Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Bokdamen skrev (3 timer siden):

Jeg har løpt et halvmaraton! Begynte å løpe så smått i sommer etter mange år på sofaen. Det begynte for å hjelpe meg ned i vekt, men det har vist seg at jeg liker skikkelig godt å løpe. Gjør underverker for min mentale helse i tillegg til den fysiske, og jeg kjenner mestring og glede av den utviklingen jeg har hatt.

Trodde ikke 100% på meg selv da jeg meldte meg på, og har kjent litt denne uken på at jeg ikke helt har fått trent helt nok. Men jeg fullførte og det til en tid jeg er fint fornøyd med - 2.23.48 🥳 Hadde en drøm som var 4 minutter raskere, men i det jeg hadde passert mål innså jeg at det ikke spilte noen rolle, for JEG HAR LØPT ET HALVMARATON 💪💪💪 Og jeg disponerte kreftene på en måte som gjorde at jeg hadde et fint løp helt til mål 👏 

Gratulerer! Jeg bor og i Bergen og har lurt på om noen her inne kom til å delta. Det er jo helt utrolig, jeg håper jeg er like sprek som deg neste bcm (eller neste etter der...)

 

Hvordan gjorde du det? Løp du jevnt hele veien, eller gikk du feks i de drøyeste oppoverbakkene? Hvordan har du forberedt deg på forhånd, og hvordan skal du feire i kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow @Bokdamen!!!  👏👏👏💪💪💪🤩🤩 Jeg er skikkelig imponert! Utrolig bra gjennomført! Gratulerer 🥳🥳🥳

Fristet det til gjentakelse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makkarella skrev (3 timer siden):

 Gratulerer! Jeg bor og i Bergen og har lurt på om noen her inne kom til å delta. Det er jo helt utrolig, jeg håper jeg er like sprek som deg neste bcm (eller neste etter der...)

Hvordan gjorde du det? Løp du jevnt hele veien, eller gikk du feks i de drøyeste oppoverbakkene? Hvordan har du forberedt deg på forhånd, og hvordan skal du feire i kveld?

Takk ❤️ Når jeg ser på km tidene mine lå jeg ganske jevnt hele turen. Litt tregere opp Fjelleveien og litt raskere nedover, men ikke så voldsomme svingninger. Løp hele veien, det er jeg veldig fornøyd med 💪

Feiret med sushi og spiderman, så blir det en tidlig kveld, er helt gåen i kroppen 😅

Bithiah skrev (2 timer siden):

Wow @Bokdamen!!!  👏👏👏💪💪💪🤩🤩 Jeg er skikkelig imponert! Utrolig bra gjennomført! Gratulerer 🥳🥳🥳

Fristet det til gjentakelse eller?

Takk 🙏 Jeg er oppriktig stolt av meg selv 💪 Ganske sikker på at det kommer til å skje igjen 😉

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tanker om det å løpe på asfalt? Eller mer konkret, å venne beina til det når en stort sett bare har løpt på grus.

Kjenner det er lettere å løpe på asfalt, føles nesten som juks 😂 og spesielt her hvor man har milevis av flate landeveier.  Men, jeg er redd det er lett å gå på en smell? Hadde en tur i dag som var veldig fin, kjentes lett selv om det ble min lengste. Etter 16 km måtte jeg plutselig stoppe, det var vondt i beina og jeg bare tenkte fillen..nå har jeg gjort det store. Det var virkelig en følelse jeg aldri har hatt før. Pinnstivt og vondt. Var liksom ikke så sliten heller 🤷‍♀️
 

Håper det går bra 🙈 burde nok ikke tatt sååå lang tur der enda, men det bare glei så fint 🤪

Hvordan kan jeg venne meg til det? Hvor langt kan jeg liksom løpe tror du?

(På grus er 10-15 km uproblematisk, da blir jeg bare sliten ikke vond i det hele tatt)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper nesten utelukkende på asfalt. Å sette seg i bilen og kjøre et sted er liksom en hel greie, og jeg gjør ikke greier med mindre jeg må. Hva som funket for meg etter å ha vært skadet mye av fjoråret var å jogge veldig sakte (type 1 til 1,5 minutt seinere enn normalt (som allerede var ganske bra seint)), passe på å få minst en full hviledag mellom hver økt og gradvis øke på lengden (maks 10% i uken). Nå ble jeg tvunget til dette fordi vinteren kom og det ble farlig glatt, men jeg er glad det ble sånn. Når Januar var over hadde jeg jogget over 170 kilometer den måneden uten en eneste plage. Da isen forsvant og jeg kunne introdusere tempo igjen passet jeg på å senke volumet (130 kilometer i februar). Nå er jeg tilbake på 170+ igjen fordelt over fem økter, fortsatt helt skadefri (bank i bordet).

Nå er folk forskjellige, og hva som funket for meg vil ikke nødvendigvis funke for deg. Men å ta det veldig gradvis og å lytte til signalene kroppen sender deg kan neppe være feil råd å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første ordentlige mølleøkt på gud vet hvor lenge fullført. Har jogget noen turer i vinter, men det går foreløpig sakte… Fikk en skikkelig motivasjonsboost når jeg idag løpte 4x4 intervaller på 10,5km/t 🤩💪🏻

Nå blir det noen dager hvile før det blir en 5 kilometers joggetur på fredag.. 

Foreløpig får jeg kun tid til 1 intervalløkt og 1 rolig 5 kilometer… Hva bør være neste steg for en tredje økt? 

Anonymkode: 4e5ec...7ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge tenkt på å begynne og jogge. MEN jeg er 20 kilo overvektig og derfor skeptisk til om det vil føles uoverkommelig. Noen som har erfaring med jogging og overvekt? Tenker at det er en fin slankemetode, og at det vil gi motivasjon til å spise sunt.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melise__87
Bithiah skrev (På 5/2/2022 den 20.06):

Noen som har tanker om det å løpe på asfalt? Eller mer konkret, å venne beina til det når en stort sett bare har løpt på grus.

Kjenner det er lettere å løpe på asfalt, føles nesten som juks 😂 og spesielt her hvor man har milevis av flate landeveier.  Men, jeg er redd det er lett å gå på en smell? Hadde en tur i dag som var veldig fin, kjentes lett selv om det ble min lengste. Etter 16 km måtte jeg plutselig stoppe, det var vondt i beina og jeg bare tenkte fillen..nå har jeg gjort det store. Det var virkelig en følelse jeg aldri har hatt før. Pinnstivt og vondt. Var liksom ikke så sliten heller 🤷‍♀️
 

Håper det går bra 🙈 burde nok ikke tatt sååå lang tur der enda, men det bare glei så fint 🤪

Hvordan kan jeg venne meg til det? Hvor langt kan jeg liksom løpe tror du?

(På grus er 10-15 km uproblematisk, da blir jeg bare sliten ikke vond i det hele tatt)

 

Anbefaler å finne deg sko som er beregnet på asfalt løping kanskje det hjelper mot vonde og stive ben 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Consider me.. skrev (6 timer siden):

Har lenge tenkt på å begynne og jogge. MEN jeg er 20 kilo overvektig og derfor skeptisk til om det vil føles uoverkommelig. Noen som har erfaring med jogging og overvekt? Tenker at det er en fin slankemetode, og at det vil gi motivasjon til å spise sunt.🙂

Jeg er 10 kg overvektig og har gått ned 6 kg siden jeg begynte å løpe å jeg begynte å løpe i mars i år for første gang på 20 år 😝 Løper nå minst 2 ganger i uken. Kan anbefale å gjøre slik jeg begynte, jeg startet med 1 times turer der jeg gikk i alt fra 2-5 minutt, jogget i 1 minutt osv. Og for hver tur så prøvde jeg meg på å løpe kanskje ett halvt minutt hvis jeg klarte det. Du kan også prøve å springe mellom hver lyktestolpe feks 🙂 Anbefaler også skikkelig gode løpesko, det er alfaomega for både ben og rygg. I dag så løper jeg 5km lett uten stans. Så dette klarer du 🙂

Anonymkode: 92d40...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er 10 kg overvektig og har gått ned 6 kg siden jeg begynte å løpe å jeg begynte å løpe i mars i år for første gang på 20 år 😝 Løper nå minst 2 ganger i uken. Kan anbefale å gjøre slik jeg begynte, jeg startet med 1 times turer der jeg gikk i alt fra 2-5 minutt, jogget i 1 minutt osv. Og for hver tur så prøvde jeg meg på å løpe kanskje ett halvt minutt hvis jeg klarte det. Du kan også prøve å springe mellom hver lyktestolpe feks 🙂 Anbefaler også skikkelig gode løpesko, det er alfaomega for både ben og rygg. I dag så løper jeg 5km lett uten stans. Så dette klarer du 🙂

Anonymkode: 92d40...06e

Ett halvt minutt ekstra*

Anonymkode: 92d40...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melise__87 skrev (21 timer siden):

Anbefaler å finne deg sko som er beregnet på asfalt løping kanskje det hjelper mot vonde og stive ben 🙂 

Takk for tips, men mine sko er beregnet på bla asfalt 😅

I dagene etterpå kjentes det rett og slett ut som gangsperr 🤷‍♀️ Så mulig jeg bruker noen muskler på en litt annen måte på asfaltløping? Tiden vil vise, skal uansett ta det litt roligere i en overgang.

AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 20.53):

Første ordentlige mølleøkt på gud vet hvor lenge fullført. Har jogget noen turer i vinter, men det går foreløpig sakte… Fikk en skikkelig motivasjonsboost når jeg idag løpte 4x4 intervaller på 10,5km/t 🤩💪🏻

Nå blir det noen dager hvile før det blir en 5 kilometers joggetur på fredag.. 

Foreløpig får jeg kun tid til 1 intervalløkt og 1 rolig 5 kilometer… Hva bør være neste steg for en tredje økt? 

Anonymkode: 4e5ec...7ca

Godt jobba! 👏👏 Usikker på det med tredje økt, kanskje andre har tips? Jeg veksler egentlig bare mellom rolige langturer (8-12-15 km) og raskere kortere turer (5 km ca). 2-3 ganger i uka. Hatt fin fremgang egentlig. Men kanskje du kan ta utgangspunkt i hva målet ditt er?

Mitt hovedmål er bare å holde formen jeg har bygget opp ved like, mens et litt sånn sidemål er å gå i @Bokdamen sine fotspor og klare halvmaraton. Kanskje i Stavanger i august? 😱😂 Da må jeg virkelig venne beina til asfalt 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan anbefale et godt løpebelte. Det jeg har kryper opp hele tiden helt til det er oppunder armene og det er veldig irriterende. 

Så vil helst ha et som holder seg på samme plass 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, femme_pilot said:

Er det noen som kan anbefale et godt løpebelte. Det jeg har kryper opp hele tiden helt til det er oppunder armene og det er veldig irriterende. 

Så vil helst ha et som holder seg på samme plass 😛 

Til drikke så er vest langt på vei å foretrekke fremfor belte imo, tror jeg brukte mitt drikkebelte to ganger før jeg donerte det (mener ganske bestemt at det var fra Nike). Har selv en vest fra Salomon og er veldig fornøyd. Man kan alltids bruke vest uten drikkeflasker/blære også selvfølgelig.

Hva gjelder belter så er FlipBelt veldig populært (mitt holder seg på plass, men det har også andre belter av samme type gjort). Bare å være obs på at mindre gjenstander kan dette ut når du snur det om du går for modellen uten glidelås, det er heldigvis en egen hempe til nøkkel i front.

XXL har forresten salg for medlemmer denne helgen, mener det er 20% på alt.

Endret av TheAtl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løping gjør så utrolig godt for hodet, merker dere det? (Sikkert annen trening også altså, det har jeg bare ikke særlig erfaring med) Helt merkelig. Skikkelig drittdag i dag, sånn du rett og slett bare gruer deg til resten av dagen.

Ut på løpetur, strålende sol og plutselig 3 (!) nye rekorder 😱🤩🤩🤩

1 km: 5:11, 5 km: 27:36, 10 km: 56:46 💪💪🥳

Kanskje det hjelper å være litt sinna? 😂😂 men nå ser uansett helga mye lysere ut!

Goood helg! Håper mange flere får en god løpeopplevelse denne helga ❤️

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første joggetur på nesten fire uker. Brist i ribbein har gitt en del smerter, men denne uka klarte jeg både styrketrening og litt jogging igjen.

Gårsdagens stiløping med helt ville dårlige resultater, men jeg er i alle fall i gang igjen. Og det er jeg stolt over, at jeg ikke har falt av og gitt opp etter skade.

Screenshot_20220507-162540.thumb.jpg.b682371940ace1b2bc56551555de5866.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kepaløk skrev (1 time siden):

Første joggetur på nesten fire uker. Brist i ribbein har gitt en del smerter, men denne uka klarte jeg både styrketrening og litt jogging igjen.

Gårsdagens stiløping med helt ville dårlige resultater, men jeg er i alle fall i gang igjen. Og det er jeg stolt over, at jeg ikke har falt av og gitt opp etter skade.

Screenshot_20220507-162540.thumb.jpg.b682371940ace1b2bc56551555de5866.jpg

Knallbra! 💪👏👏 Å komme i gang igjen er så mye vanskeligere enn å fortsette en god trend. Gi deg selv en virkelig klapp på skuldra!  Får du vondt i ribbeina mens du løper?  😬 håper det kommer seg fort fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet, har hørt et rykte om at brist i ribbein gjør skikkelig vondt.

Fikk til en ordentlig langtur for første gang siden påske (tror jeg, eier ikke tidsbegrep, definitivt en god stund). Løp litt for fort (i relative termer selvfølgelig) og endte opp med GU og svette over hele meg til tross for at planen var å holde et bedagelig tempo, men verre ting har hendt bedre mennesker, dessuten nytter det ikke å klage til andre over ting jeg gjør mot meg selv.

Håper dere alle har en vakker helg. Ai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheAtl skrev (40 minutter siden):

Bra jobbet, har hørt et rykte om at brist i ribbein gjør skikkelig vondt.

Fikk til en ordentlig langtur for første gang siden påske (tror jeg, eier ikke tidsbegrep, definitivt en god stund). Løp litt for fort (i relative termer selvfølgelig) og endte opp med GU og svette over hele meg til tross for at planen var å holde et bedagelig tempo, men verre ting har hendt bedre mennesker, dessuten nytter det ikke å klage til andre over ting jeg gjør mot meg selv.

Håper dere alle har en vakker helg. Ai!

Altså, jeg tenker automatisk at GU er for gynekologisk undersøkelse 😂 så…jeg mistenker at du snakker om noe annet? 🤣😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har tilbrakt litt for mye tid på r/RunningCirklejerk... GU er en produsent av energigel 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...