Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kepaløk skrev (På 3.12.2021 den 8.07):

Jeg er usikker på hvordan jeg skal løse vinteren med snø og is. Har vært syk en periode, og skulle ut på første tur i går etter to uker inaktivitet. Bare gåing, men selv det gikk sakte. Og det var ikke formen som stoppet meg, men glatt føre. Jeg er skikkelig pyse på glatta. Sånn at gamle damer går forbi meg :sjenert:

Har faktisk vurdert langrenn da, vet det er skiløyper i nærheten. Kanskje prøve å finne ut hvor de er?

Prøv deg på langrenn ja🙌🏽 Vil anbefale å se noen videoer med teknikk først, sånn for opplevelsens skyld. Og se på de andre i løypa, hvordan de gjør ting. Det var sånn jeg lærte meg mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (På 3.12.2021 den 8.07):

Jeg er usikker på hvordan jeg skal løse vinteren med snø og is. Har vært syk en periode, og skulle ut på første tur i går etter to uker inaktivitet. Bare gåing, men selv det gikk sakte. Og det var ikke formen som stoppet meg, men glatt føre. Jeg er skikkelig pyse på glatta. Sånn at gamle damer går forbi meg :sjenert:

Har faktisk vurdert langrenn da, vet det er skiløyper i nærheten. Kanskje prøve å finne ut hvor de er?

Jeg opplever at det er helt fint å løpe på normalt vinterføre med vanlige løpesko, så enge det ikke er direkte isete. Er det ren is, er det kun piggsko som funker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jogge på snø og i minusgrader var tyngre, gitt. På en runde på knapt 7 km brukte jeg i dag nesten tre minutter mer enn da jeg satte ny pers forrige uke. Var nødt til å gå den seige bakken jeg vanligvis sliter meg joggende opp, beina var rett og slett for stive. Får liksom ikke de samme gode og energibesparende frasparkene på snø som påfast grunn, uten at det var overraskende.

Anonymkode: 56f85...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke store forventninger til å slå rekorder i løpingen i vinter, for meg er det om å gjøre å holde meg i gang, og forhåpentlig bygge opp kroppen enda mer for løping. Da satser jeg på at når våren kommer kan jeg begynne å slå gamle rekorder. 

Vær og føre er en faktor for hvor ofte jeg får løpt. Nå har vi fantastisk føre, men i går jogget jeg (rolig) i -18 og sur vind. Det var i kaldeste laget. Idag er det - 16, men mindre vind, så idag var det bedre. Påkledning er også en faktor. I går hadde jeg ullundertøy og vintertights, og det var nok litt for lite. Idag jogget jeg i boblebukse, og det var perfekt. Med mer klær kommer også mer vekt. Derfor er fokus kontinuitet heller enn fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i dette her ja. Tok en 10 km i dag, i -2 grader og på grusvei med snø. Det var ikke så voldsomt glatt, men blir tyngre og et litt ustabilt underlag. Så fikk litt vondt i anklene faktisk, etter ca 5km. Hm..

Slenger meg på vedlikehold av formen i vinter, og får fokusere på ren gjennomføring og brente kalorier 😂👍Prøve på minst to økter i uka, minst 5 km 💪

Motivasjonen som fikk meg ut i morges var en..eh..julekakeorgie i går 🙈🤣🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang vinterløping - jeg hadde brodder man festet på skoene tidligere. Det funket ikke optimalt på grep, og de var ubehagelige på. Før jeg investerte i piggsko, så testet jeg ut å få satt på pigger i sportsbutikk. Flere butikker har denne tjenesten, jeg gjorde det hos XXL. Og det koster en brøkdel av det piggsko koster. Betalte 290 for å få satt på pigger. 

Det funket overraskende bra! Her hvor jeg bor er det klink is, og med piggene så hadde jeg godt grep på hele turen. Det gikk saktere, men siden jeg ikke har tilgang til tredemølle så er dette eneste måten å vedlikeholde joggingen. 

Positivt er at det nesten ikke er folk ute nå, noe det pleier å være på rutene mine. Det var fredfullt 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (På 2.12.2021 den 14.57):

Hvordan går det med joggingen nå i kulden?

Hadde min første tur på glatta i dag 😬 dvs var ikke veldig glatt, men noen partier var ganske glatte. Litt skummelt i grunn.. spent på hvordan jeg klarer å opprettholde vanen i vinter.

Personlig har jeg stoppet helt opp med løpingen etter at kalenderen viste 1.november. Motivasjonen forsvinner alltid i vintermånedene. Jeg holder meg i gang med fotballtrening inne en gang i uka, samt en sporadisk løpetur i ny og ne. Jeg skal bare holde meg noenlunde i gang gjennom vinteren, før det er fullt fokus igjen til våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med motivasjonen i vintermørket? Her har snøen og isen regnet vekk, håper det hjelper på. Har vært laber aktivitet i det siste og motivasjonen i dag var ingenting å skryte av. Men det var heldigvis løp i løpskarusellen jeg er med på som tvang meg ut, noe som også var hovedgrunnen til at jeg meldte meg på. 

Kom du deg ut i kveld @Bithiah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos jogging; e det noen som vet kor eg kan finne tights med lommer på låret til mobil som ikke koster skjorta? Kjøpte noen på HM som eg elske, men de e så sjeldent på lager og skulle gjerne hatt flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (8 timer siden):

Hvordan går det med motivasjonen i vintermørket? Her har snøen og isen regnet vekk, håper det hjelper på. Har vært laber aktivitet i det siste og motivasjonen i dag var ingenting å skryte av. Men det var heldigvis løp i løpskarusellen jeg er med på som tvang meg ut, noe som også var hovedgrunnen til at jeg meldte meg på. 

Kom du deg ut i kveld @Bithiah?

Jeg elsker å jogge på snøen. Å høre knasingen under skoene, frisk luft, dempingen snøen bidrar med❤️

 

JohnHamish skrev (8 timer siden):

Apropos jogging; e det noen som vet kor eg kan finne tights med lommer på låret til mobil som ikke koster skjorta? Kjøpte noen på HM som eg elske, men de e så sjeldent på lager og skulle gjerne hatt flere. 

Bara har flere modeller med lommer på låret. Litt stivere pris enn HM, men de har stadig vekk salg, så der er muligheter å finne noe som passer. I tillegg er tightsene helt fantastisk på❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (9 timer siden):

Apropos jogging; e det noen som vet kor eg kan finne tights med lommer på låret til mobil som ikke koster skjorta? Kjøpte noen på HM som eg elske, men de e så sjeldent på lager og skulle gjerne hatt flere. 

Jeg kjøper på Sport Outlet, Endurance. Ganske billige og kjempegode! 
 

Bokdamen skrev (10 timer siden):

Hvordan går det med motivasjonen i vintermørket? Her har snøen og isen regnet vekk, håper det hjelper på. Har vært laber aktivitet i det siste og motivasjonen i dag var ingenting å skryte av. Men det var heldigvis løp i løpskarusellen jeg er med på som tvang meg ut, noe som også var hovedgrunnen til at jeg meldte meg på. 

Kom du deg ut i kveld @Bithiah?

Jeg kom meg ut 🥳 og motivert av din rekord, så tenkte jeg at om det skulle bli en kort tur (sliten og trøtt kl 21 liksom..) så skal det ikke stå på farten! Jammen klarte jeg 5 km! Men da var jeg småsvimmel etterpå altså 😂

 

6F426B54-4343-45C7-B6DF-8B568EEE6BB5.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bithiah skrev (1 time siden):

Jeg kom meg ut 🥳 og motivert av din rekord, så tenkte jeg at om det skulle bli en kort tur (sliten og trøtt kl 21 liksom..) så skal det ikke stå på farten! Jammen klarte jeg 5 km! Men da var jeg småsvimmel etterpå altså 😂

Se der ja, godt jobbet 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiver meg inn her jeg nå som treningssentrene kanskje stenges igjen :) Vurderer å prøve å løpe ute for første gang, klarer fint å løpe på mølle, men ute er litt tyngre på beina. Tror det blir bedre når det kommer snø. MEN: Har folk tips til ok sko å jogge med ute nå+brodder? Er student, så jo billigere, jo bedre. Kan jeg evt. bruke de vanlige inneskoa og gi de en real skrubb før jeg evt. bruker de inne igjen? Og hva slags tights anbefaler folk? :)

Anonymkode: 845e5...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld følte jeg at jeg jogga med livet som innsats. Speilblankt på alle småveier og fortau. Jogga etter hvert på sykkelstien langsmed bilveien, var ikke så glatt der heldigvis. Ble bare 3,5 km i dag, men er fornøyd med at jeg kom meg ut! 

Anonymkode: a1056...3f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (21 timer siden):

Hvordan går det med motivasjonen i vintermørket? Her har snøen og isen regnet vekk, håper det hjelper på. Har vært laber aktivitet i det siste og motivasjonen i dag var ingenting å skryte av. Men det var heldigvis løp i løpskarusellen jeg er med på som tvang meg ut, noe som også var hovedgrunnen til at jeg meldte meg på. 

Kom du deg ut i kveld @Bithiah?

Jeg satser på å vedlikeholde joggingen gjennom vinteren uansett forhold. I fjor tok jeg pause i to måneder, og da jeg begynte å jogge igjen så hadde jeg mistet all form, og det var tungt og umotiverende lenge. Så motivasjonen min er rett og slett at det krever mer innsats å komme i form enn å vedlikeholde form. 

Men det blir kortere og færre turer, da. Bare nok til å ikke miste alt jeg har bygget opp. 

Anonymkode: 53b8f...684

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg satser på å vedlikeholde joggingen gjennom vinteren uansett forhold. I fjor tok jeg pause i to måneder, og da jeg begynte å jogge igjen så hadde jeg mistet all form, og det var tungt og umotiverende lenge. Så motivasjonen min er rett og slett at det krever mer innsats å komme i form enn å vedlikeholde form. 

Men det blir kortere og færre turer, da. Bare nok til å ikke miste alt jeg har bygget opp. 

Anonymkode: 53b8f...684

Høres lurt ut! Skal ha det i tankene om motivasjonen svikter. Litt er bedre enn ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har tips til joggesko?

I utgangspunktet kan jeg ikke ha så mange andre ønsker enn at de være med bred lest og stor tåboks. Jeg har ett par Mizuno som har vært greie, men de er nå utslitt og egentlig litt trange. Har også et par trail løpesko fra Nike, som er alt for smale (men bruker de allikevel).

Ønsker meg ideelt et par som fungerer på både grus, asfalt og sti, men det viktigste er at de er brede. Noen erfaringer eller tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (11 timer siden):

Ønsker meg ideelt et par som fungerer på både grus, asfalt og sti, men det viktigste er at de er brede. Noen erfaringer eller tips?

Jeg er veldig fornøyd med mine Brooks glycerin 19, de er brede, men jeg sa at jeg kom til å løpe mest på asfalt så vet ijkke hvordan de er på sti. Var på løplabbet og fikk prøve litt forskjellig basert på en vurdering av løpestilen min (ble filmet på mølle). Har du en god butikk i nærheten der du kan få råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...