Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

I går tok jeg en økt "på puls". Målet var å jogge i 1 time og 15 min sammenhengende og med snittpuls en del under der jeg vanligvis ligger og det klarte jeg fint :) 

For å klare dette, må jeg skru ned tempoet en del, noe jeg synes er litt vanskelig. Det føles merkelig å jogge tregere enn normalt og det er nesten litt flaut å møte på folk :P Dette er noe jeg jobber med å komme over, da jeg tenker at det viktigste er å komme i bedre form og unngå skader. Folk flest bryr seg forhåpentlig ikke så mye om hvordan/hvor fort andre jogger heller.

Rolige, lengre økter er forøvrig en del av planen min mot å kunne bli i form til å delta i et halvmaraton neste år en gang. Jeg skal nå holde meg til 1 time og 15 min noen uker (en av tre økter), for så å øke varighet gradvis i løpet av høsten og vinteren. De andre to øktene blir kortere, en litt rolig og en litt kjappere, tenker jeg nå. På sikt blir det kanskje litt intervaller også, men det drøyer jeg litt med.

Håper bare motivasjonen holder seg gjennom høsten og vinteren.

 

Endret av Sera D
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bithiah skrev (15 minutter siden):

Merkelig hvordan begrepet «langt» endrer seg. 😂 I starten kunne jeg ikke se for meg hvordan jeg skulle holde 5 hele km - mens jeg nå tenker at 21 km er langt (men ikke «innmari langt» - maraton er innmari langt 😅). 
Har løpt distansen 6 ganger, men dette var første gangen offisielt. Jeg drakk vann på drikkestasjoner (3 av 4, trengte ikke på den første), og en bananbit på de to siste.
 

Når jeg har løpt alene har jeg ikke hatt noen ting, og merka at med litt påfyll (samt en sjokolade før start 😂) så hadde jeg mer å gå på. Ikke tilfeldig at jeg løp lettere denne gang, så får begynne å ta med litt på de lange turene selv om jeg føler det går fint uten.

Takk for info og tips. Hm, ja det var det jeg mistenkte. Du kan jo ikke ta av og på piggene alt etter været akkurat den dagen/uka. Men jeg har et par som egentlig gått av med pensjon. Kanskje jeg skal teste med de? Er jo brukende, bare veldig slitt og litt hullete.

Ang det at begrepet langt har endret seg: Hvor lenge har du jogget og når klarte du å løpe en halvmaraton-distanse for første gang? Jeg synes fortsatt 21 km er laaangt :P 

Så til det med sko og vinterføre. Pigger høres bra ut. Skummelt å gli og skade seg, så det må vi unngå! Jeg er spent på hvordan det blir i vinter for min del. Her jeg bor (på vestlandet), er det milde vintre, så håper ikke det blir altfor mange dager med glatt føre, men det kan jo variere fra år til år. Prøver meg på vanlige sko inntil videre i alle fall, så får været avgjøre om noe må gjøres på sikt. Bor du på et sted med kalde vintre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg klarer ikke jogge mer enn 2 minutter sammenhengende på mølle. Jogger 2 min, går 4 min. I en time da.. Men dauer. Hvordan har dere jobbet dere opp til over timen sammenhengende?
 

Anonymkode: 3fcd2...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Altså, jeg klarer ikke jogge mer enn 2 minutter sammenhengende på mølle. Jogger 2 min, går 4 min. I en time da.. Men dauer. Hvordan har dere jobbet dere opp til over timen sammenhengende?
 

Anonymkode: 3fcd2...a8a

Denne gangen gikk jeg veldig mye i månedene før jeg begynte å jogge (gikk minst 10000 skritt hver dag i et halvt år). En del av gåturene var i raskt tempo, så tror dette bidro til at kondisen min ikke var på bunn da jeg begynte å jogge og det gjorde at jeg klarte å jogge en del sammenhengende fra starten av.

Forrige gang jeg begynte med jogging (noen år siden) følgte jeg et opplegg via en app. Husker ikke hvilken, men den la opp til at det i starten var løping 1 min og gåing 2 min i tilsammen 30 min. Eterhvert økte løpe-delen til 2 min, 3 min, 5 min, mens gå-delen forble på 2 min om jeg husker riktig. Dette fungerte veldig fint for min del. Formen ble gradvis bedre :)

Endret av Sera D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (1 time siden):

Søk opp therunnersfix på Instagram. Konto dedikert til styrke trening for løpere. Mye tips å få der

Takk takk, skal sjekke ut 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (1 time siden):

Ang det at begrepet langt har endret seg: Hvor lenge har du jogget og når klarte du å løpe en halvmaraton-distanse for første gang? Jeg synes fortsatt 21 km er laaangt :P 

Så til det med sko og vinterføre. Pigger høres bra ut. Skummelt å gli og skade seg, så det må vi unngå! Jeg er spent på hvordan det blir i vinter for min del. Her jeg bor (på vestlandet), er det milde vintre, så håper ikke det blir altfor mange dager med glatt føre, men det kan jo variere fra år til år. Prøver meg på vanlige sko inntil videre i alle fall, så får været avgjøre om noe må gjøres på sikt. Bor du på et sted med kalde vintre?

Jeg startet våren -21, fullførte C25K i mai tror jeg det var. Jobba meg opp til 10 km frem mot…august kanskje? Brukte C210K-app. Holdt ved like over høsten og vinteren, for så å bygge opp distansen i vår. Første gang var 18.mai 😅 Siden har det blitt en gang i måneden ca, av og til to (sånn 19-21 km-ish).

Bor på sørvestlandet, så absolutt ingen kalde vintre. Var det snø her 4 dager i vinter kanskje? 😂 men, det var frost en stund, og da is overalt 🙄 for snøen smelter dag 2, men fryser til is før den er forsvunnet. Sukk. Jogga på mine (da eneste) vanlige joggesko, men holdt på å gå på trynet noen ganger (og måtte gå i grøfta ned bakker noen ganger..). Ikke smart, faktisk ganske farlig. Så til i vinter må jeg ha en bedre plan. Løper også mye mer i mnd nå (100-140 km i mnd, kontra kanskje max 30 i vinter). Og håper å holde på det i større grad enn i fjor.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, jeg klarer ikke jogge mer enn 2 minutter sammenhengende på mølle. Jogger 2 min, går 4 min. I en time da.. Men dauer. Hvordan har dere jobbet dere opp til over timen sammenhengende?
 

Anonymkode: 3fcd2...a8a

Jeg brukte en av de mange programmene som kalles C25K (fra sofa til 5 km), min app het 5K Runner. Da får man en ferdig plan med en for mange god progresjon. Det tok noen økter før jeg var oppe i 2 min sammenhengende altså, det starta lavere enn det! 😅 og ofte trenger beina en mer gradvis tilvenning enn kondisen, så det hindrer enn for kjapp økning også. Prøv om du vil, finnes mange ulike - både gratis og betalende. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg, K40+, løpt 'Gidder-ikke-i-dag'-turen fra mitt løpetursrepertoar. 

Det er ca. 1 km til en park/skog hvor det avsides er en litt bortglemt, bratt sti - ca. 6 høydemeter, og 20-25 m lang. Tar tilløp og sprinter opp den. Den er så bratt at jeg umiddelbart mister fart, men jeg fortsetter med maks power hele veien opp. Siste steg er opp på en flatt stein, røre tærne og strekke armene i været; en avslutning som har blitt vane. Kanskje vente 10 sek på å få pusten, så 10 triceps dips på steinen. Går ned av stien og gjentar. Det tar ca. 1 min per tur uten dips, 1:20 med dips. Sitter litt på steinen etterpå og løper så hjem igjen.

I dag tok jeg en liten omvei så det ble 4 km i alt, men det er uansett ikke en tur som er til for å booste statistikken. Det tar ca. en halv time, og er kort men hardt. 

Andre som kombinerer løp og intervaller? Jeg løper også "normale" turer, men liker å variere det.  

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (42 minutter siden):

Jeg startet våren -21, fullførte C25K i mai tror jeg det var. Jobba meg opp til 10 km frem mot…august kanskje? Brukte C210K-app. Holdt ved like over høsten og vinteren, for så å bygge opp distansen i vår. Første gang var 18.mai 😅 Siden har det blitt en gang i måneden ca, av og til to (sånn 19-21 km-ish).

Bor på sørvestlandet, så absolutt ingen kalde vintre. Var det snø her 4 dager i vinter kanskje? 😂 men, det var frost en stund, og da is overalt 🙄 for snøen smelter dag 2, men fryser til is før den er forsvunnet. Sukk. Jogga på mine (da eneste) vanlige joggesko, men holdt på å gå på trynet noen ganger (og måtte gå i grøfta ned bakker noen ganger..). Ikke smart, faktisk ganske farlig. Så til i vinter må jeg ha en bedre plan. Løper også mye mer i mnd nå (100-140 km i mnd, kontra kanskje max 30 i vinter). Og håper å holde på det i større grad enn i fjor.

 

Du har hatt veldig god framgang. Herlig  å kjenne at kroppen fungerer og at den kan yte så mye sikkert :)

Hvor lang tid bruker du ca på et halvmaraton nå? Spent på hvor jeg selv er til våren. Det lengste jeg har jogget til nå er 12,5 km og det var mens jeg var på "topp" før sykdom og diverse i sommer, så er et stykke fram til 21 km enda.

Høres ut som om vi har ca samme klima der vi bor. Jeg kan vel også si sørvestlandet 😄 Spent på hvordan vinteren blir og hvordan joggeføret blir her. Begynte så smått å jogge i januar i fjor, så var jo vinter da også, men jeg jogget så sjelden i starten, så unngikk vel bare dager med is. Denne vinteren er målet å jogge oftere, så vi får se. Har treningssenter og tredemølle som backup.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Andre som kombinerer løp og intervaller? Jeg løper også "normale" turer, men liker å variere det.  

Anonymkode: cbd55...8db

Høres lurt ut å kombinere. Mindre sjans for å gå lei da, vil jeg tro. Målet mitt er å legge inn litt intervalltrening etterhvert, men har ikke begynt med det enda. Har bestemt meg for å fokusere mest på antall minutter i bevegelse og puls noen uker nå, så blir kanskje intervaller neste steg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 5,5 i dag med et par andre. Rolig tur denne gangen også, faktisk roligere enn sist. Kunne nok ha løpt litt fortere enn vi gjorde om jeg var alene. Må prøve å løpe runden alene en gang for å se hva «min» fart er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (3 timer siden):

Du har hatt veldig god framgang. Herlig  å kjenne at kroppen fungerer og at den kan yte så mye sikkert :)

Hvor lang tid bruker du ca på et halvmaraton nå?

Absolutt! For 2 år siden var jeg 40 kilo tyngre og aldri jogget en frivillig meter i mitt liv 🤣 Fant vel ut at veien fra 12-13km til 15 og videre til 21 ikke var så lang. Og føles kortere når jeg er innstilt på det («skal» jeg løpe 13 km, så føles det vel så langt som 20 🤷‍♀️ Kun psykisk 😂). Men tok det gradvis så beina skulle henge med. Brukte 2:22 første gang alene, på løpet vil jeg ikke si nøyaktig iom at jeg allerede i tråden har sagt hvilket løp det er. 🙈 Men kan si at om utviklingen holder seg så skal jeg vurdere å følge fartsholder på 2 timer ved et løp til neste år - det kan gå.

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Andre som kombinerer løp og intervaller? Jeg løper også "normale" turer, men liker å variere det.  

Anonymkode: cbd55...8db

Uhm. Jeg har hatt intensjoner om det i et år, og gjennomført en (1) gang.  Akkurat som jeg tenker det hadde vært lurt med litt styrke, men aldri kommer i gang 🙄 men hver gang jeg leser poster som din, så tenker jeg igjen «åh, stemmer! DET må jeg prøve snart!» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (14 timer siden):

Absolutt! For 2 år siden var jeg 40 kilo tyngre og aldri jogget en frivillig meter i mitt liv 🤣 Fant vel ut at veien fra 12-13km til 15 og videre til 21 ikke var så lang. Og føles kortere når jeg er innstilt på det («skal» jeg løpe 13 km, så føles det vel så langt som 20 🤷‍♀️ Kun psykisk 😂). Men tok det gradvis så beina skulle henge med. Brukte 2:22 første gang alene, på løpet vil jeg ikke si nøyaktig iom at jeg allerede i tråden har sagt hvilket løp det er. 🙈 Men kan si at om utviklingen holder seg så skal jeg vurdere å følge fartsholder på 2 timer ved et løp til neste år - det kan gå.

2:22 er veldig bra. Om jeg klarer noe rundt der til våren, så blir jeg veldig fornøyd.

Fartsholder i halvmaraton, hva er det egentlig? Jeg er helt grønn på dette. Er det en supersprek person som løper på en forhåndsbestemt tid, med tida han/hun skal være i mål på på ryggen liksom? :P Eller er det noe mer teknisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (55 minutter siden):

2:22 er veldig bra. Om jeg klarer noe rundt der til våren, så blir jeg veldig fornøyd.

Fartsholder i halvmaraton, hva er det egentlig? Jeg er helt grønn på dette. Er det en supersprek person som løper på en forhåndsbestemt tid, med tida han/hun skal være i mål på på ryggen liksom? :P Eller er det noe mer teknisk?

🤣 det er helt på kornet det! Den prøver å løpe på jevnest mulig intensitet hele løpet, og komme i mål ganske nøyaktig på den tiden. På mitt løp var det fartsholdere som løp på hvert femte minutt mellom 1:30 og 2:00, pluss noen saktere. De hadde også «flagg» på sekken, så viste godt på avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en løpetur på 4,5 km i går, veldig deilig! Tenker jeg tar et par kortere turer denne uka med litt høyere puls, evt en til 4,5km om noen dager og så 5 km neste uke🎉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Bithiah said:

Jeg startet våren -21, fullførte C25K i mai tror jeg det var. Jobba meg opp til 10 km frem mot…august kanskje? Brukte C210K-app. Holdt ved like over høsten og vinteren, for så å bygge opp distansen i vår. Første gang var 18.mai 😅 Siden har det blitt en gang i måneden ca, av og til to (sånn 19-21 km-ish).

Bor på sørvestlandet, så absolutt ingen kalde vintre. Var det snø her 4 dager i vinter kanskje? 😂 men, det var frost en stund, og da is overalt 🙄 for snøen smelter dag 2, men fryser til is før den er forsvunnet. Sukk. Jogga på mine (da eneste) vanlige joggesko, men holdt på å gå på trynet noen ganger (og måtte gå i grøfta ned bakker noen ganger..). Ikke smart, faktisk ganske farlig. Så til i vinter må jeg ha en bedre plan. Løper også mye mer i mnd nå (100-140 km i mnd, kontra kanskje max 30 i vinter). Og håper å holde på det i større grad enn i fjor.

Jeg brukte en av de mange programmene som kalles C25K (fra sofa til 5 km), min app het 5K Runner. Da får man en ferdig plan med en for mange god progresjon. Det tok noen økter før jeg var oppe i 2 min sammenhengende altså, det starta lavere enn det! 😅 og ofte trenger beina en mer gradvis tilvenning enn kondisen, så det hindrer enn for kjapp økning også. Prøv om du vil, finnes mange ulike - både gratis og betalende. 😁

Tusen takk for gode tips! :) 

Anonymkode: 3fcd2...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp hatt tidenes runde med forkjølelse. Jeg har hatt høy feber i ett døgn, påfølgende mye hoste og slim/snørr. Kjenner det fortsatt kribler i brystet. Prøvde meg på en løpetur i dag, etter kun ett minutt steg pulsen opp til sone 3 og 4 (146), og uansett hvor sakte jeg løp, så hoppet pulsen helt vilt opp. Ble ikke andpusten, men pulsen gikk opp. Gikk mer enn jeg løp, men ble tett i brystet… hvor lenge må jeg vente med å løpe? Antar det var for tidlig, selv om det er ei uke siden jeg var sengeliggende. Ble hele 2 kilometer, på 22 minutter. Altså særdeles rolig tempo. Er det farlig å løpe/gå selv om jeg blir tett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag har jeg, K40+, løpt en tur på 7,5 km med 100 højdemeter og snittfart 6:21 /km. Det er en gjennomsnitlig tid for meg for denne turen/distansen. Det meste av turen er på skovsti/grusvei/ikke-asfalt, og på noen partier må man se etter hvor man plasserer føttene. Jeg stoppet i alt 5 min på turen, fordi 4x lyskryss og 2x et sted man kan ta vann som jeg aldri klarer å bare løpe forbi.. Egentlig hadde jeg tenkt å løpe 10 km i dag, men jeg følte meg trett, tung og langsom rett fra begynnelsen. Underveis besluttet jeg å snu etter 4 km så det ble en kortere tur. Konstaterer at tiden faktisk ble gjennomsnitlig og ikke så langsom som jeg trodde; kanskje trettheten satt mer i hodet enn i beina. Uansett, i morgen blir det hviledag.  

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (12 timer siden):

🤣 det er helt på kornet det! Den prøver å løpe på jevnest mulig intensitet hele løpet, og komme i mål ganske nøyaktig på den tiden. På mitt løp var det fartsholdere som løp på hvert femte minutt mellom 1:30 og 2:00, pluss noen saktere. De hadde også «flagg» på sekken, så viste godt på avstand.

Jeg løp mitt første halvmaraton nå, etter å ha startet med 5K runner i 2019. Jeg valgte å følge fartsholder, og hadde ingen andre hjelpemidler.  Det angrer jeg litt på. Han greide ikke holde jevn fart, og det ødela nok litt for disposisjon av krefter. Han løp halve distansen fort, for så å roe ned,  trolig litt for rolig. Så samtidig som jeg begynte å kjenne på vondtene, så speedet han på igjen, og jeg mistet ham, etter ca 15-16km. Han kom i mål to minutter før fartsmålet, og jeg ett minutt for seint. Lærdommen er at jeg skal bruke klokke eller telefon, og holde tempoet selv. 

Anonymkode: 83641...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg løp mitt første halvmaraton nå, etter å ha startet med 5K runner i 2019. Jeg valgte å følge fartsholder, og hadde ingen andre hjelpemidler.  Det angrer jeg litt på. Han greide ikke holde jevn fart, og det ødela nok litt for disposisjon av krefter. Han løp halve distansen fort, for så å roe ned,  trolig litt for rolig. Så samtidig som jeg begynte å kjenne på vondtene, så speedet han på igjen, og jeg mistet ham, etter ca 15-16km. Han kom i mål to minutter før fartsmålet, og jeg ett minutt for seint. Lærdommen er at jeg skal bruke klokke eller telefon, og holde tempoet selv. 

Anonymkode: 83641...2f7

Så kjipt! Ja, da er det ikke vits. Var det et lite lokalt løp? Alle fartsholderene her kom inn innen få sekund ift det de skulle. «Min» fartsholder holdt farten helt utrolig jevnt (sjekka etterpå). Men jeg løper nå med klokka uansett, så har litt kontroll selv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Bithiah said:

Uhm. Jeg har hatt intensjoner om det i et år, og gjennomført en (1) gang.  Akkurat som jeg tenker det hadde vært lurt med litt styrke, men aldri kommer i gang 🙄 men hver gang jeg leser poster som din, så tenker jeg igjen «åh, stemmer! DET må jeg prøve snart!» 

Den primære grunnen til jeg begynte med intervaller var at jeg var redd for overbelastningsskader. Jeg hadde på det tidspunkt kun løpetrent i 5 måneder og var fortsatt overvektig. I løpet av de månedene hadde jeg merket småting her og der, bl.a. var det en uke jeg ikke kunne stå på foten. Men det ble april '21 og jeg hadde trent meg opp til å løpe en 2-av-3-dager daglig tur på 3-3,5 km som var 80% løpe, 20% gå. Så skjedde to ting omtrent samtidig: 

1. En flokk barnehagebarn sperret stien jeg normalt brukte å ta, så jeg løp forbi dem og tok en annen sti som jeg visste bare ville bli en kort omvei på 200 m. Men den stien var uventet bratt og jeg var død etter fem meter. Ville ikke gi opp rett foran ungdommen, så jeg sleit meg opp til jeg var ute av syne og fortsatte til toppen hvor det føltes som jeg hadde besteget K2 uten O2. Kort sagt, jeg fikk merke på egen kropp at her var det betydelig rom til forbedring.

2. En tilfeldig reklame på youtube fanget min oppmerksomhet. "Er du en kvinne på over 40 år som tror du skal løpe i timevis for å tape deg?" – Ja!? Det var et treningsprogram basert på 'high-intensity interval training' (HIIT), og selvom jeg alltid er skeptisk til mirakelkurer og reklamer generelt ble jeg likevel nysgjerrig nok til å søke mer info om HIIT. Derav kom tanken at jeg kunne prøve å løpe ti ganger opp en av de korte, bratte stier, bare for å se.

Som sagt, jeg begynte med dette i april '21 og seks uker senere hadde jeg tapt 15 kg. Jeg vekslet mellom to bakker; en kort og bratt (25m, 25%), og en litt lengre (175m, 8%). Det er ikke helt "riktig" HIIT for pausen når jeg jogger ned igjen blir for lang, men who cares. Det var selv-motiverende fordi forbedring kom så fort, eks. tre uker fra K2-opplevelsen til jeg klarte fem turer opp samme bakke uten annen pause enn turen ned. Etter sommeren begynte jeg gradvis å tilføye lengre, såkalt normale løpeturer, 5-8 km.  

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...