Gå til innhold

Symesterskapet 2021


Gulvplanke

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Albbas said:

Fy så nysgjerrig jeg blir på disse kjolene dere diskuterer nå. 😂 Gleder meg til å se episoden! Oppgaven i seg selv er jo helt super! 

Bare gled deg. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Albbas skrev (14 minutter siden):

Fy så nysgjerrig jeg blir på disse kjolene dere diskuterer nå. 😂 Gleder meg til å se episoden! Oppgaven i seg selv er jo helt super! 

Ja bare å glede seg. Sjukt imponert jeg. Så det vi diskuterer blir jo bare detaljer hvorvidt de funker bra eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg synes heller ikke at den kjolen Carina valgte var særlig fin. Den så litt kjerring ut synes jeg, men den satt fint på henne. Mulig hun likte den og at man tenker litt for mye på hvordan hun er på scenen. Hun ønsket seg sikkert noe som var litt mer vanlig og til bruk i hverdagen. 

Flere av kjolene var litt krise synes jeg. Sånn som den til Turi som var en sekk med et rart belte drapert over. Det var jo akkurat det hun ikke ville ha, men tror flere av kjolene hadde hatt potensiale med litt justeringer. 

Det er sikkert ikke helt enkelt å sy til større størrelser fordi som jeg forstod det så var det knapt mønster å oppdrive og veldig lite tid. De kunne kanskje ha fått litt ekstra tid når de måtte lage mønster fra bunnen synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 timer siden):

Alle hat forskjellig smak og har sett mange omslags kjoler som ikke passer like godt. Dessuten så sa kunden at hun ville ha noe normalt med litt ekstra sprekt og likte vintage. Og det leverte senab 

Enig! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (3 timer siden):

Jeg synes heller ikke at den kjolen Carina valgte var særlig fin. Den så litt kjerring ut synes jeg, men den satt fint på henne. Mulig hun likte den og at man tenker litt for mye på hvordan hun er på scenen. Hun ønsket seg sikkert noe som var litt mer vanlig og til bruk i hverdagen. 

Flere av kjolene var litt krise synes jeg. Sånn som den til Turi som var en sekk med et rart belte drapert over. Det var jo akkurat det hun ikke ville ha, men tror flere av kjolene hadde hatt potensiale med litt justeringer. 

Det er sikkert ikke helt enkelt å sy til større størrelser fordi som jeg forstod det så var det knapt mønster å oppdrive og veldig lite tid. De kunne kanskje ha fått litt ekstra tid når de måtte lage mønster fra bunnen synes jeg. 

De hadde vel ekstra tid, de har vel ikke hatt 6 timer på andre oppgaver, hvis jeg husker riktig?

Ellers er jeg enig med mange kommentarer på mine innlegg her, og skjønner at smak er ganske vanskelig å diskutere! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
Luka_S skrev (2 timer siden):

De hadde vel ekstra tid, de har vel ikke hatt 6 timer på andre oppgaver, hvis jeg husker riktig?

Ellers er jeg enig med mange kommentarer på mine innlegg her, og skjønner at smak er ganske vanskelig å diskutere! 😄

Åja, jeg trodde de alltid hadde samme tid, men det er synd at de ofte ikke blir ferdig med plaggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oida skrev (20 timer siden):

Her må jeg si du bommer noe, bunad og samisk inspirert søm kan ikke sammenlignes. Samiske plagg og tradisjon er langt mer enn samekoften. Koften kan heller ikke sidestilles med bunaden. Du har de tradisjonelle koftene i ullstoff, som bunader, men også sommerkofter i lette bomullsstoff.

Jeg tror forøvrig  på ingen måte Jenny Skavlan mente noe vondt med kommentaren, den kom nok bare feil ut. Det som nok er vanskelig å forstå for de som ikke er samer er hvor dypt fornorskningen fremdeles sitter i oss samer. Mange bar på en skam over å være av samisk opphav og skjulte dette. Som for Marianne i Symesterskapet, hun fant ut i tenårene at hun er same. Selv har jeg vært heldig og har vokst opp med samisk språk og tradisjon. Men har slektninger som først  i voksen alder er blitt kjent med sin samiske arv. Så det er nok årsaken til at en kommentar som kom litt feil ut stikker litt i hjerterota for mottakeren.

 

Jeg sammenligner de ikke. Jeg kunne ha skrevet noen som syr sari også. Ikke rart det blir misforståelser når det legges i andre ting i et budskap enn det som er ment. Bunad og samisk søm har begge to forøvrig gamle røtter. Bunadsøm er mye mer strengt, det er så strengt at bunaden kommer til å dø ut. Og erstattes med festdrakter. (litt avsporing) 

Jeg nevner Bunadsøm som en stiltype. Og hadde blitt rart i et sy mesterskap om alle skjorter ble mer eller mindre bare bunad skjorter osv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Krokenguri said:

Jeg sammenligner de ikke. Jeg kunne ha skrevet noen som syr sari også. Ikke rart det blir misforståelser når det legges i andre ting i et budskap enn det som er ment. Bunad og samisk søm har begge to forøvrig gamle røtter. Bunadsøm er mye mer strengt, det er så strengt at bunaden kommer til å dø ut. Og erstattes med festdrakter. (litt avsporing) 

Jeg nevner Bunadsøm som en stiltype. Og hadde blitt rart i et sy mesterskap om alle skjorter ble mer eller mindre bare bunad skjorter osv. 

Jo du sammenligner, og sammenligningen din gir overhodet ikke mening! 

"Mer eller mindre bare bunadsskjorter" - men det er jo ikke det Marianne har gjort med det samiske. En njalfahtta er ikke et strengt plagg som bare kan brukes til kofta, den brukes faktisk overhodet ikke med kofta, den er et anvendelig plagg. En nikkers med samiske detaljer - på hvilken måte er den sammenlignbar med en bunadsskjorte? Et hverdagslig skjørt med holbi - hvordan er den sammenlignbar med bunad eller kofta? Du bommer fullstendig i din sammenligning, fordi Marianne har sydd anvendelige plagg som kan brukes i hverdagen, og du sammenligner det med det du selv sier er et strengt festantrekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Jo du sammenligner, og sammenligningen din gir overhodet ikke mening! 

"Mer eller mindre bare bunadsskjorter" - men det er jo ikke det Marianne har gjort med det samiske. En njalfahtta er ikke et strengt plagg som bare kan brukes til kofta, den brukes faktisk overhodet ikke med kofta, den er et anvendelig plagg. En nikkers med samiske detaljer - på hvilken måte er den sammenlignbar med en bunadsskjorte? Et hverdagslig skjørt med holbi - hvordan er den sammenlignbar med bunad eller kofta? Du bommer fullstendig i din sammenligning, fordi Marianne har sydd anvendelige plagg som kan brukes i hverdagen, og du sammenligner det med det du selv sier er et strengt festantrekk. 

 

Da legger du mer i det enn poenget. Bytt ut bunad med sari da. Også blir alt du lager mer sari enn sari inspirert 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Krokenguri said:

Da legger du mer i det enn poenget. Bytt ut bunad med sari da. Også blir alt du lager mer sari enn sari inspirert 

Sorry, jeg skjønner faktisk ikke poenget. 🤪 HVA er det Marianne har laget som er mer kofte enn samiskinspirert? 

Fella du går i er jo å anta at samiskinspirert henger tett sammen med kofta. Det gjør det jo ikke! Samiskinspirert betyr å være inspirert av hele den samiske kleskulturen, mens du prøver å sammenligne det opp mot ETT plagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 minutter siden):

Sorry, jeg skjønner faktisk ikke poenget. 🤪 HVA er det Marianne har laget som er mer kofte enn samiskinspirert? 

Fella du går i er jo å anta at samiskinspirert henger tett sammen med kofta. Det gjør det jo ikke! Samiskinspirert betyr å være inspirert av hele den samiske kleskulturen, mens du prøver å sammenligne det opp mot ETT plagg. 

Så du mener at det hun har laget ikke ser mest samisk ut? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (8 minutter siden):

Sorry, jeg skjønner faktisk ikke poenget. 🤪 HVA er det Marianne har laget som er mer kofte enn samiskinspirert? 

Fella du går i er jo å anta at samiskinspirert henger tett sammen med kofta. Det gjør det jo ikke! Samiskinspirert betyr å være inspirert av hele den samiske kleskulturen, mens du prøver å sammenligne det opp mot ETT plagg. 

Mulig du ikke ser disse plaggene som rent samisk. For min del så ser det veldig ut som typiske samiske plagg. Og i symesterskapet er det jo lurt å utfordre seg selv litt ut derifra. Og evnt mixe det litt inn, så det blir mer aktuelt for flere. Hun bruker jo ikke de typiske bånd og stoffer. Ser på lukkaen at hun har lagt til noe mer på bildet her. Og har litt mer piff en den hadde i konkurransen. Begge plaggene er sjukt flotte. Men konkurransemessig så har hun ikke utfordret seg selv nok. Og mangler litt da på kreativiteten. Og jeg er helt sikker på at hun har det som skal til der også, bare hun hadde beveget seg litt ut av det trygge. Som feks på siste kunde oppgaven. Der kan man ane at hun har brukt noen grunnformer som fungerer veldig bra. Så syntes det var litt kjedelig at hun ikke kom helt i mål og manglet et belte. Da hadde hun nok toppet den konkurransen. Så her er det lite som skiller. 

 

Screenshot_20211009_093114.jpg

Screenshot_20211009_093055.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Krokenguri said:

Så du mener at det hun har laget ikke ser mest samisk ut? 

Ett plagg ser veldig samisk ut, det er kofta. 

Njalfahttaen syns jeg er veldig nøytral i sitt preg. Det er jo ikke en faktisk njalfahtta heller, da hun har forlenget den bak. Njalfahtta er også et ganske allsidig plagg, hun kunne like gjerne kalt det en cape og ingen hadde reagert. 🙄 

Ellers er ingenting av det andre hun har laget "mest samisk" nei. 

Jeg kan kanskje forstå at en som ikke kjenner den samiske kulturen kan tro det, men da kan man jo spørre seg... Er det den samiske befolkningen som bør tilpasse seg, eller er det noen som bør øke kunnskapen sin om samisk kultur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Krokenguri said:

Mulig du ikke ser disse plaggene som rent samisk. For min del så ser det veldig ut som typiske samiske plagg. Og i symesterskapet er det jo lurt å utfordre seg selv litt ut derifra. Og evnt mixe det litt inn, så det blir mer aktuelt for flere. Hun bruker jo ikke de typiske bånd og stoffer. Ser på lukkaen at hun har lagt til noe mer på bildet her. Og har litt mer piff en den hadde i konkurransen. Begge plaggene er sjukt flotte. Men konkurransemessig så har hun ikke utfordret seg selv nok. Og mangler litt da på kreativiteten. Og jeg er helt sikker på at hun har det som skal til der også, bare hun hadde beveget seg litt ut av det trygge. Som feks på siste kunde oppgaven. Der kan man ane at hun har brukt noen grunnformer som fungerer veldig bra. Så syntes det var litt kjedelig at hun ikke kom helt i mål og manglet et belte. Da hadde hun nok toppet den konkurransen. Så her er det lite som skiller. 

 

Screenshot_20211009_093114.jpg

Screenshot_20211009_093055.jpg

Den "capen" kunne jeg kjøpt og ikke tenkt samisk i det hele tatt. På bilde her er det tilbehøret som gjør at jeg tenker urfolk-innspirert (ikke nødvendigvis samisk)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 time siden):

Ett plagg ser veldig samisk ut, det er kofta. 

Njalfahttaen syns jeg er veldig nøytral i sitt preg. Det er jo ikke en faktisk njalfahtta heller, da hun har forlenget den bak. Njalfahtta er også et ganske allsidig plagg, hun kunne like gjerne kalt det en cape og ingen hadde reagert. 🙄 

Ellers er ingenting av det andre hun har laget "mest samisk" nei. 

Jeg kan kanskje forstå at en som ikke kjenner den samiske kulturen kan tro det, men da kan man jo spørre seg... Er det den samiske befolkningen som bør tilpasse seg, eller er det noen som bør øke kunnskapen sin om samisk kultur? 

Men den er jo såpass samisk inspirert at det oppfattes som et samisk rent plagg. Feks å beholde fasongen. Kutta ut lommen midt foran og lagt lommene i langsgående søm og en dobbel lapp med knapping foran. Da hadde hun sannsynligvis kommet litt mer i retningen de spør etter

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (5 timer siden):

Jeg sammenligner de ikke. Jeg kunne ha skrevet noen som syr sari også. Ikke rart det blir misforståelser når det legges i andre ting i et budskap enn det som er ment. Bunad og samisk søm har begge to forøvrig gamle røtter. Bunadsøm er mye mer strengt, det er så strengt at bunaden kommer til å dø ut. Og erstattes med festdrakter. (litt avsporing) 

Jeg nevner Bunadsøm som en stiltype. Og hadde blitt rart i et sy mesterskap om alle skjorter ble mer eller mindre bare bunad skjorter 

Du skrev,  "Det blir som en bunadsprodusent bare skal sy bunad". I mine øyne blir da dette en sammenligning. Som jeg skrev i min kommentar til deg kan ikke bunad og samisk inspirert søm sammenlignes. Samiske plagg er så mye mer enn kofta, som er det nærmeste du kommer bunad. 

Plagget Marianne fikk kommentaren på var en sammensetning av to samiske plagg, luhkka og njálfahtta, som er ytterplagg brukt utenpå andre ytterplagg når det er bitende kaldt. Hun hadde i tillegg forlenget den bak. Den var nøytralt dekorert, så vil ikke si plagget utstrålte same eller samisk tradisjon. Jeg synes derimot Marianne skilte seg positivt ut blant jakker og frakker. Når kunden i tillegg er opptatt av kvinner og minoritetsrettigheter vil jeg ikke si plagget var skivebom.

Som same har jeg selv en del samiske og samisk inspirerte plagg jeg bruker i hverdagen. Som det typiske samiske ullsjalet, som kommer i mange fargevarianter. Jeg får ofte kommentarer på dette, ikke fordi det roper same, men fordi det er stort og deilig å pakke seg inn i på kalde dager i Oslo by.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror kjolen Marianne lagde til Carina kunne blitt veldig flott om hun fikk sydd på mansjetter. Da blir håndleddene automatisk nettere og silhuetten mindre tung 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (5 timer siden):

Du skrev,  "Det blir som en bunadsprodusent bare skal sy bunad". I mine øyne blir da dette en sammenligning. Som jeg skrev i min kommentar til deg kan ikke bunad og samisk inspirert søm sammenlignes. Samiske plagg er så mye mer enn kofta, som er det nærmeste du kommer bunad. 

Plagget Marianne fikk kommentaren på var en sammensetning av to samiske plagg, luhkka og njálfahtta, som er ytterplagg brukt utenpå andre ytterplagg når det er bitende kaldt. Hun hadde i tillegg forlenget den bak. Den var nøytralt dekorert, så vil ikke si plagget utstrålte same eller samisk tradisjon. Jeg synes derimot Marianne skilte seg positivt ut blant jakker og frakker. Når kunden i tillegg er opptatt av kvinner og minoritetsrettigheter vil jeg ikke si plagget var skivebom.

Som same har jeg selv en del samiske og samisk inspirerte plagg jeg bruker i hverdagen. Som det typiske samiske ullsjalet, som kommer i mange fargevarianter. Jeg får ofte kommentarer på dette, ikke fordi det roper same, men fordi det er stort og deilig å pakke seg inn i på kalde dager i Oslo by.

Ja jeg skrev det og bunad kunne ha vært hva som helst annet tradisjons plagg. Så da drar man jo bunad litt lenger enn poenget. Bunad og tradisjonelle same plagg er ikke det samme. Akkurat som sari ikke kan sammenlignes med bunad. Men drar man poenget lenger enn det er, så mister man jo poenget 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeoverrasket over at Zenab sin kjole vant. Det var 4-5 andre kjoler jeg hadde valgt før den. Likte aller best Marianne sin som hadde flott stoff og mest elegant retropreg, men den ble kanskje ikke ferdig nok. Syns også Margrethe var så morsom med vaginaen (vulvaen), og skulle ønske den heller hadde blitt valgt. Kanskje det var fargen som ikke falt helt i smak? Guro sin var også veldig artig og anvendelig.

Forøvrig enig i at denne oppgaven var for krevende på 6 timer. Flere måtte lage egne mønstre og det er jo mer krevende å sy i en str man ikke er vant til, vi så jo det på dårlig passform blant flere av kjolene. 

Trist at Ida gikk ut, men hun var nok ikke så sterk på søm som mange av de andre. Er det noen som tør å tippe topp 3 allerede? Jeg tror i alle fall Roberto og kanskje Veronika eller Guro. Mulig Margrethe også henger med i toppen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Gulvplanke said:

Trist at Ida gikk ut, men hun var nok ikke så sterk på søm som mange av de andre. Er det noen som tør å tippe topp 3 allerede? Jeg tror i alle fall Roberto og kanskje Veronika eller Guro. Mulig Margrethe også henger med i toppen.

Hmm, mulig jeg har endret meg litt her, spent på hva dere andre tenker etter dagens episode!

Storkoste meg i alle fall med litt mer teknisk søm i dagens episode! Og syns vinneren av redesign-oppgaven var veldig, veldig fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...