Gå til innhold

Symesterskapet 2021


Gulvplanke

Anbefalte innlegg

Rosa Sitron skrev (5 minutter siden):

Ja, har ikke sagt noe annet. Kun at man bør passe på hvordan man sier sånt. At jeg skjønte det ble reaksjoner betyr ikke at jeg var uenig med intensjonen.

Heldigvis er ingen perfekte i hverken uttalelse eller forstå budskapet.... 

Man bør tåle konstruktiv kritikk. Og det er av konstruktiv kritikk.  De hadde nok sagt noe lignende om en bunad produsent laget bunad av alt, at de ønsket å se litt annet enn bare bunad. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Krokenguri said:

Heldigvis er ingen perfekte i hverken uttalelse eller forstå budskapet.... 

Man bør tåle konstruktiv kritikk. Og det er av konstruktiv kritikk.  De hadde nok sagt noe lignende om en bunad produsent laget bunad av alt, at de ønsket å se litt annet enn bare bunad. 

Men hun har jo ikke laget kofte av alt...? Hun har laget EN kofte, så igjen forstår jeg ikke sammenligningen din? 

Mer riktig ville vært å si: De hadde nok sagt noe lignende om en nordmann dro inn norske elementer i alt, og sagt at de ikke ønsket å se så mye norske elementer. 

...og det kan vi jo ikke være sikre på... 

Igjen syns jeg kritikken vitner mest om manglende kunnskap om samiske klestradisjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke sammenlignes med bunad. Hvis det er slik at for Marianne, alt hennes inspirasjon til å sy kommer fra historien om hennes olde- og besteforeldre, hvis kilden til hennes kreativitet og sying ligger i nettopp denne, gamle kulturen som hun ønsker å bringe tilbake til liv i moderne visjon. Litt sånn, hvordan det ville vært om saamene fikk lov å ha sin kultur fult åpent hele veien, hvordan ville det utviklet seg nå. Så ja, hun kan selvsagt få lov til å sy akkurat hva hun vil. 

Om Jenny formulerte det på en annen måte, "at jeg skjønner hvor viktig den inspirasjonen for deg, og det er helt greit for deg personlig men i akkurat det programmet forventes det mer variasjon." Det ville vært noe annet. Men Jenny skjønte jo ikke den viktigheten.

Altså, jeg er helt sikker på at intensjonen til Jenny aldri vært det å være rasistisk, men hun er bare typisk "hvit priviligert dame" så hun ikke skjønte med engang hva hun sa. Reaksjonene er på sin plass, det er slik vi kan lære. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Jeg syntes den ble sjukt kul. Og fikk oppgradert en omslags kjole, til noe litt ekstra enn bare det. Og kledde sjukt godt modellen. Som fikk fremhevet formene sine på en god måte.  Så veldig enig med dommerene på den. 

At vinnerkjolen ble sjukt kul? Eller misforstår jeg deg nå?

Oppgaven var jo å lage noe nytt og fint som hun ikke finner i butikken, jeg kunne sikkert funnet 100 plus size omslagskjoler som var finere enn den der. Fasongen var fin, ja, men synes stoff og farge/mønster var helt tragisk. Det var nesten så jeg trodde det var noe press fra produksjonen om at hun måtte velge Zenabs kjole eller noe, jeg skjønte ingenting da hun kom ut med den på. Kanskje fordi mange av de andre ikke ble helt ferdige?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (26 minutter siden):

Kan ikke sammenlignes med bunad. Hvis det er slik at for Marianne, alt hennes inspirasjon til å sy kommer fra historien om hennes olde- og besteforeldre, hvis kilden til hennes kreativitet og sying ligger i nettopp denne, gamle kulturen som hun ønsker å bringe tilbake til liv i moderne visjon. Litt sånn, hvordan det ville vært om saamene fikk lov å ha sin kultur fult åpent hele veien, hvordan ville det utviklet seg nå. Så ja, hun kan selvsagt få lov til å sy akkurat hva hun vil. 

Om Jenny formulerte det på en annen måte, "at jeg skjønner hvor viktig den inspirasjonen for deg, og det er helt greit for deg personlig men i akkurat det programmet forventes det mer variasjon." Det ville vært noe annet. Men Jenny skjønte jo ikke den viktigheten.

Altså, jeg er helt sikker på at intensjonen til Jenny aldri vært det å være rasistisk, men hun er bare typisk "hvit priviligert dame" så hun ikke skjønte med engang hva hun sa. Reaksjonene er på sin plass, det er slik vi kan lære. 

Hun kritisere jo ikke samisk inspirasjonen som hun har sagt etterpå. Les den da før man vrir og vrenger på en setning. Har fulgt Jenny lenge nok iht hennes søm og har da fått med meg såpass, at det ikke hadde falt meg inn at hun skulle mene noe galt om samisk søm. 

Har til og med sett en snutt på insta for kanskje ca et år siden eller noe der hun selv lager et samisk inspiret plagg og nevner at det er litt flaut at vi i sør ikke kjenner så mye til det, og hva plaggene heter osv. Så for min del blir det feil å vri det til at hun mente noe ondskapsfullt med det hun sa. 

Alle som låser seg i en ting i symesterskapet får jo beskjed om at de vil se litt andre sider av sømmen også. Og dere glemmer alt annet hun har sagt i serien til Marianne, at de kunne tenke seg å se mer mix og bla bånd bruk. Etter de nevnte at hun brukte biser på alle plaggene. 

De vurderer deltagerne ut fra resultat, søm teknisk og videre utvikling. Og sistnevnte blir jo borte om man da ikke prøver litt mer ut av det man hele tiden gjør. De har jo skrytt mye av Marianne hele veien, men også sagt at de ønsker hun slipper seg litt mer løs og ut av bobla. 

Forrige sesong fikk feks en bluse med samiske mansjetter god kritikk, fordi de elsket mixen i den og at det var veldig nyskapende. Så antar at de håper hun tør litt mer sånt. 

Likte godt siste kundeoppgaven hennes. Så syntes det var litt kjedelig at hun ikke ble helt ferdig. Da hadde hun nok blitt toppvurdert på den. Men der også manglet det litt på belte detaljer ol. Som hun kunne ha hivd seg litt ut i. Hun blir også bittelitt for nøye og mister endel tid, så tror hun hadde i konkurranse setting sluppet litt opp på det sømtekninske og lagt det sømtekninske mest i der det syntes mest. Men det er jo der hun også er skikkelig god, men da taoer litt iht konkurranse settingen. 

Forøvrig syntes jeg å se litt samisk i den kjolen også. Bare helt kamuflert. Mulig jeg tar feil. Men tenkte litt på skjørt fasongen og fasongen på bilen utenom kneppingen foran. Isåfall var det spot on, siden det er en fin fasong

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (2 minutter siden):

At vinnerkjolen ble sjukt kul? Eller misforstår jeg deg nå?

Oppgaven var jo å lage noe nytt og fint som hun ikke finner i butikken, jeg kunne sikkert funnet 100 plus size omslagskjoler som var finere enn den der. Fasongen var fin, ja, men synes stoff og farge/mønster var helt tragisk. Det var nesten så jeg trodde det var noe press fra produksjonen om at hun måtte velge Zenabs kjole eller noe, jeg skjønte ingenting da hun kom ut med den på. Kanskje fordi mange av de andre ikke ble helt ferdige?

Alle hat forskjellig smak og har sett mange omslags kjoler som ikke passer like godt. Dessuten så sa kunden at hun ville ha noe normalt med litt ekstra sprekt og likte vintage. Og det leverte senab 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Krokenguri said:

Heldigvis er ingen perfekte i hverken uttalelse eller forstå budskapet.... 

Man bør tåle konstruktiv kritikk. Og det er av konstruktiv kritikk.  De hadde nok sagt noe lignende om en bunad produsent laget bunad av alt, at de ønsket å se litt annet enn bare bunad. 

Nå skjønner jeg deg ikke helt? 

Jeg har sagt at jeg tok kritikken fra Jenny som at hun ville se litt annet enn samiske innspill, men å sammenligne det med en bunadstilvirker som lager bunad av alt blir feil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Luka_S said:

At vinnerkjolen ble sjukt kul? Eller misforstår jeg deg nå?

Oppgaven var jo å lage noe nytt og fint som hun ikke finner i butikken, jeg kunne sikkert funnet 100 plus size omslagskjoler som var finere enn den der. Fasongen var fin, ja, men synes stoff og farge/mønster var helt tragisk. Det var nesten så jeg trodde det var noe press fra produksjonen om at hun måtte velge Zenabs kjole eller noe, jeg skjønte ingenting da hun kom ut med den på. Kanskje fordi mange av de andre ikke ble helt ferdige?

Den kjolen satt jo velig bra på henne. Og hun sa vel at hun vanligvis ikke likte omslagskjoler fordi de satt feil på henne, denne satt jo helt fint. Fargemessig ikke min favoritt, men den satt veldig bra på henne

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, RedFox81 said:

Kan ikke sammenlignes med bunad. Hvis det er slik at for Marianne, alt hennes inspirasjon til å sy kommer fra historien om hennes olde- og besteforeldre, hvis kilden til hennes kreativitet og sying ligger i nettopp denne, gamle kulturen som hun ønsker å bringe tilbake til liv i moderne visjon. Litt sånn, hvordan det ville vært om saamene fikk lov å ha sin kultur fult åpent hele veien, hvordan ville det utviklet seg nå. Så ja, hun kan selvsagt få lov til å sy akkurat hva hun vil. 

Om Jenny formulerte det på en annen måte, "at jeg skjønner hvor viktig den inspirasjonen for deg, og det er helt greit for deg personlig men i akkurat det programmet forventes det mer variasjon." Det ville vært noe annet. Men Jenny skjønte jo ikke den viktigheten.

Altså, jeg er helt sikker på at intensjonen til Jenny aldri vært det å være rasistisk, men hun er bare typisk "hvit priviligert dame" så hun ikke skjønte med engang hva hun sa. Reaksjonene er på sin plass, det er slik vi kan lære. 

Jeg tror vi er enige. Intensjonen var ikke feil, men ordlyden ble. Jeg tror også vi senere kan få høre kritikk av typen " gå tilbake til røttene dine"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Alle hat forskjellig smak og har sett mange omslags kjoler som ikke passer like godt. Dessuten så sa kunden at hun ville ha noe normalt med litt ekstra sprekt og likte vintage. Og det leverte senab 

Ok, da er vi uenige. :)
Jeg synes den var trist og kjedelig i fargene selv om den var bra sydd og satt godt på.

Rosa Sitron skrev (1 minutt siden):

Den kjolen satt jo velig bra på henne. Og hun sa vel at hun vanligvis ikke likte omslagskjoler fordi de satt feil på henne, denne satt jo helt fint. Fargemessig ikke min favoritt, men den satt veldig bra på henne

Ja, enig i at den satt fint og var bra sømteknisk, men huff for et kjedelig stoff og mønster! Synes ikke oppgaven ble løst bra, når hun ville ha noe som ikke var en "kjedelig mørk sekk" slik som man får tilbud om i butikken. Bra passform, ja, men utvasket grått nattkjolestoff med duse blomster på? Hva med den lekre silkekjolen til Veronica, den kjempestilige rutete kjolen til Marianne eller den superkule leopardkjolen til Guro (som alle satt flott på Carina)?!

(Sorry, er litt engasjert i temaet plus size-mote, haha. ;))

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (7 minutter siden):

Ok, da er vi uenige. :)
Jeg synes den var trist og kjedelig i fargene selv om den var bra sydd og satt godt på.

Ja, enig i at den satt fint og var bra sømteknisk, men huff for et kjedelig stoff og mønster! Synes ikke oppgaven ble løst bra, når hun ville ha noe som ikke var en "kjedelig mørk sekk" slik som man får tilbud om i butikken. Bra passform, ja, men utvasket grått nattkjolestoff med duse blomster på? Hva med den lekre silkekjolen til Veronica, den kjempestilige rutete kjolen til Marianne eller den superkule leopardkjolen til Guro (som alle satt flott på Carina)?!

(Sorry, er litt engasjert i temaet plus size-mote, haha. ;))

Synes silkekjolen var mer fest enn arbeid, tror jeg hadde følt meg overpynta i den på jobb. Printet på stoffet var dog heller ikke helt min smak. Likte godt de to andre du nevner da, det rutete stoffet var min favoritt, men synes også begge omslagskjolene satt veldig pent på henne (selv om det gule stoffet var litt voldsomt og den kjønnsorgan-greia var litt teit).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Luka_S said:

Ok, da er vi uenige. :)
Jeg synes den var trist og kjedelig i fargene selv om den var bra sydd og satt godt på.

Ja, enig i at den satt fint og var bra sømteknisk, men huff for et kjedelig stoff og mønster! Synes ikke oppgaven ble løst bra, når hun ville ha noe som ikke var en "kjedelig mørk sekk" slik som man får tilbud om i butikken. Bra passform, ja, men utvasket grått nattkjolestoff med duse blomster på? Hva med den lekre silkekjolen til Veronica, den kjempestilige rutete kjolen til Marianne eller den superkule leopardkjolen til Guro (som alle satt flott på Carina)?!

(Sorry, er litt engasjert i temaet plus size-mote, haha. ;))

Veronica sin tenker jeg var mer fest enn jobb (men veldig kul kjole og fort den jeg ville valgt). Kan være at de to andre kjolene ikke var like gode å ha på. Marianne sin kjole er nok av slikt stoff man enten liker eller ikke liker å ha på. Jeg har flere slike kjoler og det er veldig dagsform om jeg orker å ha det på. Jeg har også en liten mistanke om at kjolen til Zenab er finere utenfor kamera, for jeg så et bilde av stoffet hvor fargene var mindre grøtete, men det kan være det var det bilde som løy. Kan jo også være at kunden fant detaljer hun ikke likte som vi likte/ikke så. Som du sier bare det at de er uferdige kan jo gi litt kjedelig følelse og at de hadde blitt valgt om de var ferdige

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (5 minutter siden):

 

Ja, enig i at den satt fint og var bra sømteknisk, men huff for et kjedelig stoff og mønster! Synes ikke oppgaven ble løst bra, når hun ville ha noe som ikke var en "kjedelig mørk sekk" slik som man får tilbud om i butikken. Bra passform, ja, men utvasket grått nattkjolestoff med duse blomster på? Hva med den lekre silkekjolen til Veronica, den kjempestilige rutete kjolen til Marianne eller den superkule leopardkjolen til Guro (som alle satt flott på Carina)?!

(Sorry, er litt engasjert i temaet plus size-mote, haha. ;))

Jeg tror Marianne hadde naila den hvis hun hadde blitt ferdig og fått på et belte. Leopardkjoken var forsåvidt fin, men litt teltete og det du får i butikken tenker jeg. Men finere enn det. Veronica Sin hadde pent stoff, men syntes ikke den hadde noen god fasong på kunden. Litt for kort skjørt. Evnt i den lengden burde ha vært smalere. Også syntes jeg det ble litt mye stoff på overdelen. Den manglet også ermer. Noe de fleste med den fasongen trives bedre med. 

 

Men sjukt imponert over det de fikk til altså. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Satellites said:

Synes silkekjolen var mer fest enn arbeid, tror jeg hadde følt meg overpynta i den på jobb. Printet på stoffet var dog heller ikke helt min smak. Likte godt de to andre du nevner da, det rutete stoffet var min favoritt, men synes også begge omslagskjolene satt veldig pent på henne (selv om det gule stoffet var litt voldsomt og den kjønnsorgan-greia var litt teit).

Jeg elsket den gule kjolen, hadde hun fått kjolen til å være rett nederst hadde det vært min favoritt i kategorien hverdag/jobb. Kjønnsorgangreia bare ser jeg forbi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er gøy at det er litt ulik mening om smak. Det viser jo bare at kunden har alt å si for hva som er rett antrekk for vedkomne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Heldigvis er ingen perfekte i hverken uttalelse eller forstå budskapet.... 

Man bør tåle konstruktiv kritikk. Og det er av konstruktiv kritikk.  De hadde nok sagt noe lignende om en bunad produsent laget bunad av alt, at de ønsket å se litt annet enn bare bunad. 

Her må jeg si du bommer noe, bunad og samisk inspirert søm kan ikke sammenlignes. Samiske plagg og tradisjon er langt mer enn samekoften. Koften kan heller ikke sidestilles med bunaden. Du har de tradisjonelle koftene i ullstoff, som bunader, men også sommerkofter i lette bomullsstoff.

Jeg tror forøvrig  på ingen måte Jenny Skavlan mente noe vondt med kommentaren, den kom nok bare feil ut. Det som nok er vanskelig å forstå for de som ikke er samer er hvor dypt fornorskningen fremdeles sitter i oss samer. Mange bar på en skam over å være av samisk opphav og skjulte dette. Som for Marianne i Symesterskapet, hun fant ut i tenårene at hun er same. Selv har jeg vært heldig og har vokst opp med samisk språk og tradisjon. Men har slektninger som først  i voksen alder er blitt kjent med sin samiske arv. Så det er nok årsaken til at en kommentar som kom litt feil ut stikker litt i hjerterota for mottakeren.

 

Endret av Oida
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosa Sitron skrev (3 minutter siden):

Syns det er gøy at det er litt ulik mening om smak. Det viser jo bare at kunden har alt å si for hva som er rett antrekk for vedkomne.

Ja så hun også likte den kjolen i Ola stoff. Mens jeg syntes den satt minst pent på. Men ikke lett å lage sånn mønster fra bunnen av da, så tror det egentlig bare manglet noen få justeringer for at den hadde funket. Da tror jeg egentlig hun hadde valgt den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Krokenguri said:

Ja så hun også likte den kjolen i Ola stoff. Mens jeg syntes den satt minst pent på. Men ikke lett å lage sånn mønster fra bunnen av da, så tror det egentlig bare manglet noen få justeringer for at den hadde funket. Da tror jeg egentlig hun hadde valgt den

Ja, jeg likte virkelig ikke den kjolen, men jeg hadde en slik kjole selv, den ble for stor, så den fikk en venninne av meg, på henne sitter den kjempefint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (4 minutter siden):

Her må jeg si du bommer noe, bunad og samisk inspirert søm. Samiske plagg og tradisjon er langt mer enn samekoften. Koften kan heller ikke sidestilles med bunaden. Du har de tradisjonelle koftene i ullstoff, som bunader, men også sommerkofter i lette bomullsstoff.

Jeg tror forøvrig  på ingen måte Jenny Skavlan mente noe vondt med kommentaren, den kom nok bare feil ut. Det som nok er vanskelig å forstå for de som ikke er samer er hvor dypt fornorskningen fremdeles sitter i oss samer. Mange bar på en skam over å være av samisk opphav og skjulte dette. Som for Marianne i Symesterskapet, hun fant ut i tenårene at hun er same. Selv har jeg vært heldig og har vokst opp med samisk språk og tradisjon. Men har slektninger som først  i voksen alder er blitt kjent med sin samiske arv. Så det er nok årsaken til at en kommentar som litt feil ut stikker litt i hjerterota for mottakeren.

 

Jeg har full forståelse for at det føles kjipt. Og det skrev jeg også i første kommentaren min her om saken også. Og skjønner at man også tolker kommentaren til Jenny på den måten og ikke så at hun utrykte seg litt feil og hva hun egentlig mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy så nysgjerrig jeg blir på disse kjolene dere diskuterer nå. 😂 Gleder meg til å se episoden! Oppgaven i seg selv er jo helt super! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...