Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kom inn i denne tråden nå nettopp for å se om noen her diskuterte det😅har akkurat blitt frisk fra korona selv. Ser ekspertene nevner mye idrettsutøvere, så blir usikker på oss som ikke trener like hardt 🤔😅

Anonymkode: 0cdc6...5d6

Ja jeg blir litt usikker. Men jeg kommer hvertfall til å vente 1 uke og se an formen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ane ikke ka som e rett men det eg vet e at min PT hadde corona og 1 uke etterpå va ho i gang med treningen igjen så kem veit 🤷🏼‍♀️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med jogginga deres? Dette er den tråden jeg liker best å lese i her på forumet, og syns det er så kjeeeedelig når det ikke kommer oppdateringer her på noen dager🤨

Her går det langsomt om dagen, maks 20 minutter av gangen. Gleder meg til det tar seg opp igjen. 

Anonymkode: 34103...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også dette er en veldig kjekk tråd, og har ventet på litt aktivitet. 

Jeg er inne i en ekstremt god løpeperiode 🏃‍♀️ Er i gang med opptrening til halvmaraton (det skulle jeg visst i begynnelsen av august da jeg var kjempefornøyd med å løpe 2 km) og det går helt etter planen. Var med på løp  denne uken, og det ble ny rekord på 10 km med 1.01.31, så jeg nærmer meg målet om å komme under timen.

Og så har jeg funnet en veldig god side for å planlegge tur. Treningsplanen sier hvor langt jeg skal hver dag, så lager jeg meg en rute på forhånd som stemmer med lengden. Enkelt å bruke på mobil og rimelig presist. 

 https://onthegomap.com/

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med mental motivasjon mens eg jogger og etter mye frustrasjon ga eg opp c25k. E ikke kroppen eller kondisen det e problemer med, e det mentale og det å "holde ut" i så så lang tid.

Men begynte på Garmin Coach sin plan. Er på uke 4 og syns det går strålende. Akkurat no e det 15 minutter jogging per gang, men har jobba meg opp til det. Måtte lære meg og begynne sakte, typ 6.5km/t. Samme farten kan eg fint gå I over lengre tid Men og jogge blir litt annerledes, mye tyngre. Starter rolig og øker heller farten de siste 5 minuttene. Syns det går så greit at eg godt kunne jogget mer Men e no fast bestemt på å følge programmet of ikke presse for hardt. Målet e å kunne løpe 5km på 30min innen utgang av året. Helst til sommeren.

Må innrømme at det va litt tungt å gjøre det i dag da eg kom på treningssenteret midt i pensjonist treninga. Masse folk over alt og varmt på treningssenteret, men beit tennan sammen og fullførte programmet.

PT snakker om å kjøre intervall trening på mølla snart og e veldig spent på korsen det blir. Har gjort litt på egenhånd og føle at det går greit Men blir litt annerledes r noen andre skal styre det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som det endelig begynner å smelte litt is på veiene her. Hvis været holder seg så kanskje det blir jogging om en uke eller to. Riktignok på asfalt eller grusvei. Skogen er full av snø, så der jeg liker meg best må vente enda litt til.

Selv om jeg ikke har fått jogget i vinter, så har jeg trent annen kondisjonstrening. Spent på om jeg må starte helt på nytt med joggeformen. Som var dårlig i utgangspunktet. Tar med meg det positive da. Jeg har faktisk lyst til å jogge. Jeg gleder meg til å komme i gang igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har strevd med energi de siste par månedene.. Blir mer sliten av en 3-4 km tur nå, enn 10 km før jul 🙈

Så har prøvd å få til minst en tur i uka, bare for å ikke slutte helt liksom. Her en dag tenkte jeg å bare pushe gjennom en 8 km tur. Gikk helt i bakken i timene etterpå, og på kvelden fikk jeg litt feber og testa positivt før jeg var ferdig med å dryppe 🙄😂 så dårlig timing, og ikke rart at det tok på. 
 

Men jeg leser her altså. Har bare ikke så mye å skrive om, verken av motivasjon eller inspirasjon 🤪

 

@Bokdamen Sjukt imponert av ditt prosjekt altså! Heier på deg! 💪👏👏👏

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fant denne tråden og tenkte dere her inne kanskje har noen råd. Leste så vidt litt på første siden før jeg så det var 20 sider. 😅

Jeg har begynt å like jogging. Deilig med en økt som gjør meg sliten, men samtidig er så lett tilgjengelig at jeg bare kan løpe ut døra. 

Har tidligere ikke klart å jogge, men nå som vekten raser ned er det kjempegøy! 

Jogget litt på tredemølle for ett par år siden, nå for fire uker siden startet jeg igjen. Gikk kjempebra, helt til jeg begynte å jogge ute for ett par uker siden. Nå sliter jeg med hofta. Har da hatt en uke helt uten jogging med fokus på gåturer og styrketrening, det gikk kjempebra. Etter en uke jogget jeg på tredemølle igjen, med ett minutt på og halvannet minutt av 8 ganger. Hofta er da vondere igjen etterpå. 

Jeg forstår jo at det kommer av belastningen med jogging, og den er stort sett ikke vond utenom når jeg ligger på den siden eller har sitti lenge og må gå det opp litt (eller da etter jogging). Så her at hvertfall en av dere har hatt samme opplevelse tidligere. Hvor lang tid tok det før hofta var bra igjen? Er der nå at jeg vurderer en legetime for å få råd til hva jeg bør gjøre fremover for å få den bra igjen, men ønsker jo ikke å høre at jeg må stoppe med jogging. Jeg vet jo jeg overbelasta den da jeg ble litt i overkant ivrig med jogginga mi. Hva er deres erfaringer? 

Før jeg får kjeft, jeg vet dere ikke nødvendigvis er helsepersonell og jeg kommer ikke til å ta deres råd/erfaringer som fasit. Mer som tips og innspill.

Anonymkode: 744d0...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en case med hofta i fjor vår 🙋‍♀️ 
Tok to ukers pause, der jeg bare gikk turer. Ble nesten helt bra, men bestilte en enkelttime hos en fysioterapeut for litt veiledning for hvordan gå frem for å bli helt bra, og forebygge gjentakelse.

Kort fortalt sa han: begynn veldig forsiktig (gå tilbake noen uker ift mengde/lengde), og øk max 10% pr uke. I tillegg fikk jeg spesifikke styrkeøvelser som gikk på muskler som burde styrkes for å forebygge, 3 gr pr uke. Finn et nytt joggeprogram å følge, for ikke å overdrive (jeg hadde fullført C25K, og gikk på en smell etterpå når jeg overvurderte meg selv..gikk da for C210K månedene etterpå)

Nå var dette råd spesielt til meg i min situasjon. Men kan anbefale en tur til en flink fysio! Syntes det var verd pengene! Jeg har en superflink og hyggelig fastlege, men akkurat her tror jeg at jeg fikk mye bedre og håndfast hjelp ved å oppsøke en annen yrkesgruppe 😅

Hvis du sender meg en pm, så kan jeg videresende styrkeøvelsene om du vil 😊

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere joggere hatt korona? Hvilke erfaringer har dere med trening i etterkant? 

Jeg ser at FHI anbefaler å roe ned treningen etter korona og at man kan forvente lenger restitusjonstid. Er så lite keen på å måtte roe ned og få dårlige "resultater" på jogginga fremover... 😬

Anonymkode: 34103...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde årets første joggetur i går! (Med unntak av et par halvhjertede forsøk på tredemølle, men motivasjonen min fungerer visstnok kun ute i naturen)

Hele turen var i underkant av 4 km, brukte i underkant av 40 minutter og halve turen var fortsatt bare is og glatt. Så ikke den gode starten jeg ønsket, må nok vente litt til før veiene er bare nok til å jogges på. Men, da kan det bare gå oppover, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (9 timer siden):

Jeg hadde årets første joggetur i går! (Med unntak av et par halvhjertede forsøk på tredemølle, men motivasjonen min fungerer visstnok kun ute i naturen)

Hele turen var i underkant av 4 km, brukte i underkant av 40 minutter og halve turen var fortsatt bare is og glatt. Så ikke den gode starten jeg ønsket, må nok vente litt til før veiene er bare nok til å jogges på. Men, da kan det bare gå oppover, ikke sant?

Men det er jo kjempebra! Synes du starter oppe jeg 👏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig i gang igjen. Etter snø, storm og konstant drittvær (vestlandet) er jeg kommeti gang. På tirsdag løp jeg 7,7 km ute og skal ut igjen i morgen. Prøvd meg på tredemølle i vinter men som PT min sa, aldri sett noen som hater tredemølle mer 😛 Derfor er den nå kun for intervaller og løpetime på Sats også er langdistanse ute. Og har kvinnet meg opp og meldt meg på halvmaraton i juni 😁 Hvordan det kommer til å gå aner jeg ikke. Jeg har ingen problemer med kondisen da jeg er på fjelltur stort sett hver dag pga hunden men det er musklene i beina som må bygges mer opp.

Får så mye motivasjon av å lese inne på denne tråden :) Beste tråden på kvinneguiden❤️ 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra @femme_pilot 👏 Synes det er så deilig at det er en ny sesong på gang og gleder meg til å oppleve våren ankommet blant annet gjennom løpeturer. Her kom jeg med ut på tur etter en ukes pause med omgangssyken for både mor og barn. Tok det stille og rolig, og det var rett og slett skikkelig godt å komme seg ut. Stjerneklart og nydelig i Bergen i kveld 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (21 timer siden):

Så bra @femme_pilot 👏 Synes det er så deilig at det er en ny sesong på gang og gleder meg til å oppleve våren ankommet blant annet gjennom løpeturer. Her kom jeg med ut på tur etter en ukes pause med omgangssyken for både mor og barn. Tok det stille og rolig, og det var rett og slett skikkelig godt å komme seg ut. Stjerneklart og nydelig i Bergen i kveld 😍

Så flink du er :) Er flotte dager å løpe i Bergen nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har jogget lenge inne på mølla i vinter siden det har vært så mye is og glatt her jeg bor, i går hadde jeg min første joggeøkt ute, og jeg synes det var så mye lettere å jogge! Kroppen føltes lett og jeg følte jeg kunne Holde på så mye lenger enn jeg kan på mølla, flere som merker det ? 
jeg trodde det egentlig skulle være omvendt 

Anonymkode: 0cdc6...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 13.04):

Har noen av dere joggere hatt korona? Hvilke erfaringer har dere med trening i etterkant? 

Jeg ser at FHI anbefaler å roe ned treningen etter korona og at man kan forvente lenger restitusjonstid. Er så lite keen på å måtte roe ned og få dårlige "resultater" på jogginga fremover... 😬

Anonymkode: 34103...3e5

Hadde covid for snart 1 mnd siden, jeg ventet to uker før jeg startet opp igjen, første øktene var harde, pulsen føk opp av ingenting og ble veldig sliten, nå er energi tilbake og kroppen fungerer igjen men tok 3 uker. Hang igjen en stund hos meg. 

Anonymkode: 0cdc6...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første joggetur i dag! Endelig bare veier og motivasjon på plass 🙂 

jeg har ikke løpt siden i høst, så må starte helt på bunnen igjen. Jeg varmet lett opp, løp i to minutter (men ble såpass ivrig at jeg fikk blodsmak i munnen), gikk i tre minutter, løp i to minutter osv. Var ute i ca 20 minutter, så det var en bitteliten tur, men etter treningsfri lenge, korona i mellomtiden og ellers et latmannsliv, så syns jeg det holdt for denne gang. Hvor ofte bør jeg legge ut på joggetur for å få jobbet meg opp til 5 km igjen innen sommeren? Er det for lite med to-tre ganger i uka med intervalltrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei, jeg har jogget lenge inne på mølla i vinter siden det har vært så mye is og glatt her jeg bor, i går hadde jeg min første joggeøkt ute, og jeg synes det var så mye lettere å jogge! Kroppen føltes lett og jeg følte jeg kunne Holde på så mye lenger enn jeg kan på mølla, flere som merker det ? 
jeg trodde det egentlig skulle være omvendt 

Anonymkode: 0cdc6...5d6

Jeg syns også det føles tyngre å løpe på mølla! Må alltid jogge saktere på mølle enn jeg klarer ute. Rare greier..

Anonymkode: a1056...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, jeg har jogget lenge inne på mølla i vinter siden det har vært så mye is og glatt her jeg bor, i går hadde jeg min første joggeøkt ute, og jeg synes det var så mye lettere å jogge! Kroppen føltes lett og jeg følte jeg kunne Holde på så mye lenger enn jeg kan på mølla, flere som merker det ? 
jeg trodde det egentlig skulle være omvendt 

Anonymkode: 0cdc6...5d6

Føle det samme. E av og til vanskelig å holde motivasjonen på mølla og eg har prøvd mye rart. Se på YouTube, fotballkamper, høre musikk/podcaster/lydbok og det går til en viss grad men så må eg svitsje det opp igjen. Mens ute løper eg uten noe som helst og kose meg. Kroppen føles lettere, klare å holde ei høyere fart over lengre tid i forhold til tredemølle. Har mi første lengre joggeøkt ute i morgen og eg glede meg.

Har og hørt det skal være omvendt men for meg e det lettere å jogge ute, og mye gøyere. Bare synd det e vinter 9 mnd av året i nord og eg har en astma som protestere om det e over -8 ute. Ser fram til sommeren da eg får virkelig testet formen

 

Edit; fikk jogget ute i dag og gud det var gøy! Strålende sol, greier veier og 2 plussgrader. 30 min jogging i farten 8.26-9.05 i følge garmin coach planen, men hadde problemer med å holde lav fart så det ble rundt 8.19 på km i snitt. Merka ingenting til astmaen og kroppen fungerte kjempe greit. Mye lettere å jogge ute i 30 min i høyere fart enn det e å jogge inne på tredemølle i 15-20 min i lavere fart. 

 Gøy å få teste korsen det e å løpe ute når været og kroppen samarbeide! 4.61km på 40 min med 5 min oppvarmin/nedkjøling inkludert. Arti å tenke på kor stor forskjell det e fra da eg begynt i slutten av august. Da ble eg andpusten av å gå å hente posten.

No glede eg meg vært fall til sommeren og drømmer om å klare 5km på 30 min i løpet av året 

Endret av JohnHamish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...