Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

16 hours ago, Kepaløk said:

Det jevneste og hardeste underlaget jeg har erfaring med er grusvei. I tillegg er jeg stor og tung (det vil si, jeg er ganske så lav, men tjukk 😛) og er redd for belastningsskader.

Løp i oppoverbakker og med god stigning på møllen. Det er samme belastning pr. skritt, men mye mer krevende. Jeg var også overvektig da jeg begynte å løpe, og etter kort tid begynte jeg å fokusere mer på høydemetere enn distanse. Altså i stedet for å øke treningsmengden ved å løpe lengre og lengre, som jeg merket jeg skulle være påpasselig med pga. overbelastning, la jeg til ekstra turer opp bakkene på min løperute. (Har bare småbakker i terrenget i løpeavstand rundt meg). Det fungerte fint for meg, og jeg tapte meg for øvrig lynhurtig. 

 

10 hours ago, Kepaløk said:

Er redd for at mølle blir kjedelig, men skal plasseres foran et vindu slik at jeg kan se ut på skogen og fjellet. Og kanskje prøve meg på å se på TV-serie samtidig, ser at det er flere som kjører den kombinasjonen.

Du kan også variere dine "løpeturer" så det ikke blir så ensformig. Én dag kan du jogge 3 km i joggetempo, neste dag løpe så langt du klarer på 10 minutter, tredje dag sprintintervaller og armhevninger, osv. 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Løp i oppoverbakker og med god stigning på møllen.

Takk for tips! Det hadde jeg faktisk glemt å tenke på, men det er jo en glimrende måte å trene kondisjon på.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan også variere dine "løpeturer" så det ikke blir så ensformig. Én dag kan du jogge 3 km i joggetempo, neste dag løpe så langt du klarer på 10 minutter, tredje dag sprintintervaller og armhevninger, osv. 

Ja, skal prøve å huske å variere litt.

Jeg har tatt av meg 60 kg de siste ti årene, hvorav 30 de siste to årene. Jeg har "alltid" trent styrketrening, og har gjort dette 3-4 ganger i uka de siste årene. Men etter vektnedgang så hadde jeg lyst til å prøve å jogge.

Litt fordi jeg alltid har sagt at denne kroppen løper ikke, og mest for å se om jeg faktisk klarer det. Jeg begynte så smått etter motivasjon fra denne tråden, og det er en skikkelig mestringsfølelse.

Kun jogget i skogen der ingen kan se meg, kanskje jeg tør å prøve mer på tredemølla...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Diverse skrev (På 26.9.2022 den 6.52):

Jeg har prøvd meg på et par rolige langturer. Det har vært mer behagelig i forhold til pusten og jeg har ikke følt meg like pumpa. Men jeg blir mye stivere i beina og fikk smerter i den ene lysken. Vet ikke om jeg har dårlig løpsteknikk eller hva som skjer? Har ikke merket noe til dette tidligere. 

Kan jo være fordi du løp i lengre tid da, hvor lenge løp du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/26/2022 at 5:08 PM, Kepaløk said:

Jeg har tatt av meg 60 kg de siste ti årene, hvorav 30 de siste to årene. Jeg har "alltid" trent styrketrening, og har gjort dette 3-4 ganger i uka de siste årene. Men etter vektnedgang så hadde jeg lyst til å prøve å jogge.

Hatten av for det, imponerende!! Jeg har "bare" vært 20 kg overvektig, så jeg skal ikke opptre som ekspert, og jeg har virkelig full respekt for de som har gått gjennom mye større vekttap. 💪

Quote

Kun jogget i skogen der ingen kan se meg, kanskje jeg tør å prøve mer på tredemølla...

LOL! I begynnelsen løp jeg også i mørke tidlig på morgenen fordi jeg ikke ville noen skulle se meg. :)

 

 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nærma meg trippel tall på vekta og kunne ingenting om det begynne å trene. Turte ikke å røre apparatene på treningssenteretfør etter 6 mnd og følte at alle så på meg ute. No etter 1 år med trening så gir eg meg blanke F. Etter mi erfaring så e det ingen som bryr seg med ka du gjør. Alle e opptatt med seg sjøl på trening. Alle har tankene om at folk ser på deg men ingen gjør det, alle e inni sitt eget hode.  Når eg ser folk ute å går/løpe nå føle eg bare misunnelse fordi de e ute mens eg ikke e det 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

I går og i dag har jeg løpt min ca. 2 km "sprinte-runde" hvor jeg presser meg selv til å løpe hurtig. (Tid 5:25/km og 5:18/km, men ikke 100% sammenlignelig fordi 1) sterk vind i går, og 2) jeg endret litt på ruten for å unngå noe ankel-fiendtlig terreng). Jeg liker det ikke så veldig godt, hverken følelsen (fysisk) av å løpe på/nær makskapasitet og tenkte 'dette skal jeg klare i 10 min mer' eller tankene i hodet 'løper jeg hurtig nok?, klarer jeg dette hele turen, når må jeg gi opp?, osv.' Men jeg liker følelsen etterpå, når jeg likevel har gjennomført, mer.  

Været har skiftet til veldig etterår, regn og rusk. Jeg må bytte klær til noe som er litt varmere, men skal passe på det ikke blir for varmt. Det er litt medvirkende til jeg har valgt "sprinte-runden" de siste to dager, fordi hvis jeg er/blir for varm/kald så er det i det minste kun for en kort tur.  

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K40+

Løp 7,1 km i skog i dag (6:18 /km). Splitt-tidene varierer fra 5:12 til 6:55 /km, faktorer som gir varians er 1) terrenget, 2) stort lyskryss hvor jeg skal krysse diagonalt (x2), og 3) et alltid skinnende rent offentlig toalett med friskt kaldt vann som jeg bare ikke klarer å løpe forbi... i alle fall ikke begge ganger jeg passerer det.. Det er hurtigste tid jeg har registrert for denne ruten, og jeg vil gjerne tro det er sprint-treningen (se ovenfor) som gir bonus, men kanskje er det tilfeldigheter (som lyskrysset). Men likevel er det en god tid for meg. 

Været var 11C, vind 15 km/t, tørt. Jeg eksperimenter fortsatt litt med påkledningen. 

 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skrevet her på et par uker eller så, men jogger fortsatt. Har klart tre joggeøkter i uka en periode nå og prøver å få inn litt rutine på styrketrening også. Var godt i gang med det før sommeren, men så skled det ut og de siste månedene har det bare blitt noen få sporadiske økter. Har et program for hjemmetrening jeg fikk av en fysioterpaut i vår, så planen er å følge dette litt til. Jeg sliter med knærne så programmet jeg fikk skulle bl.a hjelpe med å styrke det området og forebygge mer plager i framtiden.

I helga som var jogget jeg min lengste økt noensinne. Det ble nesten 14 km :) Farten var ikke noe å skyte av, men det var heller ikke målet. Jeg fokuserer på sakte langkjøring den ene økta i uka nå, i håp om at det gjør meg i bedre form på sikt. Som jeg har nevnt før, har jeg en liten drøm om å fullføre et halvmaraton neste år, så jeg øker gradvis lengde på den ene økta mi for å se om jeg etterhvert kan klare å komme opp i ca 21 km. Jeg var veldig fornøyd med at jeg klarte å løpe såpass langt i helga, men dessverre fikk jeg ganske vondt i det ene kneet på slutten av økta, så jeg er litt bekymret for hvordan dette vil bli på sikt. Jeg hadde ikke klart 7 km til denne dagen pga kneet, men på den positive siden, så kjentes det greit ut "kondismessig". Jeg var ikke fullstendig utslitt etter turen.

Etter helga har jeg hatt to korte joggeturer på ca 5 km og det har gått fint med tanke på kneet, så jeg har håp om at det skal ordne seg. Jeg må trene styrke og ikke øke mer på langkjøringene helt enda, så får vi se hvor det bærer.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har tips mot hold i siden?

Har i det siste begynt å få det når jeg klarer å jogge litt lengre sammenhengende. Finner ingen sammenheng mellom mat- og drikkeinntak og når det oppstår.

Hjelper jo ikke å pine seg gjennom heller, da det ikke går over, men bare blir verre over tid.

Husker så vidt noe gammelt kjerringråd om å holde en stein i motsatt hånd eller noe? 😛 Finnes det noe som faktisk hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Kepaløk said:

Noen som har tips mot hold i siden?

Har i det siste begynt å få det når jeg klarer å jogge litt lengre sammenhengende. Finner ingen sammenheng mellom mat- og drikkeinntak og når det oppstår.

Hjelper jo ikke å pine seg gjennom heller, da det ikke går over, men bare blir verre over tid.

Husker så vidt noe gammelt kjerringråd om å holde en stein i motsatt hånd eller noe? 😛 Finnes det noe som faktisk hjelper?

Godt spørsmål. Eg fikk det i noen uker med lav intensitet løping. Fant ikke ut av det og det gjorde sinnsykt vondt å prøve å løpe gjennom det, men plutselig ga det seg og eg har ikke hatt det siden (bank i bordet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får hold bruker jeg å puste godt inn igjennom nesen og så puste godt ut igjennom munnen. Dette gjentar jeg 3-5 ganger 🙂 Bruker å gi seg 🙂

Endret av Lillemy_87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

I går løp jeg til parken (ca. 1 km) til stedet hvor jeg bruker gjøre intervalltrening ved å sprinte opp en bratt skråning 8-10 ganger, og ta 12x triceps dips på toppen. Planen hjemmefra var litt mer ambisiøs (en lengre løpetur), men benene var tunge. Etter fem intervaller fikk jeg den plutselige innskytelsen at jeg skulle gjøre armhevninger i stedet for dips. Etter to (2) armhevninger påminnet armene meg om virkeligheten: at 12 er optimistisk nok i seg selv og 5x 12 fullstendig utopisk. Kompromisset ble at jeg reduserte med 2 pr. gang men løp flere intervaller enn opprinnelig tenkt. Ble i alt 12 spint, 60 dips, og 42 armhevninger (hvorav 40 var uelegante, en-ad-gangen og flaut langsomt). Så løp jeg hjem igjen, 2,8 km alt i alt. Kan knapt løfte armene i dag. Men jeg liker utfordringen, så det må bli flere intervaller+armhevninger fremover. 

I morges løp jeg en mini-tur (3,3 km) til bakeren. Tror egentlig det var dumt, i dag skulle ha vært en hviledag. 

Totalen (løp) for måneden ble 97 km. Apropos hva jeg sa ovenfor, at jeg hadde ambisjoner om en lengre tur i går, så merker jeg det frister å kunne logge en lang tur, så totalen blir stor. Til tross for jeg er ganske sikker på turen/treningen i går er minst like god som en 5-6 km løpetur, jeg merker jo hvor "død" jeg er etterpå. Likevel er det lite tilfredsstillende å notere sølle 2,8 km i loggen. Håpløs skrytefaktor. ;) 

 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agent smith skrev (På 25.9.2022 den 18.46):

Løp halvmaraton I går, brukte 2 timer og 19 min😵

Langt fra toppformen 

Bra jobba, imponerende å bare fullføre noe sånt. Selv er jeg ikke så glad i slike distanser. Vanskelig og demotiverende å tenke at man skal løpe så lenge. Men da jeg var i min aller beste form løp jeg 14 km på 1 time og 7 minutter. Det tempoet hadde gitt 1 time og 43 på halvmaraton. Det hadde jeg ikke vært i nærheten av i dag. Tipper jeg hadde brukt ca det samme som deg.

Løp 5.3 kilometer i dag (en fast løype jeg løper) og brukte 24.50. Ca 4.min og 40 sek pr. kilometer. Er brukbart fornøyd med formen tross en muskelskade som satte meg litt ut i sommer. September og oktober er ofte mine beste treningsmåneder. Perfekt klima for løping. Målet er å slå fjorårets tider på diverse distanser/løyper i løpet av høsten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Anonymburker skrev (10 timer siden):

Bra jobba, imponerende å bare fullføre noe sånt. Selv er jeg ikke så glad i slike distanser. Vanskelig og demotiverende å tenke at man skal løpe så lenge. Men da jeg var i min aller beste form løp jeg 14 km på 1 time og 7 minutter. Det tempoet hadde gitt 1 time og 43 på halvmaraton. Det hadde jeg ikke vært i nærheten av i dag. Tipper jeg hadde brukt ca det samme som deg.

Løp 5.3 kilometer i dag (en fast løype jeg løper) og brukte 24.50. Ca 4.min og 40 sek pr. kilometer. Er brukbart fornøyd med formen tross en muskelskade som satte meg litt ut i sommer. September og oktober er ofte mine beste treningsmåneder. Perfekt klima for løping. Målet er å slå fjorårets tider på diverse distanser/løyper i løpet av høsten.

 

24:50 på 5,3 km er jo veldig bra.

Da er du i mye bedre form enn meg, jeg ville nok brukt ca 28 min på den distansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en litt lengre økt i helga også, ca 12 km. Jogget i sakte tempo med fokus på å holde pulsen nede. Prøver fortsatt å bygge opp grunnformen, så hastighet får komme senere. Det gikk bedre med kneet enn på forrige langøkt, så håper det går seg til etterhvert :) 

Anonymkode: 1e558...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

K40+

Har slitt litt med 'sperren' de siste dagene.

Søndag: Ville ha løpt min vanlige 10k tur tidlig, men kom bare ikke ut av døren... Ble i stedet til litt motbakkesprint på kvelden med min tenåringssønn (som også løpetrener); jeg er 'hare' og starter litt lenger opp bakken og så skal han innhente meg. (Jeg taper stort sett alltid...). 

Mandag: Ville ha løpt min vanlige 10k tur... men kom ikke ut av døren. Ble i stedet til en kort løpetur til parken hvor jeg gjorde 8 motbakkesprint i intervaller og i alt 44 armhevninger. 

Tirsdag: Ville ha løpt min vanlige 10k tur... men kom ikke ut av døren. Ble til motbakkesprint igjen med tenåringen. 

Onsdag: Ville ha... nevermind. Tok en "proaktiv" beslutning om at i dag er hviledag og at jeg trenger en mental fridag.

 

 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp mitt første løp denne uken, rosa sløyfe løpet. Det var utrolig gøy! Kan anbefales, spesielt hvis du ikke har vært med på løp før. Folk både gikk og løp. Jeg løp nesten hele veien og kom i mål på 45 minutter(6km). Veldig fornøyd med det med tanke på at jeg for et år side. hatet å løpe/jogge. Slo mine personlige rekordtider på 1km, 3 km og 5 km. Fikk liksom ikke tid til å tenke på at jeg var sliten, var bare gøy! Jeg syns vanligvis 5 km er tungt men denne 6 km gikk som en lek😀😀

Anonymkode: c519a...044

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

I dag kom jeg endelig ut av døren. Jeg så i morges det var meldt frisk vind fra vest (9-10 m/s) og fikk ideen å ta bussen knapt 10 km mot vest og løpe hjem derfra i medvind. Det var en helt ny tur for meg, jeg har aldri løpt i det området.

Det høres kanskje simpelt ut, men for meg var det en god del utenfor komfortsonen. Fordi:

1) Normalt løper jeg med vissheten om at jeg alltid kan snu, og ikke trenger ta endelig avgjørelse om hvor langt jeg skal løpe før jeg er godt underveis. Det har en slags psykologisk beroligende effekt på meg. Å "committe" til 10k rett ut av busken bussen har jeg aldri gjort før. 

2) Jeg foretrekker å løpe turer jeg har løpt før, fordi så vet jeg når oppoverbakken slutter, når det er en liten innbygd hvilepause fordi jeg skal krysse en vei, osv. Når benene kjenner ruten trenger hodet ikke tenke. Men når jeg ikke kjenner ruten får jeg hele tiden "bekymringsmeldinger" fra hodet om jeg mon klarer hele turen opp bakken, hvor lenge jeg orker fortsette, osv. Det skjedde selvklart også hundre ganger i dag, og jeg måtte stoppe og gå litt her og der. Men usikkerheten forsvant på de siste 3 km hvor jeg kom på hjemmevante veier igjen. 

Nå, etterpå, føles det greit å ha gjennomført turen, selvom det ikke føltes så greit underveis. Jeg liker turen med tilbakevirkende kraft hvis man kan si det sånn. 

Stats: 9,1 km, 54:46, 6:01 min/km. Variert terreng og underlag, medvind. 

 

 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K40+

Fredag: 10,04 km, 1:05:46, 6:33 min/km. 

Jeg ville gjenta gårsdagens suksess og ta bussen ut og løpe hjem i medvind. Men vinden kom fra en annen retning, så jeg startet fra et nytt, nytt sted. Første halvdel var gjennom noe skog med et alt for kludrete stisystem til jeg kunne memorere det, så jeg måtte tegne et kart å løpe etter. Jeg har telefonen med, men den ligger i rygglommen på sports-BH'en og er besværlig å komme til underveis. Jeg vil uansett ikke løpe med nesen i telefonen, jeg vil selv orientere meg. Jeg presterte selvfølgelig å havne utenfor kartet allerede på første kilometer i skogen, men var ikke mer villfaren enn jeg skjønte hvilken retning jeg skulle fortsette i. Etter fire kilometer var jeg tilbake på planlagt rute. Jeg likte virkelig å løpe etter kart; så kan hodet styre med å orientere og la benene om løpejobben. 

Etter fem kilometer skulle jeg opp et (lite) lokalt høydepunkt. Jeg forsøkte å løpe opp og det var idiotisk. Det var for steilt og jeg overanstrengte benene. Det har jeg tatt lærdom av. Heldigvis gikk det jevnt nedover de neste par kilometer, mens jeg slet med å få gang i benene igjen. Jeg nådde også ut av skogen og til et sted hvorfra jeg kjente resten av veien hjem. 

---

Lørdag: 2,5 km. Intervaller med i alt 6 sprint, 48 armhevninger og 48 tricep dips. Samlet tid 30 min.

Prioriteten i dag var armhevninger. Løpeturen til parken var oppvarming, og sprintene fordi jeg ikke klarer 48 armhevninger på en gang. Det ble 12+12+12+12 armhevinger, deretter 24+24 tricep dips. 

 

 

 

Anonymkode: cbd55...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...