Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
Bokdamen skrev (43 minutter siden):

Så godt jobbet 👏👏 Km tiden skal du ikke tenke på, du konkurrerer bare med deg selv og slår alle som ligger på sofaen. Det er mange som opplever løping som positivt for psyken, høres ut som gjør noe godt for deg også ❤️ I fht hoften, lenge siden sist du løp? Tøyer du?

Ja, tror det gjør underverker for psyken! Både mestringsfølelse men også endorfiner, kjenner humøret ble løftet mange hakk nå som ettervirkning. 🙌

Løp forrige lørdag, og før det ikke noe. Men har trent opp med styrke og rask gange. Det I hoften har nok med overvekten å gjøre. Men har egentlig følt litt på det en stund, utenom joggingen liksom. Lurer på om ene beinet er lenger enn det andre faktisk 🤔 hvis det ikke går over den neste måneden så får jeg se på det. Mulig det bare er fordi det er for tungt å jogge med denne vekten. Blæ.

Jeg tøyer litt, men ikke noe for hoften, kanskje jeg skulle søkt opp noen øvelser for det, lurt tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rainstorm skrev (8 timer siden):

Løp forrige lørdag, og før det ikke noe. Men har trent opp med styrke og rask gange.

Det kan rett og slett være at 28 minutter sammenhengende ble for stor belastning for hoften. Har lest litt om det, og kondisen tåler ofte mer enn leddene når man begynner å løpe, og derfor er det anbefalt at man trapper opp veldig gradvis. Et alternativ kunne kanskje være å gå et skritt tilbake og eks følge C25K (couch to 5 km) som se om det har noen effekt på hoften? 

(Men jeg aner egentlig ikke hva jeg snakker om 🤓)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Bokdamen skrev (3 timer siden):

Det kan rett og slett være at 28 minutter sammenhengende ble for stor belastning for hoften. Har lest litt om det, og kondisen tåler ofte mer enn leddene når man begynner å løpe, og derfor er det anbefalt at man trapper opp veldig gradvis. Et alternativ kunne kanskje være å gå et skritt tilbake og eks følge C25K (couch to 5 km) som se om det har noen effekt på hoften? 

(Men jeg aner egentlig ikke hva jeg snakker om 🤓)

Hehe! Men takk for tipset likevel 😊 Det kan jo godt hende. Jeg trodde jeg skulle omgå det med styrketreningen, for det har heldigvis hjulpet mot smerter i knærne. Jeg krysser fingrene for at det ikke blir et stort problem fremover. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (28 minutter siden):

Hehe! Men takk for tipset likevel 😊 Det kan jo godt hende. Jeg trodde jeg skulle omgå det med styrketreningen, for det har heldigvis hjulpet mot smerter i knærne. Jeg krysser fingrene for at det ikke blir et stort problem fremover. 😬

Styrketrening er supert! Men jeg tror ikke helt det gjør opp for en jevnlig progresjon 😬

Jeg gikk på en smell i vår. Da hadde jeg brukt C25K slavisk, og ingen problem. Det gikk jo superbra, og med jogging 3 gr i uka over flere måneder ville jeg se hvor langt jeg egentlig klarte - nå som programmet var ferdig og jeg følte meg i god form. Jeg klarte ganske mye mer ja..økte fra 5 km (siste økt i programmet) til 7 km (uka etterpå). Det gikk strålende! To dager etterpå fikk jeg vondt i hofta etter under 3 km, og det gav seg fortsatt ikke helt etter to uker 🙈 

Snakka med fysioterapeut, som gav meg styrkeøvelser for løpere - men han sa at det absolutt viktigste var å øke gradvis. Så han anbefalte å gå noen uker tilbake i programmet, og så finne nytt program videre mot 10 km. Det var veldig vanskelig å bare øke på selv uten å overdrive, for en får til mer enn en «burde». Fikk litt skrekken av det, men har ikke hatt problemer etterpå 🤞

 

Så utrolig bra at du kommer deg ut, og kjenner at det er en bedre belønning for kroppen! 👏👏 Inspirerende tankegang! 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Bithiah skrev (3 minutter siden):

Styrketrening er supert! Men jeg tror ikke helt det gjør opp for en jevnlig progresjon 😬

Jeg gikk på en smell i vår. Da hadde jeg brukt C25K slavisk, og ingen problem. Det gikk jo superbra, og med jogging 3 gr i uka over flere måneder ville jeg se hvor langt jeg egentlig klarte - nå som programmet var ferdig og jeg følte meg i god form. Jeg klarte ganske mye mer ja..økte fra 5 km (siste økt i programmet) til 7 km (uka etterpå). Det gikk strålende! To dager etterpå fikk jeg vondt i hofta etter under 3 km, og det gav seg fortsatt ikke helt etter to uker 🙈 

Snakka med fysioterapeut, som gav meg styrkeøvelser for løpere - men han sa at det absolutt viktigste var å øke gradvis. Så han anbefalte å gå noen uker tilbake i programmet, og så finne nytt program videre mot 10 km. Det var veldig vanskelig å bare øke på selv uten å overdrive, for en får til mer enn en «burde». Fikk litt skrekken av det, men har ikke hatt problemer etterpå 🤞

 

Så utrolig bra at du kommer deg ut, og kjenner at det er en bedre belønning for kroppen! 👏👏 Inspirerende tankegang! 😁

Takk for at du deler din erfaring. 😊 

Har prøvd å lese litt om det nå, og ser jeg får prøve å begrense mengden litt fremover. Det som et sikkert er at jeg ikke orker å fortsette om jeg fortsetter å trigge smerten, så viktig å ta tak i det. Jeg tenkte at å begrense til 1 gang i uka var nok, men får kort ned mengden også. 

Fant også ut at det gjerne er den ene gluteus medius som er for svak og som fører til smertene. Hadde en betennelse i hofteleddsbøyeren for noen år siden som aldri helt har kommet seg så kanskje de svake sammen gjør at når jeg jogger så skjevbelaster jeg. Den ene siden er helt fin, mens den andre virker betent. Godt dere minner meg om å ta det på alvor. 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde aldri at min kropp kunne klare belastningen med å jogge, nettopp fordi jeg er så overvektig. Det var faktisk min fysioterapeut som anbefalte meg å jogge, fordi han var helt sikker på at jeg hadde nok muskler til å klare joggebelastning. Jeg har allikevel tatt det veldig gradvis. Etter drøye to måneder er jeg bare oppe i 3 km, og det kjenner jeg på hofter og knær at er på grensen. Frem til nå har det kun vært kondisjonen som har vært utfordringen, men jeg merker det også i ledd noen ganger. Tror derfor det er ekstremt viktig å ta det rolig og sakte.

Det er jo bedre å bruke en måned eller to ekstra på å komme opp i lengden man vil, enn å øke for fort og bli satt ut av skade i mange måneder. Litt sånn som med vektnedgang egentlig. Bedre å bruke lang tid og bli værende, enn å rase ned i vekt for så å rase like fort opp igjen.

Endret av Kepaløk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bokdamen skrev (På 5.11.2021 den 21.34):

Prøvde noe nytt i dag som resulterte i en helt ypperlig løpeøkt. Er så fornøyd at jeg vil dele her. 

Fikk tips av en eller annen her om podcasten Løpepuls som er intervalløkter med en PT som forteller deg når du har drag/pause og teller ned. Er med helt grei musikk. Så laget meg en liten spilleliste med noen sanger jeg liker å løpe til som oppvarming, så en intervallepisode og så noen avkjølingssanger. Det funket altså som en kule. Jeg tok skikkelig i og kjente at i dag har jeg på trening, ikke bare en løpetur 💪

På Strava ble det ny personlig rekord på 5 ulike strekninger på den faste ruten og jeg kreket meg hjem helt av i beina. 

Og da er det min tur til å si takk for tipset 😄 Prøvde en episode på søndag og det funka knallbra. En av grunnene til at jeg unngår intervaller er fordi løping er tankeflukt for meg, og jeg vil helst ikke passe tiden og sjekke farten for ofte, men dette gjorde mye av jobben før meg. 

Det eneste jeg skulle ønske var at det var flere episoder, og kanskje mer variert lengde på øktene. Jeg skjønner jo at man ikke løper intervaller i timesvis, men personlig liker jeg å kunne holde på i 30-40 minutter som et minimum når jeg først har kommet meg over dørstokkmila. Det finnes sikkert en drøss med apper eller lignende podcaster der ute, men det er jo mildt sagt en jungel å orientere seg i. 

Et annet spørsmål som er litt urelatert er: hvor hårete mål kan jeg sette meg på 10 km når jeg har 5 måneder å trene meg opp på? :) Jeg har trent jevnlig i 7 måneder nå, mest styrke eller annen cardio, men også noen løpeturer og tenker nå å kjøre på med løpingen fremover, rundt 3 turer i uken. Skal delta i et løp i slutten av april og har lyst til å sette meg et høyt mål, bare for å piske meg selv litt. I tillegg har jeg drevet litt med løping tidligere, så helt nytt for meg er det ikke, men jeg har aldri vært i kjempeform, og heller aldri trent systematisk på å løpe fortere. Har som regel løpt turer på 5 km og vært veldig fornøyd med å kommer rundt/litt under 30 min uten presse meg videre. 

Sist jeg løp 10 km lå farten på 6 min per km, men på siste 8 km var farten 5.37 og da hadde følte jeg meg ganske fresh både underveis og etterpå, så har nok mer å hente ut hvis jeg må. Har en drøm om å løpe på under 50 minutter i april, men da må jeg både bli tryggere i distansen og få opp farta. Er det helt urealistisk? 😅 Tenker å løpe minst en langtur i uka og trene intervaller jevnlig i kombinasjon med litt kortere turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (6 timer siden):

Jeg trodde aldri at min kropp kunne klare belastningen med å jogge, nettopp fordi jeg er så overvektig. Det var faktisk min fysioterapeut som anbefalte meg å jogge, fordi han var helt sikker på at jeg hadde nok muskler til å klare joggebelastning. Jeg har allikevel tatt det veldig gradvis. Etter drøye to måneder er jeg bare oppe i 3 km, og det kjenner jeg på hofter og knær at er på grensen. Frem til nå har det kun vært kondisjonen som har vært utfordringen, men jeg merker det også i ledd noen ganger. Tror derfor det er ekstremt viktig å ta det rolig og sakte.

Det er jo bedre å bruke en måned eller to ekstra på å komme opp i lengden man vil, enn å øke for fort og bli satt ut av skade i mange måneder. Litt sånn som med vektnedgang egentlig. Bedre å bruke lang tid og bli værende, enn å rase ned i vekt for så å rase like fort opp igjen.

Det er slik at man skal øke sakte, musklene skal bli vant med løpingen, og tilpasse seg  belastningen også. Du gjør definitivt helt rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så er det mest nedover, men i dag har jeg jogget til jobb som er 5.3 km, og kom under 30 min på 5 km for første gang med 29.11 🥳

Tøffet meg og kjørte intervaller rett etter 7 om morgenen og jeg hatet det mesteparten av veien (vurderte seriøst å droppe det og «bare» jogge), men er så glad jeg holdt ut! Nå vet jeg at jeg kan, så er det å gjenta det på flatere mark 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten tenkt at jeg vil legge til noen styrkeøvelser de dagene jeg ikke løper så langt. Noen som har noen tips til hvor jeg skal begynne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (12 timer siden):

Ok så er det mest nedover, men i dag har jeg jogget til jobb som er 5.3 km, og kom under 30 min på 5 km for første gang med 29.11 🥳

Tøffet meg og kjørte intervaller rett etter 7 om morgenen og jeg hatet det mesteparten av veien (vurderte seriøst å droppe det og «bare» jogge), men er så glad jeg holdt ut! Nå vet jeg at jeg kan, så er det å gjenta det på flatere mark 😅

Wow! 👏👏 godt jobba! 
 

Jeg ser jo at mine raskeste kilometer er raske nok til å klare under 30, MEN det er jammen stor forskjell på løpe en kilometer eller to i den farten - og å klare det 5 km til ende 😅🙈 der er jeg ikke ennå nei..

I går tenkte jeg å prøve en litt lengre tur, men holde tempo nede. Så sakte har jeg ikke jogga på lenge, men da klarte jeg fint 12 km 🥳 kunne nok ha fortsatt litt til, men tenkte økning fra 10 til 12 var mer enn nok. Så ja, det var jo halvveis til et halvmaraton iallefall 🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skibukse fra odlo og dunjakke til trening fra johaug i posten i dag, begge deler kjøpt på tise, så nå er jeg klar for å jogge uten å fryse😁 Dunjakken drøyer jeg litt, men skibuksa skal definitivt brukes på neste joggetur, forhåpentligvis i morgen. Den er veldig digg å ha på, også gjør det jo ikke noe å se sprek ut når man henter takeaway😂 Dropper å jogge i den vinden som er i dag, prøver å fokusere på gode opplevelser for å holde motivasjonen oppe🙌🏽

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny rekord på ene runden min i dag! 🎉

Det begynner å bli så glatt, vått og mørkt noen steder at jeg tror jeg snart må holde meg til lysløyper og belyste veier. MEN, jeg har et skikkelig problem. Jeg er så selvbevisst at jeg foreløpig ikke har turt å jogge der andre kan se meg. I vinter må jeg nok gi opp løypene i skogen og bevege meg der jeg kan møte mennesker.

Noen tips for å komme over min irrasjonelle frykt? Husk, jeg er feit, i dårlig form, peser som en hval og er rød som en hummer når jeg jogger 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (6 minutter siden):

Ny rekord på ene runden min i dag! 🎉

Det begynner å bli så glatt, vått og mørkt noen steder at jeg tror jeg snart må holde meg til lysløyper og belyste veier. MEN, jeg har et skikkelig problem. Jeg er så selvbevisst at jeg foreløpig ikke har turt å jogge der andre kan se meg. I vinter må jeg nok gi opp løypene i skogen og bevege meg der jeg kan møte mennesker.

Noen tips for å komme over min irrasjonelle frykt? Husk, jeg er feit, i dårlig form, peser som en hval og er rød som en hummer når jeg jogger 😛

Du er mye flinkere enn alle som ligger på sofaen👏🏽👏🏽

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (1 time siden):

Ny rekord på ene runden min i dag! 🎉

Det begynner å bli så glatt, vått og mørkt noen steder at jeg tror jeg snart må holde meg til lysløyper og belyste veier. MEN, jeg har et skikkelig problem. Jeg er så selvbevisst at jeg foreløpig ikke har turt å jogge der andre kan se meg. I vinter må jeg nok gi opp løypene i skogen og bevege meg der jeg kan møte mennesker.

Noen tips for å komme over min irrasjonelle frykt? Husk, jeg er feit, i dårlig form, peser som en hval og er rød som en hummer når jeg jogger 😛

Løpere anerkjenner hverandre. Uavhengig av form. De fleste er mest opptatt av seg selv og sin egen tur uansett. Do it! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kepaløk skrev (13 timer siden):

Ny rekord på ene runden min i dag! 🎉

Det begynner å bli så glatt, vått og mørkt noen steder at jeg tror jeg snart må holde meg til lysløyper og belyste veier. MEN, jeg har et skikkelig problem. Jeg er så selvbevisst at jeg foreløpig ikke har turt å jogge der andre kan se meg. I vinter må jeg nok gi opp løypene i skogen og bevege meg der jeg kan møte mennesker.

Noen tips for å komme over min irrasjonelle frykt? Husk, jeg er feit, i dårlig form, peser som en hval og er rød som en hummer når jeg jogger 😛

Hm, tja. Vet ikke om det hjelper, men litt tanker har jeg. For den der frykten kjenner jeg godt til!
 

Bare tanken på at jeg skulle jogge (!) slik at andre folk kunne se det sto for meg som helt umulig. Jeg trodde det hang uløselig sammen med at jeg var flau over størrelsen på kroppen min, og kondisen. Når jeg starta å jogga var jeg gått ned såpass mye at jeg ikke lengre var fullt så selvbevisst på utseende, men surprise! Akkurat den frykten var like stor.. 🙄 Og det tok tid å komme (delvis) over. Selv om kondisen kom seg. Så for meg satt / sitter den frykten dypere enn vekt/kondis - og det var kun eksponering som hjelp. Babyskritt! Jeg er kommet der nå (etter 8 mnd) at jeg fortsatt reiser langt vekk for joggeturen min, men bryr meg ikke om de jeg treffer der lengre.

Fordelen med vinter er mørket, folk ser mye mindre når det er mørkt. Kan du starte der? Og så er det sant som folk sier, folk er altså mest opptatt av seg selv og tenker veldig lite på deg. Møtet er over på sekunder. Og sannsynligvis blir det lettere etter hvert, ganske raskt!

Lykke  til!❤️Du er supergod!!! 💪💪💪

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (21 timer siden):

Jeg fikk skibukse fra odlo og dunjakke til trening fra johaug i posten i dag, begge deler kjøpt på tise, så nå er jeg klar for å jogge uten å fryse😁 Dunjakken drøyer jeg litt, men skibuksa skal definitivt brukes på neste joggetur, forhåpentligvis i morgen. Den er veldig digg å ha på, også gjør det jo ikke noe å se sprek ut når man henter takeaway😂 Dropper å jogge i den vinden som er i dag, prøver å fokusere på gode opplevelser for å holde motivasjonen oppe🙌🏽

Hvilken modell er skibuksen? Og funker den bra til jogging?

Anonymkode: 2d949...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvilken modell er skibuksen? Og funker den bra til jogging?

Anonymkode: 2d949...b39

Jeg kjøpte den brukt, så tror det er en litt eldre modell, men likner de nyere ganske godt. Har ikke fått jogget med den ennå, bare gått, men tror det skal funke fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (8 timer siden):

Fordelen med vinter er mørket, folk ser mye mindre når det er mørkt. Kan du starte der? Og så er det sant som folk sier, folk er altså mest opptatt av seg selv og tenker veldig lite på deg. Møtet er over på sekunder. Og sannsynligvis blir det lettere etter hvert, ganske raskt!

Takk for at du delte, og takk for oppbackingen!

Ja, har tenkt på det med mørket selv. La merke til når jeg var ute å kjørte at jeg ikke så hvem det var de jeg kjørte forbi i mørket. Prøvde en dag selv, men synes jeg så så mye bedre når det var jeg selv som gikk på veien. Og feiga ut.

Jeg får vel bare hoppe i det og tørre å drite i hva andre tenker. Men lettere sagt enn gjort...

Endret av Kepaløk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...