Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Diamant20 skrev (1 time siden):

Ble 2 km i kveld, hadde planer om lengre, men hadde mye å gjøre og litt uplanlagte ting gjorde at jeg måtte forkorte. Likevel veldig fornøyd med at jeg kom meg ut, regn og greier og klokka var nesten 20 da jeg dro ut. 

Det er jammen bra 😊👏 ble bare med tanken hos meg i dag, orka ikke etter jobb. 2 km er 2000 meter mer enn ingenting 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bithiah skrev (12 minutter siden):

Det er jammen bra 😊👏 ble bare med tanken hos meg i dag, orka ikke etter jobb. 2 km er 2000 meter mer enn ingenting 💪

Ukene er så travle her, så var nødt til å gjøre det i dag😅 Håper å rekke en tur på torsdag også, for i helgen er jeg bortreist, men jeg må bare se hva jeg rekker. I går hadde jeg hodepine ganske mange timer så da ble det bare en 10 min styrke med funkygine på stuegulvet før jeg stupte i seng😂 Lange og slitsomme dager for tiden😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet litt som anonym her inne, men går over til å bruke nick nå. Litt lettere å følge hvem som er hvem da.

Litt oppsummert:

Jeg er en kvinne i begynnelsen av 40-årene. Jeg har jogget i ca et halvt år. Begynte med en gang i uken, økte til to og en liten periode tre økter i uka. Merket at formen ble bedre og prøvde meg på et løp på 12,5 km på forsommeren (litt krevende løype). Løpet gikk fint. Målet var å jogge hele veien så fikk tida bli det den ble. Dette klarte jeg og endte på litt under 1 time og 15 min, noe jeg var veldig fornøyd med :)

Ble så syk i et par uker i sommer, hadde lav energi i flere uker etterpå og var på ferie en uke, så det ble lite jogging i sommer. Er nå i gang igjen. Merket stor nedgang i formen i starten, noe som har vært litt demotiverende. Heldigvis kjennes det ut som jeg er på rett vei igjen nå. Er oppe på tre økter i uka igjen, men kondisen er fortsatt litt under der den var på forsommeren. Håper å være tilbake der jeg var innen et par uker.

Har meldt meg på et 5 km løp om to uker. Vurderer også et lite løp nå i helga, men har ikke helt bestemt meg. Dette er også ca 5 km.

Målet på litt lengre sikt er å prøve meg på et halvmaraton. Håpet er at jeg er klar for dette til våren/forsommeren 2023.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som jogger om vinteren, hvile sko bruker dere? Som oftest gikk det greit med et par Asics Patriot 12 denne vinteren, følte de hadde best grep av mine joggesko. Men av og til kom det slike blankpolert partier etter at brøytebilen hadde vært før meg og eg holdt på å gå på hau et par ganger. Så i år ser eg etter joggesko med pigger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet akkurat over denne tråden og fy søren så flinke dere er! Veldig hyggelig å se en tråd der folk er positive og ønsker å heie hverandre frem.😀

Jeg begynte å jogge i april uten noen bestemt plan, bare at jeg ville bli i bedre form. Det har blitt litt ujevnt med trening gjennom sommeren, delvis pga varmen og delvis pga ferie. Målet mitt nå er å holde motivasjonen oppe, jeg har tidligere hatt en tendens til å gi meg etter noen måneder og så blir det så tungt å starte igjen. Også har jeg en liten drøm om å klare et halvmaraton. Veldig inspirerende å se at det er flere her som har klart det.💪🥇

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2022 at 10:13 AM, JohnHamish said:

For de som jogger om vinteren, hvile sko bruker dere? Som oftest gikk det greit med et par Asics Patriot 12 denne vinteren, følte de hadde best grep av mine joggesko. Men av og til kom det slike blankpolert partier etter at brøytebilen hadde vært før meg og eg holdt på å gå på hau et par ganger. Så i år ser eg etter joggesko med pigger. 

 

Tror du kan få pigget opp vanlige joggesko i en rekke sportsbutikker. XXL kjørte en kampanje her i fjor i alle fall hvor du kunne levere inn joggeskoene dine og få det gjort gratis. Det er også vanlig å bruke noen få veldig korte skruer, antar at skruehodene i teorien skal sørge for ekstra grep på isen. Kan ikke skade å prøve om man har et par gamle sko og en skrutrekker/drill tilgjengelig. Av ferdigfabrikat så vet jeg at Salomon og det svenske merket Icebug har noen alternativer.

Selv brukte jeg vanlige terrengsko med Vibram Megagrip yttersåle vinteren som var (New Balance More Trail V2) og har tenkt å gjøre det samme i år (New Balance Hierro V7 er allerede handlet inn) da de ga langt bedre grep enn de andre skoene mine (fra best til verst: Puma, Adidas, Salomon, Asics, Saucony, Nike). Er litt redd for pigger siden jeg har hørt at det medfører en del ekstra belastning, nå skal man ikke tro alt man hører selvfølgelig, spesielt ikke om løping kanskje, men akkurat det gir litt mening.

Endret av TheAtl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diverse skrev (På 2.9.2022 den 10.46):

Jeg snublet akkurat over denne tråden og fy søren så flinke dere er! Veldig hyggelig å se en tråd der folk er positive og ønsker å heie hverandre frem.😀

Jeg begynte å jogge i april uten noen bestemt plan, bare at jeg ville bli i bedre form. Det har blitt litt ujevnt med trening gjennom sommeren, delvis pga varmen og delvis pga ferie. Målet mitt nå er å holde motivasjonen oppe, jeg har tidligere hatt en tendens til å gi meg etter noen måneder og så blir det så tungt å starte igjen. Også har jeg en liten drøm om å klare et halvmaraton. Veldig inspirerende å se at det er flere her som har klart det.💪🥇

Du har holdt på ganske lenge nå da? 😊👏 Har troa på deg! Har du noen mål om hvor ofte/mye/langt du jogger i uka? 
 

Håper for egen del at det blir en mild vinter, for jogging på is/snø er slitsomt 🙈 har ingen alternativ, så må kanskje tenke på sko ja.. I fjor bare løp jeg på mine vanlige sko, men noen dager var det vel ikke helt forsvarlig 😬

Blir joggeskoene ødelagt om du får satt pigger på? Er de da ubrukelige på tørt føre? 🤔 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (På 1.9.2022 den 9.59):

Jeg har skrevet litt som anonym her inne, men går over til å bruke nick nå. Litt lettere å følge hvem som er hvem da.

Litt oppsummert:

Jeg er en kvinne i begynnelsen av 40-årene. Jeg har jogget i ca et halvt år. Begynte med en gang i uken, økte til to og en liten periode tre økter i uka. Merket at formen ble bedre og prøvde meg på et løp på 12,5 km på forsommeren (litt krevende løype). Løpet gikk fint. Målet var å jogge hele veien så fikk tida bli det den ble. Dette klarte jeg og endte på litt under 1 time og 15 min, noe jeg var veldig fornøyd med :)

Ble så syk i et par uker i sommer, hadde lav energi i flere uker etterpå og var på ferie en uke, så det ble lite jogging i sommer. Er nå i gang igjen. Merket stor nedgang i formen i starten, noe som har vært litt demotiverende. Heldigvis kjennes det ut som jeg er på rett vei igjen nå. Er oppe på tre økter i uka igjen, men kondisen er fortsatt litt under der den var på forsommeren. Håper å være tilbake der jeg var innen et par uker.

Har meldt meg på et 5 km løp om to uker. Vurderer også et lite løp nå i helga, men har ikke helt bestemt meg. Dette er også ca 5 km.

Målet på litt lengre sikt er å prøve meg på et halvmaraton. Håpet er at jeg er klar for dette til våren/forsommeren 2023.

Kjekt å høre fra deg 😁 ble det løp i helga? Det der med å «miste» formen en har bygget opp får meg ut om motivasjonen ellers svikter - og gjør meg nervøs for å bli syk.. Satser på en høst med mange fine turer i strålende frisk høstluft og blandt fine farger 🍁🍂☀️ Høsten er egentlig en fin årstid synes jeg, bortsett fra når det bare er mørkt og regner sidelengs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sneket inn en joggetur på torsdag selvom jeg ikke egentlig hadde tid 😂 Ble 3 km, hadde ikke tid til noe mer, selvom jeg egentlig hadde lyst til å jogge lengre. I helgen har jeg vært bortreist, ikke noe tid til trening og det har vært helt greit. Var bortreist sammen med en gjeng som møtes ganske ofte, så de sosiale lagrene er fylt opp. Har vært lite skjermtid og mye prating, og liiiit mye godsaker 😅 Nå er jeg klar for en litt sunnere uke med trening, planen er første økten i ettermiddag med en joggetur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fullført halvmaraton Bithiah, fantastisk bra jobbet! Neste år er jeg forhåpentligvis modig nok til å melde meg på mitt første løp selv. 

Kan ikke se for meg at fjerning av pigger skulle resultere i annet enn noen små hull. Mellomsålen på sko blir jo utsatt for ca 2.5 ganger kroppsvekt tusener av ganger på en vanlig joggetur om jeg husker rett, så jeg har vanskelig for å forestille meg at noen skruehull skal gjøre mye fra eller til i det store bilde. 

300 kroner tar visst XXL for å pigge sko ordinært. Ser du får kjøpt sett for å gjøre det selv til tilsvarende pris og godt under om man har noen minutter å avse. Lettere å fjerne og kanskje til og med gjenbruke neste sesong om man har utstyret liggende vil jeg tro.

Vår og høst har alltid vært årstidene hvor jeg trives best, den nye hobbyen min har ikke gjort noe for å forandre det for å si det sånn. God vindjakke kommer godt med fra tid til annen selvfølgelig.

Endret av TheAtl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 4.9.2022 den 10.18):

Kjekt å høre fra deg 😁 ble det løp i helga? Det der med å «miste» formen en har bygget opp får meg ut om motivasjonen ellers svikter - og gjør meg nervøs for å bli syk.. Satser på en høst med mange fine turer i strålende frisk høstluft og blandt fine farger 🍁🍂☀️ Høsten er egentlig en fin årstid synes jeg, bortsett fra når det bare er mørkt og regner sidelengs.

Takk :) Ja, det ble løp. Det var en hard løype med mange høydemeter. Jeg måtte gå deler av den ene bakken (den var over 1 km og ganske bratt). Tida ble likevel brukbar med tanke på løypeprofilen, ca 27 min på 4,5 km. Løp med skyhøy puls det meste av løpet eneste.

Et problem jeg har, er at jeg sliter med at pulsen veldig fort blir høy når jeg jogger og i motbakker er det selvsagt enda verre enn på flaten/nedover. Håper å få bedre kontroll på pulsen etterhvert. Har nå begynt å løpe "på puls" en til to økter i uka. Tilpasser da tempoet etter pulsen hele tida, så det går til tider veldig sakte. Håper dette skal gjøre meg i bedre form på sikt, men aner ikke om det fungerer. Om noen har gode tips i forhold til å få ned pulsen under jogging, så tar jeg i mot med takk :P 

Ang å bli syk og "miste formen", så er det noe vi dessverre ikke kan kontrollere. Man mister heldigvis ikke alt i løpet av noen uker, det gjelder bare å komme tilbake til de gode vanene så snart kroppen er klar igjen. Skikkelig kjedelig å gå ned i form, men trøsten er at det er midlertidig, tenker jeg. Kjenner motivasjonen er på vei tilbake for meg nå, men formen er fremdeles ikke 100% der den var.

Endret av Sera D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sjokk i dag da jeg klarte å jogge 6 min sammenhengende!!! Har aldri klart å holde ut så lenge før, har pustet og peset og måtte gi meg etter 2-3 min før jeg begynte å gå igjen.. jeg er i LYKKERUS🙌🏼❤️🙌🏼❤️🙌🏼❤️

Endret av Danseskjørt
  • Liker 7
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy med en joggetråd, kaster meg med her 😊 Jeg kan absolutt kalle meg nybegynner, startet for bare 3 uker siden 😅 Bruker IFORM-programmet som jeg ser flere har skrevet om her inne. Det er tungt for en som ikke har trent fast før så all motivasjon tar imot med takk 😄

Hva vil dere anbefale av styrketrening for beina? Liker å ta noen øvelser under eller etter joggeturene. For det er vel bare greit å gjøre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, K40+, har i dag løpt en tur på 5 km i park/skog, hvor det midtveis er en ca. 175m lang bakke med stigning på ca. 8%. Den bakken løper jeg 4 (ekstra) ganger opp og ned, som en form for motbakke intervalltrening. Vet ikke om man kan kalle det at jeg sprinter opp, men jeg er i alle fall fullstendig død når jeg når toppen. Ved toppen et det en stubbe som jeg gjør 20 triceps dips på. Så lunter jeg ned igjen og tar en tur mere. Når jeg er ferdig med intervallene løper jeg hjem igjen. 

Dette er egentlig en "fast" tur i mitt løpetursrepertoar, men jeg har tatt pause fra den hen over sommeren. For et år siden, da jeg først "oppdaget" intervalltrening i motbakke, opplevde jeg at det virkelig ga meg et boost i kondisjon. Så jeg vil egentlig bare dele til inspirasjon. 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 4.9.2022 den 10.13):

Du har holdt på ganske lenge nå da? 😊👏 Har troa på deg! Har du noen mål om hvor ofte/mye/langt du jogger i uka? 
 

Håper for egen del at det blir en mild vinter, for jogging på is/snø er slitsomt 🙈 har ingen alternativ, så må kanskje tenke på sko ja.. I fjor bare løp jeg på mine vanlige sko, men noen dager var det vel ikke helt forsvarlig 😬

Blir joggeskoene ødelagt om du får satt pigger på? Er de da ubrukelige på tørt føre? 🤔 

 

Takk!😊 Jeg prøver å få til 2-3 turer i uka. Har tidligere blitt litt for ivrig og endt opp med smerter i beina og lang pause, så jobber med å finne en god balanse. De siste turene har ligget på 8-12 km, men jeg går innimellom og jeg løper ikke særlig fort.

Jeg har ikke så mye erfaring med løping på vinterføre, har bare brukt terrengsko tidligere, men det er dritskummelt når man kommer på de glatte partiene etter skrapen til måkebilen eller nysnø oppå speilblank is.😬 Jeg liker ikke å løpe på tredemølle, så må bare prøve meg litt frem.

Og grattis til deg som gjennomførte halvmaraton!:smilyblomst: Det er innmari langt å løpe. Fyller du på med drikke eller mat underveis når du løper så langt? Går man ikke litt tom på en såpass lang tur?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke løpt mye i sommer, er så vidt i gang igjen nå. Har for første gang løpt sammen med andre. Det har vært en kneik for meg å komme over fordi jeg føler jeg er så treg og at jeg bare vil ødelegge opplevelsen for de jeg løper sammen med. Men jeg klarte meg veldig fint. Var ikke den som holdt igjen gruppa, så det ga mye mestring. Det var en rolig tur og vi snakket sammen hele veien, håper på å kunne løpe sammen med den gjengen flere ganger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 4.9.2022 den 10.13):

Du har holdt på ganske lenge nå da? 😊👏 Har troa på deg! Har du noen mål om hvor ofte/mye/langt du jogger i uka? 
 

Håper for egen del at det blir en mild vinter, for jogging på is/snø er slitsomt 🙈 har ingen alternativ, så må kanskje tenke på sko ja.. I fjor bare løp jeg på mine vanlige sko, men noen dager var det vel ikke helt forsvarlig 😬

Blir joggeskoene ødelagt om du får satt pigger på? Er de da ubrukelige på tørt føre? 🤔 

 

Hei, jeg løper hele året og har selv pigget noen «gamle» joggesko. Skoene blir ubrukelige på tørt føre når de er pigget. Bruker bare piggskoene når det er veldig glatt. Har Goretex trail sko som jeg bruker når det feks er nysnø. Når man har veldig mange sko å variere mellom varer alle parene lengre. Har hatt de samme piggskoene i tre sesonger. 

Anonymkode: 3fb33...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Chord said:

Så gøy med en joggetråd, kaster meg med her 😊 Jeg kan absolutt kalle meg nybegynner, startet for bare 3 uker siden 😅 Bruker IFORM-programmet som jeg ser flere har skrevet om her inne. Det er tungt for en som ikke har trent fast før så all motivasjon tar imot med takk 😄

Hva vil dere anbefale av styrketrening for beina? Liker å ta noen øvelser under eller etter joggeturene. For det er vel bare greit å gjøre?

 

Søk opp therunnersfix på Instagram. Konto dedikert til styrke trening for løpere. Mye tips å få der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse skrev (3 timer siden):

Og grattis til deg som gjennomførte halvmaraton!:smilyblomst: Det er innmari langt å løpe. Fyller du på med drikke eller mat underveis når du løper så langt? Går man ikke litt tom på en såpass lang tur?

 

Merkelig hvordan begrepet «langt» endrer seg. 😂 I starten kunne jeg ikke se for meg hvordan jeg skulle holde 5 hele km - mens jeg nå tenker at 21 km er langt (men ikke «innmari langt» - maraton er innmari langt 😅). 
Har løpt distansen 6 ganger, men dette var første gangen offisielt. Jeg drakk vann på drikkestasjoner (3 av 4, trengte ikke på den første), og en bananbit på de to siste.
 

Når jeg har løpt alene har jeg ikke hatt noen ting, og merka at med litt påfyll (samt en sjokolade før start 😂) så hadde jeg mer å gå på. Ikke tilfeldig at jeg løp lettere denne gang, så får begynne å ta med litt på de lange turene selv om jeg føler det går fint uten.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, jeg løper hele året og har selv pigget noen «gamle» joggesko. Skoene blir ubrukelige på tørt føre når de er pigget. Bruker bare piggskoene når det er veldig glatt. Har Goretex trail sko som jeg bruker når det feks er nysnø. Når man har veldig mange sko å variere mellom varer alle parene lengre. Har hatt de samme piggskoene i tre sesonger. 

Anonymkode: 3fb33...fe1

Takk for info og tips. Hm, ja det var det jeg mistenkte. Du kan jo ikke ta av og på piggene alt etter været akkurat den dagen/uka. Men jeg har et par som egentlig gått av med pensjon. Kanskje jeg skal teste med de? Er jo brukende, bare veldig slitt og litt hullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...