Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

Har ikke trent noe på sikkert 3 år, og nå så jeg denne tråden så tenker jeg kanskje kan prøve meg. MEN, jeg får en meget ubehagelig følelse når jeg jogger, føler meg kjempetung (ikke sliten i muskler, tenk mer tyngdekrsft) hver gang føttene treffer bakken. Er det normalt eller? Har en bmi på 20-22 vanligvis, så tenker ikke egt at det er fordi jeg har altfor mye fett på kroppen som dingler opp og ned for hvert skritt, men. Kanskje bare for lite muskler. Uansett, om noen andre får det, går det over når dere blir bedre trent og sånn? Føler også at løpemaskina på treningssenter skal falle fra hverandre, jaja.

Vil egt trene styrke og sånn også, men de siste gangene jeg har prøvd har jeg funnet ut at om jeg tar i skikkelig hardt fysisk får jeg med en gang veldig sterk hodepine som varer 1t+, men har ikke prøvd siden i sommer eller noe så kan jo prøve igjen.

Anonymkode: af163...b51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 15.33):

Takk for støtten. I dag har jeg jogget en tur med barna mine (fin måte å komme over dørstokkmila på😄). Jeg pusta og peste som en hval, halsen ble tett og jeg fikk vondt i brystet. Regner med dette blir raskt bedre? Ellers blir jeg nok aldri en jogger🙈 men har veeeeeldig lyst å elske løping🏃🏼‍♀️

Anonymkode: 73145...4a6

Så god du er som kom deg ut! Jeg begynte å jogge i sommer, og i juli klarte jeg bare noen minutter sammenhengende. Innen august var ute hadde jeg løpt 4 km uten å stoppe, og har økt gradvis opp til at jeg nå fint løper 10 km. Synes det var helt jævlig i sommer, men dett har i løpet av høsten blitt noe jeg trives veldig godt med og som jeg merker gjør godt både fysisk og mentalt. Det er godt å ha tiden alene med hjernen min for å prosessere dagen (eller høre en podcast eller musikk), jeg føler mestring, jeg kjenner jeg blir sterkere og jeg sover mye bedre de dagene jeg har løpt. Jeg har troen på at du kan merke en tydelig bedring snart, så heier på deg 👏👏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/22/2021 at 1:50 PM, Bokdamen said:

A pro po Reddit, har sett en del referanser til folk som løper med appen Zombies, Run! Noen som har testet det ut?

Jeg har brukt Zombies, Run 😊 Den var vel forsåvidt artig nok, brukte den en del. Men så ble det litt forstyrrende da jeg ofte løper med lydbok, da passer det dårlig med noen som kommer inn og avbryter 😅 Gøy å samle inn ressurser og sånn til bygging av campen, men skulle ønske de hadde gjort litt mer ut av det 😊 Så jeg falt av lasset etterhvert. 

Anonymkode: 1a18a...194

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har ikke trent noe på sikkert 3 år, og nå så jeg denne tråden så tenker jeg kanskje kan prøve meg. MEN, jeg får en meget ubehagelig følelse når jeg jogger, føler meg kjempetung (ikke sliten i muskler, tenk mer tyngdekrsft) hver gang føttene treffer bakken. Er det normalt eller? Har en bmi på 20-22 vanligvis, så tenker ikke egt at det er fordi jeg har altfor mye fett på kroppen som dingler opp og ned for hvert skritt, men. Kanskje bare for lite muskler. Uansett, om noen andre får det, går det over når dere blir bedre trent og sånn? Føler også at løpemaskina på treningssenter skal falle fra hverandre, jaja.

Vil egt trene styrke og sånn også, men de siste gangene jeg har prøvd har jeg funnet ut at om jeg tar i skikkelig hardt fysisk får jeg med en gang veldig sterk hodepine som varer 1t+, men har ikke prøvd siden i sommer eller noe så kan jo prøve igjen.

Har du rett løpesteg? Du bør lande på forfot, og ikke på hælen. Dersom du lander på hælen vil du bremse steget, og det vil være belastende å leddene. Stå på et punkt og hopp i været. Da lander du naturlig på forfot.  Å lade på bakfot er er vondt. Det er samme belastning du skal ha når du løper. 

Anonymkode: 53b8f...684

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du rett løpesteg? Du bør lande på forfot, og ikke på hælen. Dersom du lander på hælen vil du bremse steget, og det vil være belastende å leddene. Stå på et punkt og hopp i været. Da lander du naturlig på forfot.  Å lade på bakfot er er vondt. Det er samme belastning du skal ha når du løper. 

Anonymkode: 53b8f...684

Ja, teknikken er normal. Kanskje jeg bare er helt uvant til følelsen eller noe, liker heller ikke å hoppe opp og ned fordi jeg føler at alt bare beveger seg, merkelig følelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg virkelig savner vårværet 😝 det er sååå mye vanskeligere å komme seg ut synes jeg, i kulde og mørke. Foretrekker å løpe i dagslys, og det er ikke så lett å få til nå på vinteren når all dagslys er i arbeidstid.. 🙄

Drømmer om sol, frisk vårluft, god temperatur og et stille vann med sti rundt, nesten for meg selv ❤️

Ble bare 3 km i dag 😛

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bithiah skrev (4 timer siden):

Jeg virkelig savner vårværet 😝 det er sååå mye vanskeligere å komme seg ut synes jeg, i kulde og mørke. Foretrekker å løpe i dagslys, og det er ikke så lett å få til nå på vinteren når all dagslys er i arbeidstid.. 🙄

Drømmer om sol, frisk vårluft, god temperatur og et stille vann med sti rundt, nesten for meg selv ❤️

Ble bare 3 km i dag 😛

Herre det er så tungt å komme seg ut! Jeg er primært en kveldsjogger, og nå er det mørkt og kaldt (og i dag motvind i tillegg) og jeg synes det er tungt og trått. Snakket med en erfaren løpevenn som alltid har det sånn i januar og februar, og fikk beskjed om å bite tennene sammen og fokusere på å holde formen ved like til våren kommer. Gleder meg maks til å gå våren i møte som en jogger, har så mange steder jeg skal løpe 😍

Løp min lengste tur noensinne (med 30 meters margin) på drøye 11 km. Det var utelukkende på viljen og underholdende podcast. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (20 minutter siden):

Herre det er så tungt å komme seg ut! Jeg er primært en kveldsjogger, og nå er det mørkt og kaldt (og i dag motvind i tillegg) og jeg synes det er tungt og trått. Snakket med en erfaren løpevenn som alltid har det sånn i januar og februar, og fikk beskjed om å bite tennene sammen og fokusere på å holde formen ved like til våren kommer. Gleder meg maks til å gå våren i møte som en jogger, har så mange steder jeg skal løpe 😍

Løp min lengste tur noensinne (med 30 meters margin) på drøye 11 km. Det var utelukkende på viljen og underholdende podcast. 

Imponerende en vinterkveld! 👏👏 

Ja, å holde formen må være målet, sånn noenlunde iallefall. For min del blir det litt mindre enn «normalt», men forhåpentligvis får det ikke så veeeldig store konsekvenser 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Week 3 !  Gjennomført🥳🥳 

Litt tyngre denne uka siden jeg må gjennomføre etter jobb. Men har klart å få kabalen til å gå opp! Week 4 er litt lengre jogge intervaller.. spent på hvordan det skal gå😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superstart skrev (14 timer siden):

Week 3 !  Gjennomført🥳🥳 

Litt tyngre denne uka siden jeg må gjennomføre etter jobb. Men har klart å få kabalen til å gå opp! Week 4 er litt lengre jogge intervaller.. spent på hvordan det skal gå😅

Godt jobba! Bare skru ned tempo kjempemasse om du ikke vet om det går greit. Tenk at det handler om at kroppen skal vende seg til å løpe, muskler, sener og ledd. Tempo har ingen verdens ting å si, så lenge du har et løpesteg og ikke gåsteg (selv om så tempo omtrent tilsvarer gange 😂).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (5 timer siden):

Godt jobba! Bare skru ned tempo kjempemasse om du ikke vet om det går greit. Tenk at det handler om at kroppen skal vende seg til å løpe, muskler, sener og ledd. Tempo har ingen verdens ting å si, så lenge du har et løpesteg og ikke gåsteg (selv om så tempo omtrent tilsvarer gange 😂).

Ja men er litt sta og… skal klare det liksom😂 nederlag å senke tempo😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Superstart said:

Ja men er litt sta og… skal klare det liksom😂 nederlag å senke tempo😂🙈

Og gud eg kjenner meg igjen. Har fint klart å ta jogge partiene i 7.5 kmph no de 2 første ukene. Men etter PT sa at eg burde ha stigning på 1% så kjenne eg at det e littegrann tyngre å jogge i samme farten. Blir vel ned til 7kmph i uke 3 når det e dobbelt så lange jogge partier. Men det føles nesten vanskelig og ukomfortabel å jogge så "sakte". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke løpt siden før julaften! Håper snart på bare veier. Syter med å trene på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare veier blir nydelig!

I morges var jeg SÅ motivert, og hadde tenkt å ta 10 km. Råklar. Men så er (for første gang dette siste året!) min vanlige tursti rundt vannet islagt store deler 😱 Da ble det bare en runde, 5 km, og jeg måtte gå nedoverbakkene i grøfta 🙈 bare flaks som gjorde at jeg ikke tryna i dag (vanlige joggesko), så tørr ikke det igjen. Dritt! 🙄

099746CF-97ED-4420-9E97-F2B5AAD7CD2D.jpeg

Endret av Bithiah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overvant angsten min og klarte å komme meg ut på joggetur i dag🎉 fikk gjennomført før det ble helt lyst, så følte meg ikke helt beglodd siden det fremdeles var mørkt ute. Er SÅ stolt av meg selv og har hatt en helt fantastisk energi og følelse i kroppen resten av dagen. Dette skal jeg fader meg klare å gjøre til en rutine! 🤩🏃🏼‍♀️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg overvant angsten min og klarte å komme meg ut på joggetur i dag🎉 fikk gjennomført før det ble helt lyst, så følte meg ikke helt beglodd siden det fremdeles var mørkt ute. Er SÅ stolt av meg selv og har hatt en helt fantastisk energi og følelse i kroppen resten av dagen. Dette skal jeg fader meg klare å gjøre til en rutine! 🤩🏃🏼‍♀️

Veldig bra! 😁👏👏 Heier på deg! 💪 Plutselig føles det overkommelig i lyset også før våren kommer for fullt 😉

Måtte skrolle tilbake og se «hvem» du var 😅 signer gjerne med et slags nick under innleggene i tråden, så er det lettere for oss andre å «kjenne deg igjen» fra innlegg til innlegg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bithiah skrev (17 minutter siden):

Veldig bra! 😁👏👏 Heier på deg! 💪 Plutselig føles det overkommelig i lyset også før våren kommer for fullt 😉

Måtte skrolle tilbake og se «hvem» du var 😅 signer gjerne med et slags nick under innleggene i tråden, så er det lettere for oss andre å «kjenne deg igjen» fra innlegg til innlegg.

Takk🥰

huff ja, skjønner ikke hvorfor jeg trykker på anonym, gammel vane😅 

Denne tråden er gull🎉🏃🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (28 minutter siden):

Takk🥰

Så tøff du er, godt jobbet 👏💪🏃‍♀️ og for en deilig følelse på en helt vanlig mandag ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (8 minutter siden):

Så tøff du er, godt jobbet 👏💪🏃‍♀️ og for en deilig følelse på en helt vanlig mandag ❤️

Tusen takk❤️ Ja, løping er virkelig som en lykkepille. Har alltid hatet det, men dette skal bli året der jeg skal bli en jogger🙂er så glad for å ha funnet denne tråden der vi kan motivere, støtte og pushe hverandre❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (43 minutter siden):

Takk🥰

Mente ikke at du måtte skrive uten anonymknappen altså 😳 sorry, da ordla jeg meg feil. Mente du feks kunne skrive under innleggene med noe (kalle deg «Heidi» eller «DS» eller hva som helst). Men da var det gjort 😬🙈

Håper du fortsetter å få gode opplevelser! Jeg har også alltid hatet å jogge/løpe, siden barndommen. Aldri vært i form til det. ELSKER å kunne løpe ute og leke tikken med barna i lange tider uten å trenge pause (etter 2 min..). 🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...