Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Kepaløk skrev (23 timer siden):

Takk for at du delte, og takk for oppbackingen!

Ja, har tenkt på det med mørket selv. La merke til når jeg var ute å kjørte at jeg ikke så hvem det var de jeg kjørte forbi i mørket. Prøvde en dag selv, men synes jeg så så mye bedre når det var jeg selv som gikk på veien. Og feiga ut.

Jeg får vel bare hoppe i det og tørre å drite i hva andre tenker. Men lettere sagt enn gjort...

Jeg tør vedde på at ingen tenker noe som helst, i verste fall "ok, enda en som jogger, kult" 😄 Jeg møter på alle slags joggende folk og husker ikke en eneste av dem når jeg kommer hjem og inn døra. Do it! :) 

Anonymkode: fcd03...caa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tør vedde på at ingen tenker noe som helst, i verste fall "ok, enda en som jogger, kult" 😄 Jeg møter på alle slags joggende folk og husker ikke en eneste av dem når jeg kommer hjem og inn døra. Do it! :) 

Anonymkode: fcd03...caa

Dette har du helt rett i! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2021 den 18.18):

Jeg tør vedde på at ingen tenker noe som helst, i verste fall "ok, enda en som jogger, kult" 😄 Jeg møter på alle slags joggende folk og husker ikke en eneste av dem når jeg kommer hjem og inn døra. Do it! :) 

Anonymkode: fcd03...caa

Jeg er jo egentlig helt enig. Og vet jo at ingen bryr seg om meg eller følger med på meg. Jeg tenker jo egentlig ingenting om folk jeg møter på mine turer.

Nei, jeg skal ta mot til meg i løpet av uka og utnytte mørket. Må bare bli kvitt forkjølelsen som har inntatt husholdningen dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (1 time siden):

Jeg er jo egentlig helt enig. Og vet jo at ingen bryr seg om meg eller følger med på meg. Jeg tenker jo egentlig ingenting om folk jeg møter på mine turer.

Nei, jeg skal ta mot til meg i løpet av uka og utnytte mørket. Må bare bli kvitt forkjølelsen som har inntatt husholdningen dessverre.

for å sette det på spissen: 

jeg jogget idag. jogget forbi en mann som gikk med hunden. litt senere jogget jeg forbi en annen mann som gikk tur med hund. jeg måtte spørre meg selv om det var samme mann som hadde gått motsatt vei, eller forskjellig mann.

svaret var at jeg aner ikke. så lite får jeg med meg når jeg jogger. 

Ser de som jogger, men bryr meg svært lite. aner ikke hvem de er, så det har jo ingen ting å si for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært med på løp nr 2 i vinterkarusellen. Tiden ble 30.30 og jeg slo min egen tid fra for tre uker siden med 1,5 minutter. Det var skikkelig gøy 💪 Tviler på jeg klarer samme progresjon til løpet om 3 uker, men merke at håpet lever mht. å komme under 30 minutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (21 timer siden):

I dag har jeg vært med på løp nr 2 i vinterkarusellen. Tiden ble 30.30 og jeg slo min egen tid fra for tre uker siden med 1,5 minutter. Det var skikkelig gøy 💪 Tviler på jeg klarer samme progresjon til løpet om 3 uker, men merke at håpet lever mht. å komme under 30 minutter.

Imponerende! 👏Blir du stressa eller motivert av å løpe med «fremmede» rundt deg - på tid? Leker så med tanken på å melde meg på et løp her i februar, men..vil nødig gjøre det alene, aner ikke hvem jeg evt kunne spurt, og er samtidig redd for å treffe kjente 🙈 kanskje, kanskje..

Jeg nådde også målet mitt om under 30 denne uka! 💪 Så vidt da 😂 29:47 🎉 hadde ikke helt troa i starten, så når jeg etter 4,5 km så at jeg faktisk kunne klare det så satte jeg farten opp så mye jeg  bare klarte 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️ Aldri vært så sliten etter en løpetur noen sinne 🤣 helt gåen resten av dagen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bithiah skrev (17 timer siden):

Imponerende! 👏Blir du stressa eller motivert av å løpe med «fremmede» rundt deg - på tid? Leker så med tanken på å melde meg på et løp her i februar, men..vil nødig gjøre det alene, aner ikke hvem jeg evt kunne spurt, og er samtidig redd for å treffe kjente 🙈 kanskje, kanskje..

Jeg blir veldig motivert! Har fokus på å kun konkurrere med meg selv, men får likevel drahjelp av de rundt. Ville slengt meg med på løp om du er nysgjerrig, jeg synes det er en veldig god variasjon og motivasjon for meg selv. Er med på karusellen for å holde løpingen vinteren gjennom, når jeg skal ha løp hver 3. uke er det lite rom for slack. 

Og godt jobbet med under 30 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det e demotiverende eller motiverende å lese denne tråden 😂

etter x antall år med inaktivitet så begynte eg på treningsstudio i midten av august og har gradvis jobba meg oppover. I høst gikk eg litt ute men pga fibromyalgi e det ingen hensikt å trene uten no da det gjør bare vondt verre for meg :) Ser mye framgang i treninga og har begynt å teste det å jogge. Prøve å dra på treninga hver dag og de dagene eg ikke klare det prøve eg å ta 40-60min på treningssykkelen heime så eg får vært i litt aktivitet. Treningen har hjulpet litt med fibromyalgi og migrene. Migrenen e eg spesielt gla for at det har hjulpet litt med. Desverre har eg strikka på meg en 1 ukes lang migrene denne uken så har "bare" vært på treningsstudio 4 gang denne uken, føles litt ut som at dagen og kroppen min er ute av sync når eg ikke får dra på trening og gått litt.

 

I dag jogga eg 25 min av de 45 min eg trente. Varierte mellom å jogge 3-7 min i 6.6km fart og å gå i 2-5min i 6km fart. Følte at det gikk enormt bea. Skulle bare jogge 3 min og gå 2 men så gikk det jo så bra å jogge at eg bare fortsatte. Kunne jogga 10min sammenhengende men valgte å roe det litt ned. Skal prøve igjen i morgen 😁

 

Men, la merke til at pulsen min var 56% i sone 4. Gjennomsnitt puls på 160bpm. Noen som trener med pulsen mye i den sonen? kroppen min føltes fantastisk og merket ikke at eg hadde så høy puls. Min hvilepuls er omtrent 85bpm så føler ikke sånn sett at en gjennomsnitt puls på 160bpm er så mye under treningen. 

 

Endret av JohnHamish
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (33 minutter siden):

Vet ikke om det e demotiverende eller motiverende å lese denne tråden 😂

etter x antall år med inaktivitet så begynte eg på treningsstudio i midten av august og har gradvis jobba meg oppover. I høst gikk eg litt ute men pga fibromyalgi e det ingen hensikt å trene uten no da det gjør bare vondt verre for meg :) Ser mye framgang i treninga og har begynt å teste det å jogge. Prøve å dra på treninga hver dag og de dagene eg ikke klare det prøve eg å ta 40-60min på treningssykkelen heime så eg får vært i litt aktivitet. Treningen har hjulpet litt med fibromyalgi og migrene. Migrenen e eg spesielt gla for at det har hjulpet litt med. Desverre har eg strikka på meg en 1 ukes lang migrene denne uken så har "bare" vært på treningsstudio 4 gang denne uken, føles litt ut som at dagen og kroppen min er ute av sync når eg ikke får dra på trening og gått litt.

 

I dag jogga eg 25 min av de 45 min eg trente. Varierte mellom å jogge 3-7 min i 6.6km fart og å gå i 2-5min i 6km fart. Følte at det gikk enormt bea. Skulle bare jogge 3 min og gå 2 men så gikk det jo så bra å jogge at eg bare fortsatte. Kunne jogga 10min sammenhengende men valgte å roe det litt ned. Skal prøve igjen i morgen 😁

 

Men, la merke til at pulsen min var 56% i sone 4. Gjennomsnitt puls på 160bpm. Noen som trener med pulsen mye i den sonen? kroppen min føltes fantastisk og merket ikke at eg hadde så høy puls. Min hvilepuls er omtrent 85bpm så føler ikke sånn sett at en gjennomsnitt puls på 160bpm er så mye under treningen. 

 

så bra jobba 😊

jeg jogger med 155-160 I puls. jogger ca 5km sammenhengende. Føler nesten at jeg ikke trener hvis jeg har lavere puls. da blir det som rask gange. 

Jeg bruker smartklokke. Har hvilepuls på rundt 72. Med smartklokka har jeg ogås sett veldig mye forbedring i kondisjon, og ser ogås forbedring i runder mtp tempo i forhold til puls. 

Anonymkode: f574d...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor nøyaktig slike klokker er, men i følge min så er min gjennomsnittlige hvilepuls siste måned 51 (?).

På min lengste rolige tur der jeg ikke følte jeg ble særlig sliten før siste km (av 12) hadde jeg snitt på 155. På de fleste andre, der jeg for meg jogger normalt, ligger den på 165-169. Da er det mellom 5 og 10 km. 
 

Aldri egentlig tenkt over det jeg 🤷‍♀️ Vet ikke hva som er normalt/smart/ok, men det føles nå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså for meg så føles det helt greit. Føle meg ikke sliten eller mer trøtt enn normalt, nærmere tvert i mot. 

Og om eg skulle fokusere på å ha pulsen i sone 3 (136-154bpm for meg) så føle eg ikke at det blir noe annet enn en rolig søndagstur og føles ikke ut som eg har trent. 

Har heller fokus på pusting og resten av kroppen. Kan hende at det e feil fokus men eg ser no framgang i værtfall 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som trener styrketrening i tillegg til å jogge? Leser mye om at det skal hjelpe deg til å bli bedre med jogging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med joggingen nå i kulden?

Hadde min første tur på glatta i dag 😬 dvs var ikke veldig glatt, men noen partier var ganske glatte. Litt skummelt i grunn.. spent på hvordan jeg klarer å opprettholde vanen i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JohnHamish skrev (På 30.11.2021 den 21.28):

Er det noen som trener styrketrening i tillegg til å jogge? Leser mye om at det skal hjelpe deg til å bli bedre med jogging

Ikke jeg. Nå iallefall. Men er nok veldig lurt ja! Hadde noen måneder med det for å forebygge etter at jeg gikk på en smell med smerter i hofta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (2 timer siden):

Hvordan går det med joggingen nå i kulden?

Hadde min første tur på glatta i dag 😬 dvs var ikke veldig glatt, men noen partier var ganske glatte. Litt skummelt i grunn.. spent på hvordan jeg klarer å opprettholde vanen i vinter.

Gikk bra mtp glatta, men verre med farta 😄 måtte jo jogge så mye saktere enn når det var mildere vær mtp pusten (og sikkert da pulsen). 

Anonymkode: a1056...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bithiah said:

Hvordan går det med joggingen nå i kulden?

Hadde min første tur på glatta i dag 😬 dvs var ikke veldig glatt, men noen partier var ganske glatte. Litt skummelt i grunn.. spent på hvordan jeg klarer å opprettholde vanen i vinter.

Nå blir det ingen jogging pga. snø. Hadde siste tur sist helg, i minusgrader. Tipper de er i rute med kunstsnøen her snart, så da bytter jeg til ski frem til det er bart og ikke glatt ute. Det er ikke så motiverende å jogge i kuldegrader synes jeg, klarer ikke jogge med mye klær i tillegg til at farta går noe ned uansett.

Anonymkode: 56f85...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bithiah skrev (3 timer siden):

Hvordan går det med joggingen nå i kulden?

Hadde min første tur på glatta i dag 😬 dvs var ikke veldig glatt, men noen partier var ganske glatte. Litt skummelt i grunn.. spent på hvordan jeg klarer å opprettholde vanen i vinter.

Her er det snø og glatt under snøen, så når jeg blir frisk tror jeg at jeg ender med ski og snøen fortsatt er her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski ja..jeg bor om en kant av landet der snø er en heller sjelden sak. Iallefall i mer enn noen timer.. 🙄 men, da er jo sjansen desto større for joggeføre på vinteren. Synes egentlig det gikk fint i minusgrader, sånn utenom glatta. Men på grussti er det sikkert ok? Får holde meg til det 😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (38 minutter siden):

Ski ja..jeg bor om en kant av landet der snø er en heller sjelden sak. Iallefall i mer enn noen timer.. 🙄 men, da er jo sjansen desto større for joggeføre på vinteren. Synes egentlig det gikk fint i minusgrader, sånn utenom glatta. Men på grussti er det sikkert ok? Får holde meg til det 😂👍

Her i sør pleier vi ikke å ha skiføre, men i år har vi faktisk skiløyper 40 min i bil unna😁 Og 1 time unna holder det lengre, for det lukter slaps neste uke😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvordan jeg skal løse vinteren med snø og is. Har vært syk en periode, og skulle ut på første tur i går etter to uker inaktivitet. Bare gåing, men selv det gikk sakte. Og det var ikke formen som stoppet meg, men glatt føre. Jeg er skikkelig pyse på glatta. Sånn at gamle damer går forbi meg :sjenert:

Har faktisk vurdert langrenn da, vet det er skiløyper i nærheten. Kanskje prøve å finne ut hvor de er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...