Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tren tåhev med vekter, det hjelper masse 😊

Anonymkode: 531ea...771

Takk for tips! Det skal jeg prøve 😊

Anonymkode: fb80b...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg lest gjennom hele tråden, veldig inspirerende 😃 Slenger meg med, prøver nok en gang å bli en «jogger». Har de siste årene forsøkt hver sommer, men kommer meg aldri dit at jeg kan jogge mer enn 1 km sammenhengende 😆 Men dette er året! I dag har jeg vært på en liten joggetur med bikkja, klokka gikk selvfølgelig tom for strøm underveis, men det var nok ikke mer enn 2,5 km. Det viktigste er uansett at jeg har kommer meg over dørstokkkmila! Hunden er ny siden sist «joggeperiode», så håper det kan være med å holde det gående, for hunden må ut uansett, så da kan vi like gjerne jogge 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil anbefale en shorts til en dame M? Har tendenser til gnisselår, så den bør ikke være veldig kort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten intervalløkt på 22 minutter i dag! Fornøyd med det, siden jeg i utgangspunktet ikke orka å trene 💪 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheAtl skrev (4 timer siden):

Om du vil unngå gnissing så er det kanskje verdt å vurdere 2-in-1 shorts, altså shorts med innebygget tights? Noe ala dette, https://www.sport1.no/varemerker/nike/nike-eclipse-womens-2-in-1-running-aq5420-010-black-reflective-silv-75044/

Jeg har en som ligner fra Nike, men den glir litt opp både på lår og i rumpen. Så er på jakt etter en som noen en skikkelig fornøyd med.  Men takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om noen kanskje har noen tips. 

Jeg varmer opp med lett jogging/rask gang før jeg begynner å jobbe. Men uansett hvordan og hvor lenge jeg varmer opp sliter jeg veldig de 5 første km. Så nesten på sekundet jeg bikket 5 km er det nesten som kroppen våkner skikkelig og alle km etter det er lettere og jeg løper raskere enn de første 5. Løp 8 km i dag og de 3 siste km var det nesten som jeg løp på en sky og følte meg superlett, mens de 5 første trodde jeg at jeg skulle dø og måtte stoppe flere ganger. 

Noen som har noen tips, opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

femme_pilot skrev (9 timer siden):

Lurer på om noen kanskje har noen tips. 

Jeg varmer opp med lett jogging/rask gang før jeg begynner å jobbe. Men uansett hvordan og hvor lenge jeg varmer opp sliter jeg veldig de 5 første km. Så nesten på sekundet jeg bikket 5 km er det nesten som kroppen våkner skikkelig og alle km etter det er lettere og jeg løper raskere enn de første 5. Løp 8 km i dag og de 3 siste km var det nesten som jeg løp på en sky og følte meg superlett, mens de 5 første trodde jeg at jeg skulle dø og måtte stoppe flere ganger. 

Noen som har noen tips, opplevd lignende?

Kanskje det er runner’s high som slår inn? :) Kommer typisk etter 30-40 minutter med løping. Jeg opplever også at det er lettere mot slutten av en løpetur enn på starten, gitt at jeg ikke har makset meg ut pulsmessig. 

Løper du med klokke? Hvis du har muligheten  synes jeg det er fint å følge med på pulsen og justere tempo deretter. Jeg prøver alltid å holde meg i sone 2-3 første del av en lengre økt, men gir gjerne på litt ekstra mot slutten, litt avhengig av type økt. 

Jeg synes også at pulsløping hjelper på den mentale biten. Hvis jeg føler meg tung i kroppen, men pulsen er fin så er det enklere å snu den mentale opplevelsen av at jeg er sliten. Men har så klart dager der kroppen av en eller annen grunn føles tung uansett og da prøver jeg å lytte til det. Hvis jeg merker at det svir i musklene selv om pulsen er lav så bytter jeg til rask gange likevel og det går som oftest over ganske fort. 

Anonymkode: 3eb9e...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2022 den 8.05):

Kanskje det er runner’s high som slår inn? :) Kommer typisk etter 30-40 minutter med løping. Jeg opplever også at det er lettere mot slutten av en løpetur enn på starten, gitt at jeg ikke har makset meg ut pulsmessig. 

Løper du med klokke? Hvis du har muligheten  synes jeg det er fint å følge med på pulsen og justere tempo deretter. Jeg prøver alltid å holde meg i sone 2-3 første del av en lengre økt, men gir gjerne på litt ekstra mot slutten, litt avhengig av type økt. 

Jeg synes også at pulsløping hjelper på den mentale biten. Hvis jeg føler meg tung i kroppen, men pulsen er fin så er det enklere å snu den mentale opplevelsen av at jeg er sliten. Men har så klart dager der kroppen av en eller annen grunn føles tung uansett og da prøver jeg å lytte til det. Hvis jeg merker at det svir i musklene selv om pulsen er lav så bytter jeg til rask gange likevel og det går som oftest over ganske fort. 

Anonymkode: 3eb9e...b8a

Det kan det være ja :) Bare så utrolig rar følelse for kan neste kjenne på sekundet når kroppen skifter. Ja løper med pulsklokke så prøver å holde meg i sone 2-3 og det går ganske greit :) Men likevel føles det som om kroppen bare streiker. Merkelig🤔

Men gikk mye bedre i dag. Kroppen var på allerede fra 1 km men det kan være siden jeg løp i et løp og det sikkert hjalp litt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg ut igjen på lørdag, jogget 1 km, hentet pakke og jogget hjem igjen med en pose på ca 3 kg hjem igjen😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

femme_pilot skrev (På 26.5.2022 den 22.09):

Lurer på om noen kanskje har noen tips. 

Jeg varmer opp med lett jogging/rask gang før jeg begynner å jobbe. Men uansett hvordan og hvor lenge jeg varmer opp sliter jeg veldig de 5 første km. Så nesten på sekundet jeg bikket 5 km er det nesten som kroppen våkner skikkelig og alle km etter det er lettere og jeg løper raskere enn de første 5. Løp 8 km i dag og de 3 siste km var det nesten som jeg løp på en sky og følte meg superlett, mens de 5 første trodde jeg at jeg skulle dø og måtte stoppe flere ganger. 

Noen som har noen tips, opplevd lignende?

Jeg har ganske tilsvarende. Jeg skal ikke si at jeg sliter de første 5, men det er et ganske tydelig skille rundt 5 km. Når jeg løper langt har jeg alltid best tider etter 5 km. Ser at det er bedre om jeg varmer opp før jeg begynner (men ikke alltid jeg gidder). Men skal jeg løpe løp, ser jeg stor gevinst i å varme skikkelig opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

femme_pilot skrev (På 26.5.2022 den 22.09):

Lurer på om noen kanskje har noen tips. 

Jeg varmer opp med lett jogging/rask gang før jeg begynner å jobbe. Men uansett hvordan og hvor lenge jeg varmer opp sliter jeg veldig de 5 første km. Så nesten på sekundet jeg bikket 5 km er det nesten som kroppen våkner skikkelig og alle km etter det er lettere og jeg løper raskere enn de første 5. Løp 8 km i dag og de 3 siste km var det nesten som jeg løp på en sky og følte meg superlett, mens de 5 første trodde jeg at jeg skulle dø og måtte stoppe flere ganger. 

Noen som har noen tips, opplevd lignende?

Jeg har det også sånn, men gjerne ikke så markant som det du opplever. Merker uansett at dersom jeg holder en behagelig fart de første 5 km, så har jeg alltid "negative splits" sånn at de neste 5 km føles lettere om jeg løper en mil. Det viser også alle tider på løp. Jeg har alltid løpt de siste km raskere enn de første. 

Det har nok noe med at musklene trenger å varmes opp skikkelig, og at man faller inn i en mekanisk rytme etter en tid. Pluss at runners high bare kicker inn etter en viss tid.

Men jeg hadde det overhodet ikke sånn da jeg begynte å løpe. Da var jeg dau etter noen få km, og å presse meg mer etter at beina fikk nok var uaktuelt. For meg er det du beskriver et tegn på god kondis og form. 

Anonymkode: 53b8f...684

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løp 33 min på 7 km i helga. Bra til å være helt i starten av løpesesongen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (9 timer siden):

Løp 33 min på 7 km i helga. Bra til å være helt i starten av løpesesongen.

Wow, Veldig bra 😁💪 Hvor lenge har du løpt? Trener du noe annet i tillegg? 

Jeg løper 6,5 km på ca 40-45 min. Men her jeg bor er det enormt med oppover bakker, og selvsagt nedoverbakker. Nærmest ikke en eneste flat slette. 

Anonymkode: 531ea...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Wow, Veldig bra 😁💪 Hvor lenge har du løpt? Trener du noe annet i tillegg? 

Jeg løper 6,5 km på ca 40-45 min. Men her jeg bor er det enormt med oppover bakker, og selvsagt nedoverbakker. Nærmest ikke en eneste flat slette. 

Anonymkode: 531ea...771

Jeg har vel trent i perioder siden tidlig 20-åra og spilte fotball hele barndommen.

Men vinterhalvåret blir det alltid lite aktivitet for min del. Ofte spiller jeg fotball innendørs om vinteren for å kompensere.

Og så har jeg noe en aktiv hverdag på barneskole hvor det blir mye lek, løping og ballspill med barna.

Endret av Anonymburker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et lite bidrag fra min side også 😄

Pga vekt, dårlige knær og vond hæl skal jeg jo helst ikke løpe/jogge i det hele tatt. Men et lite innfall forrige uke, og jaggu ble det ca 100 meter uten vondter, og det som føltes som en flyt i joggingen for en som ikke er vant til det. 

Veien mot 5k er lang - men den er jo så smått i gang :nori:

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Anonymburker skrev (På 30.5.2022 den 22.47):

Hver eneste vår er jeg nybegynner hva gjelder jogging😅

Går fint å jogge på vinteren også😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (Akkurat nå):

Går fint å jogge på vinteren også😀

Ja, men er noe med motivasjonen for å jogge ute i kulden jeg vegrer meg for. Treningsstudio gidder jeg ikke. Om vinteren spiller jeg fotball innendørs, det hjelper godt på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Anonymburker skrev (1 minutt siden):

Ja, men er noe med motivasjonen for å jogge ute i kulden jeg vegrer meg for. Treningsstudio gidder jeg ikke. Om vinteren spiller jeg fotball innendørs, det hjelper godt på.

Deilig å jogge ute om vinteren også. Kuldefølelsen går fort over.

Men hvis du spiller fotball inne,er du jo ikke helt utrent hver vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...