Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd


Bithiah

Anbefalte innlegg

Så kom den berømte W5D3.

Eg e ikke et mårra menneske så eg bruke ikke å dra på trening før 12/13 tia. I dag va eg der like etter 9. Kom i gang med oppvarminga og jogga 3 minutt før eg fant ut at det ikke ble å gå. Endte opp med å gå I samme tempoet som eg jogge i, for det gikk fint. Va sikkert mye mental og, treningssenteret har Family days så va mye folk der og trur ikke kroppen va helt våken for å drive med jogging så tidlig. Så powerwalked i 30 min, dro hjem og skifta til uteklær og prøvde på nytt ute langs veien. Da gikk det ganske bra. Klarte å fullføre dagens program, ble 3-4 korte perioder der eg måtte gå litt for å endre retning/så ikke veien ordentlig pga alt va kvitt. Men ikke mer enn 50 sek gåing den lengste gangen, i gjennomsnitt va det 30 sek gåing per gang. Alt i alt e eg kjempefornøyd. 3.43km på 30 min med gjennomsnitt tid på 8.45 min per km, mine raskere 3km hittil. Og no vente eg spent på sommeren, for vist eg klare det i -6 grader med sny i veien og enkelte ispartier så e eg veldig spent på ka eg klare når det e bart og varmere ute. 

 

Så da vet eg vært fall at eg får det til. Bare 3uker igjen 😀

Endret av JohnHamish
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her melder jeg meg inn! 😄

Jeg løp aktivt før, men det er mange år siden. De siste årene har jeg stort sett kun gått fjellturer/toppturer. Men, jeg har et mål om å delta i konkurranser med hunden min, fortrinnsvis Canicross(snøreløping) men også i Bikejoring(sykling). 
 

Både jeg og hunden må trenes opp. Hunden er en Greyster (vorsteh/greyhound så en kortdistanse trekkhund). Hun er 8 mnd og har nettopp begynt sin ferd som trekkhund, så der hun må lære seg å bruke energien riktig og ikke bruke opp alt kruttet med en gang må jeg trene opp kondisjon, utholdenhet samt kjernemusklaturen for å bremse 30 kg løpehund. 

Jeg har denne uken startet for alvor og vært ute på 2 små turer (2 km mandag og 1,5 km onsdag). Hunden var med på begge, men jeg ønsker også å kunne jogge alene. Man får jo god hjelp fremover med hund men tro meg, det er tungt å bremse hvert steg man tar også 😂 Men, følte meg veldig flink og hunden elsker det. Målet er å løpe 3-4 ganger i uka, i ukedagene med hund for å slå to fluer i en smekk hva gjelder å trene hunden og meg selv, men i helgene håper jeg å få tid til å løpe alene for deretter å dra på tur med hund.

jeg er motivert og med dette årets vinterføre er helt klart piggsko livets investering! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 6.37):

Har ikke trent noe på sikkert 3 år, og nå så jeg denne tråden så tenker jeg kanskje kan prøve meg. MEN, jeg får en meget ubehagelig følelse når jeg jogger, føler meg kjempetung (ikke sliten i muskler, tenk mer tyngdekrsft) hver gang føttene treffer bakken. Er det normalt eller? Har en bmi på 20-22 vanligvis, så tenker ikke egt at det er fordi jeg har altfor mye fett på kroppen som dingler opp og ned for hvert skritt, men. Kanskje bare for lite muskler. Uansett, om noen andre får det, går det over når dere blir bedre trent og sånn? Føler også at løpemaskina på treningssenter skal falle fra hverandre, jaja.

Vil egt trene styrke og sånn også, men de siste gangene jeg har prøvd har jeg funnet ut at om jeg tar i skikkelig hardt fysisk får jeg med en gang veldig sterk hodepine som varer 1t+, men har ikke prøvd siden i sommer eller noe så kan jo prøve igjen.

Anonymkode: af163...b51

Det som virkelig ga meg boost da jeg begynte var trappeløp. Jeg hadde et par uker der jeg nesten bare løp opp og ned trapper og det hjalp med både smerter i knærne og i hoftene. 

Jeg får også hodepine av å trene styrke, men kun når jeg trener armer og skuldre, så det er spenningshodepine. Tenker god oppvarming hadde funket bedre for meg 😂 

Anonymkode: ccd3a...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble ikke uka slik jeg hadde tenkt! 
Konkluskon: dritt uke!🙊🤯var såååå godt i gang me kost å trening!  Vist jeg ikke fikk skvisa inn alt, men att det skulle rakne?😂Motivasjon VAR på topp,forrige uke..Jedda! Alt raste denne uka… 
Pressa meg på løping i går.. virkelig pressa! Å det var fantastisk!! Så digg å kjenne!  Kunne faktisk løpt mer når: begin your cool down😂 

Så om jeg er tilbake til start på kg, og kosthold, så er i vert fall løpeformen på «topp» så topp som jeg kan forvente hvertfall!🥳🥳 

Blir butikken å shopping av sunn mat idag, å satser jeg på å være back on track på kosten fra i mårgen av👌🏻 Å day 2 week 6 står også på menyen i mårgen🥳

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet det er januar når kilometertiden har gått opp et halvt minutt siden i fjor høst!

5.13 pr kilometer i dag kontra 4.40 senest i oktober🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonymburker skrev (8 timer siden):

Man vet det er januar når kilometertiden har gått opp et halvt minutt siden i fjor høst!

5.13 pr kilometer i dag kontra 4.40 senest i oktober🙄

Takk, den trengte jeg! Har løpt ganske mye denne mnd, men tidene er ingenting å skryte av. Men det er mørkt, vått, glatt og/eller blåser. Gleder meg til lysere tider og mer optimalt forhold 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jogger både på tredemølle og ute, merker dåkker forskjell? For det å jogge mer enn 8 min på tredemølla har hittil ikke funka for meg. Det er noe som skjer, får det ikke til. E ikke fokusert nok til å klare det. Mens ute går det helt fint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JohnHamish skrev (6 timer siden):

De som jogger både på tredemølle og ute, merker dåkker forskjell? For det å jogge mer enn 8 min på tredemølla har hittil ikke funka for meg. Det er noe som skjer, får det ikke til. E ikke fokusert nok til å klare det. Mens ute går det helt fint 

Utvilsomt stor forskjell. Jeg løper kun intervaller på mølla for ellers kjeder jeg meg ihjel 🙈 har vel løpt en time sammenhengende én gang bare for å ha gjort det, men herregud så kjedelig! Hjelper om jeg ser på serie samtidig, kan løpe lange intervaller men må ha litt temposkifter og endring av stigning for å motivere meg. I skogen er det noe helt annet, da må jeg konsentrere meg om underlag o.l. så da koser jeg meg mye mer 😄👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundet av januar med 98 km løpt. Veldig irritert på at jeg ikke så på totalen før siste løpetur var gjennomført så jeg kom meg over 100 km totalt! Men samtidig: jeg har bare løpt i et halvår og løp nesten 100 km i det som føles som tidenes lengste og mørkeste januar 💪 Nå gleder jeg meg maks til lysere tider og tørre veger 👏

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige uke ble det bare to øker, denne uken har jeg allerede to løpeturer med vogn på litt over 6 og 7 km, i dag gikk jeg i tillegg 3 km så totalen bikket 10 km. Jeg gleder meg til å løpe/gå uten vogn eller bæremeis innimellom igjen, men trøster meg med at de 20 kg ekstra i vogn og barn bare gir økt belastning 😁👍

Fra 10-28 januar ble det 169 km med løping og gåing (første mnd hele permisjonen jeg faktisk har brukt pulsklokka og fått registrert skritt og km). Skal ha mer fokus på å skille gåing og løping i februar, men når jeg løper intervaller er det litt mer jobb å regne ut eksakte km så vi får se hvor nøye det blir 🤪

Endret av MVN90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (4 timer siden):

Rundet av januar med 98 km løpt. Veldig irritert på at jeg ikke så på totalen før siste løpetur var gjennomført så jeg kom meg over 100 km totalt! Men samtidig: jeg har bare løpt i et halvår og løp nesten 100 km i det som føles som tidenes lengste og mørkeste januar 💪 Nå gleder jeg meg maks til lysere tider og tørre veger 👏

Veldig bra! 👏 Sikkert tredobbelt av hva jeg har fått til! Jeg må skjerpe meg fremover. Lett å bli lat i vintermånedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom korona i hus på onsdag og det ble med løpetur mandag og tirsdag. Jeg blir andpusten bare av å gå opp trappa, så spent på hvordan det vil føle å løpe igjen over helgen 🤷‍♀️ Satser på at det holder seg som det gjør nå og at jeg er tilbake med 3 økter i uka neste uke 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korona har kommet i hus her og. Lurer på hvordan det blir å begynne med treningen igjen etterpå🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MVN90 skrev (På 4.2.2022 den 15.53):

Og der kom korona i hus på onsdag og det ble med løpetur mandag og tirsdag. Jeg blir andpusten bare av å gå opp trappa, så spent på hvordan det vil føle å løpe igjen over helgen 🤷‍♀️ Satser på at det holder seg som det gjør nå og at jeg er tilbake med 3 økter i uka neste uke 🤞

 

Danseskjørt skrev (8 timer siden):

Korona har kommet i hus her og. Lurer på hvordan det blir å begynne med treningen igjen etterpå🤔

Uff, jeg går og venter på hvilken test som først slår ut positivt: 4/4 i hus går og hangler litt. Kjenner jeg ikke "har tid" til å ikke være i form, i dag var det smeltende snø og påskestemning og jeg kjenner på at det nærmere seg vår. Håper dere slipper lett unna begge to. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser «ekspertene» råder til å vente med trening etter korona, opp mot 7-14 dager med treningsfri😱 pga fare for hjertemuskelbetennelse osv. kan dette virkelig gjelde oss «vanlige» eller gjelder det helst for idrettsutøvere mon tro?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Danseskjørt skrev (5 minutter siden):

Ser «ekspertene» råder til å vente med trening etter korona, opp mot 7-14 dager med treningsfri😱 pga fare for hjertemuskelbetennelse osv. kan dette virkelig gjelde oss «vanlige» eller gjelder det helst for idrettsutøvere mon tro?🤔

Jeg har en i familien med hjertemuskelbetennelse, det er i alle fall ikke til å spøke med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (25 minutter siden):

Jeg har en i familien med hjertemuskelbetennelse, det er i alle fall ikke til å spøke med! 

Huff nei. Vet personen årsaken? Er så kjedelig å vente med treningen i 2 uker og kjenne at formen daler. Men helsen er jo viktigere da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er alle så flinke nå på vinteren!

Jeg har nesten ikke jogget siden det kom snø. Det er enormt mye snø og enda mer is. Eneste broddene jeg er trygg ute på glatta med er sånne kjettinger (Snowline Chainsen Pro) og de er jo helt jævlige for føttene å jogge med.

Det er ikke bare at jeg er pysete på glatta som er unnskyldningen, men jeg er ekstremt klønete. Jeg detter og sklir hele tida. Blir jo da mer redd når jeg skal jogge for da blir det jo raskere nedfart til bakken enn ved gåing, og det gjør enda vondere å dette. Ęn tur på vinteren og jeg er gul og blå i mange dager etterpå.

Prøver å vedlikeholde kondisjonen med annen type utholdenhetstrening, så får jeg finne motivasjon fra dere igjen når veiene er bare for snø og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danseskjørt skrev (På 8.2.2022 den 21.13):

Ser «ekspertene» råder til å vente med trening etter korona, opp mot 7-14 dager med treningsfri😱 pga fare for hjertemuskelbetennelse osv. kan dette virkelig gjelde oss «vanlige» eller gjelder det helst for idrettsutøvere mon tro?🤔

Kom inn i denne tråden nå nettopp for å se om noen her diskuterte det😅har akkurat blitt frisk fra korona selv. Ser ekspertene nevner mye idrettsutøvere, så blir usikker på oss som ikke trener like hardt 🤔😅

Anonymkode: 0cdc6...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...