Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Den primære grunnen til jeg begynte med intervaller var at jeg var redd for overbelastningsskader. Jeg hadde på det tidspunkt kun løpetrent i 5 måneder og var fortsatt overvektig. I løpet av de månedene hadde jeg merket småting her og der, bl.a. var det en uke jeg ikke kunne stå på foten. Men det ble april '21 og jeg hadde trent meg opp til å løpe en 2-av-3-dager daglig tur på 3-3,5 km som var 80% løpe, 20% gå. Så skjedde to ting omtrent samtidig: 

1. En flokk barnehagebarn sperret stien jeg normalt brukte å ta, så jeg løp forbi dem og tok en annen sti som jeg visste bare ville bli en kort omvei på 200 m. Men den stien var uventet bratt og jeg var død etter fem meter. Ville ikke gi opp rett foran ungdommen, så jeg sleit meg opp til jeg var ute av syne og fortsatte til toppen hvor det føltes som jeg hadde besteget K2 uten O2. Kort sagt, jeg fikk merke på egen kropp at her var det betydelig rom til forbedring.

2. En tilfeldig reklame på youtube fanget min oppmerksomhet. "Er du en kvinne på over 40 år som tror du skal løpe i timevis for å tape deg?" – Ja!? Det var et treningsprogram basert på 'high-intensity interval training' (HIIT), og selvom jeg alltid er skeptisk til mirakelkurer og reklamer generelt ble jeg likevel nysgjerrig nok til å søke mer info om HIIT. Derav kom tanken at jeg kunne prøve å løpe ti ganger opp en av de korte, bratte stier, bare for å se.

Som sagt, jeg begynte med dette i april '21 og seks uker senere hadde jeg tapt 15 kg. Jeg vekslet mellom to bakker; en kort og bratt (25m, 25%), og en litt lengre (175m, 8%). Det er ikke helt "riktig" HIIT for pausen når jeg jogger ned igjen blir for lang, men who cares. Det var selv-motiverende fordi forbedring kom så fort, eks. tre uker fra K2-opplevelsen til jeg klarte fem turer opp samme bakke uten annen pause enn turen ned. Etter sommeren begynte jeg gradvis å tilføye lengre, såkalt normale løpeturer, 5-8 km.  

Anonymkode: cbd55...8db

Spennende. Kanskje jeg også skal prøve meg på litt intervaller snart. Har hatt det på lista en stund :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg løp mitt første halvmaraton nå, etter å ha startet med 5K runner i 2019. Jeg valgte å følge fartsholder, og hadde ingen andre hjelpemidler.  Det angrer jeg litt på. Han greide ikke holde jevn fart, og det ødela nok litt for disposisjon av krefter. Han løp halve distansen fort, for så å roe ned,  trolig litt for rolig. Så samtidig som jeg begynte å kjenne på vondtene, så speedet han på igjen, og jeg mistet ham, etter ca 15-16km. Han kom i mål to minutter før fartsmålet, og jeg ett minutt for seint. Lærdommen er at jeg skal bruke klokke eller telefon, og holde tempoet selv. 

Anonymkode: 83641...2f7

Det var jo kjedelig. Er nok greit å ha en klokke i tillegg. Om det blir halvmaraton på meg etterhvert, så blir det med pulsklokka mi trygt på armen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (3 timer siden):

Var det et lite lokalt løp?

Et stort lokalt løp. Trondheim maraton 

Anonymkode: 83641...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Sera D said:

Spennende. Kanskje jeg også skal prøve meg på litt intervaller snart. Har hatt det på lista en stund :P 

Men fare for å høres helt "intervall-frelst" ut, så kan jeg bare si det virkelig hjalp meg på det stadiet jeg var. Det var en form for supplementerende kondisjonstrening som jeg ikke skjønte jeg trengte, og samtidig så raslet jo alle kiloene av meg så overbelastning plutselig ble en non-factor. Ikke sikker det gir samme effekt hvis man er tynn og sprekk og løper halvmaraton allerede, men jeg deler bare mine erfaringer. :) 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare dele dagens seier:

Plutselig var ny rekord på 10 km innen rekkevidde, og jeg klokka inn på 54:40 😱🤩💪🙌

Av og til blir det en ekstra god tur når en er tar ut andre problemer fysisk! 🤣 Og plutselig er dagen bittelitt bedre likevel ❤️

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg, K40+, tenkt meg å løpe en tur på 10 km, men det skjedde ikke. Jeg har noen ganger en slags psykologisk sperre, som gjør at jeg venter til det er for sent. Altså, jeg skulle noe kl. 13:30, så jeg måtte være retur fra løpetur senest 12:30, og ut av døren helst 11:00, senest 11:30. Men allerede fra kl. 8:00 merket jeg at denne sperren var der i dag. Jeg begynte å tenke - det har bøttet ned hele natten, skogstiene er glatte, må navigere pytter, det er kaldt, stakkars meg - jeg kan ta min 5km tur med lange intervaller (denne) i stedet, så skal jeg først ut av døren 11:45. Det skjedde heller ikke. Lang historie kort, jeg endte med først å komme ut av døren kl. 12:10, og så løp jeg 5 ganger opp 'Nabolagsbakken' (200m, 6% stigning) som er et steinkast (250m) hjemmefra. Hadde tenkt 6 ganger, men det var motvind - dagens eneste genuine undskyldning. Løpeappen har registrert 2,53 km på 16:10min, men distanse/tid er ikke hovedhistorien her. Uansett, ble ikke mye, men litt ble det. Rakk tingen kl. 13:30. Nå blir det 2-3 dager ufrivillig pause av annen årsak. 

Setter pris på tips til å overvinne 'sperren'.  

 

 

 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Setter pris på tips til å overvinne 'sperren'.  

Jeg kjenner på det der, stadig vekk. Det beste tipset mitt er forpliktelse. Bare det å passe på at PAI ikke synker for mye, eller at du deler øktene dine med treningskompis etc, kan være nok. Å ha noen som fysisk forventer at du løper sammen med dem, er sikkert det beste. 

Anonymkode: 83641...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith

Løp 10 km på 55:50 her om dagen, årsbeste for min del, ganske fornøyd med det etter at jeg hadde hjertemuskelbetennelse i vinter og ikke fikk trent på 4 måneder.

Endret av Agent smith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk inn en joggetur på fredag, fulgte planen om å ta en kortere tur, så ble 3 km. Men nå til uka skal jeg trekke en visdomstann, og må ta det rolig i en uke (i følge nettet). Skal prøve å få inn to turer før det, siden jeg har time torsdag ettermiddag, men jeg må jo fortsatt være i ro i en uke… Må vel prøve å gå noen rolige turer, bare for å holde rutinen igang om ikke noen har andre tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (1 time siden):

Jeg fikk inn en joggetur på fredag, fulgte planen om å ta en kortere tur, så ble 3 km. Men nå til uka skal jeg trekke en visdomstann, og må ta det rolig i en uke (i følge nettet). Skal prøve å få inn to turer før det, siden jeg har time torsdag ettermiddag, men jeg må jo fortsatt være i ro i en uke… Må vel prøve å gå noen rolige turer, bare for å holde rutinen igang om ikke noen har andre tips?

Hæ? Hvorfor må man liksom la være å løpe i en hel uke?? Jeg skal også trekke (en helt ukomplisert) visdomstann om et par uker. Hadde aldri kommet på å Google det.. Om formen er ok, så hvorfor ikke? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Bithiah said:

Hvorfor må man liksom la være å løpe i en hel uke?? 

Som oftest skal tannkjøttet sys og trenger deretter et par dager for å hele. Da må man ikke foreta seg noe som får pulsen og blodtrykket, opp. Men det bør ikke ta en hel uke. 

 

2 hours ago, Diamant20 said:

Må vel prøve å gå noen rolige turer, bare for å holde rutinen igang om ikke noen har andre tips?

En gåtur på en time eller mer er god utholdenhetstrening. 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg endelig ut på joggetur igjen etter en litt tung uke med null motivasjon. Bestemte meg for å ta det rolig og ikke tenke på tiden. Endte med å løpe 15 km!😃 Tiden ble ikke noe å skryte av, drøyt 7 min pr km, men løp hele distansen uten pause/ gåing. Ble litt stiv i beina på slutten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har løpt halv marathon og brukt gels under løpet? Tenkte å løpe HM meste sommer og bestilt noen typer gels for å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde bestemt meg for en litt lengre økt ute i går. Da jeg endelig var klar, pøsregnet det og var på vei til å bli mørkt, så jeg valgte å gå på treningssenteret "mitt" i stedet. Det ble da 1 time og 15 min på mølla 😅

Har begynt med at en/tre økter i uka er litt lengre, der målet er å jogge et visst antall minutter og holde pulsen under et visst nivå. Planen er å øke antall minutter gradvis utover høsten til jeg er rundt "halvmaratontid". Håpet er å bli i bedre form på sikt av slike økter (danne kapillærer osv), da jeg ellers har en tendens til å løpe med for høy intensitet i forhold til formen min (og veldig høy puls). Nå gjelder det også å ikke overbelaste/skade seg, da jeg ikke vil ha noen avbrudd pga slikt.

Økta i går gikk fint. Jeg synes det er kjedelig å jogge på mølle, men hadde musikk på øret og klarte å fullføre. Jogget rolig og klarte å holde pulsen ca der jeg ønsket hele økta. Det ble ca 10 km. Håper på fint høstvær framover slik at de fleste øktene kan tas ute.

Noen som har tips til en OK løpejakke til høsten/vinteren? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt litt demotivert siden jeg vet jeg må droppe trening neste uke pga den tanna, men fikk inn en 4 km i dag. Løp litt intervaller mot slutten for å kompensere siden jeg egentlig hadde planer om 5 km… På det raskeste løp jeg 3 min og noe (klokka fikk ikke registrert sekunder da, sikkert fordi det var så kort avstand), sykt å tenke på at proffe løper på det lenge under feks 10 km😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanligvis bare løpt så langt jeg orker i det tempoet jeg klarer, men nå tenkte jeg å prøve å ta til meg litt råd om variasjon i treningen. Så da ble det en 4x4min intervalløkt. 10 min oppvarming, 4x4 min drag med 3 min pause i mellom og 10 min nedjogg. Litt tungt, men gikk bedre enn fryktet.😅 Forhåpentligvis går det litt lettere ettterhvert.🤞

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde min første tur på asfalt, etter halvmaraton forrige helg. Forbedret 5K tida mi med 25 sekunder, til 24 blank. Ganske fornøyd, og har belønnet meg med Kvikk lunsj til kvelds. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joggetur nummer 3. Første jeg skriver om her. Løypa var ikke helt 3 km, men 2,66. Løp det på 21,37. Får løpe noen meter ekstra neste runde så jeg kommer over 3 km, men fornøyd med utgangspunktet og gleder meg til å se fremgang 🤞🏃‍♀️

Har også planer om å måle ruta på 5 km med Strava ila uka. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Green_Harmony skrev (56 minutter siden):

Joggetur nummer 3. Første jeg skriver om her. Løypa var ikke helt 3 km, men 2,66. Løp det på 21,37. Får løpe noen meter ekstra neste runde så jeg kommer over 3 km, men fornøyd med utgangspunktet og gleder meg til å se fremgang 🤞🏃‍♀️

Har også planer om å måle ruta på 5 km med Strava ila uka. 

 

Så flink du er, heier på deg 😊

 

I dag har jeg kjøpt løpesko, så nå kan jeg legge de gamle på hylla. De tunge gåskoene er ikke akkurat egnet for å løpe i. I morgen blir det ny tur og det blir gøy. 

Det er godt å kjenne fremgang, kjenne at jeg faktisk klarer flere minutter. Jeg er nybegynner og startet vel på 1 eller 2 minutt (?), er nå oppe i 7 minutter sammenhengende. Jeg har tidligere slitt med knærne så jeg tror det er lurt å ta det gradvis. 

Som skrevet tidligere synes jeg det er gøy at det finnes en slik gruppe, slik at vi kan heie på hverandre 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt veldig med «tunge» bein i det siste. Det kjennes ut som skoene plutselig blir kjempetunge og jeg jeg sliter med å løpe. Løper for det meste intervaller. Noen som vet hva dette kan komme av? 

Anonymkode: c519a...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...