opp med å legge til akkurat for lite. Hun må hente frem kreativitet vilkdyret i seg, som jeg er helt sikker på bor inni henne, det ser jeg. Digger også roberto, men han blir ofte bittelitt for mye for min del. Men han lager jo sjukt mye spennede med sjukt god søm. Så der mangler det ikke noe på kreativiteten. Han klarer ikke å lage noe ordinært tror jeg. Den kokkejakke skjorta ble jo bare sjukt bra og transformert. Og på sånne oppgaver kommer ikke Marianne helt frem, fordi det er litt utenfor bobla hun har lagt seg i. Og det er der hun burde slå løs den kreativitet hun egentlig har. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 6. oktober 2021 #53 Del Skrevet 6. oktober 2021 Lawyam skrev (På 4.10.2021 den 20.50): Savner også å vite litt hva de gjør. Vi ser jo ingenting bortsett fra roting i hyller, beskjeder om at nå syr jeg feil og litt at de klipper og stresser med å få plagget ferdig. Så henges de opp og så kommenteres det sømtekniske. Jeg er vel på nivå hvor jeg sikkert har glemt hvordan de trer symaskinen og kun kan bedømme om noe er skjevt eller ser kjedelig ut.... Kanskje NRK kunne satt i gang et 'lær å sy minutt for minutt' som de gjorde med strikking.... De har jo videoer med mønster på NRK sine sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 6. oktober 2021 #54 Del Skrevet 6. oktober 2021 14 hours ago, Vuling said: Skandale i Symesterskapet, hva synes dere om dette? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k6QbvB/skuffende-fra-symesterskapet Jeg er litt både og. Jeg tror Jenny mente at hun burde utfordre seg selv log ikke bare sy det som var trygt og kjent. Men det var ikke slik det kom frem. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 6. oktober 2021 #55 Del Skrevet 6. oktober 2021 4 hours ago, Krokenguri said: Jeg er på ingen måte enig i kritikken. Men jeg kan forstå med deres bakgrunn at de tolket det sånn. Jenny Skavlan sa bla i første episode at hun gledet seg til å se henne flette sin samiske søm inn i plaggene. Jeg også har ventet spent på det. Men det blir jo mer rent samisk. Noe som i utgangspunktet ikke er feil i seg selv. Men dette er jo symesterskapet, der de utfordres på å mixe og utfordre seg selv. Så jeg tolket kommentaren som at hun skulle utfordre seg mer selv å gå litt mer ut av tradisjons plagget helt rent teknisk. Ikke at hun skulle droppe det. Det kunne vært feks at man bruker noen elementer fra hennes samiske søm inn i vanlige plagg. Selv er jeg veldig stolt at vi har en samisk kultur. Og kunne gjerne ha gått med plagg med elementer fra plaggene. Men har ikke tilhørigheten til å gå med de rene samiske plaggene. Og skulle gjerne ha sett en litt mix der ja. . Her skjønner jeg ikke hva du mener? Hun har jo ikke laget mye rent samisk? Hun laget lettkofta, men det var jo et plagg til seg selv som var oppgaven, så det kan jo ikke ha vært feil? Njalfahtta/luhkka-varianten er jo ikke noe rent samisk som ikke kan brukes av andre? Plagget var samiskinspirert, men ikke rent samisk. Kanskje både du og Jenny mangler litt kunnskap om samisk klestradisjon? 😄 Marianne var jo den eneste som faktisk laget noe helt annet enn en jakke, skjønner ikke at det er så kritisk... 🤔 Eneste jeg er enig i er at plagget ikke hadde så veldig innovative detaljer, men akkurat det har jo ikke noe med det samiske å gjøre. Jeg syns også som deg at Marianne kunne kommet seg enda mer ut av komfortsonen, men tror ikke det er nødvendig å fjerne det samiske av den grunn. Tror tvertimot kun kan pøse på mer jeg. Men med den trange tidsrammen de har er det nok vanskelig, mye samisk håndtverk og detaljer er tidkrevende. Marianne er prisgitt tilgangen på "samiske bånd" og har altfor lite tid til å eksperimentere med andre samiske detaljer, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 6. oktober 2021 #56 Del Skrevet 6. oktober 2021 Albbas skrev (49 minutter siden): Her skjønner jeg ikke hva du mener? Hun har jo ikke laget mye rent samisk? Hun laget lettkofta, men det var jo et plagg til seg selv som var oppgaven, så det kan jo ikke ha vært feil? Njalfahtta/luhkka-varianten er jo ikke noe rent samisk som ikke kan brukes av andre? Plagget var samiskinspirert, men ikke rent samisk. Kanskje både du og Jenny mangler litt kunnskap om samisk klestradisjon? 😄 Marianne var jo den eneste som faktisk laget noe helt annet enn en jakke, skjønner ikke at det er så kritisk... 🤔 Eneste jeg er enig i er at plagget ikke hadde så veldig innovative detaljer, men akkurat det har jo ikke noe med det samiske å gjøre. Jeg syns også som deg at Marianne kunne kommet seg enda mer ut av komfortsonen, men tror ikke det er nødvendig å fjerne det samiske av den grunn. Tror tvertimot kun kan pøse på mer jeg. Men med den trange tidsrammen de har er det nok vanskelig, mye samisk håndtverk og detaljer er tidkrevende. Marianne er prisgitt tilgangen på "samiske bånd" og har altfor lite tid til å eksperimentere med andre samiske detaljer, dessverre. Hvis det nye er en hette som ikke er der, og for feks min del blir såpass samisk at det ikke er naturlig for hvermannsen å gå med. Da blir det muligens litt for samisk i en setting man skal vise flere sider av seg selv. Som sagt veldig morsomt om man putter inn samisk i hverdagsklær eller hverdagsklær inn i det samiske. For meg som ikke kan så mye om samiske klær, ville umiddelbart tro det var et rent samisk plagg. Hvorvidt forskjellen er med og uten hette, da må ha mer grunnkunnskakap rundt plagget. Jeg syntes det forøvrig er litt skam at man på skolen ikke lærer litt mer om sånt. Kunne selvfølgelig ha satt meg mer inn i det selv. Men har jo en naturlig tendens til å sette meg inn i ting når jeg trenger det mest 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 6. oktober 2021 #57 Del Skrevet 6. oktober 2021 1 minutt siden, Krokenguri said: Hvis det nye er en hette som ikke er der, og for feks min del blir såpass samisk at det ikke er naturlig for hvermannsen å gå med. Da blir det muligens litt for samisk i en setting man skal vise flere sider av seg selv. Som sagt veldig morsomt om man putter inn samisk i hverdagsklær eller hverdagsklær inn i det samiske. For meg som ikke kan så mye om samiske klær, ville umiddelbart tro det var et rent samisk plagg. Hvorvidt forskjellen er med og uten hette, da må ha mer grunnkunnskakap rundt plagget. Jeg syntes det forøvrig er litt skam at man på skolen ikke lærer litt mer om sånt. Kunne selvfølgelig ha satt meg mer inn i det selv. Men har jo en naturlig tendens til å sette meg inn i ting når jeg trenger det mest Forskjellen ligger ikke hetta nei, men dette er en kombinasjon av luhkka og njalfahtta. Begge disse er plagg det ligger mye valgfrihet i. Marianne sin variant er ikke særlig samisk i dekoren, og det blir derfor feil å påstå at det er et rent samisk plagg. Du har vel sett en cape før? https://www.miinto.dk/p-elsa-cape-e4a36305-0be3-4f81-9865-ad9e006d63c5?gclid=CjwKCAjwkvWKBhB4EiwA-GHjFmREio2YZpdqXAmUjHs8TXy8czchy2FYL8ReTzP0TGZG_K8z9blTRxoCExUQAvD_BwE Det er jo litt synd om man dømmer Marianne i hennes disfavør fordi man selv har lite kunnskap og bare antar at dette plagget er rent samisk (hva du enn legger i det). Her er en njalfahtta som ikke er en lukka-fusion, og som er mer tradisjonelt dekorert. https://www.instagram.com/p/B5NWXv9BEAT/?utm_medium=copy_link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 6. oktober 2021 #58 Del Skrevet 6. oktober 2021 Albbas skrev (2 timer siden): Forskjellen ligger ikke hetta nei, men dette er en kombinasjon av luhkka og njalfahtta. Begge disse er plagg det ligger mye valgfrihet i. Marianne sin variant er ikke særlig samisk i dekoren, og det blir derfor feil å påstå at det er et rent samisk plagg. Du har vel sett en cape før? https://www.miinto.dk/p-elsa-cape-e4a36305-0be3-4f81-9865-ad9e006d63c5?gclid=CjwKCAjwkvWKBhB4EiwA-GHjFmREio2YZpdqXAmUjHs8TXy8czchy2FYL8ReTzP0TGZG_K8z9blTRxoCExUQAvD_BwE Det er jo litt synd om man dømmer Marianne i hennes disfavør fordi man selv har lite kunnskap og bare antar at dette plagget er rent samisk (hva du enn legger i det). Her er en njalfahtta som ikke er en lukka-fusion, og som er mer tradisjonelt dekorert. https://www.instagram.com/p/B5NWXv9BEAT/?utm_medium=copy_link Den er mer samisk enn tradisjonell cep iallfall. Hvis ikke så hadde den jo het cep. Hu. Kalte den jo også lukka inspirert. Problemet var / er ikke plagget i seg selv. Det er jo råflott det. Men poenget som de prøvde å si var vel at hun måtte utfordre seg selv litt mer på den kreative biten. Sånn sett så er er det en deltager til som også har fått ca samme beskjed som ender opp med en coboy skjorte variant ish. På de fleste oppgaver. Og savner like mye variasjon der også 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 6. oktober 2021 #59 Del Skrevet 6. oktober 2021 2 hours ago, Albbas said: Forskjellen ligger ikke hetta nei, men dette er en kombinasjon av luhkka og njalfahtta. Begge disse er plagg det ligger mye valgfrihet i. Marianne sin variant er ikke særlig samisk i dekoren, og det blir derfor feil å påstå at det er et rent samisk plagg. Du har vel sett en cape før? https://www.miinto.dk/p-elsa-cape-e4a36305-0be3-4f81-9865-ad9e006d63c5?gclid=CjwKCAjwkvWKBhB4EiwA-GHjFmREio2YZpdqXAmUjHs8TXy8czchy2FYL8ReTzP0TGZG_K8z9blTRxoCExUQAvD_BwE Det er jo litt synd om man dømmer Marianne i hennes disfavør fordi man selv har lite kunnskap og bare antar at dette plagget er rent samisk (hva du enn legger i det). Her er en njalfahtta som ikke er en lukka-fusion, og som er mer tradisjonelt dekorert. https://www.instagram.com/p/B5NWXv9BEAT/?utm_medium=copy_link Jeg tolket kritikken mer i retning av at hun hadde brukt mye biser og at de ville se mer. Men skjønner kritikken. Slik jeg ser det så er det like naturlig at hun bruker samiske elementer som at Emanuel har med paljetter og glitter. Ikke for å sammenligne drag og samer altså, men som i at det er det de er vant med å sy. Og ingen har kritisert Emanuel for det til nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krokenguri Skrevet 6. oktober 2021 #60 Del Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Rosa Sitron skrev (4 minutter siden): Jeg tolket kritikken mer i retning av at hun hadde brukt mye biser og at de ville se mer. Men skjønner kritikken. Slik jeg ser det så er det like naturlig at hun bruker samiske elementer som at Emanuel har med paljetter og glitter. Ikke for å sammenligne drag og samer altså, men som i at det er det de er vant med å sy. Og ingen har kritisert Emanuel for det til nå. Joda har blitt nevnt det også. Derfor holder han på å prøve litt annet nå. Men han sier det også selv at han har lett for å gå den veien og skjønner at han må utfordre seg litt ut av det kjente. Dessuten er ert noe de kommenterer i alle sy mesterskap konkurransene. Jeg ser du liker.... Og ønsker å se du prøver på noe annet også. Hvis man holder seg til et design hele veien har det jo lett for at man på et tidspunkt ryker ut, fordi man ikke utvikler seg videre. Symesterskapet har som regel hatt en eller annen oppgave inn mot samisk tema i sesongene. Iallefall muligheter for det. Endret 6. oktober 2021 av Krokenguri 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå