Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Sentrumsløpet i går var knallgøy! Kjempevær, god stemning og helt enormt mye folk. Brukte 10 minutter mer enn @KaBom med 1.03.45, men strålende fornøyd med det. Løp sammen med en venninne, og det å ha en å snakke med og som dro hverandre litt var veldig kjekt. Anbefaler andre å delta neste år, man kan også løpe 5 km. 

Kjenner litt på at jeg skal løpe dobbelt så langt neste helg 😳 Men det går seg til. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er jo ingen jogger, men har lyst til å lære meg å like det. Jeg følger en treningsplan fra Garmin Coach hvor vi har tatt det gradvis, rolig og vent beina til belastningen og kroppen til å løpe kontinuerlig. Målet er 5k i første omgang. Løper kun på mølle enda, da jeg trenger hjelp til å holde farten. 

I dag var økta 40 min, og på forhånd så jeg sykt mørkt på å løpe 30 min kontinuerlig. Men jeg naila det! Og endte på 4,94km! Tempo på 8,07, men for meg er det faktisk bra! 

Utfordringen min er at jeg synes det er så kjedelig, jeg trenger noe skikkelig interessant på skjermen og ser på sekundtelleren alt for ofte.. Hva gjør dere andre med dette? Eller synes alle andre det er gøy? 😂

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkywinky skrev (56 minutter siden):

Jeg er jo ingen jogger, men har lyst til å lære meg å like det. Jeg følger en treningsplan fra Garmin Coach hvor vi har tatt det gradvis, rolig og vent beina til belastningen og kroppen til å løpe kontinuerlig. Målet er 5k i første omgang. Løper kun på mølle enda, da jeg trenger hjelp til å holde farten. 

I dag var økta 40 min, og på forhånd så jeg sykt mørkt på å løpe 30 min kontinuerlig. Men jeg naila det! Og endte på 4,94km! Tempo på 8,07, men for meg er det faktisk bra! 

Utfordringen min er at jeg synes det er så kjedelig, jeg trenger noe skikkelig interessant på skjermen og ser på sekundtelleren alt for ofte.. Hva gjør dere andre med dette? Eller synes alle andre det er gøy? 😂

Altså..les min forrige post, så ser du min mening 😂😝 (etter EN erfaring da..). Så jeg foreslår å finne en flat rute utendørs nå i finværet! ☀️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle slå forrige tid på barnevognrunden i dag, og det klarte jeg med 3 minutter til tross for gårsdagens grillmat som ville opp hele veien og en seig og sur skrå motvind opp den siste laaaaange bakken.

Fornøyd jeg 😊

 

Screenshot_2022-04-24-21-09-30-74_c5c5df356b7e0d4d607d27de3cbd3f3c.thumb.jpg.43a125b40cb8193f7b3bee7bfc336b1f.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 2 økter i dag🥳 15 min styrke på morgenen i dag og så 2,5km joggins i kveld med hunden🏃‍♀️

6F2365E3-2FF0-402B-BB6F-2C6E5AF2F15D.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går tok jeg en ny rolig tur, som skulle være minst 5km (for å være i rute for månedsmålet i april) - det ble 11 km. 
 

Fascinerende å se at farten på en tur som føles rolig, er høyere enn en «rask» tur i sommer. Helt uten noe intervaller. Pulsen er også den laveste gjennomsnittspulsen jeg har hatt. Det må jo bare bety at formen kommer seg 😄

2946E8F0-0BA4-45B9-AE05-78CEC2A6A0DB.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (1 time siden):

I går tok jeg en ny rolig tur, som skulle være minst 5km (for å være i rute for månedsmålet i april) - det ble 11 km. 
 

Fascinerende å se at farten på en tur som føles rolig, er høyere enn en «rask» tur i sommer. Helt uten noe intervaller. Pulsen er også den laveste gjennomsnittspulsen jeg har hatt. Det må jo bare bety at formen kommer seg 😄

2946E8F0-0BA4-45B9-AE05-78CEC2A6A0DB.jpeg

Dritbra jobba, du er en inspirasjon! Håper å komme dit at det føles lett og behagelig å jogge i den farta 😊

I dag ble det hjemmetrening på stua med fruen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkywinky skrev (På 24.4.2022 den 12.07):

Utfordringen min er at jeg synes det er så kjedelig, jeg trenger noe skikkelig interessant på skjermen og ser på sekundtelleren alt for ofte.. Hva gjør dere andre med dette? Eller synes alle andre det er gøy? 

https://www.zwift.com/run?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=zwift_eur_eu_cycling_search_dynamic_performance_eng-conversion-21&gclid=EAIaIQobChMIxO7Uitq29wIVkeN3Ch2v_AdkEAAYASAAEgLwKPD_BwE

 

Zwift gjør mølleøktene mye mer gøy enn alt annet. Gratis for løping (koster penger for sykkel). Anbefales. 

Anonymkode: a7e53...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredemølla mi hjemme er akkurat for umoderne til at den ikke har Bluetooth så jeg prøvde å kjøpe en sånn runpod fra swift. Det ser det ut som de ikke selger lengre... 

Får teste det ut på mølla på senteret og se om det funker på meg! Takk for tipset! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende å lese alle løpeøktene dere gjennomfører 😊 hvordan legger dere opp treningen ila uken? Har litt problemer med å jogge lenger enn 30 minutter 🙈 prøver å få til en intervalløkt en gang i uken og vurderer å få inn en motbakkeøkt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkywinky skrev (2 timer siden):

Tredemølla mi hjemme er akkurat for umoderne til at den ikke har Bluetooth så jeg prøvde å kjøpe en sånn runpod fra swift. Det ser det ut som de ikke selger lengre... 

Får teste det ut på mølla på senteret og se om det funker på meg! Takk for tipset! 😊

Prøv Stryd. Koster litt, men verdt hver eneste krone. 

Anonymkode: a7e53...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt spørsmål, men av og til "greier jeg ikke" mer enn 3 km ish, rent mentalt eller fordi bena er så tunge. Er det egentlig vits når det bare blir typ 3 km/20 min? Eller kan jeg like gjerne ta en pausedag og satse på 5km+ dagen etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 økter i dag også🎉 10 min styrke på morgenen og 3 km løpetur i kveld. Det ble litt mer enn 10% økning fra forrige (2,5km), men kroppen kjentes så bra ut at jeg tok sjansen😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål til dere som har drevet med jogging en stund 😊

Jeg har begynt med jogging for noen mnd siden..har kommet meg gjennom c25k, og nå jogger jeg ca 5 km 3 til 4 ganger i uka.

Har hittil bare drukket vann etter trening. Inntar dere noe form for energidrikk etter løpeturen? Har ikke lyst på flytende kalorier siden målet er å stramme opp litt 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille_fruen skrev (38 minutter siden):

Spørsmål til dere som har drevet med jogging en stund 😊

Jeg har begynt med jogging for noen mnd siden..har kommet meg gjennom c25k, og nå jogger jeg ca 5 km 3 til 4 ganger i uka.

Har hittil bare drukket vann etter trening. Inntar dere noe form for energidrikk etter løpeturen? Har ikke lyst på flytende kalorier siden målet er å stramme opp litt 🤭

Jeg drikker bare vann. Har tilpasset løpingen til måltidene mine, og spiser kvelds etter jeg har løpt. Så inntar ingen kalorier jeg ikke ellers ville spist (kanskje et ekstra knekkebrød om jeg har løpt skikkelig langt). Hilsen har løpt av meg 25 kg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, Lille_fruen said:

Spørsmål til dere som har drevet med jogging en stund 😊

Jeg har begynt med jogging for noen mnd siden..har kommet meg gjennom c25k, og nå jogger jeg ca 5 km 3 til 4 ganger i uka.

Har hittil bare drukket vann etter trening. Inntar dere noe form for energidrikk etter løpeturen? Har ikke lyst på flytende kalorier siden målet er å stramme opp litt 🤭

Masse vann, som regel en proteinshake og en banan om jeg har løpt langt eller gjort en økt med høy intensitet. Fungerer som et måltid for meg så det blir ikke ekstra kalorier av det. Kanskje ikke alle finner proteinshake like mettende?

Muligens er det en god ide å få i seg noen salter/elektrolytter i etterkant? Ser at hodeplaggene jeg bruker får en del saltutslag etter løpeturer nå som temperaturene har begynt å stige i alle fall. Vet at en får det i form av brusetabletter, kan ikke se for meg at de inneholder altfor mange kalorier.

Endret av TheAtl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Neutral90 said:

Litt dumt spørsmål, men av og til "greier jeg ikke" mer enn 3 km ish, rent mentalt eller fordi bena er så tunge. Er det egentlig vits når det bare blir typ 3 km/20 min? Eller kan jeg like gjerne ta en pausedag og satse på 5km+ dagen etter?

For meg som på ingen måte er noen ekspert så høres det logisk ut å løpe litt sjeldnere om du blir bedre restituert og får høyere kvalitet på treningen som resultat av det. Er litt usikker på matteferdighetene mine, men er ikke 5km sånn ca 70% mer enn 3? Ikke akkurat ubetydelig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt et halvmaraton! Begynte å løpe så smått i sommer etter mange år på sofaen. Det begynte for å hjelpe meg ned i vekt, men det har vist seg at jeg liker skikkelig godt å løpe. Gjør underverker for min mentale helse i tillegg til den fysiske, og jeg kjenner mestring og glede av den utviklingen jeg har hatt.

Trodde ikke 100% på meg selv da jeg meldte meg på, og har kjent litt denne uken på at jeg ikke helt har fått trent helt nok. Men jeg fullførte og det til en tid jeg er fint fornøyd med - 2.23.48 🥳 Hadde en drøm som var 4 minutter raskere, men i det jeg hadde passert mål innså jeg at det ikke spilte noen rolle, for JEG HAR LØPT ET HALVMARATON 💪💪💪 Og jeg disponerte kreftene på en måte som gjorde at jeg hadde et fint løp helt til mål 👏 

  • Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (2 timer siden):

Jeg har løpt et halvmaraton! Begynte å løpe så smått i sommer etter mange år på sofaen. Det begynte for å hjelpe meg ned i vekt, men det har vist seg at jeg liker skikkelig godt å løpe. Gjør underverker for min mentale helse i tillegg til den fysiske, og jeg kjenner mestring og glede av den utviklingen jeg har hatt.

Trodde ikke 100% på meg selv da jeg meldte meg på, og har kjent litt denne uken på at jeg ikke helt har fått trent helt nok. Men jeg fullførte og det til en tid jeg er fint fornøyd med - 2.23.48 🥳 Hadde en drøm som var 4 minutter raskere, men i det jeg hadde passert mål innså jeg at det ikke spilte noen rolle, for JEG HAR LØPT ET HALVMARATON 💪💪💪 Og jeg disponerte kreftene på en måte som gjorde at jeg hadde et fint løp helt til mål 👏 

Gratulerer! 💯

Litt urelatert vil jeg dele denne jeg så i dag:

https://www.instagram.com/p/Cc3MpQoj-zr/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Har dessverre ikke fått løpt noe særlig. Har vært høyt arbeidspress etter påske og en har lei kink i nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...